Hoppa till innehåll

Foto

Vilka filmer?

19 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   paloma

paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 774 inlägg

Postad 27 Nov 2011, 18:47

Hej har precis skaffat mig mitt första 2handspö och undra vilka filmer som rekomenderas som studiemedel under vintern?
Tacksam för hjälpen! // Jonas

#2 ONLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 33767 inlägg

Postad 27 Nov 2011, 18:54

Tellis kastfilm. Spey till tvåhands eller vad den heter.

Om du inte förstår så förstår du verkligen INGENTING

#3 OFFLINE   Lekatt

Lekatt

Classic Member

• Edgemember+
  • 10631 inlägg

Postad 27 Nov 2011, 19:04

Praktiskt tohandsfiske med bröderna Syrstad tycker jag är bra.

#4 OFFLINE   moonshadow

moonshadow

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1160 inlägg

Postad 27 Nov 2011, 19:26

Kolla också in Drugges The Art of Scandinavian Fly Casting. Rekommenderas varmt!!

#5 OFFLINE   Nordström

Nordström

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1550 inlägg

Postad 27 Nov 2011, 19:33

Rio modern speycasting.

#6 OFFLINE   doc

doc

Newbie

• Members
  • Pip
  • 6 inlägg

Postad 27 Nov 2011, 22:36

Måste dra min lans för Göran Anderssons "Bättre flugfiske"... Inte fullt så mycket klipp och rockmusik som i de mer pimpade filmerna som kommit på senare år. Däremot grundlig och tydlig, en film som de flesta har mycket att lära av. Drugge mfl har ju lärt sig det mesta där ;)

#7 OFFLINE   paloma

paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 774 inlägg

Postad 27 Nov 2011, 22:48

Rio modern speycasting.

Vi sågs som hastigast i ljunse i måndags hade kört med flytring nere vid vassen. // Jonas

Redigerat av paloma, 27 Nov 2011, 22:48.

#8 OFFLINE   sempai

sempai

Classic Member

• Edgemember+
  • 10791 inlägg

Postad 27 Nov 2011, 23:25

Tycker Tellis får med det mesta, sexiga specialkast är Rio.

Gödde's klassiker är skitbra och Mattias är riktigt bra ABC i samma skola. Henrik Mortensens filmer är inte så dumma.
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#9 OFFLINE   Linkan

Linkan

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1104 inlägg

Postad 28 Nov 2011, 11:50

"GOOOOTCHA" mortensen

#10 OFFLINE   Nordström

Nordström

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1550 inlägg

Postad 28 Nov 2011, 21:10

Vi sågs som hastigast i ljunse i måndags hade kört med flytring nere vid vassen. // Jonas

Ja jäklar, det gjorde vi, kul med Internet, världen krymper, vattnet har stigit nu så nu är nog chanserna lite större där.. vi syns!//Jonas

#11 OFFLINE   jokke

jokke

Advanced Member

• Edgemember+
  • 536 inlägg

Postad 28 Nov 2011, 21:17

Mortensen blir man ju spyless på efter hans 543453564:e "GATCHAAAAAA!!!!" efter att har drar på en grils till. Inte mång tips utan bara en massa grilsdrillande tycker jag.

Drugges är bra, även bröderna Syrstads rulle

Redigerat av jokke, 28 Nov 2011, 21:18.

#12 OFFLINE   sempai

sempai

Classic Member

• Edgemember+
  • 10791 inlägg

Postad 29 Nov 2011, 00:27

Inga filmer är bra från början till slut, man får försöka bita ihop i Henriks filmer på pigeonEnglish och se det positiva ;)
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#13 OFFLINE   thegrappler

thegrappler

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 3217 inlägg

Postad 02 Dec 2011, 09:56

sempai-så sant som du säger om Henrik. Kasta det kan han och filmerna är överlag ganska bra filmade.

Tittade faktiskt på Syrstads film här om dagen. Inte alls så avancerad som jag trodde den skulle va. Trevlig men mer tycker jag inte den var.

J-E Granbos rulle är däremot kastmässigt mer teknisk och det gillar jag. Blir dock lite myckat av varan "jag kan" annars mycket bra om man gillar mer avancerade kast.

guideline.jpg

POWER TEAM MEMBER

#14 OFFLINE   GalaxySafari

GalaxySafari

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 387 inlägg

Postad 06 Dec 2011, 11:27

Du kan få köpa Drugges av mig om du vill? 150 spänn.

hör av dig om d e intressant...

mvh/Jeppe

#15 OFFLINE   Jeppson

Jeppson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 559 inlägg

Postad 06 Dec 2011, 20:27

Hej!
Jag tycker att många av de filmer ni pratar om är bra på många sätt. Alla är ju fantastiskt skickliga flugkastare, snudd på konstnärer och man får en jäkla inspiration av att titta på dem, vilket är nog så viktigt.
Men rent kast-mässigt, lär man sig något? Ja, kanske om man redan har kommit en bit på väg i sitt kastande. Då kan man säkert ta till sig många av de tips som ges men det är nog inte lika självklart om man är nybörjare. Det blir lite väl mycket uppvisning av olika kast och det dröjer inte särskilt länge innan man är vilse bland enkla och dubbla speykast, enkla och dubbla snakerolls, över och underhandskast ...
Det är som sagt inget fel med kastuppvisningar men jag efterlyser mer pedagogik . Den enda film, som jag har sett, som har en någorlunda genomtänkt pedagogik och metodik är Mattias Drugges "The art of modern Scandinavian flycasting" . Mattias "nolllägen" är ett riktigt bra verktyg att använda om man vill skaffa sig en stabil grund att stå på. När grunderna sitter då kan man gå vidare och bryta mot alla regler och utveckla sin egen stil och man har man alltid ett fundament att stå på och som också gör att man inte faller lika djupt tillbaka. För faller, det gör man för eller senare.

Jag är musiker till yrket och övar på mitt instrument fyra-fem timmar varje dag. Den största delen av den övningstiden består av enkla basicövningar. Vilket är en förutsättning för att kunna gå vidare och öva teknik och andra saker. Det finns mängder med olika övningsböcker och skolor att använda sig av.

När vi nu har så många extremt duktiga flugkastare som utger sig för att vara instruktörer, varför finns det inget liknande inom denna värld?
Var är pedagogiken? Kan ingen skriva en vettig övningsbok för flugkastning? Jag skulle köpa den direkt. Eller en film, med enkla och mer avancerade övningar och någon som förklarar på ett begripligt sätt. Framförallt behöver man ju få klart för sig varför man gör olika övningar.
Det kanske finns? Tipsa mig i så fall omedelbart!
Göran Anderssons " bättre flugfiske" är ju såklart bra men jag vil ha mer! Mycket mer!

Jesper.

Redigerat av j_a, 06 Dec 2011, 20:27.

Less is more

#16 OFFLINE   thegrappler

thegrappler

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 3217 inlägg

Postad 06 Dec 2011, 22:26

Äntligen någon som tar upp denna ståndpunkt. Mycket viktigt då det gäller att kunna förmedla den kunskap som man har på ett sakligt och lättförstående sätt så att den oinvigde kan ta åt sig den informationen. Det är otroligt lätt när man är insatt i denna värld att falla in i allt för svåra och invecklade tekniska förklaringar med en terminologi som för den oinsatta låter som rena "grekiskan". Nä du har en stor poäng i det du säger Jesper.

/T

guideline.jpg

POWER TEAM MEMBER

#17 OFFLINE   hogmark

hogmark

Laxhjälte

• Edgemember+
  • 1443 inlägg

Postad 06 Dec 2011, 22:35

Praktiskt tohandsfiske med bröderna Syrstad tycker jag är bra.

Den röstar jag också på, den är jordnära och ganska rolig dessutom.

#18 OFFLINE   Jan Lybeck

Jan Lybeck

Newbie

• Members
  • Pip
  • 4 inlägg

Postad 05 Feb 2012, 15:41

Det finns en film som heter Spey to Z.
Den är den med bäst pedagogik av dem som jag har sett.
Inga fiskesekvenser med glada rop, bara kastning med de tre koncept som är vanliga:
Hela speylinor, skandinaviska shooting head och Skagit, med en demonstartör för varje.
Way Yin heter han som går igenom principerna, en nordamerikan av asiatisk häkomst som demonstrerar klassisk brittisk kastteknik.
Han är egentligen läkare,kanske den långa utbildningen som har har bakom sig där gör att han har en sån bra pedagogik.
Enda nackdelen är ju eventuellt att den är på engelska.

#19 OFFLINE   Inchmarlo

Inchmarlo

Advanced Member

• Edgemember
  • 455 inlägg

Postad 09 Feb 2012, 13:16

Ett alternativ till Göran kan då vara Rio modern speycasting. Pedagogisk och metodisk så det räcker och du kan på ett enkelt sätt välja de kapitel som du är intresserad av.

Mel Krieger är en annan herre som har både böcker och filmer...

http://www.melkrieger.com/

När vi nu har så många extremt duktiga flugkastare som utger sig för att vara instruktörer, varför finns det inget liknande inom denna värld?
Var är pedagogiken? Kan ingen skriva en vettig övningsbok för flugkastning? Jag skulle köpa den direkt. Eller en film, med enkla och mer avancerade övningar och någon som förklarar på ett begripligt sätt. Framförallt behöver man ju få klart för sig varför man gör olika övningar.
Det kanske finns? Tipsa mig i så fall omedelbart!
Göran Anderssons " bättre flugfiske" är ju såklart bra men jag vil ha mer! Mycket mer!

Jesper.

;-))

#20 OFFLINE   magnolia

magnolia

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 3572 inlägg

Postad 13 Feb 2012, 17:35

Håller med min vän Jesper att det fattas en del på området "bra grundläggande övningar presenterade på ett pedagogiskt sätt". Ett dilemma som instruktör är frågan; "hur mycket skall jag förenkla innan det blir osant"? Drugges film är pedagogisk men det är svårt att följa hans recept då vi kastar med sjunklinor eller sjunkklumpar. I det fallet kan vi oftast inte göra de pauser han rekommenderar.

Dilemma nummer två är att om vi lär oss från filmer får vi ingen återkoppling huruvida vi gör på det sätt vi tittat på. Vi kan tro att vi har rätt stopplägen men så behöver det inte vara! Visst , vi kan filma oss själva och då kanske upptäcka att vi inte gjorde som vi trodde.

Det bästa är nog att ta kastlektioner. Någon på forumet påstod att det fanns instruktörer som inte kastar så bra. Jag tror att det är sällsynt. Men kraven på en instruktör är många och med en självkritisk hållning kan man utvecklas på detta område.

Några av kraven; kunna kasta bra, kunna visa vanliga fel, kunna analysera klientens kast och föreslå förändringar, kunna förklara kasten teoretiskt, ha en god dialog med klienten, kunna ge råd om utrustning, Vara pedagogisk och klar i allt man gör.

Det säger sig självt att vissa dagar fungerar det bättre än andra, men utvecklingen måste ändock gå åt rätt håll.

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar