.
Kasttävlingar och höja intresset
Postad 11 Oct 2011, 12:46
Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig
Postad 11 Oct 2011, 12:51
Det börjar iof bli mer och mer intresse i kasttävlingarna. Jag tror att det som Tellis och C/O gjorde under Nordic Open var riktigt smart. Det jag tänker på är att köra i heat om 2 och 3 st kastare. Det blir mycket mer publikt och mer fart i tävlingen. Men vad saknas mer? Vad skulle få er att gå och titta på kasttävlingar eller att ställa upp?
Det som anser att jag skulle vara bra för mig (även andra) är att om man drar ihop ett (flera) gäng runt om i landet och träningskastar , för jag tror att många som inte ställer som verkligen tror att inte har en chans i en tävling även fast dom har det .
Redigerat av Rednil, 11 Oct 2011, 12:51.
Kolla gärna : http://zider-westcoast.bloggo.nu/
Postad 11 Oct 2011, 12:52
Om där fanns fisk och vatten inblandat...Det börjar iof bli mer och mer intresse i kasttävlingarna. Jag tror att det som Tellis och C/O gjorde under Nordic Open var riktigt smart. Det jag tänker på är att köra i heat om 2 och 3 st kastare. Det blir mycket mer publikt och mer fart i tävlingen. Men vad saknas mer? Vad skulle få er att gå och titta på kasttävlingar eller att ställa upp?
Postad 11 Oct 2011, 12:54
Det som anser att jag skulle vara bra för mig (även andra) är att om man drar ihop ett (flera) gäng runt om i landet och träningskastar , för jag tror att många som inte ställer som verkligen tror att inte har en chans i en tävling även fast dom har det .
Japp, jag skulle gärna det också. Ska försöka dra igång något i Kalmarområdet.
Det är nog många som skulle kunna placera sig bra, kolla bara på Nordic Open. Jonas Meyer som aldrig tävlat i Salmon distance tog sig till final. Det är imponerande.
Likaså när Johan Klingberg kom högt upp i finalen under inomhustävlingen i Bosön bland mördande konkurrens.
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 11 Oct 2011, 13:50
Postad 11 Oct 2011, 13:57
Postad 11 Oct 2011, 15:09
Ett problem är att det bara är "elittävlingar" tror det behövs några med "korpen" nivå.
Alla kan kasta under samma tävling. Skulle dock kanske vara bra med en "korpenklass"
Men nu är det så få att det inte skulle funka.
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 11 Oct 2011, 16:01
Kolla med Magnus Tooth. De ska ha fyra träffar i vinter/vår i Helsingborg.Om jag skulle haft någon att träna med i Helsingborgsområdet som kan kasta hade jag spenderat mycket mer tid med det! Min ekonomi tillåter inte att betala 1200:- för en kurs +resa etc..
http://sexyloops.se/viewtopic.php?f=7&t=189
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 11 Oct 2011, 16:11
Kolla med Magnus Tooth. De ska ha fyra träffar i vinter/vår i Helsingborg.
http://sexyloops.se/...c.php?f=7&t=189
Sweet! Jag som har hämtat ett spö av honom personligen ;D
Postad 11 Oct 2011, 16:57
Ett problem är att det bara är "elittävlingar" tror det behövs några med "korpen" nivå.
Hittills har vi kört öppna tävlingar som alla kan deltaga på, inga tävlingar har varit för endast eliten. Men visst är det så att många utav "elitkastarna" ställer upp på alla tävlingar de kan och det kanske avskräcker många. Man kanske kunde ha en "Rookie" klass på någon tävling, där kravet för den gruppen är att man aldrig tävlat innan?
Redigerat av Tellis, 11 Oct 2011, 16:58.
Postad 11 Oct 2011, 19:41
Finns det några krav för att få vara med i en tävling??
När vi började var det helt öppet för alla, nu finns regeln att du skall vara med i en klubb som är anknuten till castingförbundet. Annars är det fritt fram!
Postad 11 Oct 2011, 20:01
Var hittar man närmste klubb??
Postad 11 Oct 2011, 20:14
Kanske inte rätt tråd att fråga i men, om jag vill förbättra min kansteknisk är lite nyfiken på casting är det en klubb jag skall söka upp och träna med, eller bara gå en kurs. Var på en öppen kurs för ett par år sedan men en massa verkliga nybörjare, det gav mig i princip inget. Var hittar man mer avancerad kurs, eller kastinstruktör i skåneland??
Var hittar man närmste klubb??
Att gå en privatkurs brukar ge väldigt mycket. Kolla med Magnus Toth eller Christer Appelgren, de håller till i skåne och har både kurser och fötterna inne i flugkastarklubbar
Postad 11 Oct 2011, 21:03
Självklart så tror jag att man kanske kan ha någon form av åldersgrupper som tex JR (upp till 18) eller någe liknande.
Det enda som jag kan komma på så här direkt är ev att man inför någon form av åldergränser. Som tex upp till 18, upp till 25 osv. Sen så skulle man kunna ha en Öppenklass som alla får anmäla sig till. Denna klass kanske man ska kalla för Elitklassen eller någe liknande.
På detta sätt så skulle man kanske kunna locka flera klastare. Och man får förhoppningsvis en STÖRRE tävling.
Kommer ihåg när jag höll på med kampsport, då hade vi ett system som liknade detta. Men hur många ska man behöva vara i en klass för att det ska genomföras? 1st, 3st 7st osv. Här skulle man i såna fall införa att tex ett minimum på 5st anmälda deltagare för att det ska kunna genomföras, annars så flyttas man upp en klass och tävlar i den "äldre". Sen beroende på resultat i denna grupp så får man sina placeringar i sin "riktiga" klass. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Men vad är det som säger att en person är Elit kastare. Är det att han/hon har satt ett rekord? Eller att han/hon har kastat över 40m? Det är lite tufft det här. Men jag hoppas ni förstår min lilla frågeställning.
Postad 11 Oct 2011, 23:00
Jag tror inte det skulle vara så svårt att under en öppen tävling också ha en "Rookie klass" där det enda kriteriet för att deltaga är att man aldrig tävlat tidgare på en offiell tävling. Denna klass skulle då köras separat så som vi har idag med junior, dam och herr. Resultat är lätta att gå igenom för att dubbelkolla detta så att ingen fuskar. Vi körde så i styrkelyft ibland och det var aldrig några problem.
Idag finns det redan juniorklasser!
Redigerat av Tellis, 11 Oct 2011, 23:03.
Postad 12 Oct 2011, 04:54
Detta med Rookie klassen.
Om jag ställer upp i en tävling som Rookie för att testa och se hur det är och får iväg tex 25m och tycker att detta var skit kul och vill fortsätta av div anledningar. Men att under nästa tävling då vara med dom "vanliga" kastarna som kastar 10-15m längre så kanske denna person tappar intresse då denna "bara" kastar 25m.
Det är här jag tror att problemen kommer att få folk att fortsätta om dom anser sig vara så pass mycket sämre. Förstå mig rätt nu vad jag är ute efter.
Det är här jag tror att man skulle kunna ha dess "ålders klasser" så att man tävlar i ålders katogorier istället. Visst tycker jag att man ska fortsätta kasta på följande sätt som vi gör idag, alla på ett led. Men att resultaten räknas in i denna "ålders" katogori.
Om det finns enklar lösningar tror jag säkert, detta var bara ett förslag av tusen.
Visst finns det jr-klass men jag visste bara inte vilken ålder det gällde..
Postad 12 Oct 2011, 06:17
Tror det är bättre att pusha och sporra de nya genom att fokusera på det de gör och försöka få dem att träna mer mm.
Sedan är det så att en normalduktig kastare kan få till bra kast på 30-35meter och det räcker långt.
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 12 Oct 2011, 08:26
Jag personligen tror att systemet vi har nu är bra och man kan vid vissa tävlingar kanske lägga till just en "rookie klass". När vi "elitkastare" började var vi alla lika mycket rookies i tävlingsammanhang, men har efter 1-2år blivit bättre iom att vi tränar mycket och fiskar mycket.
Att införa en massa åldersklasser är nog ett sämre alternativ, många börjar med flugfiske ganska sent och kanske på grund utav det hamnar i den klass där flest elitkastare finns.
Redigerat av Tellis, 12 Oct 2011, 08:30.
Postad 12 Oct 2011, 09:06
Ålderklasser tror jag inte heller kommer fungera.
Postad 12 Oct 2011, 09:27
Tror inte det spelar roll. Ronny vann Salmon distance (tung gren) i Göteborg. Han har även svenska (inofficiella världsrekordet ) i Trout distance. Han är ganska kort och inte grov. Under samma tävling var det både riktigt långa och VÄLDIGT starka ( Tellis och Jarle)Bara en reflektion. När sporten blivit större och det blir viktigare att dela upp startfältet för att göra det hanterbart, kan man inte då dela in deltagarna i kroppslängd? Det skulle motsvara viktklasser i t ex boxning. En deltagare som är 167 cm lång har en klar nackdel mot en som är 187, eller hur (om vi säger att de är lika skickliga)?
Ålderklasser tror jag inte heller kommer fungera.
Tror de där centimeterna i längd spelar ingen roll. (mellan 160-190cm) Likaså blir vikt fel. En som väger 100kg kan vara mycket svagare i armar/handled/händer än en som väger 60kg.
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 12 Oct 2011, 10:24
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar