.
Tips på lättare utrustning för bäcköring.
#32 OFFLINE
Skrivet 09 Nov 2011, 07:59
Gungner på 08 Nov 2011, 22:38 sade:
Staffan, vad har du för lina till ditt creek-spö? Är det värt pengarna? Skulle du rekommendera spöt för fjällen, lätt torr och nymph fiske?
Köpte mitt för 2000. Såg även ett likadant spö ute på tradera eller blocket för 2300:- för ett tags edan. Bara att hålla koll
#33 OFFLINE
Skrivet 09 Nov 2011, 08:09
#34 OFFLINE
Skrivet 09 Nov 2011, 12:28
Gungner på 08 Nov 2011, 22:38 sade:
Staffan, vad har du för lina till ditt creek-spö? Är det värt pengarna? Skulle du rekommendera spöt för fjällen, lätt torr och nymph fiske?
Hej Gungner, rek ut på Creeket är 4 papp. Det betyder att du säkert kan hitta ett för 3495 eller liknande i butik. Jag kan rekommendera spöet till allt fiske där linvikten passar. En icke blåsig dag på fjället, definitivtt. En dag på sjön, Yes! En dag i ån, absolut. Ja, till det mesta alltså som har med lätt till mellanklassfiske. Du kompletterar givetvis din fjällresa med en eller ett par spön till i tyngre klasser.
Linor då? Jag använder linor för situationen och flugorna jag använder. För tillfället har jag en Opti creek lina #3 och en Evotec #3 och en Hardylina i samma klass.
Det jag gilar bäst med det spöet är att det är så lätt och att det ändå har så mycket tryck i botten samt aktionen i stort, lite styvare än t.ex YL.
Vh
Staffan
#36 OFFLINE
Skrivet 10 Nov 2011, 22:39
Staffan Dahlbom på 09 Nov 2011, 12:28 sade:
Hej Gungner, rek ut på Creeket är 4 papp. Det betyder att du säkert kan hitta ett för 3495 eller liknande i butik. Jag kan rekommendera spöet till allt fiske där linvikten passar. En icke blåsig dag på fjället, definitivtt. En dag på sjön, Yes! En dag i ån, absolut. Ja, till det mesta alltså som har med lätt till mellanklassfiske. Du kompletterar givetvis din fjällresa med en eller ett par spön till i tyngre klasser.
Linor då? Jag använder linor för situationen och flugorna jag använder. För tillfället har jag en Opti creek lina #3 och en Evotec #3 och en Hardylina i samma klass.
Det jag gilar bäst med det spöet är att det är så lätt och att det ändå har så mycket tryck i botten samt aktionen i stort, lite styvare än t.ex YL.
Vh
Staffan
Kanon! Tackar ödmjukast för svaren! Får bli en sista funderare sen blir det beställning. Börjar nog med opti creek linan. Känns som ett naturligt val då loop säger att dom designar linor för sina spön!
Rulle blir nog en lite billigare version om man nu ska lägga dom pengarna på spöt! Till våren/sommaren ska öring åarna här hemma smygas runt =D
#37 OFFLINE
Skrivet 10 Nov 2011, 23:38
Vh
Staffan
#39 OFFLINE
Skrivet 12 Nov 2011, 16:47
vilken typ av lina är mest förekommande vid myggfiske?
är det longbelly, bullet nymf stil eller vanlig lina?
helst hade jag personligen sett att dessa spön va en bit längre men de tillverkas tydligen inte så värst långa så baktanken med det borde vara ngt?
eller är detta för short distance only fiske?
sameo skickar ju med en longbelly, phyton, i sitt classic paket med #3 spö, jag räknar med att det finns en tanke bakom...
#41 OFFLINE
Skrivet 14 Nov 2011, 09:04
Gungner på 13 Nov 2011, 23:59 sade:
Hej, jag vet att andra har andra åsikter i ämnet men jag ska försöka ge en förklaring på hur jag ser på det hela.
Enkel logik säger mig att små bäckar/åar inte är breda. Inte heller fiskar man lång nedströms eller långt uppströms. Man kan av den slutsatsen dra en annan, nämligen att man fiskar inte med speciellt lång lina. Så här långt tror jag vi alla är överens. Nu till det lite mer komplexa, ska vi ha en kort klump eller en lång klump? Jag tycker man ska ha en kort klump även om en lång funkar. Jag staplar mina argument nedan.
En kort klump kan kastas från den position den är tänkt, nämligen med klumpen utanför toppöglan, en lång klump utnyttjar du till 50 %, den funkar i bästa fall då som en DT-lina eller TT. En kort klump funkar också i bästa fall som en DT/TT-lina om överhänget reduceras, matar du ut en halvmeter lina så kan du dessutom skjuta lina, vilket blir svårare med en lång klump.
Hur du än väljer att göra så har du med en lång klump en ganska ansenlig massa lagrad i spöringarna eftersom den tjockaste delen av linan sitter där under själva fisket. Hur påverkar det spöets egenskaper med den extra lasten? Detta slipper du med en kort klump. Med detta sagt så måste jag tillägga att linor har fler likheter än skillnader, tekniken är mycket viktigare än utrustningen. Jämför en lina med ett handeldvapen, kort pipa kort avstånd, lång pipa långa avstånd eller varför inte en segelbåt, maximala hastigheten brukar ofta beskrivas som antal meter i vattenlinjen. Ju längre båt desto snabbare kan du segla (lite förenklat men ändå) En kort lina är således inget för distanskataren men har fördelar på korta avstånd. Nackdelen är, som Mipert beskriver, mendningar och andra ompositioneringar av linan när man skjutit en del lina. Det är därför jag vill understryka att detta gäller korta avstånd där du trots kort klump inte behöver skjuta mycket lina alls.
Vh
Staffan
VH
Staffan
#42 OFFLINE
Skrivet 15 Nov 2011, 11:32
Småspön är roligt och jag har två stycken som luftas någon enstaka gång ibland. Storkanonen bland småspöna är ett yellow line 382 första modellen som jag kastar en gammal loop wf4:a med. Riktiga myggspöt är ett black level 5,6 #0-1 från hsimport. Till blacklevel spöt har jag klippt en dt2 till 8 meter och sytt ihop med en skjutlina, otroligt roligt att fiska och kasta med, men inte gärna över 12-15 meter...
/Niclas
Niclas Olsson
#44 OFFLINE
Skrivet 12 Dec 2011, 09:54
Jag kör själv med ett HILevel Dreams #2-3 7,9". Fungerar bra för detta ändamål. Ibland vill jag ha ett kortare men jag vet inte om jag vill gå ner i klass. Spec inte när jag fiskar i strömande vatten.
Detta inlägg har redigerats av _tobbe_: 12 Dec 2011, 10:22
#45 OFFLINE
Skrivet 12 Dec 2011, 10:05
#48 OFFLINE
Skrivet 14 Dec 2011, 21:24
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
#50 OFFLINE
Skrivet 15 Dec 2011, 11:29
Dessutom fiskar jag i ett sådant vatten -som på länkad film- här i Skåne. Och jag använder som sagt både 9' och 5'6" spön.
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
#52 OFFLINE
Skrivet 15 Dec 2011, 15:34
Det är en sån skön kontrast till tvåhands laxfiske i forsande storälvar.
Men det visar ju också på bredden i våran älskade sport.
Och vad störd man måste se ut för utomstående när man smyger runt vid en liten jäkla bäck.
#53 OFFLINE
Skrivet 09 Jan 2012, 20:27
There's a fine line between flyfishing and just standing on the shore like an idiot.
#54 OFFLINE
Skrivet 10 Jan 2012, 07:13
meek på 15 Dec 2011, 11:42 sade:
det finns ju #0 linor så då borde det ju finnas #0 spön också!?
kanske det är ett sånt han fiskar med?
känns overkill med #2 i denna bäck
Jag trivs alldeles utmärkt med mitt Sage VPS #0
Pappersvändare från Borås, född -66
Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar