Hoppa till innehåll

.

Flugfiskeresa till Bosnien (Ribnik) våren 2012 (Stängt för semester)

203 replies to this topic

#61 OFFLINE   david.a

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 06:49

Kan vi inte boka det datumet så vi får beställa flygresan?

Kommer nog inte bli billigare än så :))

#62 OFFLINE   david.a

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 06:49

Kan vi inte boka det datumet så vi får beställa flygresan?

Kommer nog inte bli billigare än så :))

#63 OFFLINE   julius

Advanced Member

• Edgemember
  • 552 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 08:22

Bor utanför Malmö, så för oss blir det Köpenhamn, Kastrup. Vilka av er anmälda har tänkt resa från Kastrup ?

Jag med min haltande ungerska är också en tillgång :lol: :lol:

#64 OFFLINE   david.a

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 09:55

Vi bilar ner till Kastrup eller rättare sagt Malmö där jag har vänner så ställer vi bilen i Malmö och blir körda till flyget:)

Utgår från örebro trakten så är det fler härifrån som ska med så finns det 2 platser kvar i bilen för färd till Kastrup.

#65 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 11:04

Ringde nyss upp fiskecampen och checkade av 24-31 maj och det fanns 2 villor ledigt då.
Zeljko jobbar kvar så han kan vi få som guide om vi vill.

Vill gärna få en skriftlig tillbakamelling på beställningen först, för jag snackade med Dusko och hans engelska är brutal :lol:

#66 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 13:10

Visa inläggmeek på 01 Dec 2011, 00:22 sade:

Jag har hittat flygresa Arlanda - Zagreb (över Köpenhamn) t/r för 1045:-, så jag känner mig nöjd med det priset.
Detta är ett helt överkomligt pris, så jag är beredd att beställa denna flygresa - om vi kan enas om att resa den 24-31 maj!?
Och att det finns 2 hus ledigt på campen i Ribnik då? Har inte checkat det ännu...

Landar i Zagreb kl: 13.15 den 24:e maj
Flyger hem från Zagreb kl: 08.40 den 31 maj

Det är lugnt för mig detta. Jag kan också tänka mig att köpa denna flygbiljett, men jag hittar den inte?

#67 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 13:19

har fått mail tillbaka på beställningen och det gick bra allting, MEN, de säger att det blir 10% högre pris i år, de har inte uppdaterat sin hemsida för säsongen 2012.

620 euro * 1,10 = 682 euro
682 euro * 1,17 = 798 euro (slutpris inkl. skatter)

ja minns att det va likadant i våras när vi bokade, de höjer priset för varje år.

det ser ut som folk redan beställt flygresor för de riktigt billiga har tagit slut idag för 24:e och 31:a
eller så sitter folk "vid sidan om" och följer denna tråd och fixar en egen resa dit under samma datum :wacko:

ja, ja... men så ligger det till - högre pris 2012 är det som gäller, så får ni fundera på om ni fortfarande vill med ;)

#68 OFFLINE   julius

Advanced Member

• Edgemember
  • 552 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 16:22

Räkna med oss två - Julius och junior. Det backas ingenting då frun redan har sagt ja.

Vad gäller det höjda priset så är det synd att ägaren inte förstår att vårda sin produkt och varumärke bättre.
Vad jag menar att det är solklart att det enda som kan motivera höjd pris för samma vara i dagsläget är önskan om högre vinst.
Känner kunderna till priset för iår och för förra året, leder det till missnöje och i förlängningen att kunden börjar söka andra alternativ.

För det är ju inte så att övriga varor/tjänster och löner har höjts eller förväntas höjas nästa år - varken i den krisdrabbade europa eller på balkan.
Den erbjudna tjänsten/varan är ju inte heller unik. Att sen få bokning om misnt 12 personer en vecka 6 månader i förväg är ju guld värd för en hotellverksamhet.

Synd bara att ägaren inte kommer på dessa allmängiltiga förhållanden förrän bokningarna uteblir. Eller vad skulle hända om vi avbeställde ?

#69 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 17:08

Visa inläggjulius på 01 Dec 2011, 16:22 sade:

Eller vad skulle hända om vi avbeställde ?

det är ju bara en mailadress som skickat en förfrågan, som fick svar JA men det är 10% dyrare i år :)
man betalar ju när man reser hem ;)

visst, visst... man skulle kunna bråka på dom om priset men då kanske man inte är 100% populär när man väl kommer ner :)

#70 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 17:11

Jag måste nog fundera lite nu när priset är höjt samt flygbiljetterna inte var så billiga som jag förväntade mig.

#71 OFFLINE   david.a

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 17:31

Visa inläggmeek på 01 Dec 2011, 17:08 sade:

det är ju bara en mailadress som skickat en förfrågan, som fick svar JA men det är 10% dyrare i år :)
man betalar ju när man reser hem ;)

visst, visst... man skulle kunna bråka på dom om priset men då kanske man inte är 100% populär när man väl kommer ner :)

Balkan folk ska man pruta med så är det bara. Dom tar betalt tills man skriker rakt ut det är så det fungerar lite där nere. Samma som i Grekland,Turkiet och Thailand.

Skriv ett mail till dom och förklara att en hel del nu börjat dra sig ur pga prisökningen och fråga om det går att göra något åt priset vi är ändå 10-14 st som ska ner och då behöver man inte skämmas över att pruta en hel del.

798 euro x 10 pers är 7980 euro . 7980x9 sek = 72 000 så visst finns det utrymme för prisjustering från deras sida.

Om du vill så kan jag ta kontakt med dom och förhandla om priset skulle inte bli förvånad om det gick att få ner summan till 600-650 euro per skalle om man kan garantera att vi blir 10 st minst.

#72 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 17:45

Visa inläggdavid.a på 01 Dec 2011, 17:31 sade:

Balkan folk ska man pruta med så är det bara. Dom tar betalt tills man skriker rakt ut det är så det fungerar lite där nere. Samma som i Grekland,Turkiet och Thailand.

Skriv ett mail till dom och förklara att en hel del nu börjat dra sig ur pga prisökningen och fråga om det går att göra något åt priset vi är ändå 10-14 st som ska ner och då behöver man inte skämmas över att pruta en hel del.

798 euro x 10 pers är 7980 euro . 7980x9 sek = 72 000 så visst finns det utrymme för prisjustering från deras sida.

Om du vill så kan jag ta kontakt med dom och förhandla om priset skulle inte bli förvånad om det gick att få ner summan till 600-650 euro per skalle om man kan garantera att vi blir 10 st minst.

Ja, och tycker även de får ta på sig lite av ansvaret när de inte bemödat sig att uppdatera hemsidan. Tycker de priserna som står listade är de som skall gälla.

#73 OFFLINE   julius

Advanced Member

• Edgemember
  • 552 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 18:32

Ja vad ska man säga .

Nåt lite grundläggande. Att alla företag som jag har med att göra önskar vinsmaximering, är en självklarhet för mig.
Att göra det med en prisökning är dock vanskligt. Kan slå tillbaka.
Särskilt när kunden har kunskap.

För vår del gäller främst att vi känner till två saker. Dels att det är kris - med i vissa länder en deflation. Jag betvivlar att man förutspår prisökningar med 10% inom inre Balkan. Och dels vet vi att just detta företag har gjort det tidigare.

Men frågan är vad vi ska göra. Jag för min del tänker så här: jag överlever prishöjningen. Men jag tycker inte om det.
Vidare skulle jag även överleva om resan inte blev av. Hade det bara varit jag och sonen hade jag avbokat.
Oavsett så måste meek återkomma till dom och berätta att den tidigare bokningen är osäker pga priset. Dvs färre kunder.
Som kund förväntar jag mig att vara välkommen. Det tar jag också som en självklarhet.

#74 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 18:55

vi kan avvakta och se om david.a kan "tala förstånd med dom" ;)
jag gav han telefonnummret till bossen

mest fundersam är jag över att alla billiga flygresor tog slut i ett naffs :wacko:
många är inne i tråden och följer den :ph34r:

#75 OFFLINE   pikehunter29

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1566 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 21:03

kolla priserna igen senare ikväll/natt eller imorgon för flyget,, för priserna ändras hela tiden köpte min bahamas-resa för en månad sen (alltså i god tid då jag åker i mars) priset vi fick först va totalt 7000 bokade denna resa två dagar efter då va billigaste 9000 totalt
:( men nu när jag gick ut å kollade för skojs skull så skulle samma resa kosta 7000 igen... så håll ögonen öppna :)

#76 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 21:50

man undrar lite hur dessa sökmotorer funkar... ju mer man söker ju högre blir priset....verkar som de ändrar sig efter hur många som kollar :wacko:

yep! de släpper säkert billiga igen när de märker att efterfrågan uteblev :)

#77 OFFLINE   pikehunter29

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1566 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 21:54

Visa inläggmeek på 01 Dec 2011, 21:50 sade:

man undrar lite hur dessa sökmotorer funkar... ju mer man söker ju högre blir priset....verkar som de ändrar sig efter hur många som kollar :wacko:

yep! de släpper säkert billiga igen när de märker att efterfrågan uteblev :)

enligt en jag pratade med så beror de på efterfrågan alltså kolla man t.ex mellan 16.00-22.00 då många sitter hemma å ska boka så har dom de högre priset å sen lägger dom ut det billiga när inga är inne och kollar/bokar men detta är spekulationer ni får kolla runt å bilda er en egen uppfattning.. men meddela gärna mej vad du/ni kom fram till :)

#78 OFFLINE   J. Pettersson

Advanced Member

• Edgemember
  • 180 Inlägg:

Skrivet 02 Dec 2011, 15:30

Jag är lite trögare än de flesta andra då jag är från Ludvika, men är vi överens om datumet , 24-31 maj, allihop?

#79 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 02 Dec 2011, 15:37

Visa inläggJ. Pettersson på 02 Dec 2011, 15:30 sade:

Jag är lite trögare än de flesta andra då jag är från Ludvika, men är vi överens om datumet , 24-31 maj, allihop?

ja, vi lär ju ha ett datum så varför inte köra på detta, 24-31 :)
det vore ju bra om david.a, som kan språket, kunde slå en pling till dom och dra en chansning med å pruta ner priset ;)
som sagt va... det är trots allt nere på balkan och c:a 100.000 för en vecka borde vara mulltum för folk där nere :)
att fiska på Söröya kostar typ 100.000 för ett par dar med båt och guide, men det är i Norge, och där har miljonärer förstört fisket för arbetarklassen :(

#80 OFFLINE   J. Pettersson

Advanced Member

• Edgemember
  • 180 Inlägg:

Skrivet 02 Dec 2011, 15:42

Utmärkt. Då ska jag göra mig av med mina Sabbath-biljetter, detta väger bannemig tyngre ^_^

#81 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2011, 10:29

Helt riktigt!
Bosnien rules, inte Mob rules ;)

#82 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 05 Dec 2011, 09:18

Jag följer oxo er diskussion här med intresse...Jag anade detta när jag pratat med andra intressenter om priserna men ville va säker

..och som jag sa Meek..Stevo är inte Boss...han har inga mandat att ta större beslut så ring LTG s huvudkontor istället för Stevo I Ribnik om ni vill pruta.
Det är helt klart värt att testa få ner priset

Problemet jag vet av egen erfarenhet är att kostnaderna för dom som ordnar resorna i Bosnien ökar som fan då vissa detaljer inte faller på plats
T.e.x. så har LTG inte 2 bussar utan måste ta in en till om ni blir fler är 7 pers...

så har ni 10 måste dom antingen hyra större buss (över 8 pers måste det dessutom vara en proffessionell busschaufför inhyrd för försäkringens skull, är ni 14 behövs 2 guider / chaufförer o 2 bussar...detta borde inte va problem, men det är sånt småskit som strular ibland för dom
...jag VET för jag satte ihopa en 13 manna grupp en gång för ett par år sedan :D

.Angående PRISBILDEN så har den ökat rätt ordentligt i Bosnien pågrund av ekonomiska läget. Dom har det tufft nu...tex priset för Bröd och Mjöl har tredubblats senaste åren men lönerna har stannat på samma eller t.om blivit mindre, så det är tufft för de vanliga knegarna nu.

Jag kom hem igårkväll efter en kort tur till Bosnien och ett tips:
VAD ni än gör..ska ni flyga och mellanlanda i TYSKLAND, se till att ha MYCKET MYCKET MYCKET god tid mellan flighterna för fy faaaaan va dom drar ut på tiden..vi missade nästan hemflighten, och jag säger bestämtt att jag ALDRIG kommer flyga med mellanlandingar i Frankfurt eller München igen...oavsett priset! Fy faaan säger jag! :angry:

Jag brukar alltid försöka flyga med Norwegian då då har direktflyg till Zagreb. Bra priser oxo, MEN dom flyger bara vissa datum...Så jag planerar oftast flyga just dom dagar Norwegian flyger...i senaste resan var vi tvugna ta andra bolag eftersom vi hade så kort med tid.
Wien eller Zurich är inga som helst problem med tighta flighter, men Tyskland, My GOD! :angry: så osmidig o otrevlig personal att man tror man hamnat på SJ! :ph34r:

Kämpa på så ses vi i Sommar!
Zivio!
Ken

#83 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 05 Dec 2011, 13:05

Tack Ken!
Alltid trevligare att lära sig av andra misstag ;)

Till dom som fortfarande funderar på att hänga med ner till Bosnien så kan jag meddela att vi som ska med har flyttat in i en PM-ring
och för våra diskusioner angående resan där istället.

#84 OFFLINE   Flugan85

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1120 Inlägg:

Skrivet 05 Dec 2011, 13:25

Visa inläggmeek på 05 Dec 2011, 13:05 sade:

Tack Ken!
Alltid trevligare att lära sig av andra misstag ;)

Till dom som fortfarande funderar på att hänga med ner till Bosnien så kan jag meddela att vi som ska med har flyttat in i en PM-ring
och för våra diskusioner angående resan där istället.

va det efter nån snodde alla billiga biljetter;)
hehe

#85 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 05 Dec 2011, 14:57

nää, inte direkt - bara lite grann :)
men å andra sidan.... vi gjorde även på detta vis förra året då det va väldigt praktiskt att nå ut till alla deltagare genom detta eminenta sätt att messa på.

billiga flygresor har vi hittat, om 1014:- räknas som billigt t/r? - folk har alltid synpunkter på det mesta här på edge ;)

Detta inlägg har redigerats av meek: 05 Dec 2011, 14:57

#86 OFFLINE   Flugan85

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1120 Inlägg:

Skrivet 05 Dec 2011, 15:06

Visa inläggmeek på 05 Dec 2011, 14:57 sade:

nää, inte direkt - bara lite grann :)
men å andra sidan.... vi gjorde även på detta vis förra året då det va väldigt praktiskt att nå ut till alla deltagare genom detta eminenta sätt att messa på.

billiga flygresor har vi hittat, om 1014:- räknas som billigt t/r? - folk har alltid synpunkter på det mesta här på edge ;)

Skojade, lovar att inte sno dom;)

off topic. går det att ha diskution med flera via pm eller behöver man skicka flera olika och vidarebefodra?

#87 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 11:50

nytt datum på resan då det är många fler billiga avgångar med flyg då (tack till Sameo Ken)
resan löper mellan 2012-05-25 till 2012-06-01 (7 nätter / 6,5 dagars fiske)

david.a kommer att åka bil från Örebro till Köpenhamn och flyga därifrån och kan säkert ta med ngn i bilen på sin väg genom landet.

det finns fortfarande några platser kvar så... sluta vela och häng med vettja!! ;)

#88 OFFLINE   deathninja

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 12:02

vissa flygbolag har en sak som fastnar i din webbläsares cache, som gör att om du tittar på samma resa vid flera tillfällen får du ett dyrare pris. så prova att rensa cache och historik om du tittat på samma resa vid flera tillfällen.

(ja lite som att om fler söker på samma resa går priset upp fast ändå inte)
// Johan Andersson

#89 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2011, 19:54

yep, tanken på cacheminnet slog mig tidigare.
nu har vi förskjutit resan med en dag frammåt och då blev det ett annat ljud i skällan :)

#90 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Skrivet 07 Dec 2011, 22:37

Den där halva dagens fiske ??? Var ligger den ? Ditresan slutar ju efter mörkrets inbrott, eller är det ett stopp mindre än halvvägs till Ribnik/Pliva ??
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar