Hoppa till innehåll

.

Är det svårare med kort spö?

10 replies to this topic

#1 OFFLINE   jg68

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 136 Inlägg:

Skrivet 11 Nov 2011, 22:33

Funderar på skaffa mig ett kort spö till gädda men är lite fundersam om man måste ändra teknik o om kastlängd precition mm påverkas? Har i dag 1st 9,6f 8# o funderar på ett spö på 7,11 fot.

#2 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 11 Nov 2011, 22:48

Har aldrig provat så kort... tycker 9 fot är optimalt. 10 känns för svajigt och långt. 8,6 för kort. (alla spön under 9 fot har dock hrm... varit nior tidigare :blush: ). Tjafset om att längre pinne skulle ge några fördelar sett ur flytring/kajak-perspektiv köper jag inte.

-Inte utan min 9f! :wub:

#3 ONLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7169 Inlägg:

Skrivet 11 Nov 2011, 22:51

Jag fiskar ofta med 7-8-fotsspön, men inte efter gädda. Varför vill du byta till kortare för gäddfiske?

Postad bild

#4 OFFLINE   KJ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 169 Inlägg:

Skrivet 12 Nov 2011, 00:04

Jag har bytt från 9 till 7,6 fot i klass 8 och vill inte byta tillbaks. Med rätt lina blir det inte alls lika påfrestande att fiska en hel dag som med längre spön, man kan pressa fisken hårdare också.

Får man fråga vad för spö du funderar på? sage el scott gissar jag:)

#5 OFFLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 776 Inlägg:

Skrivet 12 Nov 2011, 00:05

Den lite udda längden känns som ett Bass- spö, från landet på andra sidan havet. De är suveräna till popper och andra luftbromsar! Klarar vind rätt bra, faktiskt konstigt att man inte hör mer om spöna här hemma. Eller oxå för att jag inte följer med bland slempelle-fiskare. En del har viktklassning, utan aftm- angivelse, om jag kommer ihåg rätt. 7`11 är ju bara en tum under 8`. Jag hade ett udda 7`7 , med en klumpvikt på ca 34 g till. Hade jag inte lämnat spöt vidare i Tyskland när jag flyttade vidare, hade jag kanske fiskat gädda idag. Men visst, det var lite brutalt att kasta med.

#6 OFFLINE   J.Gréus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 162 Inlägg:

Skrivet 12 Nov 2011, 00:10

7'11" som jag använder vid gäddfiske är bra mycket "lättare i handen" än ett längre spö i samma klass. Flera dagars kastande i de tyngre linklasserna (9 och högre) är klart behagligare med ett kort spö. Dessutom får du upp linhastigheten fortare med ett kortare spö = en mindre rörelsebana. Möjligtvis får du ha snabbare kasttempo med kort spö. Ett kortare spö är inte så vindkänsligt heller. Du kan sätta hårdare press på fisken också. Precisionen blir definitivt inte sämre. Fler borde fiska med korta spön i dom tunga klasserna!

Detta inlägg har redigerats av J.Gréus: 12 Nov 2011, 00:14

greusflyfishing
Onkiva mies on kiva mies.

#7 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30763 Inlägg:

Skrivet 12 Nov 2011, 08:44

Jag har inte testat gädda med så korta spön men jag tycker det är stor skillnad mellan 9,6/10` vs 9`
Kastmässigt, dvs längd tycker jag det inte är så stor skillnad men det känns inte lika tungt.
Postad bild

#8 OFFLINE   jg68

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 136 Inlägg:

Skrivet 12 Nov 2011, 17:25

Visa inläggKJ på 12 Nov 2011, 00:04 sade:

Jag har bytt från 9 till 7,6 fot i klass 8 och vill inte byta tillbaks. Med rätt lina blir det inte alls lika påfrestande att fiska en hel dag som med längre spön, man kan pressa fisken hårdare också.

Får man fråga vad för spö du funderar på? sage el scott gissar jag:)
Det är ett sage bass som ja funderar på att köpa. Dels för att min 9åriga son vill fluga gädda o ja själv får så satans ont i axeln om man matar på en hel dag o ja tror ett kort spö minskar belastningen.Spöna klassas i grains o 200grains är 13gr, står på älg amunitionen ;)(orka inte leta omräkningstal) O spöna 230 290 330 gr så det är typ 16 19 21 gr på linorna (grovräknat) så klass 7 8 9 kan man säga eller? Frågan är om det skulle räcka med 290 grain eller ska man sikta på 330 grains spöt?

Detta inlägg har redigerats av jg68: 12 Nov 2011, 17:26

#9 OFFLINE   jg68

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 136 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2011, 20:06

Finns nu även i 390 grain http://www.reelflyro...UTFITS_c347.htm ;)

#10 OFFLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 776 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2011, 20:20

Klart grabben ska fiska fluga! Är han stor och stark klarar han nog en threeninety grain oxå. Men det finns nog lättare grejer att börja med, om det inte ska kännas jobbigt för honom. Jag minns att jag blev snopen när jag vägde klumparna vi kastade med. Och en hel dag känns som lite onödigt krävande. Men jag är nog gammal och trött! :blush:

#11 OFFLINE   jg68

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 136 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2011, 21:04

Det är sant får köpa 1 230gr till honom o 330 till mig själv ;)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar