.
Sätter inte upphängarknuten!
#1 OFFLINE
Skrivet 04 Nov 2011, 19:49
Jag har provat massa olika tex http://www.skitfiske...utar/knutar.htm upphängarknut 1 och 2 samt en blodsknut där jag lämnar ena linan kvar.
Är det någon som vet vad jag gör för fel? Vilken knut använder ni?
Jag uppskattar alla svar jag får då det är lite smått frustrerande!
#3 ONLINE
Skrivet 04 Nov 2011, 20:01
http://www.cykelochf...oduct_3820.html (detta är bild på de stora om jag inte minns fel)...
Detta inlägg har redigerats av Richard: 04 Nov 2011, 20:04
#4 OFFLINE
Skrivet 04 Nov 2011, 20:13
#5 OFFLINE
Skrivet 04 Nov 2011, 20:41
Jag har provat med Loop och Sameos tafsar och provat att knyta med 0,20 samt 0,23 men det går bara sönder.
Provade också en kirurgknut x3 nu. Denna var lite bättre men det sket sig. När jag provdrar så drar jag riktigt hårt , kanske för hårt???
Ja någon form av ring kanske vore något men när man nymfar så finns ju alltid risk att man sätter den.
Funderar på att ta en vanligt "krokring" som jag har kvar från den tiden jag spinfiskade och knyta på linan på den. Kanske funkar?
#6 OFFLINE
Skrivet 04 Nov 2011, 20:53
#7 ONLINE
Skrivet 04 Nov 2011, 20:59
Spara den ände som pekar neråt mot ändflugan för extra trygghet.
Pappersvändare från Borås, född -66
Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION
#9 ONLINE
Skrivet 04 Nov 2011, 21:42
Johan Klingberg lärde mig en smart upphängarknut.
Jag har inge bilder på den men jag kan försöka förklara.
Om du håller tafsspetsen mot näsan och sedan greppar linan mellan två fingrar med den andra handen. Därefter sträcker du ut armen rakt ut från näsan. Nu har du markerat upp ca 60 cm (10 cm upphängare med 50 cm avstånd till toppen av tafsen). Ta ett nytt tag och markara upp en ytterligare 60 cm (för att göra den översta upphängaren).
Vik linan så att 120 cm lina nu utgör en ögla.
Gör nu en liten ögla på den stora öglan.
Linda nu den stora öglan två varv runt den lilla öglan.
Trä slutligen den stora öglan igenom den lilla öglan.
Så drar du lite i den stora öglan innan du släpper greppet om den lilla öglan.
Nu om allt har blivit rätt ska linan se ut som ett konsummärke innan du drar åt.
Dra sedan åt i alla ändarna och tryck gärna mot knuten i öglan.
Sen klipper du bort den korta ändan och sedan klipper du öglan så att upphängaren blir ca 10 cm.
Nu har du en upphängarknut som håller!
Jag vet att det är svårt att följa så jag försökte rita en bild i paint.
#11 ONLINE
Skrivet 04 Nov 2011, 23:03
Hur gör man om man vill fiska med en torrfluga och en nymf på spetsen ?
Jag har läst att vissa fiskar så när man inte riktigt vet vad som funkar samt att man får en nappindikator. Jag använder förövrigt tafsring alltid på spetsen då det i mitt tycke håller bättre.
Hur är det om man använder denna metod, kommer inte torrflugan att dras ner av nymfen eller använder man en mindre nymf större torris ?
Tackar på förhand för svar
#12 ONLINE
Skrivet 04 Nov 2011, 23:15
Skanerost på 04 Nov 2011, 23:03 sade:
Jag har läst att vissa fiskar så när man inte riktigt vet vad som funkar samt att man får en nappindikator. Jag använder förövrigt tafsring alltid på spetsen då det i mitt tycke håller bättre.
Hur är det om man använder denna metod, kommer inte torrflugan att dras ner av nymfen eller använder man en mindre nymf större torris ?
Använd inte för tunga nymfer så ska det nog inte vara några problem
Finns tre olika varianter av typer man kan binda nymfen till torrflugan. Den första är ju att ha torrflugan som en vanlig uppgängare oavsett om du använder tafsring eller vilken knut du nu kan tänkas använda. Om du inte gillar dess så finns det New Zeeland dropper, dvs. att du binder fast tafsen till nymfen i krokböjen på torrflugan. Detta sätt ger mindre trassel men kan påverka torrflugans betende. Annars kan du binda fast nymfen i krokögat på torrflugan.
Hoppas det var till någon hjälp.
#13 ONLINE
Skrivet 04 Nov 2011, 23:16
Skanerost på 04 Nov 2011, 23:03 sade:
#14 ONLINE
Skrivet 04 Nov 2011, 23:19
JesperP på 04 Nov 2011, 23:15 sade:
Finns tre olika varianter av typer man kan binda nymfen till torrflugan. Den första är ju att ha torrflugan som en vanlig uppgängare oavsett om du använder tafsring eller vilken knut du nu kan tänkas använda. Om du inte gillar dess så finns det New Zeeland dropper, dvs. att du binder fast tafsen till nymfen i krokböjen på torrflugan. Detta sätt ger mindre trassel men kan påverka torrflugans betende. Annars kan du binda fast nymfen i krokögat på torrflugan.
Hoppas det var till någon hjälp.
Jag vill gärna ha torrflugan på en upphängare.
Knyter man i krokögat/böjen så påverkar det torrisen alldeles för mycket.
Med en upphängare med torris och nymf på spetsen så kan hela tafsen sjunka och torrisen ligger fint på ytan ändå.
#15 ONLINE
Skrivet 04 Nov 2011, 23:29
#17 OFFLINE
Skrivet 04 Nov 2011, 23:48
JesperP på 04 Nov 2011, 23:29 sade:
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar