Hoppa till innehåll

.

Linlängd vid fiske m.m?

12 replies to this topic

#1 OFFLINE   kaffebryggarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 17:49

Tycker det är kul med att flugfisket också genererar att kastandet blir en sport där man tävlar i längd o precision(nu menar jag inte casting).men när har man nytta av det vid fiske ?
Många av oss som vid tillfälle försöker ex. fresta en regnbåge till hugg vid någon skogssjö har ju vid få tillfällen nytta av att kunna hålla 20-25 meter lina i luften då är man ju för länge sedan fast i nått träd
. Borde det inte finnas klasser där man tävlar med linor o längder som man också kan använda vid fiske? Ex vem som kan skjuta en viss lina längst?
JOJ

#2 OFFLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12624 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 18:22

Jag använder SA ED vid normalt fiske, den går även utmärkt att kasta skitalångt med (ED:n är en av tävlingslinorna som används vi distanstävling)..
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

#3 ONLINE   Fredda Kustom

Advanced Member

• Edgemember+
  • 485 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 18:42

tårta på 11 Oct 2011, 18:22 sade:

Jag använder SA ED vid normalt fiske, den går även utmärkt att kasta skitalångt med (ED:n är en av tävlingslinorna som används vi distanstävling)..

Det kanske är en dum fråga, men kan jag få en förklaring till vad SA ED är för lina? Skulle vara roligt att testa.
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot"
Postad bild

#4 OFFLINE   Tellis

Advanced Member

• Edgemember
  • 1621 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 19:44

Freddö på 11 Oct 2011, 18:42 sade:

Det kanske är en dum fråga, men kan jag få en förklaring till vad SA ED är för lina? Skulle vara roligt att testa.

http://buy.scientifi...t-distance.html :) Det är en WF lina med en mycket lång tapering so ofta används vid torrflugefiske.

Kaffebryggarn; Många utav de bästa Trout DIstance kastarna använder ED och Rio Gold Tournament vid praktiskt fiske. I exempelvis USA är longbelly linor mycket populära till många fisken. Det vi använder primärt i Sverige sätter inte standarden för den totala marknaden. :)

Detta inlägg har redigerats av Tellis: 11 Oct 2011, 19:48

#5 OFFLINE   kaffebryggarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 22:49

I de sjöar jag fiskar i är avståndet vid de flesta vinklar till bakomvarande buskar- träd max 12-15 meter därav min fråga. Att då använda en lina som har en maximalt "effekt" när 20-25 meter är utanför spötoppen blir något jag behöver ett bra svar på för att förstå,
JOJ

#6 OFFLINE   Tellis

Advanced Member

• Edgemember
  • 1621 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 23:08

kaffebryggarn på 11 Oct 2011, 22:49 sade:

I de sjöar jag fiskar i är avståndet vid de flesta vinklar till bakomvarande buskar- träd max 12-15 meter därav min fråga. Att då använda en lina som har en maximalt "effekt" när 20-25 meter är utanför spötoppen blir något jag behöver ett bra svar på för att förstå,
JOJ

Det får bli ett switch/speykast då :)
Självklart är det så att i vissa fall är en lina med kortare klump smidigare. Men det är sällan vi behöver de extremaste längderna vid fisket och då fungerar dessa longbellylinor väldigt bra trots att du inte har hela taperingen ute. På dessa linor är ofta vikten framskjuten och med lång baktapering just för att de skall fungera vid kortare linlängd.

#7 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30763 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2011, 06:12

kaffebryggarn på 11 Oct 2011, 17:49 sade:

Tycker det är kul med att flugfisket också genererar att kastandet blir en sport där man tävlar i längd o precision(nu menar jag inte casting).men när har man nytta av det vid fiske ?
Många av oss som vid tillfälle försöker ex. fresta en regnbåge till hugg vid någon skogssjö har ju vid få tillfällen nytta av att kunna hålla 20-25 meter lina i luften då är man ju för länge sedan fast i nått träd
. Borde det inte finnas klasser där man tävlar med linor o längder som man också kan använda vid fiske? Ex vem som kan skjuta en viss lina längst?
JOJ

Du missar poängen. Kan man kasta 40meter med ett 9´#5 spö och #5 lina så kan man kasta "ganska" bra på 15-25meter. Sedan finns det folk som fiskar på kusten och ovan trädgränsen där det inte finns några träd ;)

Det finns även en "skjut" klass. Seatrout distance. 15-20meter klump och sedan skjutlina. Svenska rekordet är på 47meter så det skjuts ganska bra ^_^
Postad bild

#8 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30763 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2011, 06:13

kaffebryggarn på 11 Oct 2011, 22:49 sade:

JOJ
Linorna funkar lika bra med 10-15meter utanför spötoppen ;)
Bättre svar behövs inte :)
Postad bild

#9 ONLINE   Martin G f.d. Lagrace

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1129 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2011, 08:08

Det finns ingen enhandsswitchklass antar jag?

#10 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30763 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2011, 08:11

lagrace på 12 Oct 2011, 08:08 sade:

Finns en seatrout spey med enhands max 10´ och 27g klumpar. Det är dock riktningsförändring så det är inte switch. Annars finns det en switchtävling som brukar gå av stapel under sportfiskemässan. Då kör vi med 9´#5 spö och #5 lina :)
Postad bild

#11 OFFLINE   Tellis

Advanced Member

• Edgemember
  • 1621 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2011, 08:20

Visa inlägglagrace på 12 Oct 2011, 08:08 sade:

För att vidareutveckla vad Sasse skrev så finns det idag ingen offiecall switch eller speygren för enhands. Jag har under tiden jag hållt på jobbat för att få en enhands speygren offiell och har under samtliga tävlingar jag arrangerat haft med den grenen.

#12 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30763 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2011, 08:36

Visa inläggTellis på 12 Oct 2011, 08:20 sade:

För att vidareutveckla vad Sasse skrev så finns det idag ingen offiecall switch eller speygren för enhands. Jag har under tiden jag hållt på jobbat för att få en enhands speygren offiell och har under samtliga tävlingar jag arrangerat haft med den grenen.

Precis, glömde det officiella :blush:
Postad bild

#13 OFFLINE   Magnus Hammarström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3165 Inlägg:

Skrivet 14 Oct 2011, 11:17

Personligen föredrar jag linor med korta klumpar till sjöfisket, enda gången jag använder longbellys är om det är en myrkant med mycket plats bakom eller ifrån båt/flytring.

Jag tycker en klump på runt 10 meter är ganska lagom eller kortare om det är riktigt trångt, och om det behövs så skjuta längden istället för att bära mer lina :)

Mvh
Magnus

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar