Hoppas att ni kan hjälpa mig hitta de korrekta orden på ett par kast så jag kan söka på tuben !
Kan ni dela med er av vissa fallgropar så gör gärna det
1, medans man har lina ute åt ett håll så kan man vända linan åt ett annat håll snabbt genom att göra som en halvcirkel med spötoppen och lägga linan framför sig och ladda den från vattnet och ut. Jag bemästrar kastet hyggligt när linan inte är för lång där fastnar jag i vattnet ( jag misstänker att detta är en speyvariant ? )
2, samma som variant ett men man drar linan rakt bak och lägger den precis bakom sig och kastar ut direkt ! Denna klarar jag inte för fem öre, får kanske ut linan 3-5 m användbart när man har en massa träd och buskar bakom sig.
3, denna variant av kast verkar lämpa sig vid blåsiga dagar och om man har massor med skit bakom sig, sett många tvåhandskastare som använder detta men även enhandare.
Lägger linan framför sig som i variant ett drar den vid sidan om sig och laddar den ut! Mönstret blir som en trekant, har inte provat eller tränat detta så all info om detta kast och 2 skulle vara tacksamt
Tack på förhand,