Hoppa till innehåll

.

Sätter inte upphängarknuten!

16 replies to this topic

#1 OFFLINE   Putte

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 19:49

Drar och fiskar i morgon och tänkte förbereda med lite tafsar där man kan ha 3 nymfer på. Men alla knutar jag gör är lätta att dra sönder! Är det så att en upphängare är lätt att dra av? Tappar den så mycket styrka?

Jag har provat massa olika tex http://www.skitfiske...utar/knutar.htm upphängarknut 1 och 2 samt en blodsknut där jag lämnar ena linan kvar.

Är det någon som vet vad jag gör för fel? Vilken knut använder ni?

Jag uppskattar alla svar jag får då det är lite smått frustrerande!

#2 OFFLINE   JohanD

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1017 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 19:52

Vissa tafsmaterial gillar inte varandra. Dom skär av varandra.
Testa en annan spole.

#3 ONLINE   Richard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1559 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 20:01

Synd att du inte skrev tidigare. Tafsringar är melodin. Finns små ringar som gör allt vad upphängare, och förlängning av tafsar fantastiskt mycket enklare, och för mig säkrare. Har inte tappat en fisk pga. tafsbrott sedan jag började med tafsringar. Om man vill fiska med fler flugor kan man skicka på upphängaren i ringen också...

http://www.cykelochf...oduct_3820.html (detta är bild på de stora om jag inte minns fel)...

Detta inlägg har redigerats av Richard: 04 Nov 2011, 20:04

#4 OFFLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 776 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 20:13

Använder RIO Powerflex för det mesta, med kirurgknut 3x är hållfastheten inga problem. Fukta knuten ordentligt, och dra åt jämnt och långsamt. Till riktiga långtafsar för vårens czeck- nymf-fiske använder jag hellre Stroft GTM, och Pitzenbauer- ringen som Richard redan har nämnt. Dragkraften som behövs för att spränga en 0,12 med knut, är nog bara ca 1,5 kg, för Stroft. Alltså inte så svårt att dra av! <_< Lycka till, och Skitfiske! ;)

#5 OFFLINE   Putte

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 20:41

Tack kära edgare för svaren!

Jag har provat med Loop och Sameos tafsar och provat att knyta med 0,20 samt 0,23 men det går bara sönder.
Provade också en kirurgknut x3 nu. Denna var lite bättre men det sket sig. När jag provdrar så drar jag riktigt hårt , kanske för hårt???

Ja någon form av ring kanske vore något men när man nymfar så finns ju alltid risk att man sätter den.
Funderar på att ta en vanligt "krokring" som jag har kvar från den tiden jag spinfiskade och knyta på linan på den. Kanske funkar?

#6 OFFLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 776 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 20:53

Jag har rätt dålig `dragkoll` i mina händer. Kalibrera din draghand med något du gissat vikten något så när med, på vikten för linan. 1 kg = 1 l mjölkpaket t. ex. Drar du för mycket, drar du helt enkelt en brottsanvisning på linan, och linan håller sämre. Ringarna använder jag för att slippa knyta om hela tafsen, om jag vill bestycka om riggen.

#7 ONLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10916 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 20:59

Orvis Tippetknot funkar. Kör i princip alltid med upphängare, även på havsöringen.
Spara den ände som pekar neråt mot ändflugan för extra trygghet.
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#8 OFFLINE   Putte

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 21:41

Provade Orvisknuten nu igen (har gjort det tidigare men med dåligt resultat) denna gång rockade den! Drog riktigt hårt och den höll! Vågade tom lägga ändan uppåt vilket jag föredrar vid nymffiske.

Tack för alla svar! Får se om Baltak levererar i morgon.

#9 ONLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2636 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 21:42

Jag kör också RIO Powerflex.
Johan Klingberg lärde mig en smart upphängarknut.
Jag har inge bilder på den men jag kan försöka förklara.
Om du håller tafsspetsen mot näsan och sedan greppar linan mellan två fingrar med den andra handen. Därefter sträcker du ut armen rakt ut från näsan. Nu har du markerat upp ca 60 cm (10 cm upphängare med 50 cm avstånd till toppen av tafsen). Ta ett nytt tag och markara upp en ytterligare 60 cm (för att göra den översta upphängaren).
Vik linan så att 120 cm lina nu utgör en ögla.
Gör nu en liten ögla på den stora öglan.
Linda nu den stora öglan två varv runt den lilla öglan.
Trä slutligen den stora öglan igenom den lilla öglan.
Så drar du lite i den stora öglan innan du släpper greppet om den lilla öglan.
Nu om allt har blivit rätt ska linan se ut som ett konsummärke innan du drar åt.
Dra sedan åt i alla ändarna och tryck gärna mot knuten i öglan.
Sen klipper du bort den korta ändan och sedan klipper du öglan så att upphängaren blir ca 10 cm.

Nu har du en upphängarknut som håller! :)
Jag vet att det är svårt att följa så jag försökte rita en bild i paint.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: upphängarknut.png

There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#10 OFFLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 776 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 21:53

Där är den! `Klinga`visade den en gång vid Gimån för ett par år sedan. Den funkar bra. Czeckerna använder den, och de fiskar TUNNT! Den är lättare än kirurgknuten, om man har bara har korta ändar.

#11 ONLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 23:03

Lånar lite på tråden och hoppas att detta är ok med trådskaparen :)

Hur gör man om man vill fiska med en torrfluga och en nymf på spetsen ?

Jag har läst att vissa fiskar så när man inte riktigt vet vad som funkar samt att man får en nappindikator. Jag använder förövrigt tafsring alltid på spetsen då det i mitt tycke håller bättre.

Hur är det om man använder denna metod, kommer inte torrflugan att dras ner av nymfen eller använder man en mindre nymf större torris ?

Tackar på förhand för svar
Gäddan är min kryptonit!

#12 ONLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2636 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 23:15

Visa inläggSkanerost på 04 Nov 2011, 23:03 sade:

Jag har läst att vissa fiskar så när man inte riktigt vet vad som funkar samt att man får en nappindikator. Jag använder förövrigt tafsring alltid på spetsen då det i mitt tycke håller bättre.

Hur är det om man använder denna metod, kommer inte torrflugan att dras ner av nymfen eller använder man en mindre nymf större torris ?

Använd inte för tunga nymfer så ska det nog inte vara några problem
Finns tre olika varianter av typer man kan binda nymfen till torrflugan. Den första är ju att ha torrflugan som en vanlig uppgängare oavsett om du använder tafsring eller vilken knut du nu kan tänkas använda. Om du inte gillar dess så finns det New Zeeland dropper, dvs. att du binder fast tafsen till nymfen i krokböjen på torrflugan. Detta sätt ger mindre trassel men kan påverka torrflugans betende. Annars kan du binda fast nymfen i krokögat på torrflugan.

Hoppas det var till någon hjälp. :)

#13 ONLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10916 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 23:16

Visa inläggSkanerost på 04 Nov 2011, 23:03 sade:

En bra Elk Hair Caddies orkar hålla uppe en WollyBugger storlek 8. I och för sig bara i dead drift och inte under hemtagningen. Men Caddiesen fiskar bra under vattnet också :)

#14 ONLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10916 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 23:19

Visa inläggJesperP på 04 Nov 2011, 23:15 sade:

Använd inte för tunga nymfer så ska det nog inte vara några problem
Finns tre olika varianter av typer man kan binda nymfen till torrflugan. Den första är ju att ha torrflugan som en vanlig uppgängare oavsett om du använder tafsring eller vilken knut du nu kan tänkas använda. Om du inte gillar dess så finns det New Zeeland dropper, dvs. att du binder fast tafsen till nymfen i krokböjen på torrflugan. Detta sätt ger mindre trassel men kan påverka torrflugans betende. Annars kan du binda fast nymfen i krokögat på torrflugan.

Hoppas det var till någon hjälp. :)

Jag vill gärna ha torrflugan på en upphängare.
Knyter man i krokögat/böjen så påverkar det torrisen alldeles för mycket.

Med en upphängare med torris och nymf på spetsen så kan hela tafsen sjunka och torrisen ligger fint på ytan ändå.

#15 ONLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2636 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 23:29

Förresten ni som kör med tafsring? Hur många går det åt på ett tjecknymfpass? Personligen brukar det ju gå åt en del flugor. Inte på grund av bottennapp utan för att jag sätter dem i träden. Jag är väldigt dålig på att titta vad jag har ovanför huvudet när jag fiskar.

#16 OFFLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 776 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 23:33

Vid hasarfiske vill man ju ändå uppnå en viss inverkan på nattsländeimitationen, även dykning i de fall nattsländorna dyker. Foamflugor har en högre flytkraft än vanligt bundna.

#17 OFFLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 776 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 23:48

Visa inläggJesperP på 04 Nov 2011, 23:29 sade:

Förresten ni som kör med tafsring? Hur många går det åt på ett tjecknymfpass? Personligen brukar det ju gå åt en del flugor. Inte på grund av bottennapp utan för att jag sätter dem i träden. Jag är väldigt dålig på att titta vad jag har ovanför huvudet när jag fiskar.
2-10. Men inte har jag satt några i ett träd, vad jag kan komma ihåg. Min å är relativt befriad från störande hinder där jag puppmetar ;) , i varje fall ovan vattenytan. :D

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar