.
Vad är viktigast för dig?
Postad 14 Nov 2011, 12:13
Då känner iaf jag mig lurad.
Postad 14 Nov 2011, 12:21
Så är man ute efter ett billigt, snyggt och skönt spö så har Bigsalmons spö god kvalitet...
Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
Postad 14 Nov 2011, 12:27
är bra nära.(sitat från kompis)
Ang. kvalitet och pris. Jag köpte för länge sen ett Vision 3zone snyggt och bra.
Sen köpte jag ett Loop Greyline och det var ännu bättre(kanon spö) men inte 5 ggr bättre som
priset var. Byter mellan spöna utan att märka nån` stor skillnad. Båda är kanon!
Pip Lärkan
p.s. men visst är det mer status i ett spö i 6000:- klassen?
Postad 14 Nov 2011, 13:00
Men kvalitet är en ganska menlöst begrepp. Jag tycker ju att mitt 3Zone för 750 kronor håller väldigt god kvalitet. Andra tycker förmodligen att det är ett dugligt budgetalternativ men har det absolut inte på sin lista över kvalitetsspön. Och skall man vara petig innebär ju god kvalitet att man anser sig ha fått det man förväntar sig!
Så är man ute efter ett billigt, snyggt och skönt spö så har Bigsalmons spö god kvalitet...
Nej, du missförstod mig. Eller om jag uttryckte mig otydligt.
Vad jag menar är verkligen dålig kvalitet. De spöna jag tänker på såg bra ut och preseterade bra, men de sprack i holkarna.
Postad 14 Nov 2011, 14:48
Uppfyllda förväntningar (och ekonomer brukar lägga till "för lägsta pris") är god kvalitet.
Jag vill alltid ha kvalitet på de saker jag köper men för mig betyder det inte att ett spö med slarvig lindning eller märken i korken behöver innebära dålig kvalitet. JAg förväntar mig inte sådant på ett spö för 7500 men blir inte överraskad av sådant på ett för 1295. Trots det kan spöet för 1295 vara ett kvalitetspö eftersom det känns bra i handen, lägger ut linan utan en massa efterdarr, har den aktion jag trivs med och balanserar bra med rullen och så vidare.
Jag vill ha lågt pris och bra grejer. Därför handlar jag ofta på rea... Men jag vägrar acceptera saker vars egenskaper stör mig. Därför anser jag att min linklippare från dr Slick är av dålig kvalitet. Det är så att krokbrynet som sitter på klipparen är snudd på oanvändbar, bara en tunn platta med diamant(?)bryne monterad en bit in på klipparen. Där håller mitt lilla minibryne från ClasOhlson god kvalitet. Oavsett om jag tar hänsyn till att det kostar en hundring mindre... Men alla vet ju att dr Slick är god kvalitet...
Och min supersnygga och goa hoodie från Vision saknar en liten ögla i nacken för att hänga upp jackan... ...stör mig och sänker kvalitetsupplevelsen.
Till och med mitt Regalstäd har en egenskap som sänker värdet av den. Ändå anser jag att städet är mitt bästa städköp och totalt är ett städ av synnerligen god kvalitet.
Och vad gäller "status", jag gillar att äga saker som gör att folk jag möter på stan* nickar så där instämmande åt mig. Jag vill att folk skall säga "du har verkligen god smak". Tyvärr äger jag extremt få sådana saker, delvis för att några av dem är dyra och för att jag inte oorkar anstränga mig. Men det ligger inte i märken eller prislappar. Jag har -måste vara ärlig här- börjat få lite rysningar när jag ser alltför mycket Simms och sådant. Inte för att det skulle vara dåliga grejer så klart, allt tyder på att man får saker som ger en god upplevelse. Men det blir lite Mac-känsla över det, till och med folk som aldrig sett eller använt sakerna rekommenderar dem för att de är "bäst".
*Gäller naturligtvis också vid fiskevattnen...
Alltså, jag väljer saker jag har råd med, som inte gör mig besviken på grund av mina förväntningar och dessutom vill jag jättegärna att de skall vara lite ovanliga så jag inte faller in i mainstreamfåran för mycket. Det sista är svårt att få till dock...
Redigerat av mipert, 14 Nov 2011, 19:33.
Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
Postad 14 Nov 2011, 15:13
Postad 14 Nov 2011, 18:39
Det sägs att man inte kan köpa lycka för pengar, men ett nytt bra spö
är bra nära.(sitat från kompis)
Ang. kvalitet och pris. Jag köpte för länge sen ett Vision 3zone snyggt och bra.
Sen köpte jag ett Loop Greyline och det var ännu bättre(kanon spö) men inte 5 ggr bättre som
priset var. Byter mellan spöna utan att märka nån` stor skillnad. Båda är kanon!
Pip Lärkan
p.s. men visst är det mer status i ett spö i 6000:- klassen?
Från billigaste Blackline till dyraste Greyline skiljde det ca 5000:- till slutkund.
Men det skiljde ungefär, kanske, cirka...200 spänn i tillverkningskostnad...typ..
Bara en parentes i sammanhanget...
Redigerat av FlyFly, 14 Nov 2011, 18:41.
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll
One hook, two hookers...
www.medfluga.se
Postad 14 Nov 2011, 19:22
Från billigaste Blackline till dyraste Greyline skiljde det ca 5000:- till slutkund.
Men det skiljde ungefär, kanske, cirka...200 spänn i tillverkningskostnad...typ..
Bara en parentes i sammanhanget...
Inget konstig. En Koenigsegg kostar mellan 13-35 000 000:-
Skulle gissa att den kostar ca 500-700 000:- att tillverka.
Man betalar för känslan.
Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig
Postad 14 Nov 2011, 19:51
Men visst är det höga marginaler på sina håll.
Postad 14 Nov 2011, 20:11
Inget konstig. En Koenigsegg kostar mellan 13-35 000 000:-
Skulle gissa att den kostar ca 500-700 000:- att tillverka.
Man betalar för känslan.
Nej, Sasse, nu har du allt fel..den kostar.... http://www.fordonsny...o-dyraste-bilar
Men du försökte i alla fall att gardera dig bra...utan att träffa rätt.
Klart det är skillnad på tillverkningspris och slutkundpris, precis som med allt annat, och ibland en jävla skillnad..
Men i detta fallet var det skillnaden/jämförelsen mellan två spön från samma tillverkare i samma "color concept" serie..
Redigerat av FlyFly, 14 Nov 2011, 20:15.
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll
One hook, two hookers...
www.medfluga.se
Postad 14 Nov 2011, 20:29
Nej, Sasse, nu har du allt fel..den kostar.... http://www.fordonsny...o-dyraste-bilar
Men du försökte i alla fall att gardera dig bra...utan att träffa rätt.![]()
Klart det är skillnad på tillverkningspris och slutkundpris, precis som med allt annat, och ibland en jävla skillnad..
Men i detta fallet var det skillnaden/jämförelsen mellan två spön från samma tillverkare i samma "color concept" serie..
Tyvärr har du både rätt och fel. Troligtvis har de kollat vad som går att köpa rakt över disk nu.
Trevitan såldes i 3 ex och kostade http://www.bytbil.co...heter/av6edkyg/
CCXR kostade 13 mille
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 15 Nov 2011, 07:01
Jaja, Trevitan finns ju inte ens..
Jag snackar dessutom spön, inte bilar...men, men, du har väl både rätt och fel..
Oavgjort?
Det jag ville få fram är att tillverkningskostnaden inte är reellt med konsumentpriset i många fall. Oavsett vad det gäller.
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 12 Jan 2012, 13:14
Du ser ganska ung ut för att vara en sjuk pensionär...
Blev på körd -95 av en kärring som snackade i mobil samtidigt som hon anteknade. Hon bjöd mig på en rätt lång flyg färd + 5 månader på rygg på ortoped kirurgen i Lund och ytterligare 3 månader rehab b.la.
Där rök allt vad vadande och vildmarks vandringar heter + fiske där all världen väg.
Men tack för de vänliga orden om " ganska ung". Jag är 58. Man är väl tämligen väl bibehållen verkar det då?
Redigerat av Jock Scott, 12 Jan 2012, 13:17.
Postad 12 Jan 2012, 15:50
Är inte särskilt märkesfixerad.
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar