Det vore någotInomhus sm + utomhus sm!
.
Kasttävlingar och höja intresset
Postad 12 Oct 2011, 11:39
Sasse, du har nog rätt. Fast jag tycker ändå en lång person (alltså med långa armar) borde få en bättre hävstång än för motsvarande en kort. Men, jag lyssnar på dem som har mer rutin och kunskap än jag.
Jag kan försöka filma när jag kastar på knä, tror jag sätter 35meter ganska lätt på det sättet
Har kastat 30 meter sittandes på rumpan med ett 9´ spö och #5 lina
Men visst borde det påverka mer, det håller jag med om
Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig
Postad 12 Oct 2011, 11:50
Kroppar är konstiga. Kortare personer har ofta bättre koordination.
De kan ha bättre häv men sämre förutsättningar att stödja hävet. T ex.
Kolla på sprinters. Först nu när Usain Bolt kommit börjar folk undra varför inte alla sprinters är långa.
Varför är Crouch nästan den enda långa utespelaren i fotboll? Är det koordinationen som blir svår?
Varför tjejer är annorlunda får någon annan besvara...
Postad 12 Oct 2011, 11:52
I höjdhopp är väl alla typ långa. Bortsett från HolmAvundsjuk, Mathias?
Kolla på sprinters. Först nu när Usain Bolt kommit börjar folk undra varför inte alla sprinters är långa.
Varför är Crouch nästan den enda långa utespelaren i fotboll? Är det koordinationen som blir svår?
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 12 Oct 2011, 12:17
Jag är medellängd eller var i alla fall. Senast jag hörde hade man justerat från mina 178 till 180. Avundsjuk? Lite...Avundsjuk, Mathias?
Det verkar ju finnas ett samband mellan längd och koordination. Att det skulle ta längre tid att genomföra hjärnans kommandon pga längre resväg för nervimpulserna har jag hört men låter inte troligt. Impulserna borde färdas rätt snabbt ändå.
Zlatan är ju lång, om än inte som Crouch, men har ändå teknik som betydligt kortare lirare. Han är väl ganska unik på så sätt.
Jag får ha Rajeff som förebild framöver.
Postad 12 Oct 2011, 12:35
Jag är 178,5cmJag är medellängd eller var i alla fall. Senast jag hörde hade man justerat från mina 178 till 180. Avundsjuk? Lite...
Det verkar ju finnas ett samband mellan längd och koordination. Att det skulle ta längre tid att genomföra hjärnans kommandon pga längre resväg för nervimpulserna har jag hört men låter inte troligt. Impulserna borde färdas rätt snabbt ändå.
Zlatan är ju lång, om än inte som Crouch, men har ändå teknik som betydligt kortare lirare. Han är väl ganska unik på så sätt.
Jag får ha Rajeff som förebild framöver.
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 12 Oct 2011, 13:23
FFF MCI
FFF THCI
FFF CBOG
AAPGAI MCI
Gräskastar :-P
http://www.scandican...ddfestival-2005
Postad 12 Oct 2011, 13:44
Edit; Som Lasse skriver så går inte längd och armlängd alltid ihop. Jag är 175cm och har ganska långa armar!
Redigerat av Tellis, 12 Oct 2011, 13:45.
Postad 12 Oct 2011, 13:52
Inte undra på det med tanke på allt skrot du lyftDet är väl egentligen i Spey som längden kan spela en större roll. En kille som är 160cm har vattnet till magen och den som är +190cm har vattnet till låren...
Men visst, en lång kille har lite högre fallhöjd och har oftast längre armar. Men det verkar som att de flesta är ganska bra på att kompensera det ena eller det andra
Edit; Som Lasse skriver så går inte längd och armlängd alltid ihop. Jag är 175cm och har ganska långa armar!
Redigerat av sasse, 12 Oct 2011, 13:52.
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 12 Oct 2011, 16:39
Men det var ju också bara en liten frågeställning ifrån min sida.
Alla som tävlar vill ju också träna och bli bättre och det är ju självklart det man ska sträva efter. Som i alla idrotter så blir man inte bättre utav att ligga i soffan eller sitta på ett forum
Postad 12 Oct 2011, 16:52
Knäsittande kastningSasse, du har nog rätt. Fast jag tycker ändå en lång person (alltså med långa armar) borde få en bättre hävstång än för motsvarande en kort. Men, jag lyssnar på dem som har mer rutin och kunskap än jag.
Vet inte hur mycket kortare jag blir men det är en del iaf
35,7meter, ni får lita på mig då batteriet tog precis slut. Linan som ni ser tar slut och jag har ca 50cm backing ute är iaf 35,5meter + 3 meter tafs
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 12 Oct 2011, 22:11
Som jag ser tävlingarna idag så har de flesta, om inte alla, ett stort företag i ryggen. Detta i sig tycker jag inte är något dåligt och jag är glad för deras/er(ni som känner er träffade) skull. Det skapar förebilder och kan sporra ute i landet att bli bättre. Men det kan också skapa negativa tankar som "jag är inte tillräckligt bra för att vara med"
Det största problemet är nog bara att det inte är tillräckligt många som sysslar med sporten.
För min egen del så är det nu jag kommer ha en chans att vara på topp inom någon sport nu innan det blir astronomiska längder. Synd att jag inte känner att tiden finns där för att satsa NU. Så jag håller mig till att vara en strax över medelkastare med målet 30m i trout. Men vem vet vad som händer när huset bara har listerna kvar.
Jag tyckte att kasta två bredvid varandra var ett kul grepp som gjorde filmklippen från göteborg mer intressanta att titta på. Saknar dock någon bra vinkel som det filmades ifrån. Kanske flera vinklar och många kameror. Det kräver ju en helt annan organisation vad gäller filmandet men det finns potential. Jag har aldrig själv kastat så iofs aldrig tävlat eller kört mot klocka men kan misstänka att det blir en lite annan situation att stå med någon bredvid sig. Bra jobbat till göteborgsgänget för jag tror inte jag skrivit det innan.
Förlåt om det här inlägget blir lite rörigt men skriver ner något så fort det kommer i skallen och där är det inte ordning.
Det är svårt att dela upp tävlingarna. Könsindelning är så in gjutet att det kommer nog alltid att finnas i alla sporter och är enkelt att dela upp i. Men mellan bra och mindre bra? Framför allt nu i början innan mer folk har börjat komma igång. Ett argument kan vara att "jag åker inte för jag kommer bara få kasta en gång och det i kvalet, för med 25m kommer jag ingenstans". Detta kanske kan lösas med två finaler. En långa kast final och en inte så långa kast final. Så att deltagare kan få kasta flera gånger. Nackdelen med detta är att det kräver en något större organisation och mer tid för tävlingarna. Fördelen är att de som kommer och väl ställer sig vid startstrecket kommer få mer tävlingserfarenhet och därigenom kommer sporten som helhet få mer folk med större tävlingserfarenhet.
Nu är jag en med ingen tävlingserfarenhet men ett litet sug på att ställa upp någon gång när tid finnes. Sporten för mig är intressant men inte allt. Jag är nog en sådan där KORPENKASTARE
Postad 12 Oct 2011, 22:21
Jag tror fortfarande att en "rookie klass" kan vara lösningen för att få igång fler folk. Denna klass skulle också ha kval/final och sina egna segrare. Jag tror mer på det med två olika klasser än att ha 2st olika finaler i samma grupp.
Redigerat av Tellis, 12 Oct 2011, 22:22.
Postad 12 Oct 2011, 23:11
VM ifol körde "heat" med 2st kastare åt gången, vi körde 3st åt gången. Detta är först och främst för deltagarantalets skull. Man kan ta in många fler kastare/tävling iom att du hela tiden betar av 3 kastare iställer för 1 och tiden räcker till bättre. Det kräver dock fler funkionärer.
Jag tror fortfarande att en "rookie klass" kan vara lösningen för att få igång fler folk. Denna klass skulle också ha kval/final och sina egna segrare. Jag tror mer på det med två olika klasser än att ha 2st olika finaler i samma grupp.
Rookie klassen låter intressant. Synd att det tar väldigt lång tid innan den bästa lösningen dyker upp. Jag tror att man skall välja den form som kan locka flest deltagare. Rookie klass grejen lär locka bra tror jag men slänger man in de deltagarna i den vanliga klassen efter en tävling? Det kan möjligen vara där man tappar en del folk.
Finns det något register idag där tävlingsresultaten lagras? Det jag tror jag fiskar efter är om man skulle ha en längd man måste prestera i tävling innan uppflyttning, typ 30m.
Postad 13 Oct 2011, 03:37
Rookie klassen låter intressant. Synd att det tar väldigt lång tid innan den bästa lösningen dyker upp. Jag tror att man skall välja den form som kan locka flest deltagare. Rookie klass grejen lär locka bra tror jag men slänger man in de deltagarna i den vanliga klassen efter en tävling? Det kan möjligen vara där man tappar en del folk.
Finns det något register idag där tävlingsresultaten lagras? Det jag tror jag fiskar efter är om man skulle ha en längd man måste prestera i tävling innan uppflyttning, typ 30m.
De officiella finns här : http://iof1.idrotton...t/Flugkastning/
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 13 Oct 2011, 20:26
Jag kan inte se nån distinkt rotation i bakkastet?Knäsittande kastning
Vet inte hur mycket kortare jag blir men det är en del iaf
35,7meter, ni får lita på mig då batteriet tog precis slut. Linan som ni ser tar slut och jag har ca 50cm backing ute är iaf 35,5meter + 3 meter tafs
I framkastet har du en tydlig sen rotation.
Jäklar vad vackert när löslinan far ut!
Porr för riktiga män!
Redigerat av keester, 13 Oct 2011, 20:28.
www.netflies.se
nominerad till årets edgare 2012
Postad 13 Oct 2011, 21:19
De officiella finns här : http://iof1.idrotton...t/Flugkastning/
alltid något. Gör om den lite så varje registrerad person loggas och saken är biff
Postad 14 Oct 2011, 03:24
Nu får du skriva så jag fattarJag kan inte se nån distinkt rotation i bakkastet?
I framkastet har du en tydlig sen rotation.
Jäklar vad vackert när löslinan far ut!
Porr för riktiga män!
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 14 Oct 2011, 03:25
Hänger nog mest på att jag är så lågt nere och det är en massa löv och skit som sabbar. Det är även lite lätt uppför i bakkastet så det finns inte mycket att spela på.Ser ut som att du inte vill skjuta mycket i bakkastet, utan mera att du främst vill flytta linan bak inför framkastet.
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar