Hoppa till innehåll

.

Foto

Snälla, hjälp mig att identifiera denna fluga

18 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   nöjesfiskare

nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 373 inlägg

Postad 07 Nov 2011, 20:45

Denna fluga var mycket effektiv i lördags. Inget annat verkade fungera. Men denna kunde de helt enkelt inte motstå. Tills jag blev av med den enda jag hade iom ett tafsbrott.

Info: Strl 12, sorterad som icke namngiven torrfluga i butik, personalen visste inte heller namnet men tyckte som jag att det är något caddis/sedge-liknande.

Jag köpte på mig några idag och såhär ser den ut:
DSCN0773.JPG

Vet inte hur man ser skillnad på älg- respektive hjorthår, men något av dem är det i flugan i alla fall. Vingen är vad jag tror kallas tapewing, någon pappers-/textilieliknande fiberduk typ. Ser ut som f-n efter ett napp eller två men fiskar lika bra för det, om inte bättre. ;)

Jag vore mycket tacksam om någon kunde identifiera denna.

Tack på förhand! :)

#2 OFFLINE   sempai

sempai

Classic Member

• Edgemember+
  • 10773 inlägg

Postad 08 Nov 2011, 00:08

Ser ut som ett klassiskt tillfälle att börja binda egna flugor ;) Jag ser vad den innehåller men vet inget namn. Hjorthår el kanske elkhair (lite tunnare i fibrerna) nån vinge av tyvek/thinwing/ el liknande väv till vingar på caddis (i detta fall) el dagsländor. Vidare cdc i gult och lite brun dubbing. Det finns 100 000-tals mönster och att hitta rätt namn kan bli knepigt, bättre att binda den själv ;)
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#3 OFFLINE   Lovéus

Lovéus

Advanced Member

• Edgemember+
  • 609 inlägg

Postad 08 Nov 2011, 07:38

Hjorthår identifierar man genom att det går av väldigt lätt om man drar i det.
Håren är ihåliga och luftfyllda (och gör sig därför fint på torrlugor).

#4 OFFLINE   nöjesfiskare

nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 373 inlägg

Postad 08 Nov 2011, 08:04

Tack för svar!

Jag hade nog tänkt börja binda den själv. Men det kan vara kul att veta exakt vad man binder. Annars får jag väl lägga till något personligt så att jag med gott samvete kan namnge den själv. ;)

#5 OFFLINE   Thomas D

Thomas D

Frontline Member

• Edgemember
  • 2148 inlägg

Postad 08 Nov 2011, 08:17

Tack för svar!

Jag hade nog tänkt börja binda den själv. Men det kan vara kul att veta exakt vad man binder. Annars får jag väl lägga till något personligt så att jag med gott samvete kan namnge den själv. ;)

Jag iundrar om inte denna fluga bands av engelsmannen Oliver Edwards som Tape winged Caddis, han gjorde först kroppen av CDC, därefter vinge i tape och dubbing och sedan lade han på cdc som undervingae och hjorthår som övervinge . kolla på www.essential-skills.tv där hittar du ett 30 tal mönster av Edwards

#6 OFFLINE   nöjesfiskare

nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 373 inlägg

Postad 08 Nov 2011, 08:41

Bingo! Thomas måste ha hittat rätt. :)

Jag Googlade på Oliver Edwards tape wing caddis och hittade bilder som riktigt väl överensstämmer med den aktuella flugan. Om än i andra färgkombinationer.

Till helgen skall jag ha införskaffat det jag saknar för att binda denna fluga i lite olika färgkombinationer. Den gröna kändes väldigt het i lördags. När man kollar på hur den är uppbyggd känns det som om den inte är alltför svår att binda heller.

Sedan spelar det inte någon större roll om den blir lite stökig jämfört med en köpefluga. Med tanke på hur den ser ut efter ett hugg (tänker närmast på vingen) och det faktum att den fiskade lika bra ändå efter det så gör det nog inget om den blir lite rufsig och "ful" till en början.

#7 OFFLINE   Richard

Richard

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1968 inlägg

Postad 08 Nov 2011, 10:53

Du borde kunna använda vilket vingmaterial som helst, bara det är styvt och kan vikas. Klingberg visade ett mönster på vår jätte-nattlända där vi använde foam som vinge, och det funkar säkert här också. Så det jag ser som skiljer en tape-wing (efter kollat lite videos), är hjorthårsvingen, men den är ju bara att binda in innan du dubbar torax.

#8 OFFLINE   elsilazer

elsilazer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 137 inlägg

Postad 08 Nov 2011, 11:19

Ser ut som en variant av cdc elk hair caddis.

#9 OFFLINE   Christian

Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 8486 inlägg

Postad 08 Nov 2011, 12:33

Kolla in Sören Lindroths bok om nattsländor. Han binder på liknande vis. Finfina mönster!

#10 OFFLINE   nöjesfiskare

nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 373 inlägg

Postad 09 Nov 2011, 08:24

Bra tips om Sören Lindroths bok, eller bäcker rättare sagt. Tack! Jag får skriva till tomten. ;)

#11 OFFLINE   nöjesfiskare

nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 373 inlägg

Postad 13 Nov 2011, 19:37

Fick världens bästa fars dag-present idag... Nattsländor - Flugfiske och flugbindning av Sören Lindroth. Vilken bok!

#12 OFFLINE   Emin Lager

Emin Lager

Frontline Member

• Edgemember
  • 3601 inlägg

Postad 13 Nov 2011, 20:33

Vart köpte du den någonstans?
För den kan jag nog hjälpa dig med att identifiera :)
/Emin
Renodlad flugfiskebutik i hjärtat av Göteborg!
www.h2o-flugfiske.se
Vi finns på Ånäsvägen 19, välkomna in på en kopp kaffe!

#13 ONLINE   JesperP

JesperP

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4732 inlägg

Postad 13 Nov 2011, 20:39

Fick världens bästa fars dag-present idag... Nattsländor - Flugfiske och flugbindning av Sören Lindroth. Vilken bok!

Den har jag!
Jag gillar Sörens böcker. Tycker han är så bra på att blanda kunskap med historier och egna erfarenheter. Det gör att allt blir lättare att ta in. :)
Dagsländeboken kan jag också rekommendera.
There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#14 OFFLINE   nöjesfiskare

nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 373 inlägg

Postad 13 Nov 2011, 20:43

Vart köpte du den någonstans?
För den kan jag nog hjälpa dig med att identifiera :)
/Emin

Inköpt på Öhammars i Linköping. Toppenfluga!

#15 OFFLINE   Emin Lager

Emin Lager

Frontline Member

• Edgemember
  • 3601 inlägg

Postad 13 Nov 2011, 21:03

Kolla med grabbarna i butiken om dom köper in från en Engelsk grossist som även finns etablerad i Sverige. För den där rackaren är ur min flugask :)
Det är en hasare som jag band för strömmfisket för ett antal årsen. Det är från början ett rent expriment som visade sig fungera riktigt bra. Den är bunden så att man kan med lös lina och hög spöföring hasa den över strömmen. Men låser man linan så hjälper vingen av hjorthår flugan att tryckas under ytan så beter den sig som en nattsländepuppa.
Det är simpla material till flugan. Hjorthår, cdc hacklat under en av Steve thorthons caddisvingar. Hittar inte min Sedge ask ligger troligen på jobbet har några andra modeller i andra färger med men det var enbart denna som skickades för produktion.
E-Sedge heter flugan och artikelnumret börjar på Esh tror jag det var :) kan kolla det. Skall nog ha ett gäng i fluglådorna i butiken.
/Emin
www.h2o-flugfiske.se

#16 ONLINE   JesperP

JesperP

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4732 inlägg

Postad 13 Nov 2011, 21:26

Kolla med grabbarna i butiken om dom köper in från en Engelsk grossist som även finns etablerad i Sverige. För den där rackaren är ur min flugask :)
Det är en hasare som jag band för strömmfisket för ett antal årsen. Det är från början ett rent expriment som visade sig fungera riktigt bra. Den är bunden så att man kan med lös lina och hög spöföring hasa den över strömmen. Men låser man linan så hjälper vingen av hjorthår flugan att tryckas under ytan så beter den sig som en nattsländepuppa.
Det är simpla material till flugan. Hjorthår, cdc hacklat under en av Steve thorthons caddisvingar. Hittar inte min Sedge ask ligger troligen på jobbet har några andra modeller i andra färger med men det var enbart denna som skickades för produktion.
E-Sedge heter flugan och artikelnumret börjar på Esh tror jag det var :) kan kolla det. Skall nog ha ett gäng i fluglådorna i butiken.
/Emin

Fan vad coolt om man en dag skulle upptäcka att folk önskar identifiera ens egna mönster. :)

#17 OFFLINE   Emin Lager

Emin Lager

Frontline Member

• Edgemember
  • 3601 inlägg

Postad 13 Nov 2011, 21:34

Fan vad coolt om man en dag skulle upptäcka att folk önskar identifiera ens egna mönster. :)

Jag blev faktiskt förvånad när jag öppnade tråden och kolla på flugan...tänkte vafasiken det där är ju den ju :)
Det är roligaste av allt är att folk får fisk på flugorna man fått i produktion :)
Sen vettifasiken så vet jag inte om man kan kalla det sitt egna mönster, kan någon göra det?

www.h2o-flugfiske.se

#18 ONLINE   JesperP

JesperP

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4732 inlägg

Postad 13 Nov 2011, 21:39

Jag blev faktiskt förvånad när jag öppnade tråden och kolla på flugan...tänkte vafasiken det där är ju den ju :)
Det är roligaste av allt är att folk får fisk på flugorna man fått i produktion :)
Sen vettifasiken så vet jag inte om man kan kalla det sitt egna mönster, kan någon göra det?

Tycker jag väl att man kan, i vissa fall iaf. Skulle väl kunna säga att klinkhåmmer är von Klinkens mönster tex samt PG är väl också ett väldigt distinkt mönster som man spåra till Vad-han-nu-heter-dansken. Så nå tycker jag du ska ta cred alltid! :)

#19 OFFLINE   nöjesfiskare

nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 373 inlägg

Postad 14 Nov 2011, 08:40

Kul! Jag skall kolla med Öhammars vilken grossist flugan kommer ifrån.

Det är en grym fluga, kan säga att den fungerar utmärkt i stilla vatten nu på senhösten också.

Klart du kan/skall ta cred för den Emin. E-Sedge bör hädanefter benämnas Eminent Sedge! För det är precis vad den är. :)

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar