Hoppa till innehåll

.

Tips på lättare utrustning för bäcköring.

54 replies to this topic

#1 OFFLINE   Lovéus

Advanced Member

• Edgemember+
  • 202 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 18:31

I somras hölls jag på ett ställe i Hälsingland där man hade lyckan att ha ett trevligt bäckörings och röding-vatten utanför dörren. 10 meter utanför för att vara exakt. Nåja,man fick gå en liten bit för att komma till de bästa ställena.
Och med lite lycka ska jag tillbaka och jobba och bo på samma ställe även nästa sommar.

Då är det så att jag är lite sugen på ny utrustning.
Den jag har är väldigt trevlig, Loop Incite 9'3" #6-7.
Men det känns lite storts för den lilla ån. Den är på många ställen tätvuxen runtom och även de öppnare ytorna har smala åpartier och långa kast blir det ju inte tal om.

Så jag önskar tips på bra lätta grejer,helst kit.
Jag tänker mig något i svängarna runt #3-4 och lite kortare.
Jag gillar mjuka spön, de bör inte kräva allt för många bakkast pga spenaten runt vattnet och jag är ute efter just närkontakten med de här öringarna.

Ska man gå ner ytterligare i spöklass?
Har någon nån favorit när det gäller just bäckfisket?

Detta inlägg har redigerats av Lovéus: 10 Oct 2011, 18:55

#2 ONLINE   Shanti

Advanced Member

• Edgemember
  • 4709 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 18:42

Jag tycker 3-4 är perfekt. Man behöver inte gå lägre egentligen.
Gillar du mjuka spön och är beredd att lägga en liten slant hade jag kollat på Orvis Superfine-serien, det är kärlek och min personliga favorit.
Där finns bla. ett 6'6'' #4 som kan vara värt om det är ett litet och mysigt vatten.

#3 ONLINE   M.Ågren fd Gimriver

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 891 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 18:51

till bäcköring kör jag 0 till max 3 i klass är de bara en liten å så skulle jag titta mer på 2-3 klass om jag vart du
jag kommer ej svara på frågor om fiske i Stavre eller Gimån här på Edge

#4 ONLINE   nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 267 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 18:56

Jag går i liknande tankar och fönstershoppar lite just nu. Tanken är att någon gång under våren/försommaren införskaffa ett spö/rulle för denna typ av fiske. Kommer inte använda det alltför ofta antar jag. Det finns förvisso ganska många bäckar med små till medelstora bestånd av bäcköring inom 30-60 minuters bilfärd. Tom en som "troligen" håller självreproducerande bäckröding (dock ingen öring).

Problemet är bara att man måste knyta kontakter för att få fiska i dessa bäckar. Fiskekort existerar ej. Jag är för feg och ärlig för att våga mig på tjuvfiske. Hur skall man då kunna njuta och koppla av? Och hur skulle man själv reagera om någon gjorde det i ett vatten man själv äger och värnar om. Men jag vill gärna ha ett lätt/kort spö ändå. Utifall att man blir tjenis med någon som innehar fiskerätten. Jag har hört att en dörrknackning med en flaska whisky i bagaget och löften om C&R kan ge resultat. ;)

Själv har jag kommit fram till att jag skall ha klass #2-3. Jag vill gärna ha ett kort spö för "smygkänslan". Men ett för kort blir svårare att kasta med antar jag. Drömmer om 6 fot men tror nog att 7- 7 1/2 fot förmodligen är mer praktiskt. Det är kort nog att använda även i hyfsat tät vegetation och långt nog för att vara (mer) lättkastat.

Kanske kan Guideline Fario 763 (www.guideline.no) vara något? Om du absolut inte måste ha ett ännu kortare spö. Annars prisas ju Sameo-spöna för sin känsla. Sameo Classic Complete #3 är ett set som du kan läsa om på www.flugor.se.

#5 OFFLINE   Lovéus

Advanced Member

• Edgemember+
  • 202 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 19:08

Visa inläggnöjesfiskare på 10 Oct 2011, 18:56 sade:

. Kommer inte använda det alltför ofta antar jag

Där finns ju en poäng. Och ett litet problem. Nämligen prisklassen.
Jag är väl generellt inne på någonting lite billigare. Jag har inga värstinggrejer annars och ett spö som jag använder bara i ett par småvatten vill man kanske inte lägga många tusenlappar på..?
iallafall inte om man är fattig smed ;)

Finns det någonting som är prisvärt neråt 1500-2000?

#6 ONLINE   Shanti

Advanced Member

• Edgemember
  • 4709 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 19:14

Visa inläggLovéus på 10 Oct 2011, 19:08 sade:

;)

Finns det någonting som är prisvärt neråt 1500-2000?

HiLevel tycker jag ger mest för pengarna nedåt 2000:-
Men håll utkik på begagnatmarknaden.

#7 ONLINE   M.Ågren fd Gimriver

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 891 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 19:16

prisklassen brukar ju alltid va problemet mm lägg in en annons här på egde att du vill köpa klass 2 --3 spö för max 2000kr

#8 ONLINE   M.Ågren fd Gimriver

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 891 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 19:27

du har PM ?

#9 ONLINE   nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 267 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 19:32

Måste erkänna att jag själv sneglat på Flextec Streamtec, 6 1/2 fot #3. Finns för ca tusenlappen på Tradera. Men det är ett spö man verkligen vill känna på innan man köper det. En del höjer det till skyarna och andra tycker det är det sämsta köp de någonsin gjort och ger bort dem. Köper man grisen i säcken och inte gillar det lär man inte få många kronor tillbaka är jag rädd för.

Jag tror på begagnat, då kommer man upp ett antal klasser i kvalitet för i princip samma pengar. Satsa på det i första hand och gör som Gimriverflyfishing säger, lägg in en köpesannons här på Edge.

Vad gäller rulle så har jag redan bestämt mig, en Orvis Battenkill Bar Stock I. Om man inte hittar en billig begagnad så kostar de $119 från USA (www.nomadanglers.com), de bjuder på frakten. Finns väl viss risk för tullavgifter antar jag. Ta en titt på den och se om du gillar den. Den är rätt fin att se på och räcker gott till bäckfisket.

#10 OFFLINE   Bobban

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 19:48

Hej!

Detta spö borde funka, bra pris nu oxå: http://www.capricorn...ed7b6a852484cf7

#11 ONLINE   M.Ågren fd Gimriver

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 891 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 19:52

cult spöet hade varigt något
tänkte köpa de själv så

#12 OFFLINE   Tulop

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 20:13

För det ändamålet har jag ett loop yellowline 8,2 #3, funkar kanon fint om du frågar mig! och långt tar man sig även med lätta klasser, bara man vill det nog mycket! ;)

#13 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6285 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 20:22

Visa inläggBobban på 10 Oct 2011, 19:48 sade:

Hej!

Detta spö borde funka, bra pris nu oxå: http://www.capricorn...ed7b6a852484cf7
Synd att dom är så korta.
www.netflies.se

#14 OFFLINE   Thomas D

Advanced Member

• Edgemember
  • 2097 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 20:29

Visa inläggLovéus på 10 Oct 2011, 18:31 sade:

I somras hölls jag på ett ställe i Hälsingland där man hade lyckan att ha ett trevligt bäckörings och röding-vatten utanför dörren. 10 meter utanför för att vara exakt. Nåja,man fick gå en liten bit för att komma till de bästa ställena.
Och med lite lycka ska jag tillbaka och jobba och bo på samma ställe även nästa sommar.

Då är det så att jag är lite sugen på ny utrustning.
Den jag har är väldigt trevlig, Loop Incite 9'3" #6-7.
Men det känns lite storts för den lilla ån. Den är på många ställen tätvuxen runtom och även de öppnare ytorna har smala åpartier och långa kast blir det ju inte tal om.

Så jag önskar tips på bra lätta grejer,helst kit.
Jag tänker mig något i svängarna runt #3-4 och lite kortare.
Jag gillar mjuka spön, de bör inte kräva allt för många bakkast pga spenaten runt vattnet och jag är ute efter just närkontakten med de här öringarna.

Ska man gå ner ytterligare i spöklass?
Har någon nån favorit när det gäller just bäckfisket?

Håkan Viskafors har ett Sage i klass 0 som han pratar sig varm om för bäcköringsfiske, tycker det är lite i överkant med klass 4 eller 3 för bäcköring. Hör med Håkan vet ja

#15 ONLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 21:29

@Nöjesfiskare,

Nix du tullar inte vid privatimport under 1400 kronor, du kan läsa om detta på tullverkets hemsida :)

Tänkte bara att det kunde sporra dig ännu mer till ett köp ;)
Gäddan är min kryptonit!

#16 ONLINE   Norrahisingen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 205 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 05:33

Jag kör med ett Vision Cult fiber #3-4, 5.9fot. Ett härligt spö för min lokala å som mäter 5-10 meter i bredd.

#17 OFFLINE   Flugan85

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1120 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 09:38

har ett tfo #4a som jag är sjukt nöjd med, kör det dock på även lite större vatten också....

#18 OFFLINE   Lärkan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 11:26

Jag kör med ett 350:- kinaspö som jag köpt av "Per-Otto [po@samtalspartner.se]" och en Millend lina för ca 85:-.
Kanonbra i mina små åar.
Pip

#19 ONLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5054 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 14:04

Jag använder tre olika spön för mitt fiske längs småvatten. Alla klass 4.
Längder mellan 5'9" till 9'.

Ett litet vatten betyder inte att jag väljer ett kort spö. Mitt korta (ett Vision cult fiber) tar jag fram när det är överhängande träd och grejer som sticker ut över vattnet, då kan jag kasta under grenar och annat utan att fastna. Plus att spöet är lättare att transportera genom skogen när jag byter plats.
Mitt niofot riggar jag när det är mycket vass, träd och grejer som växer längs stranden. Jag vill då kunna kasta över vassen, kunna peta ut spöet från land så jag når vattnet och även för att kunna styra flugan när jag hasar en palmerlindad fluga runt stenar och strömkanter. Med det korta spöet kan jag inte "doppa" flugan där fisken står.

Så tänker jag vid mitt fiske.

#20 OFFLINE   mava

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 39 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2011, 09:21

Är också på spaning efter en något lättare utrustning (jag är företrädesvis en utpräglad sjöfiskare), spötyp # 3-4 runt 8 ft. Har kollat lite på Sage VXP och har även frågat i butik, men blir då "alltid" rekommenderad att titta på Vision- eller Loopprylar.... Har ingen aning om detta har med försäljningsmaginal att göra eller om det är så att dyrare spöserier inte är bra nog totalt sett... Den som känner sig manad får gärna yttra sig i frågan, det är lätt att bli förrvirrad av såna här stora livsfrågor ;)....

Detta inlägg har redigerats av mava: 12 Oct 2011, 09:23

#21 ONLINE   nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 267 Inlägg:

Skrivet 13 Oct 2011, 09:03

Ett till spötips!

Redington Classic Trout 276-4. Ett 4-delat 7'6" #2. Endast $160 med fri frakt från nomadanglers.com.

Det kan mycket väl vara så att du gillar spöts karaktär (mediumaktion).

Review (8'6" #5, men ger väl en fingervisning i alla fall): http://www.theflyfis...ssic-trout.html

Jag tror tamejtusan att jag skall beställa ett själv. Verkar i alla fall vara ett bättre köp än ett Flextec om man nu vill ha ett billigt/prisvärt spö som är helt nytt. Dessutom livstids garanti för första ägaren.

Edit: Hittade även någon som skrivit lite om sitt CT 276: http://ultralightfly...n-CT-2wt-review

Detta inlägg har redigerats av nöjesfiskare: 13 Oct 2011, 14:18

#22 OFFLINE   Gungner

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 70 Inlägg:

Skrivet 07 Nov 2011, 22:18

Kul tråd!!

Även jag går i samma tankar angående inköp av spö. För mig blir det ett loop yellowline, dock vet jag inte om det blir ett klass 3 eller 4. För bäcköringen vill jag nog allra helst ha ett klass 3 men det känns som en 4:ā är mer universal. Kanske inte behöver ett specifikt spö för varje fiske tillfälle. Som student är man ju inte gjord av pengar!

Skit svårt å veta hur man ska resonera!

#23 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 08 Nov 2011, 02:06

Loop Opti Creek 8'8" #3, täcker det mesta. Ett av de bästa spön i segmentet jag kastat.

Kom gärna förbi och testa det Loveus, om du är i Hälsingland kan det inte vara långt från Hudiksvall. Jag har lite annars smått och gott också.

#24 OFFLINE   Lovéus

Advanced Member

• Edgemember+
  • 202 Inlägg:

Skrivet 08 Nov 2011, 02:53

Visa inläggStaffan Dahlbom på 08 Nov 2011, 02:06 sade:

Loop Opti Creek 8'8" #3, täcker det mesta. Ett av de bästa spön i segmentet jag kastat.

Kom gärna förbi och testa det Loveus, om du är i Hälsingland kan det inte vara långt från Hudiksvall. Jag har lite annars smått och gott också.

Vart ett 8' #4.
Hälsingland är till sommaren igen, nu är jag i Dalarna. Trevligt med erbjudandet dock!

#25 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 08 Nov 2011, 07:41

Ja, det var till sommaren jag menade. Spön finns en uppsjö av, de flesta är helt ok. Jag gillar att bara kasta, utan att kränga spön också :)

#26 OFFLINE   Lovéus

Advanced Member

• Edgemember+
  • 202 Inlägg:

Skrivet 08 Nov 2011, 07:50

Jag är iofs sugen på Creek,det verkar som ett skojigt spö.
Är jag i krokarna av Hudik så kommer jag och kastar lite!

#27 ONLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5054 Inlägg:

Skrivet 08 Nov 2011, 08:54

Gungner sade:

...loop yellowline, dock vet jag inte om det blir ett klass 3 eller 4. För bäcköringen vill jag nog allra helst ha ett klass 3 men det känns som en 4:à är mer universal...
Värt att tänka på, Loop Yellowline klass fyra är mer som en lätt femma. Både siffrorna på spöet för lämplig kastvikt, mätningar och mina jämförelser med andra spön säger att det är en lätt femma. Jag skulle välja klass tre så du får en fyra...

#28 OFFLINE   tazza

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 158 Inlägg:

Skrivet 08 Nov 2011, 10:46

Visa inläggmipert på 08 Nov 2011, 08:54 sade:

Värt att tänka på, Loop Yellowline klass fyra är mer som en lätt femma. Både siffrorna på spöet för lämplig kastvikt, mätningar och mina jämförelser med andra spön säger att det är en lätt femma. Jag skulle välja klass tre så du får en fyra...

Har ett Yellowline 8´2" #3(Första generationen) och instämmer. Det funkar iofs alldeles utmärkt med både en trea och en fyra.
Är till salu om ngn är spekulant...
“Many men go fishing all of their lives without knowing it is not fish they are after.”- Thoreau

#29 OFFLINE   elsilazer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 96 Inlägg:

Skrivet 08 Nov 2011, 11:20

Loop opti creek utan tvekan.

#30 OFFLINE   Gungner

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 70 Inlägg:

Skrivet 08 Nov 2011, 22:38

En lätt 5:ā säger ni alltså... Ja då e det ju en 3:ā jag ska ha. Tack för tipset mipert!!! Men jag har varit sugen på ett opti creek... Frågan är som sagt bara hur mycket jag har råd att belöna mig med! Creeke. Kostar väl avsevärt mer väl?

Staffan, vad har du för lina till ditt creek-spö? Är det värt pengarna? Skulle du rekommendera spöt för fjällen, lätt torr och nymph fiske?

Detta inlägg har redigerats av Gungner: 08 Nov 2011, 22:40

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar