Hoppa till innehåll

.

håvbyggnad

min första håv byggs med jörgen och conny

58 replies to this topic

#31 OFFLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5779 Inlägg:

Skrivet 08 Dec 2011, 21:28

Satans fina håvar Jonas. Blir det en tillverkningskurs i klubben får du bli handledare. :wub:
Jan Fridh. -64:a från Mora nu boendes i Borlänge. Fiskar helst norrut.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....

#32 OFFLINE   klinkhammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2425 Inlägg:

Skrivet 09 Dec 2011, 07:08

jo tjenare :)
får väll se till att jörgen är med också

ärligt
det är fan inte direkt svårt när man har honom med :)
och conny :)
"But when I am alone in the half light of the canyon all existence seems to fade to a being with my soul and memories. And the sounds of the Big Black Foot River and a four count rhythm and the hope that a fish will rise. Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs. I am haunted by waters."

#33 OFFLINE   klinkhammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2425 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 19:27

idag inhandlat en glödpenna för att försöka lära mig bränna snyggt i trä
namn måste ju brännas in på håvarna jag tillverkar
Rörbrink ska ha en och självklart måste det stå klinkhammer på min
sen köpte jag mig en multislip för att underlätta slipningen lite :)
"But when I am alone in the half light of the canyon all existence seems to fade to a being with my soul and memories. And the sounds of the Big Black Foot River and a four count rhythm and the hope that a fish will rise. Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs. I am haunted by waters."

#34 ONLINE   ulrik

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2280 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 23:33

Visa inläggklinkhammer på 15 Dec 2011, 19:27 sade:

idag inhandlat en glödpenna för att försöka lära mig bränna snyggt i trä
namn måste ju brännas in på håvarna jag tillverkar
Rörbrink ska ha en och självklart måste det stå klinkhammer på min
sen köpte jag mig en multislip för att underlätta slipningen lite :)
Gott att du skaffar bränn penna och lär dej gravyr. Inte dåligt vart du lägger ribban. Lycka till. Men det där med multislip? Var inte det lite fusk???
wise use and limit your catch

HÅVAR.se

#35 OFFLINE   klinkhammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2425 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 17:51

Visa inläggulrik på 16 Dec 2011, 23:33 sade:

Gott att du skaffar bränn penna och lär dej gravyr. Inte dåligt vart du lägger ribban. Lycka till. Men det där med multislip? Var inte det lite fusk???
nja tar bara grövsta med den :)
varför inte vara smart och låta maskiner göra det jobb som går
men finliret det görs med 1000-2500 sandpapper

#36 OFFLINE   Kustis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2560 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 18:54

Visa inläggklinkhammer på 21 Dec 2011, 17:51 sade:

nja tar bara grövsta med den :)
varför inte vara smart och låta maskiner göra det jobb som går
men finliret det görs med 1000-2500 sandpapper

Helt rätt Jonas, finns gränser för vad man ska göra för hand, maskiner kan faktiskt vara bra också om dom används på rätt sätt,, :)

#37 OFFLINE   Thomas D

Advanced Member

• Edgemember
  • 2097 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 19:12

Du gör rätt Jonas, du har igen ett bra sliparbete mångfald utöver åren.Både på finish och hållbarhet.
PS. Jag har ett plåt kärl som är cirka 40cm x60x4 cm som du kan använda för inoljning om du vill ha. Är på väg till Rättvik på tisdag eller onsdag skulle kunna droppa droppa det på vägen. Hör av dig om det är intresant

Detta inlägg har redigerats av Thomas D: 21 Dec 2011, 19:15

#38 OFFLINE   klinkhammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2425 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 19:55

jag kommer att köra med linolja/balsamterpentin
och dutta på med trasa, låta dra in, dutta igen etc etc tills det är mättat
kommer inte att doppa i olja
men tack ändå

#39 OFFLINE   Håkan.P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 117 Inlägg:

Skrivet 27 Dec 2011, 12:56

Hejsan!
Fina håvar ni har fått till :)
Lite nyfiken på vilket material ni har använt till mallarna?

#40 OFFLINE   klinkhammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2425 Inlägg:

Skrivet 27 Dec 2011, 16:53

mdf

#41 OFFLINE   Håkan.P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 117 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 21:44

Visa inläggklinkhammer på 27 Dec 2011, 16:53 sade:

mdf
Ska pröva det.

#42 OFFLINE   Fredrik K

Advanced Member

• Edgemember+
  • 384 Inlägg:

Skrivet 07 May 2012, 23:13

Hittade den här tråden igår... Hur jag kunnat missa den tidigare begriper jag inte...
Tack för inspirationen iallafall! Blev ett akutbesök på den lokala snickerifabriken i morse.. Imorgon ska det göras mall!! :)
Förstår mig inte på sport där det inte nappar...

http://www.ettklickforskogen.se/

#43 OFFLINE   klinkhammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2425 Inlägg:

Skrivet 09 May 2012, 12:46

gjorde idag klart det sista på två håvar
här hänger dom på tork
Postad bild
här är nätet isytt i en av håvarna
Postad bild

helt klar med säkerhetslina och magnet ditsatt
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av klinkhammer: 09 May 2012, 12:47

#44 OFFLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2636 Inlägg:

Skrivet 09 May 2012, 14:08

Visa inläggklinkhammer på 09 May 2012, 12:46 sade:

gjorde idag klart det sista på två håvar
här hänger dom på tork

Snyggt! :wub:
There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#45 OFFLINE   Limpan

Advanced Member

• Edgemember+
  • 219 Inlägg:

Skrivet 09 May 2012, 14:18

Fina! Ser riktigt bra ut de där! :)
Var faktiskt ner i källaren idag och gjorde ett litet arbetspass på en håv med just masurbjörkshandtag. Har inte hunnit pilla med nån håv sen i höstas så det var riktigt skoj att va igång igen.

#46 OFFLINE   klinkhammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2425 Inlägg:

Skrivet 09 May 2012, 16:48

kommer att göra en grym jävla håv när jag skaffat hus och har plats att hålla på
masur och körsbär/ebenholtz
sen jävlar ska det pillas
fast det är ett senare projekt i framtiden :)

#47 OFFLINE   Fredrik K

Advanced Member

• Edgemember+
  • 384 Inlägg:

Skrivet 10 May 2012, 11:54

Börjat så smått idag.. Gjort en mall och skurit fanér i remsor (ingen barnlek med slö jobbkniv och dåligt ögonmått).. Provlimmat lite också... Får se imorgon om det blev bra.. :)

#48 OFFLINE   klinkhammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2425 Inlägg:

Skrivet 10 May 2012, 13:23

Visa inläggFredrik K på 10 May 2012, 11:54 sade:

Börjat så smått idag.. Gjort en mall och skurit fanér i remsor (ingen barnlek med slö jobbkniv och dåligt ögonmått).. Provlimmat lite också... Får se imorgon om det blev bra.. :)
pu lim är outstanding
vi testade annat lim också men vart inge bra

#49 OFFLINE   Fredrik K

Advanced Member

• Edgemember+
  • 384 Inlägg:

Skrivet 10 May 2012, 22:47

Pu lim har jag tyvärr inte en endaste aning om vad det är ;) tog ett i affären som skulle vara till fanér.. Är det inte bra åker jag tillbaka!

#50 OFFLINE   Fredrik K

Advanced Member

• Edgemember+
  • 384 Inlägg:

Skrivet 11 May 2012, 15:05

WD hette det limmet jag köpte.. Helt klart nöjd med resultatet än så länge.. Om det beror på min oerhörda skicklighet som limmare, eller min bristande känsla för kvalité har jag dock ingen aning om ;)

#51 ONLINE   ulrik

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2280 Inlägg:

Skrivet 23 May 2012, 23:07

Vackert klinken!
Ska bli kul å se era håvar när vi råkas.
wise use and limit your catch

HÅVAR.se

#52 OFFLINE   reismer

Advanced Member

• Edgemember
  • 157 Inlägg:

Skrivet Igår, 05:07

Hej på er alla duktiga håvbyggare!

Tänkte att jag skulle slängs ut en fråga. Jag håller på att renovera en gammal trähåv i samband med ett nätbyte. Har precis slipat ner den och limmat ihop sprickor i ramen. Det som åtdrstår nu är ytfinishen innan nätet åker på.

Jag har läst mig rill att många av er lägger era håvar i oljebad. Själv har jag inget sådant (skulle kanske vara dotterns badbalja då ;)). Finns det något lack eller olja jag kan pensla på? Isf vilket? Är det att föredra eller borde jag få fram ett litet kar och lägga håven i bad?

/Sebastian

#53 OFFLINE   Thomas D

Advanced Member

• Edgemember
  • 2097 Inlägg:

Skrivet Igår, 06:11

Visa inläggreismer på 24 May 2012, 05:07 sade:

Tänkte att jag skulle slängs ut en fråga. Jag håller på att renovera en gammal trähåv i samband med ett nätbyte. Har precis slipat ner den och limmat ihop sprickor i ramen. Det som åtdrstår nu är ytfinishen innan nätet åker på.

Jag har läst mig rill att många av er lägger era håvar i oljebad. Själv har jag inget sådant (skulle kanske vara dotterns badbalja då ;)). Finns det något lack eller olja jag kan pensla på? Isf vilket? Är det att föredra eller borde jag få fram ett litet kar och lägga håven i bad?

/Sebastian

Du kan mätta den med Danish Oil , stryck på tills den inte vill ta emot mer, läs på burken

#54 OFFLINE   Thomas D

Advanced Member

• Edgemember
  • 2097 Inlägg:

Skrivet Igår, 06:12

Visa inläggreismer på 24 May 2012, 05:07 sade:

/Sebastian

Eller så kkan du få ett plåtkar av mig

#55 OFFLINE   reismer

Advanced Member

• Edgemember
  • 157 Inlägg:

Skrivet Igår, 06:33

Visa inläggThomas D på 24 May 2012, 06:12 sade:

Eller så kkan du få ett plåtkar av mig

Hej Thomas!

Tack för erbjudandet om plåtkaret! Vilken av metoderna hade du satsat på själv? Vilken metod ger bäst resultat?

#56 OFFLINE   Thomas D

Advanced Member

• Edgemember
  • 2097 Inlägg:

Skrivet Igår, 06:52

Visa inläggreismer på 24 May 2012, 06:33 sade:

Hej Thomas!

Tack för erbjudandet om plåtkaret! Vilken av metoderna hade du satsat på själv? Vilken metod ger bäst resultat?
Danish oil

#57 OFFLINE   reismer

Advanced Member

• Edgemember
  • 157 Inlägg:

Skrivet Igår, 11:04

Då ska jag se till att få köpt lite Danish Oil, får titta på typ marincenter antar jag...?

Tack för hjälpen!

#58 OFFLINE   reismer

Advanced Member

• Edgemember
  • 157 Inlägg:

Skrivet Igår, 19:50

Visa inläggThomas D på 24 May 2012, 06:52 sade:

Danish oil

Läste följande på wikipedia: "Danish oil provides a satin finish and provides coverage of approx
12.5 sq. m/l"

Är detta rimligt? I sådanna fall skulle ju 250 ml räcka till ca 3 m2, teoretiskt alltså. Räcker 250 ml till en håv? Jag tvivlar...

Vad tror ni andra?

#59 OFFLINE   Thomas D

Advanced Member

• Edgemember
  • 2097 Inlägg:

Skrivet Idag, 06:21

Visa inläggreismer på 24 May 2012, 19:50 sade:

Läste följande på wikipedia: "Danish oil provides a satin finish and provides coverage of approx
12.5 sq. m/l"

Är detta rimligt? I sådanna fall skulle ju 250 ml räcka till ca 3 m2, teoretiskt alltså. Räcker 250 ml till en håv? Jag tvivlar...

Vad tror ni andra?

Det är helt beroende på träslag hur mycket den suger upp , men det brukar inte bli så mycket som när man använder kokt linolja/balsamtrepentin, och danish oil är fantastiskt bra.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar