.
34 replies to this topic
#1 OFFLINE
Skrivet 02 Dec 2011, 13:32
Jag har under ett par veckor arbetat med att bygga min egen håv.
Bågen är gjord av limmad teakfaner, handtaget i masurbjörk och knoppen i mässing och buffelhorn.
Jag tar gärna emot kritik från våra duktiga snickare här på forumet, vad man kan tänka på för att få till nästa håv bättre. Knoppen är lite väl tjock enligt mina vänner, jag skulle kunna slipa ner den något, vad tycker ni?
mvh Joel
Bågen är gjord av limmad teakfaner, handtaget i masurbjörk och knoppen i mässing och buffelhorn.
Jag tar gärna emot kritik från våra duktiga snickare här på forumet, vad man kan tänka på för att få till nästa håv bättre. Knoppen är lite väl tjock enligt mina vänner, jag skulle kunna slipa ner den något, vad tycker ni?
mvh Joel
Joel
#2 OFFLINE
Skrivet 02 Dec 2011, 15:14
ser lite tjock ut tycker jag med
annars snygg som tusan
annars snygg som tusan
"But when I am alone in the half light of the canyon all existence seems to fade to a being with my soul and memories. And the sounds of the Big Black Foot River and a four count rhythm and the hope that a fish will rise. Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs. I am haunted by waters."
#5 OFFLINE
Skrivet 02 Dec 2011, 18:33
vad har du använt för olja till håven?
eller har du lackat den?
vi kommer att använda linolja/balsamterpentin
blanding 50/50
tills håven är "mättad"
sen en tjockare blanding till ytfinishen
våtsandpappra med ett 2500 papper
eller har du lackat den?
blanding 50/50
tills håven är "mättad"
"But when I am alone in the half light of the canyon all existence seems to fade to a being with my soul and memories. And the sounds of the Big Black Foot River and a four count rhythm and the hope that a fish will rise. Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs. I am haunted by waters."
#7 OFFLINE
Skrivet 03 Dec 2011, 20:14
klinkhammer på 02 Dec 2011, 18:33 sade:
vad har du använt för olja till håven?
eller har du lackat den?
blanding 50/50
tills håven är "mättad"
eller har du lackat den?
blanding 50/50
tills håven är "mättad"
Jag har oljat min håv, oljan innehåller även lite mörk bets, vilket jag tycker lyfter fram björken lite.
Jag tycker olja ger ett mer "levande" resultat än lack, men visst lack skapar ju en helt otrolig finish. Smaken är som baken.
Ska nog slipa ner knoppen något som de flesta här verkar överrens om.
Joel
#9 OFFLINE
Skrivet 03 Dec 2011, 20:17
Thomas D på 02 Dec 2011, 15:37 sade:
Ja den knoppen är dubbelt så stor som den skulle vara, titta på andra håvar på Internet och här på Edge så kommer du långt, men i övrigt var den snygg
Sen behöver ju "min" håv inte se ut precis som en håv "ska" se ut.
Joel
#10 OFFLINE
Skrivet 04 Dec 2011, 10:28
joel på 03 Dec 2011, 20:17 sade:
Gotya! Alla verkar vara överens om detta 
Jag ska ta ner knoppen en bit!
Om du slipar ned knoppen så att din håv liknar exakt alla andra håvar... då kan du ju lika gärna köpa en håv! Ligger den skönt i handen så funkar den.
När jag bygger saker brukar jag invänta ett tillfälle när jag är ensam i lägenheten och sedan gå runt och leka med det hembyggda. Typ springa runt och låtsashåva 200-300 öringar. Känner jag då att något i funktionen fallerar så kanske jag ändrar på det, men om magkänslan är att detta funkar prima så är prylen färdig.
Så, ta till dig goda råd och åsikter men kör inte över din egen magkänsla.
Rickard.
När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret.
#12 OFFLINE
Skrivet 21 Jan 2012, 22:08
Thomas D på 02 Dec 2011, 15:37 sade:
Ja den knoppen är dubbelt så stor som den skulle vara, titta på andra håvar på Internet och här på Edge så kommer du långt, men i övrigt var den snygg
Och vem bestämmer hur tjock knoppen SKA vara? Det var nog det dummaste jag har läst här på länge.
Kör ditt eget race och gör håvar du själv trivs med!
/ Christian
#21 ONLINE
Skrivet 21 Feb 2012, 10:45
Snyggt!
Jag har en Brodinhåv med ghostnet, alltså originalet, men denna ser ju ännu bättre ut.
Jag har en Brodinhåv med ghostnet, alltså originalet, men denna ser ju ännu bättre ut.
Fiskar klass 3-5. Helst på fjället och främst efter öring, men visst funkar det med med både röding och harr ;) eller regnbåge i en hyrsjö också. Ja det har väl även hänt att jag tagit nån mört på haröra när abstinensen varit som värst...
"En fiskare gör en av två saker. Han sitter och fiskar eller han sitter och tänker.
Biter fisken så fiskar han, biter inte fisken så tänker han.
En fiskare är den enda i världen som har lärt sig hur livet ska levas"
Fritt översatt från Fiskesport nr 1, 1959
"En fiskare gör en av två saker. Han sitter och fiskar eller han sitter och tänker.
Biter fisken så fiskar han, biter inte fisken så tänker han.
En fiskare är den enda i världen som har lärt sig hur livet ska levas"
Fritt översatt från Fiskesport nr 1, 1959
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar