Hoppa till innehåll

.

Köpa spö från USA

19 replies to this topic

#1 OFFLINE   jg68

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 136 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2011, 19:34

Har funderat på att köpa ett sage bass men det är knepigt att hitta i sverige. Enda som har dom är capricorn men då är dom rejält mycket dyrare än i usa. Så nu undrar ja om någon har beställt från denna sida http://www.telluride...etCurrencyId=25 Hur har det fungerat (omdömmen tack!) Vad kostar frakt o tull om man har otur ?

#2 OFFLINE   Linkan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1103 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2011, 20:20

räknar du med att en dollar är 10-11 kronor kommer du otroligt nära vad det kostar i slutändan om du har "OTUR" , har handlat jävligt mycket bildelar och andra saker från staterna och kan du få dom att skicka som "gåva" så slipper man dom hemska avgifterna 999/1000 , jag fyllde år mer än 10 ggr om året :)

#3 ONLINE   ante48

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 148 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2011, 21:15

Visa inläggLinkan på 28 Nov 2011, 20:20 sade:

räknar du med att en dollar är 10-11 kronor kommer du otroligt nära vad det kostar i slutändan om du har "OTUR" , har handlat jävligt mycket bildelar och andra saker från staterna och kan du få dom att skicka som "gåva" så slipper man dom hemska avgifterna 999/1000 , jag fyllde år mer än 10 ggr om året :)
En $ kostar i dagsläget runt 7 kr så det blir billigt.

#4 OFFLINE   rajraj

Advanced Member

• Edgemember+
  • 799 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2011, 21:18

Visa inläggante48 på 28 Nov 2011, 21:15 sade:

En $ kostar i dagsläget runt 7 kr så det blir billigt.
Han menar vad det kostar i slutändan, om man åker på tull och moms. Då låter 10-11kr ganska vettigt.

#5 OFFLINE   magnus.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1265 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2011, 21:31

10-11 kronor per dollar brukar det landa på för mig. På tolv spön har jag betalat tull tolv gånger, så det är nog nåt annat än otur. Räkna med tull helt enkelt. Om man köper för ett värde under 100 dollar brukar det nästan alltid gå igenom utan tull. Kanske nån praxis?

Att be säljaren skicka som gåva är brottsligt, så gör inte det. Vad jag hört så funkar det inte heller, inte längre i alla fall. Men jag har kanske fel.

Detta inlägg har redigerats av magnus.nilsson: 28 Nov 2011, 21:32

#6 OFFLINE   Linkan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1103 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2011, 21:33

tack för att jag slapp förklara

Visa inläggmagnus.nilsson på 28 Nov 2011, 21:31 sade:

10-11 kronor per dollar brukar det landa på för mig. På tolv spön har jag betalat tull tolv gånger, så det är nog nåt annat än otur. Räkna med tull helt enkelt. Om man köper för ett värde under 100 dollar brukar det nästan alltid gå igenom utan tull. Kanske nån praxis?

Att be säljaren skicka som gåva är brottsligt, så gör inte det. Vad jag hört så funkar det inte heller, inte längre i alla fall. Men jag har kanske fel.

Du har kanske rätt om det med gåva :) var några år sedan jag handlade som mest från USA.

#7 OFFLINE   lespaul

Newbie

• Members
  • Pip
  • 2 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2011, 21:45

Beställde nyligen spö och lina från Fishwest i usa. Spö 330$, lina 75$ alltså ca 2673 skr, gratis frakt. Dollar = 6.6 skr när jag beställde.
När jag hämtade ut paketet på posten fick jag betala:
Postens avgifter 100:-
Tullavgift 107:-
Moms 754:-
Alltså inköpspris + 36% gick kalaset på. Allt gick felfritt och leveransen tog 10 dagar.

#8 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6734 Inlägg:

Skrivet 29 Nov 2011, 06:57

Undrar hur många gånger denna fråga debatterats? :lol:
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#9 OFFLINE   NON

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 186 Inlägg:

Skrivet 29 Nov 2011, 07:14

Sidan du länkar till ser seriös ut och det finns telefonnummer så det går att ringa om du vill det. Jag har handlat prylar från usa ett par gånger, dock oftast ebay, och aldrig haft några problem med att få några saker. Frakt tull och moms har jag alltid fått betala. /Niclas
----------------------
Niclas Olsson

#10 OFFLINE   Lehner

Member

• Members
  • PipPip
  • 23 Inlägg:

Skrivet 29 Nov 2011, 07:45

Bör väl inte vara några problem. Men som övriga säger ska man nog räkna med att åka på tull.
Förr kunde man be dem skicka som gåva. Men pga ändrade lagstiftningar så kan den som skickar åka på grymma straff till och med fängelse om man skriver ned värdet på prylar som skickas.

#11 OFFLINE   rajraj

Advanced Member

• Edgemember+
  • 799 Inlägg:

Skrivet 30 Nov 2011, 18:54

Jag måste ha haft ovanligt mycket tur! Har bara fått betala importavgift nån enstaka gång. Köper en hel del från staterna, spön, rullar, jackor mm. Ofta skriver företagen ner värdet på beställningen. Har aldrig bett om det! Senaste spöt jag köpte kostade över 500USD och på paket hade dom skrivit ett värde på 29USD :lol:
Hyggligt tycker jag!

#12 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7227 Inlägg:

Skrivet 27 Dec 2011, 09:03

Visa inläggrajraj på 30 Nov 2011, 18:54 sade:

Jag måste ha haft ovanligt mycket tur! Har bara fått betala importavgift nån enstaka gång. Köper en hel del från staterna, spön, rullar, jackor mm. Ofta skriver företagen ner värdet på beställningen. Har aldrig bett om det! Senaste spöt jag köpte kostade över 500USD och på paket hade dom skrivit ett värde på 29USD :lol:
Hyggligt tycker jag!

Så har det varit för mig också. Det är bra så länge paketet kommer fram. Gör det inte det är det inte kul när redovisat värde är 10% av det reella värdet. Blir svårt att få full ersättning då...

#13 ONLINE   Fredda Kustom

Advanced Member

• Edgemember+
  • 486 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 12:39

Kolla upp myus.com.
Man får en adress i USA som man skickar det man köper till. Där packas det sedan om, före leverans till Sverige.
Läs mer på sidan.

Med vänlig hälsning, Fredrik

---
I am here: http://maps.google.c...75397,15.095882
Sent from my iPhone using Tapatalk
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot"
Postad bild

#14 OFFLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7169 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 13:43

Tråd rensad!

Som vanligt så uppmuntrar vi inte lagbrott i trådarna. Det är fortfarande olagligt att be om nedskrivning av värde på paket från USA.

/mod
Postad bild

#15 ONLINE   Fredda Kustom

Advanced Member

• Edgemember+
  • 486 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 13:56

Det är ingen större fara att dom tappar bort paket nu för tiden. Dessvärre kan ju sakerna gå sönder om dom är dåligt förpackade. Då kan det vara svårt att få ut full ersättning ifall värdet har skrivits ner av butiken du handlat i. Även fast säljaren gjort det på eget bevåg, så är det svårt att hävda att det ska vara deras fel.

Och kom ihåg.. skattebrott är värre än mord i det här landet ;)

Detta inlägg har redigerats av Freddö: 31 Jan 2012, 13:57

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot"
Postad bild

#16 OFFLINE   Tjompa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 367 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 20:39

Visa inläggKustom på 31 Jan 2012, 13:56 sade:

Det är ingen större fara att dom tappar bort paket nu för tiden. Dessvärre kan ju sakerna gå sönder om dom är dåligt förpackade. Då kan det vara svårt att få ut full ersättning ifall värdet har skrivits ner av butiken du handlat i. även fast säljaren gjort det på eget bevåg, så är det svårt att hävda att det ska vara deras fel.

Och kom ihåg.. skattebrott är värre än mord i det här landet ;)

Sen är det ju faktiskt så att säljaren, många många gånger skriver ner värdet utan att man har bett om detta.
Handlar ganska ofta från staterna och det är säker minst 70% av gångerna dem själva skriver ner värdet.

Tompa

#17 ONLINE   Fredda Kustom

Advanced Member

• Edgemember+
  • 486 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 20:41

Visa inläggTjompa på 31 Jan 2012, 20:39 sade:

Sen är det ju faktiskt så att säljaren, många många gånger skriver ner värdet utan att man har bett om detta.
Handlar ganska ofta från staterna och det är säker minst 70% av gångerna dem själva skriver ner värdet.

Tompa

Ja det var lite det jag menade. Att dom skriver ner på eget bevåg. Men skulle det hända något med varorna under frakten så är jag nästan säker på att butiken som skickat varorna inte står för dom kostnaderna åt dig. Då blir det fraktbolaget som ska göra det, och har dom då skrivit ner värdet så får man tillbaka det värdet som är skrivet när det skickades.

Mvh Fredrik
Postad bild

#18 OFFLINE   Tjompa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 367 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 21:14

Visa inläggKustom på 31 Jan 2012, 20:41 sade:

Ja det var lite det jag menade. Att dom skriver ner på eget bevåg. Men skulle det hända något med varorna under frakten så är jag nästan säker på att butiken som skickat varorna inte står för dom kostnaderna åt dig. Då blir det fraktbolaget som ska göra det, och har dom då skrivit ner värdet så får man tillbaka det värdet som är skrivet när det skickades.

Mvh Fredrik

Ja ursäkta läste lite slarvigt på ifånen :)
Stämmer så är det ju, och vill man vara säker på eller iaf ha en stor chans att värdet på paketet är rätt så får man nog påpeka detta vid köp. Men annars vet man ju aldrig vad det står när paketet landar hemma hos en själv, kan vara allt från 20 dollar till 80 för ett flugspö tex.

Tompa

#19 ONLINE   Fredda Kustom

Advanced Member

• Edgemember+
  • 486 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 21:19

Jag beställde ett G.Loomis spö igår. Vi får se vad det är värt när det kommer fram. :)
Postad bild

#20 OFFLINE   Gasarn

Member

• Members
  • PipPip
  • 15 Inlägg:

Skrivet 13 May 2012, 23:24

Visa inläggjg68 på 28 Nov 2011, 19:34 sade:

Har funderat på att köpa ett sage bass men det är knepigt att hitta i sverige. Enda som har dom är capricorn men då är dom rejält mycket dyrare än i usa. Så nu undrar ja om någon har beställt från denna sida http://www.telluride...etCurrencyId=25 Hur har det fungerat (omdömmen tack!) Vad kostar frakt o tull om man har otur ?

Jag har handlat från Telluride angler. Fungerar klanderfritt! De har en bra livechatfunktion om man vill fråga nåt också. Rekommenderas!

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar