Hoppa till innehåll

.

hyfsad nybörjare sen i början på hösten

10 replies to this topic

#1 OFFLINE   VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 150 Inlägg:

Skrivet 03 Nov 2011, 20:17

Hajhaj=) Tänkte berätta om mitt bekymmer vid utskjutning av linan: Det börjar jättebra när jag har ute lagom lina men tappar farten vid mer lina och får inte ut linan utan kastet havererar totalt och ibland bara faller ihop på ytan!!Tycker jag håller samma hastighet hela tiden...HJÄÄÄLP
Dryfly or die =)

#2 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 03 Nov 2011, 20:27

Det kanske räcker med lagom med lina om du "bara" ska fiska!?
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

#3 OFFLINE   VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 150 Inlägg:

Skrivet 03 Nov 2011, 21:01

Visa inläggFlyFly på 03 Nov 2011, 20:27 sade:

Det kanske räcker med lagom med lina om du "bara" ska fiska!?
Men fisken vakar oftast i mitten på sjön och ut dit når man ej såvida man inte vadar men då finns risk att man skrämmer fisken,sen blir det djupt väldigt fort där...Visst kommer den nära strandkanten med absolut men får väldigt sällan till en snygg presentation på lina och fluga
Dryfly or die =)

#4 OFFLINE   Fredda Kustom

Advanced Member

• Edgemember+
  • 486 Inlägg:

Skrivet 03 Nov 2011, 21:03

Låter du linan sträcka ut ordentligt?
Jag har lite av samma problem ibland, men det beror på att jag missar att sträcka ut linan i bakkastet.
Det gäller att träna, träna å träna.
Jag kan inte säga att det är just det som är felet, de överlåter jag till dom killar som är certifierade kastinstruktörer.
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot"
Postad bild

#5 OFFLINE   VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 150 Inlägg:

Skrivet 03 Nov 2011, 21:10

Jag tycker att jag sträcker ut linan men det kanske jag inte gör tillräckligt,ska hela tafsen me fluga också vara ut sträckt i både fram o bakkast???
Dryfly or die =)

#6 OFFLINE   Mikael S

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 189 Inlägg:

Skrivet 03 Nov 2011, 21:33

Lär dig kasta någorlunda "ok" först, sedan kan du gå på distans.

Vill du inte det, så får du börja träna på dubbel-drag, och som andra påpekade så försök känna när linan sträckts ut i bakkastet ( vänd huvudet åt sidan å snegla bakåt så borde du se det och då blir det kanske lättare att "känna" igen känslan oxå.

Jag är själv ny på detta men tror det jag skrev kanske kan hjälpa dig.

/M

Detta inlägg har redigerats av Mikael S: 03 Nov 2011, 21:40

go for the big ones!

#7 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10166 Inlägg:

Skrivet 03 Nov 2011, 23:28

Oj. Svårt att förklara snabbt, mycket finns redan skrivet om distanskastning.

Om du tänker dig att du skall ha en paus efter varje stopp, så skall pausen öka med linlängden. Tafsen och linan skall vara nästan sträckt. Här verkar du redan vara. Nästa grej är "stroke" det man på Svenska enklast benämner "kaströrelsen" Den måste också öka med linlängden. Tänk på när man fjuttar iväg en liten sten, jämför med när du slänger en betydligt större sten, fjuttar man på stora stenen kommer den ingen vart, den lilla stenen kommer inte längre av den långa rörelsen.

Ännu kortare: Kort lina/kort paus/liten kaströrelse - Lång lina längre paus/längre kaströrelse.

Och så träna, analysera, de andra vid vattnet som kommer längre, hur gör de ? De som inte lyckas kasta långt, varför då ?

Dubbeldrag hjälper men försök sätta kastningen utan först. Lite stå/gå/springa princip ;)
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#8 OFFLINE   VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 150 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 00:17

Dubbeldraget har jag försökt mig på men det e inte så lätt som det ser ut...Men försöker och hålla linan i luften men det känns som det blir jättemycket luftmotstånd,försöker inte slåvärldsrekord i casting men lite längre än det jag kastar nu hade inte skadat=)
Dryfly or die =)

#9 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10166 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 00:28

Det kommer. Linan och dess tapering spelar en del roll också. Längre klump medför längre kast, men blir lite knepigare att hålla i luften till en början.
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#10 OFFLINE   C_A

Advanced Member

• Edgemember
  • 1596 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 18:32

Visa inläggVisionFly på 03 Nov 2011, 20:17 sade:

Hajhaj=) Tänkte berätta om mitt bekymmer vid utskjutning av linan: Det börjar jättebra när jag har ute lagom lina men tappar farten vid mer lina och får inte ut linan utan kastet havererar totalt och ibland bara faller ihop på ytan!!Tycker jag håller samma hastighet hela tiden...HJÄÄÄLP

Hur gör du med spötoppen vid leverans kastet?

Något som är ganska vanligt bland nybörjare är att man vill ju för fasiken få ut linan
när man då skall leverera så tar man i och drar ner spötoppen till horizontalläge, då öppnas
linbågen ganska rejält och du tappar fart och hela ekipaget rasar.

Om du tar en penna och flyttar den från bak till fram i en rak linje hur stor blir linbågen. Vilken linje ritar pennan.
Samma sak igen men dra ner den där framme till horizontalt hur stor linje ritar du då och hur ser linjen ut.

Nu är det svårt med bara dina ord veta hur du gör, en film som visar är bra.

Mvh//Christer

#11 OFFLINE   VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 150 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 19:14

Visa inläggC_A på 04 Nov 2011, 18:32 sade:

Hur gör du med spötoppen vid leverans kastet?

Något som är ganska vanligt bland nybörjare är att man vill ju för fasiken få ut linan
när man då skall leverera så tar man i och drar ner spötoppen till horizontalläge, då öppnas
linbågen ganska rejält och du tappar fart och hela ekipaget rasar.

Om du tar en penna och flyttar den från bak till fram i en rak linje hur stor blir linbågen. Vilken linje ritar pennan.
Samma sak igen men dra ner den där framme till horizontalt hur stor linje ritar du då och hur ser linjen ut.

Nu är det svårt med bara dina ord veta hur du gör, en film som visar är bra.

Mvh//Christer
Hallå Christer! Jag brukar snagla bak för att ha koll på linan bak och då händer det allt som ofta att spötoppen åker ner mer än vad det ska men det övar jag på så ofta det går,men visst det e svårare beroende på vinden:S
Dryfly or die =)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar