Hoppa till innehåll

.

Varma handskar

24 replies to this topic

#1 OFFLINE   Lethul

Advanced Member

• Edgemember
  • 259 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2011, 20:24

Finns det några handskar som håller sig varma på ritktigt när man fiskar?
Jag har lite problem med lederna i fingrarna så efter ett fiskepass känns det som jag har stukat långfingret i ungefär en vecka innan det återgår till normalt, tror detta har antingen med vätan eller kylan att göra. Tips? :)
nunca caminarás solo

#2 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6733 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2011, 21:29

Jag köpte dessa ifjol men har inte använt dom ännu.
Jag tror att ull kan vara grejen då det värmer även när den är blöt.
http://www.simmsfish...nger_glove.html
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#3 OFFLINE   Record

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4859 Inlägg:

Skrivet 11 Nov 2011, 16:11

Visa inläggHannu på 10 Nov 2011, 21:29 sade:

Jag köpte dessa ifjol men har inte använt dom ännu.
Jag tror att ull kan vara grejen då det värmer även när den är blöt.
http://www.simmsfish...nger_glove.html

Ull är definitivt grejen när det gäller fiskehandskar , har ett par som är säkert 20 år gamla med avklipp längst
ut i fingrarna och dom tycker jag har funkat bäst och som Hannu sa så värmer dom även när dom är blöta.
Har provat neprene men jag tycker man får dålig känsla i händerna med såna
http://www.fiskegubben.se/ http://www.scandcane.com http://www.westforkfly.se

39-årig yngling från Black Bear Village i storstan som gillar gamla fiskegrejer.

#4 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 22 Nov 2011, 11:53

När jag vinter fiskar och det är riktigt kallt så har jag har dessa överst: http://www.go-nature...d-fiskejakt.php Klart bra vantar. Och sedan dessa vattentäta montage handskar under. http://butik.afaab.s...dske-p-513.html Montage handskarna är kanon! Sköna och varma. Kostar inte skjortan heller. Storlek 9 = medium. Aldrig mer neopren handsk helveten! Köpte ett par sådana förra hösten. Gav raskt bort dem till en av grannarna som trädgårds handskar. :)

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 22 Nov 2011, 12:02

"If fishing is like religion, then fly-fishing is high church."

Postad bild

#5 OFFLINE   nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 267 Inlägg:

Skrivet 22 Nov 2011, 11:59

Ullvantar! Med avklippta fingrar om så önskas, sk "torghandlarvantar". Sen kan det ju vara skönt att komplettera med någon slags handvärmare i form av engångs värmepåsar eller uppladdningsbara "enheter".

#6 OFFLINE   Lillfiskaren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Skrivet 22 Nov 2011, 14:59

Jag kör med montagevantar av samma modell som Jock Scott (dock ej vattentäta) och tycker de är bland de bästa man kan ha. De är dessutom billiga och riktigt bra till i stort sett alla aktiviteter man kan ha för sig i skogen som kräver lite mer smidigt handlag (eller mindre smidigt för den delen). Jag önskar dock de var vindtäta men man kan ju inte få allt.

#7 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 22 Nov 2011, 15:43

Handskar är för amatörer... B)

Sen finns det inte något som heter "varma handskar"..handsken i sig själv är ju inte varm... -_-
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

#8 OFFLINE   Lillfiskaren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Skrivet 22 Nov 2011, 16:04

Visa inläggFlyFly på 22 Nov 2011, 15:43 sade:

Handskar är för amatörer... B)

Sen finns det inte något som heter "varma handskar"..handsken i sig själv är ju inte varm... -_-

:P

Du har rätt i att handskarna aldrig är varma i sig själv och fiskar man där du står på bilden behöver man knappast vantar. Man behöver väll knappt en tråd på kroppen om man inte är rädd för något elakt skall hugga på "byxormen".

#9 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 22 Nov 2011, 16:08

Visa inläggLillfiskaren på 22 Nov 2011, 16:04 sade:

:P

Du har rätt i att handskarna aldrig är varma i sig själv och fiskar man där du står på bilden behöver man knappast vantar. Man behöver väll knappt en tråd på kroppen om man inte är rädd för något elakt skall hugga på "byxormen".

Bilden är tagen vid Sandhammaren i Skåne under sommartid...

Fisken hade simmat snett vid Bahamas..... B)

One hook, two hookers...

#10 OFFLINE   Lillfiskaren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Skrivet 23 Nov 2011, 08:17

Visa inläggFlyFly på 22 Nov 2011, 16:08 sade:

Bilden är tagen vid Sandhammaren i Skåne under sommartid...

Fisken hade simmat snett vid Bahamas..... B)

Jasså Skåne, jag tänkte väll det .... ;) ..... det är en del av sverige som är full av överraskningar.

Tillbaka till ämnet om vantar. Jag har aldrig använt ullvantar vid fiske där emot då jag cyklar vintertid. Ylle är riktigt varmt och gott. När det blir lite kallare typ -15 eller kallare har jag tovade yllevantar plus skalvantar och det funkar. Nu hoppas jag du inte tänkt flugfiska i -15 ;)

#11 ONLINE   harrydavid

Advanced Member

• Edgemember
  • 471 Inlägg:

Skrivet 23 Nov 2011, 08:40

Är ute efter avklippta ullvantar (torgvantar) är det någon som har något tips var dom finns att köpa

#12 OFFLINE   Richard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1559 Inlägg:

Skrivet 23 Nov 2011, 09:10

Jag lider också av kalla händer (riktigt ordentligt), och dessa är de enda som har fungerat ok. för mig: http://www.garderobe...1307-c-196.aspx

Jämfört med neopren är dessa överlägsna, samt att man faktiskt kan fiska med dem då man inte tappar linan hela tiden...

#13 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 23 Nov 2011, 10:14

Visa inläggLillfiskaren på 23 Nov 2011, 08:17 sade:

Jasså Skåne, jag tänkte väll det .... ;) ..... det är en del av sverige som är full av överraskningar.

Tillbaka till ämnet om vantar. Jag har aldrig använt ullvantar vid fiske där emot då jag cyklar vintertid. Ylle är riktigt varmt och gott. När det blir lite kallare typ -15 eller kallare har jag tovade yllevantar plus skalvantar och det funkar. Nu hoppas jag du inte tänkt flugfiska i -15 ;)

Du kunde inte sagt det bättre själv... :)

I Skåne kan allt hända. :/

One hook, two hookers...

#14 OFFLINE   Kokko

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30 Inlägg:

Skrivet 09 Jan 2012, 21:14

Kolla även den här. En jakthandske som tål vind och vatten.
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other"...
Samuel Johnson

#15 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 09 Jan 2012, 22:34

Den känns som lite klumpig, det blir lite svårt när det inte går att "peta" ut med fingrarna..?!..men annars är det ju tur att den är ljudlös... <_<

One hook, two hookers...

#16 OFFLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2585 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 09:14

Jag har förfrusit mina fingrar i lumpen och har provat det mesta i vantväg till vinterfisket och lagt ett par tusen kronor de senaste 5 åren på olika varianter. Tre olika neopren, diskvantar, skidvantar, fyra olika i fleece, tre olika i ull och två vindstopperfleece och detta är mitt bästa val hittills:

http://www.simmsfish...dover_mitt.html

Tricket har varit att fiska en stund för att sedan fälla över vanten och byta spot. Man får ner händerna och upp cirkulationen och jag klarar mig ner till 2-3 plusgrader.
www.medfluga.se

#17 OFFLINE   Martin G f.d. Lagrace

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1129 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 11:02

Jag kör vantar plus en extragrej: gamla avklippta raggsockar över handlederna.
Man ser ut som en gammal tant men det är väldigt skönt och värmande.

#18 OFFLINE   L0ranga

Advanced Member

• Edgemember
  • 307 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 10:36

Visa inlägglagrace på 10 Jan 2012, 11:02 sade:

Jag kör vantar plus en extragrej: gamla avklippta raggsockar över handlederna.
Man ser ut som en gammal tant men det är väldigt skönt och värmande.

Helt rätt! Har läst på en hel del om händernas anatomi samt dess blodcirkulation(klättrar på en mycket seriös nivå). Det är väldigt viktigt att värma/isolera handleder/underarmar. Där allt blod ska passera innan det når händerna (väldigt logiskt!) men det är smidigare för oss fiskare (och klättrare!) att dra på isolerande material på handleder/underarmar än över händer.

Lägger även min röst på ull! Avklippta fingrar/torget antar med extra lång del över handleder/underarmar är toppen. Bästa är om man kan/känner någon som kan sticka sådana vantar. Då kan du välja material själv samt göra dom tunnare över handlarna och kraftigare på ovansidan av handen.

//Marcus
//Marcus

#19 ONLINE   Paul

Advanced Member

• Edgemember
  • 1967 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 12:01

Har under många år kört handledsskydd i neoprene. Att hålla de relativt stora blodkärlen varma i handlederna är viktigt. Det är faktiskt sällan jag behövt använda handskar vid det kalla havsöringsfisket.

Mvh
Paul

#20 OFFLINE   Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 181 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 13:16

om man får Ont i fingrarna efter kyla har man sannolikt Raynauld fingrar (fingrarna blir vita/blå eller röda vid kyla) eller artros beroende på ålder. L0rangas tips är Jättebra. varma handleder är nyckeln till varma händer (sätt en flergångs värmepåse mellan två klädlager precis vid handleden)

Finns annat man kan testa om det gör ont efter att man fiskat klart, t.ex nitroglycering salva men det måste man ha recept på.

#21 OFFLINE   Martin G f.d. Lagrace

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1129 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 13:35

Varken sexigt eller hitech, men funkar sjukt bra för just handleden. Uttjänta raggsockar med foten avklippt.
Jag kombar detta med fingerlösa ullvantar.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: ImageUploadedByTapatalk1329050046.668909.jpg

#22 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5940 Inlägg:

Skrivet 17 Feb 2012, 00:26

Är det någon som har testat dessa handskar ,lite nyfiken på dom när man är frysen om händerna när det är kallt.
http://www.outnet.se...od_grp-s1%2F922
Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

#23 ONLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5056 Inlägg:

Skrivet 17 Feb 2012, 10:29

När det är riktigt kallt om händerna använder jag ibland mina Hestrahandskar med getskinn och syntettyg. Getskinnet ger bra grepp och väl infettat står det emot vatten bra. Jag har valt en enkel modell så det är lätt att dra av sig handskarna. Jag har även använt Marmot med GoreTex och lös innerhandske men de blir lite för hala trots greppstruktur på fingrarna.

Det fungerar bra att kasta och fiska med mina handskar så säkert kan "Army Leather Heli Ski" fungera bra. Men jag tror de kommer kännas för långa och alla remmar kan trassla till det.

Postad bild

#24 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 17 Feb 2012, 10:37

Det är inte 1:a april idag Mipert..

One hook, two hookers...

#25 OFFLINE   bruce

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 107 Inlägg:

Skrivet 22 Feb 2012, 22:50

För tre år sedan köpte jag dem här handledsvärmarna:
http://addnature.com...OUDINIPOWERWRIS
Dem har fungerat mycket bättre än jag trodde och klarar mig rätt bra på dem.

I vintras sprang jag på simms handskar som jeppe länkar till. Har använt dem när jag har varit ute sista veckorna och jag är nöjd. Fiskat i minusgrader och dem har gjort sitt, klar fördel att kunna använda dem som vantar när man förflyttar sig o få lite extra värme. Men snart klarar man sig enbart med handledsvärmarna..4-5 grader då funkar dem.

Visa inläggjeppe på 10 Jan 2012, 09:14 sade:

Jag har förfrusit mina fingrar i lumpen och har provat det mesta i vantväg till vinterfisket och lagt ett par tusen kronor de senaste 5 åren på olika varianter. Tre olika neopren, diskvantar, skidvantar, fyra olika i fleece, tre olika i ull och två vindstopperfleece och detta är mitt bästa val hittills:

http://www.simmsfish...dover_mitt.html

Tricket har varit att fiska en stund för att sedan fälla över vanten och byta spot. Man får ner händerna och upp cirkulationen och jag klarar mig ner till 2-3 plusgrader.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar