Hoppa till innehåll

.

Söker orden på ett par kast, samt tekniken bakom dem!

15 replies to this topic

#1 ONLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 30 Nov 2011, 20:58

Halloj alla glada,

Hoppas att ni kan hjälpa mig hitta de korrekta orden på ett par kast så jag kan söka på tuben !

Kan ni dela med er av vissa fallgropar så gör gärna det :) Nu kommer ett försök till förklaring av kasttyperna jag sett :)

1, medans man har lina ute åt ett håll så kan man vända linan åt ett annat håll snabbt genom att göra som en halvcirkel med spötoppen och lägga linan framför sig och ladda den från vattnet och ut. Jag bemästrar kastet hyggligt när linan inte är för lång där fastnar jag i vattnet ( jag misstänker att detta är en speyvariant ? )

2, samma som variant ett men man drar linan rakt bak och lägger den precis bakom sig och kastar ut direkt ! Denna klarar jag inte för fem öre, får kanske ut linan 3-5 m användbart när man har en massa träd och buskar bakom sig.

3, denna variant av kast verkar lämpa sig vid blåsiga dagar och om man har massor med skit bakom sig, sett många tvåhandskastare som använder detta men även enhandare.
Lägger linan framför sig som i variant ett drar den vid sidan om sig och laddar den ut! Mönstret blir som en trekant, har inte provat eller tränat detta så all info om detta kast och 2 skulle vara tacksamt :)

Tack på förhand,
Gäddan är min kryptonit!

#2 OFFLINE   TobbeOlsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2677 Inlägg:

Skrivet 30 Nov 2011, 22:00

Tror du ¨menar några av dessa cast..

1.Snake Roll kanske. Det du gör med spötoppen är just att du ändrar vinkeln som du ska kast i.

2. Tror det är "snap-T" du menar.

3 Tror det är dubbel spey du tänker på.

Lättast vore om du kunde visa något klipp på det. Om du har sett något klipp där någon gör kastet.
http://fotoprojekt366.wordpress.com/

En bild (minst) om dagen under hela året..

#3 OFFLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5056 Inlägg:

Skrivet 30 Nov 2011, 22:48

1. Snake roll. Jag tror vi kan ta ett pass nu på lördag? Familjen min verkar OKeja det.

#4 OFFLINE   borano20

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 511 Inlägg:

Skrivet 30 Nov 2011, 22:48

Visa inläggSkanerost på 30 Nov 2011, 20:58 sade:

Halloj alla glada,

Hoppas att ni kan hjälpa mig hitta de korrekta orden på ett par kast så jag kan söka på tuben !

Kan ni dela med er av vissa fallgropar så gör gärna det :) Nu kommer ett försök till förklaring av kasttyperna jag sett :)

1, medans man har lina ute åt ett håll så kan man vända linan åt ett annat håll snabbt genom att göra som en halvcirkel med spötoppen och lägga linan framför sig och ladda den från vattnet och ut. Jag bemästrar kastet hyggligt när linan inte är för lång där fastnar jag i vattnet ( jag misstänker att detta är en speyvariant ? )

2, samma som variant ett men man drar linan rakt bak och lägger den precis bakom sig och kastar ut direkt ! Denna klarar jag inte för fem öre, får kanske ut linan 3-5 m användbart när man har en massa träd och buskar bakom sig.

3, denna variant av kast verkar lämpa sig vid blåsiga dagar och om man har massor med skit bakom sig, sett många tvåhandskastare som använder detta men även enhandare.
Lägger linan framför sig som i variant ett drar den vid sidan om sig och laddar den ut! Mönstret blir som en trekant, har inte provat eller tränat detta så all info om detta kast och 2 skulle vara tacksamt :)

Tack på förhand,
Hej..1. Spöet i halvcirkel?? Snap-T 2. Linan bakom dig?? Single Spey 3. Linan bakom dig,å så tillbaka?? Double Spey Mycket nöje mvh borano20

#5 OFFLINE   Joakim K

Advanced Member

• Edgemember
  • 360 Inlägg:

Skrivet 30 Nov 2011, 23:12

Här är ett klipp med en massa olika varianter. Titta igenom det och se om du hittar "dina" kast. Talar du sen om när i klippet det är, så kan nog nån hjälpa dej.

//Joakim
Joakim Karlsson

Presentation

#6 ONLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 30 Nov 2011, 23:14

Jag ska hitta ett par klipp och posta/länka till det är lättare än mina invecklade försök till förklaringar :)

@mipert vilken tid hade du tänkt dig ? Jag funderade på ett gäddpass men samtidigt så lär jag få lika mycket gädda på torra land som i vattnet :) Så det låter mer lockande att träffa dig och göra slag i saken :)
Gäddan är min kryptonit!

#7 ONLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10166 Inlägg:

Skrivet 30 Nov 2011, 23:45

1. Vinklat underhandskast/switchcast med hjälp av cirkelform ? Circlespey.

2. Ovinklad underhandskast ? Lyft rakt bak och kasta rakt ut ? Switchcast.

3. Låter som cutcast/snap c. Du lyfter spöt, ritar ett c med spötoppen, låter linan landa, följer linan med spötoppen tills du vänt linan och gärna tafsen så den pekar mot målet, avsluta med framkast som i ett rollkast.

Hoppas du finner clip, annars fråga på ;)
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#8 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 09:12

Tjena Skånerost.. Här kommer ett litet klipp jag gjorde för ett antal år sedan. Kvaliteten är inte så bra men det finns namn på alla kast. "Reversed" är åt andra hållet och "Cross Body" är backhand. Snap Cast är ett snap cast helt enkelt, dvs. man för spöet i en stötliknande rörelse åt ena hållet men linan far åt andra hållet (som när du ruskar mattor, om du gör det... :) ). Single- och dubbelspey finns där liksom forward spey som är ett annat nanm på ett vanligt SwitchCast. Detta ska, av flera anledningar, inte jämföras med Lee Cummings klipp som Jocke postade, han är helt enkelt grym på spey, det är inte jag och dessutom "nybörjare" då denna film spelades in. Men du kanske kan identifiera några kast på filmen. Alla kast handlar på ett eller annat sätt om att kunna riktningsförändra och kasta med begränsat utrymme bakåt.. Grunden till all speyteknik börjar egentligen med ett vanligt rollkast som är statiskt (utggår från stillastående) och det dynamiska switchkastet (sker i en kontinuerlig rörelse). Jag har ett klipp på dessa här.

/S

#9 ONLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2609 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 15:58

Det finns ju en jäkla massa kastvarianter, t.o.m. mellan olika Skagitkast etc. Vad man behöver kunna är ju upp till var och en men att träna är ju nödvändigt om man vill bredda sin repertoar!

http://wn.com/modern_spey_casting

#10 ONLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2609 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 16:29

Om vi försöker bena upp det här; det finns principer som vi inte bör eller kan bryta mot; en sådan är som nämnts 180 gradersprincipen.

Något annat är i vilken kategori vi skall placera in en viss typ av kast i . En uppdelning finns här (what is Skagit Casting) .

http://www.speycast....lines/3054.html

Då kollar vi på vilka "medel" som används för att utföra ett korrekt kast som startar från vattnet. Där kan vi t.ex. gruppera kasten i "sustained anchor casts" eller "momentary anchor casts" det senare är väl det Simon Gawesworth kallar "splash and go casts" och ett underhandskast har en kortvarig ankring av främst tafsen.

Ett Skagitkast utnyttjar vattenmotståndet mycket mer och är alltså ett "sustained anchor cast".

Krångligt? Hoppas inte!

Men vissa kast är vackrare än andra, jag tycker Ed Wards sista kast i det här klippet är snyggt!

Mvh

Håkan

Detta inlägg har redigerats av magnolia: 01 Dec 2011, 16:42

#11 OFFLINE   Nordström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1086 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 21:36

jag satsar på.

1. Singelspey( vinklat underhands)
2.switchkast(spey/underhandskast utan vinkling)
3. Perry poke,( gör man ett snapp c före Perry poke blir det wombatcast)

(Nr3 som du sett många använda sig av,kan också vara ett "kast" som heter mällanlägg.

Detta inlägg har redigerats av Nordström: 01 Dec 2011, 21:54

#12 ONLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 23 Dec 2011, 14:54

Ursäkta min frånvaro i denna tråd, lite pinsamt när man får hjälp :) Tro inte att jag inte vill ha hjälp utan det flöt ut i sanden !

Vad jag kommit fram till efter lite youtubande så är det,

1, vet ej
2, Switch cast
3, Snap C eller double spey

Det jag är ute efter är som sagt ett kast som är relativt enkelt att lära sig som gör att jag slipper stå och "falsecast" hela tiden och riskera att fastna, eller om jag har tätt vegetation bakom mig så ska jag kunna få ut en 15-20m lina. Brukar gå skapligt på gräs men när flugan snuddar vatten så skiter det sig.

Känner att det kommer bli en kast kurs nu till våren,
Gäddan är min kryptonit!

#13 OFFLINE   Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 181 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 23:48

Känner med dej!
Står själv o sliter med vattenkasten,
Tips 1 hitta en brygga. Mycket lättare att träna timing när man har lite höjd.

Tips 2 för mej var snake roll det lättaste dynamiska kastet att få till. Ett "enkelt" switch cast/ single spey är Mycket svårare (för mej i alla fall)

Tips 3 skit i hur det "ska" se ut... Lek med snapps snake roll. "snurr lyft" osv så får man en känsla för vad som funkar

Jag har tränat en 10-15 ggr och får konsekvent ut 15-16 m och nån gång då och då ut över 20 (fast försöken slutar oftast i en hög med lina..)

Försöker starta alla mina överhandskast från ett rollkast (snake roll om jag ska ändra riktning) då får man en massa gratis träning :)

#14 OFFLINE   Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 181 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 23:54

Och nu såg jag hur gammal tråden var...
Man ska inte surfa när man halvsover ;)
Vid de här laget är du säkert bättre än mej på dom här kasten! (inte så svårt)
Nåja. Kanske hjälper det nån

#15 OFFLINE   Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 181 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 23:56

Och nu såg jag hur gammal tråden var...
Man ska inte surfa när man halvsover ;)
Vid de här laget är du säkert bättre än mej på dom här kasten! (inte så svårt)
Nåja. Kanske hjälper det nån

#16 ONLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2012, 23:12

Det är aldrig försent :)

Det har lossnat lite mer nu, men samtidigt så börjar krämpor att göra sig påminda nu!

Så jag känner att jag får nog börja stärka axlar och handleder med hederlig träning.

Men fortfarande så finns det mycket att önska i kasten :) harmoni saknas och total avslappning om det blåser lite.

Samtidigt så har jag inte varit igång tillräckligt länge för att bemästra det så jag får fortsätta träna och det är kul det med !

Tack för tipset ska se om jag kan hitta en vettig brygga,
Gäddan är min kryptonit!

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar