Hoppa till innehåll

.

Hardy rullar kvalitet ?

12 replies to this topic

#1 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2011, 14:59

Halloj alla glada,

Sitter och kollar lite på Hardy och deras rullar, ser fina och bastanta ut!

Men tänkte kolla om någon använt dem en längre period och kan berätta lite om hur de är i verkligheten ?

Jag har testat Waterworks Lamson och Danielsson LW och ja det känns som helt ok rullar tycker jag, men ibland vill man bara få vigda vyerna något :)
Gäddan är min kryptonit!

#2 OFFLINE   chrglx

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 391 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2011, 15:46

Jag har en Hardy Cascapedia #8/9. Den sticker inte ut åt nåt håll. Finishen är OK, men inte fantastisk, bromsen likaså. Om storlaxen skulle hugga har jag hellre min Control på spöet. Trots något ljummen review skulle jag gärna utöka samlingen med en Zane.

#3 OFFLINE   Stanley

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1654 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2011, 17:30

Har också en Cascapedia (mk2) och den är snygg och bastant men bromsen är inte av Danielsson/Lamson-klass.

#4 ONLINE   Sunray

Advanced Member

• Edgemember
  • 1297 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2011, 18:28

Det beror väl mycket på vad du köper och vad du vill betala...
Hardys nyare modeller vet jag inte så mycket om, men om du köper tex en Perfect, Marquis, St George eller Bouglé ( även de nyproducerade ) så garanterar jag att du har rullar som även dina barnbarn har glädje av.

Jag vet inte om jag är ambivalent eller bara har svårt att bestämma mig...

#5 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2011, 19:38

Jag har mest kollat på Angel och demon, tycker de ser sjyssta ut.
Gäddan är min kryptonit!

#6 OFFLINE   nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 267 Inlägg:

Skrivet 13 Nov 2011, 19:42

Jag har en Marksman 4/5. Var lite orolig över kvaliteten efter att ha läst lite tråkigheter folk råkat ut för med lagren. Men enligt Hardy är det några få fall på tusen och åter tusen rullar. Är man bara någorlunda rädd om sakerna och håller dem rena är det säkert inga problem. Nu har rullen bara använts några ggr förstås. Det återstår att se om den håller i ett längre perspektiv. Jag lär ju inte slänga rullen på en strand med finkornig sand vilket fall som helst. :)

#7 OFFLINE   Magnus Hammarström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3165 Inlägg:

Skrivet 14 Nov 2011, 19:26

Jag har aldrig ägt en men många kunder jag haft så tycker jag det bara verkar va problem, bromsar som ställer om sig och nållagersom rostat efter ett fisketillfälle på 6000:- rullar!
Näe känns som man bara betalar för design och namn för tillfället :/

#8 OFFLINE   Martin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 119 Inlägg:

Skrivet 14 Nov 2011, 20:43

He,he...Har inte slängt mina rullar på en strand med finkornig sand...Lagren har brakat ihop ändå. Hardy hade nog en hel del kvalitetsproblem för några år sedan med rullar som gick sönder och spön som gick av. Kanske bättre nu, inte vet jag.

/Martrin

#9 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 14 Nov 2011, 20:44

Låter onekligen som att jag inte tänker köpa några Hardy rullar håller mig nog till Danielsson och WL, tack för inputt pågar !
Gäddan är min kryptonit!

#10 OFFLINE   Harrfiskarn

Advanced Member

• Edgemember
  • 151 Inlägg:

Skrivet 18 Nov 2011, 09:00

Använder bara Hardy rullar, dels för att dom blir retro på mina canespön och dels för att det håller i en evighet.
De flesta jag har är från 60 och 70tal, funkar klanderfritt. Har Bouglé och Marquiser och alla i Lightweigt serien.
Piscator non solum piscatur

#11 ONLINE   Digger

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Skrivet 18 Nov 2011, 09:28

Tycker att även dom nyare rullarna från Hardy känns gedigna.
Har en Angel 6/7 MKl som har fungerat oklanderligt denna säsongen med mycket fiskande.
Den speciella utformningen på bromsreglaget gillar jag, mycket lättåtkomlig.
Inget glapp överhuvudtaget mellan spole och rulle, känns mycket bra.
Tyvärr har den som många andra rullar idag en springa mellan spolen och rullen på ovansidan (ca. 1,5 mm bred), lyckades skala av coatingen på en lina där i somras.
Väntar ivrigt på en Zane som ska testas till kommande HÖ säsong, om den känns lika bra så blir det nog en Demon 5000 oxå som ska komplettera Angelrullen.

#12 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 14 Dec 2011, 00:11

Jag sålde mina 2 cascapedia (mk2) så fort jag kunde!
Den första var bromsen dålig på redan när jag hämtade den på posten.

Den andra lossnade små-skruvarna som håller fast plattan med hål i under S-veven. Detta gjorde att det blev tvärstopp.
Detta hände när jag drillade en ursinnig juni-lax som levde rövare.

Nej, dyrt skräp!
Men dom var helt klart okej.... Att titta på.

Har en kompis som har en angel rulle som packade ihop totalt den med.

#13 OFFLINE   sovereign

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 56 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 11:27

Hej !

Har inte fiskat med de nyare Hardy-rullarna men en del av de äldre. Sedan samlar jag lite också så jag har sett en del. Kvaliteten på Hardys Rullar är det inget fel på. De äldre verkar kunna hålla hur länge som helst. Fiskade i en del år med Marquis ( öring-storlek ) bra och slitstark rulle. De senaste 10-11 år har jag fiskat mest med the Golden Sovereign i de tre minsta storlekarna, det har blivet till många fisketimmar varje säsong, en del linor har jag slitit ut men ingen rulle.
Tight lines Steen

Bifogar en bild på en gammal goding, kanske inte för fiske, men den kan fortfarande, men den har klarat en del år ca. 104. Allt är handarbete, det tog rullmakaren ca. två dagar att få en sådan färdig. Årsproduktion, då ca. 450 av denna modell, 11 storlekar och tre rullmakare var de, så så värst många ex av varje blev det inte till. The Silex 33/4 från 1908.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: Silex 334 1908 C f.jpg
  • Bifogad bild: Silex 334 1908 C inside.jpg

Detta inlägg har redigerats av sovereign: 08 Feb 2012, 13:01

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar