.
Myterna kring vindkraften demonterade en gång för alla
Postad 06 Oct 2011, 10:27
Bli medlem i Älvräddarna här: http://alvraddarna.se/medlem/
Postad 06 Oct 2011, 10:32
Eftersom vindkraft ger en oregelbunden elproduktion kommer vi behöva allt mer reglerkraft. Detta kan leda till att vi tvingas bygga vattenkraftverk i våra sista orörda norrlandsälvar!
Svenska Kraftnät har aldrig menat att Sverige behöver mer reglerkraft utan talar om ett ”ökat reglerbehov”. Det är en väsentlig skillnad. Det innebär att man behöver reglera mer, inte att det krävs ny kraft. Både vetenskaplig expertis och ansvariga myndigheter menar att Sverige kan integrera stora mängder vindkraft i energimixen. Det har aldrig varit tal om att bygga ut vattenkraften för att göra denna utbyggnad möjlig.
Vår egna analys visar att ingen ny vattenkraft kommer att behövas om vindkraften byggs ut till 30 TWh.
Källor: Svenska Kraftnät; Göran Sidén, universitetslektor i elkraftteknik; Eric Birksten, Svensk Vindenergi; Lennart Söder, KTH; Egen analys (Andreas); Egen kommentar (Henric); Egen kommentar (Henric igen)
Postad 06 Oct 2011, 12:38
Om någon tycker vindkraftverken är fula kan man ju fråga hur snygga älvarna var före respektive efter regleringen eller hur snygga kraftverken är.
Postad 07 Oct 2011, 11:10
Här har man inte förstått hur ekologiska system fungerar, ej heller kan man då uträtta korrekta bedömningar samt allra minst ge konkreta resultat som äro hållbara. Resultaten är som vanligt underminerande mer allvarliga brister, precis som deras parallella kunskaps-perspektiv genererar. Tillsammans skapar dom bara en slags övertolkad tro från dessa perspektiv.
Listan kan göras lång på systematiska fel men här kommer några;
1. Resultaten att vindkraft är bra i denna tidsperiod är totalt fel, vilket har med ekonomisystemets uppbyggnad att göra. Här tror man att kronor kan värdera våra hälsoprodukter. Detta stavas error.
2. Man inte insett de hierarkiska energi-paradigmet. Det gör att man inte får i ihop de sammanstrålande perspektiven i en korrektare systemanalys. Vindens energi är en energiomvandling från sol, gravitation etc vilket gör att man vid snurrorna tar energi från klimatsystem, djur, människor, vattenströmmar etc. Detta har inte klarlagts betydelsen av detta uttag, av någon. Här tror man oxå att all energi äro detsamma vilket gör dessa resultat värdelösa och bör inte klassas som annat än fiasko.
3. Ekologiska system äro sammanlänkade med allt annat. Detta finns inte ett spår av hur dessa funktioner generar hållbarhet inom varandra. Dessa system bygger och lagrar nya energier och information med en fruktansvärd kostnad mot deras eget upprätthållande samt deras sammankoppling. Här kan tilläggas att detta fungerar även mellan de olika skalorna på systemen samt mellan kemiska och fysikaliska. Vi pratar alltså om ekologiska system som egentligen är t.ex klimatsysten oxå. Då kan man inte säga att ett kraftverk producerar 5 000 000 kWh/år, vilket har att göra med att uttaget av dessa energier minskar dess upprätthållande, vilket alltid är proportionellt och gigantiskt mkt mer än det själva uttaget på 5 000 000kWh. I själva verket är resultatet att man undergräver sin produktion i kraftverken. Denna är dock liten globalt men tvärtom i en redan överbelastad klimatsystem.
4. Vindkraft ska vi ha när oljan minskar ej före.
Inkompetens ger falska argument
Redigerat av poppe, 07 Oct 2011, 11:10.
Postad 07 Oct 2011, 11:59
?!?
Postad 07 Oct 2011, 12:13
Jag har också försökt förstå inlägget men har gett upp.Asså vad i h*vete betyder denna meningen: Man inte insett de hierarkiska energi-paradigmet. Det gör att man inte får i ihop de sammanstrålande perspektiven i en korrektare systemanalys.
?!?
Postad 07 Oct 2011, 15:35
Snälla läsare försök bilda er egen tolkning
Här har man inte förstått hur ekologiska system fungerar, ej heller kan man då uträtta korrekta bedömningar samt allra minst ge konkreta resultat som äro hållbara. Resultaten är som vanligt underminerande mer allvarliga brister, precis som deras parallella kunskaps-perspektiv genererar. Tillsammans skapar dom bara en slags övertolkad tro från dessa perspektiv.
1. Resultaten att vindkraft är bra i denna tidsperiod är totalt fel, vilket har med ekonomisystemets uppbyggnad att göra. Här tror man att kronor kan värdera våra hälsoprodukter. Detta stavas error.
2. Man inte insett de hierarkiska energi-paradigmet. Det gör att man inte får i ihop de sammanstrålande perspektiven i en korrektare systemanalys. Vindens energi är en energiomvandling från sol, gravitation etc vilket gör att man vid snurrorna tar energi från klimatsystem, djur, människor, vattenströmmar etc. Detta har inte klarlagts betydelsen av detta uttag, av någon. Här tror man oxå att all energi äro detsamma vilket gör dessa resultat värdelösa och bör inte klassas som annat än fiasko.
3. Ekologiska system äro sammanlänkade med allt annat. Detta finns inte ett spår av hur dessa funktioner generar hållbarhet inom varandra. Dessa system bygger och lagrar nya energier och information med en fruktansvärd kostnad mot deras eget upprätthållande samt deras sammankoppling. Här kan tilläggas att detta fungerar även mellan de olika skalorna på systemen samt mellan kemiska och fysikaliska. Vi pratar alltså om ekologiska system som egentligen är t.ex klimatsysten oxå. Då kan man inte säga att ett kraftverk producerar 5 000 000 kWh/år, vilket har att göra med att uttaget av dessa energier minskar dess upprätthållande, vilket alltid är proportionellt och gigantiskt mkt mer än det själva uttaget på 5 000 000kWh. I själva verket är resultatet att man undergräver sin produktion i kraftverken. Denna är dock liten globalt men tvärtom i en redan överbelastad klimatsystem.
Eftersom...?? Upplys mig i all min inkompetens om varför vi inte bör minska användningen av fossila bränslen??
Postad 07 Oct 2011, 17:47
Allt innehåller energi och för att använda den så måste en omvandling ske t.ex fotoner (soljus) till glykos (biomassa) såkallad fotosyntes. Vad som händer egentligen är att växten har omvandlat soljus till socker och därmed har energin uppgraderats från foton till socker. Allt funkar så i stort sett och därför kallar man den för hierarkiska energi-system. Mao kan man göra mer kvalitativt med socker än med fotoner. Både fotoner och socker äro av lika värde men socker är mer kvalitativt och kan då åstadkomma mer än dito.
Vad jag tycker om miljöproblemen är precis som ni men jag har ett förmodligen annat perspektiv för att komma åt problemen t.ex;
Minskningen av fossila bränslen kan bara ske med förändring av det ekonomiska systemet, vilket kontrollerar alla länder inklusive Obama. Alla står och ser ut som fån när de ska kontrollera det ekonomiska system, se bara finanskrisen, skuldkrisen i Grekland, eller oljekrigen. Obamas åtgärder är till 100% styrd för att aldrig stjälpa ekonomin.
Postad 07 Oct 2011, 18:58
"Sälj inte mjölken förrän du vet vad du skall mata kalven med" liksom, tänker jag...
Postad 07 Oct 2011, 19:50
Tycker filosoferandet kring uttaget av vindenergi är riktigt intressant. Det verkar enkelt, rent och självklart. Men... i större omfattning, kunde det då jämföras med en jättelik cykeldynamo placerad i rymden med jorden som "cykelhjul". Visst skulle det kanske fungera
(not) men vad skulle hända med ex. jordens rotationshastighet kring sin egen axel.
"Sälj inte mjölken förrän du vet vad du skall mata kalven med" liksom, tänker jag...
..tror att rotationen hade försvagats! ...så att vi får längre dygn = mera fiske timmar = mera arbetstid = mera i lön= längre livslängd=längre skitningar = m.m ....
Shoolen skiiiner! å te ä Våå.
Postad 07 Oct 2011, 21:42
Virka in onödiga ord och pretentioner.
Magnus Åsentorp
Ordförande Woxnadalens Flugfiske / Lidmans Svartån
Webbansvarig för Älvräddarnas Samorganisation.
Postad 07 Oct 2011, 22:25
Med källor och allt. Packeterat och klart:
http://ekologistas.s...=home_multiline
Kunde bara inte låta bli.
http://www.kuriren.n...ticleid=6102696
Ledsen att störa mitt i euforin.
Men det är självklart så att Lotta Gröning också är mindre bemedlad. Likaså de flesta som kommenterat hennes ledare.
Postad 07 Oct 2011, 22:32
Kunde bara inte låta bli.
http://www.kuriren.n...ticleid=6102696
Ledsen att störa mitt i euforin.
Men det är självklart så att Lotta Gröning också är mindre bemedlad. Likaså de flesta som kommenterat hennes ledare.
Fin kommentar: "Detta land med vattenkraft i överflöd skulle varken behöva vind- eller kärnkraft om modet att bygga ut allt som går att bygga fanns." Hej Walter!?
Postad 08 Oct 2011, 05:23
Oj, folk gick vidare på poppes inlägg alltså. Det han sa med sin pretentiösa svenska var väl att en energi går till en annan, alltså en del av den smörgås du äter övergår till energin du behöver för att gå till köket och hämta påtår. Men det lärde vi väl oss på mellanstadiet?
Virka in onödiga ord och pretentioner.
Och det faktum att det finns ett mindre antal smörgåsar i köket efter att du hämtat en. Men det lärde vi väl oss på lågstadiet?
Postad 08 Oct 2011, 18:18
Oberoende av hur tjocka smörgåsar man vill ha så krymper förstås limpjäveln ändå för varje skiva man skär.
Postad 08 Oct 2011, 18:52
Postad 08 Oct 2011, 19:02
Snälla läsare försök bilda er egen tolkning
Apropå inkompetens, sist jag kollade kunde man inte producera energi. Det strider mot termodynamikens tre grundlagar.
Postad 08 Oct 2011, 19:58
Inte säker på att jag har läst noga nog, FF, men all skogsareal vi har avverkat på jordklotet borde väl påverka jordsnurret lika mycket/lite som någon miljon vindkraftverk?
Jordsnurret består nog. Tack och lov följer atmosfären med oss rätt bra i vändningarna. Jädrar vad det hade blåst annars. Människan har sannolikt undanröjt fler hinder för vinden än vad vi hunnit bygga upp. (ingen aning, tror det är så bara)
I mitt amatörmässiga oförstånd resonerar jag så här. Vindskyddet man får i skogen är inte enbart resultatet av att vindens rörelseenergi har uppslukats. Vinden har även sökt en annan väg. När vinden brakar in i en vindkraftspark omvandlas delar av energin till el och värme. Elen kanaliseras bort ur klimatsystemet längs med tråden. Jag vet inte vad det har för konsekvenser. Det borde blåsa mindre. Men vad innebär en minskning i vind. Orkar inte regnet över skanderna ända fram till Sverige längre? etc. Tack och lov vet jag inte ett skit om varken vindkraft eller klimat men det är ju kul att filosofera ändå...
Postad 08 Oct 2011, 20:22
Träden rör sej ju likväl rotorn i ett vindkrafterk...rörelseenergi blir annan rörelseenergi.
Jordsnurret består nog. Tack och lov följer atmosfären med oss rätt bra i vändningarna. Jädrar vad det hade blåst annars. Människan har sannolikt undanröjt fler hinder för vinden än vad vi hunnit bygga upp. (ingen aning, tror det är så bara)
I mitt amatörmässiga oförstånd resonerar jag så här. Vindskyddet man får i skogen är inte enbart resultatet av att vindens rörelseenergi har uppslukats. Vinden har även sökt en annan väg. När vinden brakar in i en vindkraftspark omvandlas delar av energin till el och värme. Elen kanaliseras bort ur klimatsystemet längs med tråden. Jag vet inte vad det har för konsekvenser. Det borde blåsa mindre. Men vad innebär en minskning i vind. Orkar inte regnet över skanderna ända fram till Sverige längre? etc. Tack och lov vet jag inte ett skit om varken vindkraft eller klimat men det är ju kul att filosofera ändå...
Tankevurpa bara
Postad 08 Oct 2011, 20:48
Postad 08 Oct 2011, 20:57
Postad 08 Oct 2011, 21:00
Ett paket Prince Guld har jag puffat varje fredag sen jag slutade röka för 12 år sen...då vi i tråden är inne på egna sanningar så gäller även detta, puffa räknas inte som att röka, därmed är det inte skadligtÄrligt talat: Vad har ni rökt?
Postad 08 Oct 2011, 21:30
Okej då kommer jag definitivt inte att börja "puffa"!Ett paket Prince Guld har jag puffat varje fredag sen jag slutade röka för 12 år sen...då vi i tråden är inne på egna sanningar så gäller även detta, puffa räknas inte som att röka, därmed är det inte skadligt
Men grattis till att sluta röka
Postad 09 Oct 2011, 07:08
Om det sedan leder till torka, erosion och i förlängningen jordens undergång vågar jag inte sia i
http://www.enn.com/e...y/article/41181
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar