Hoppa till innehåll

.

Ny inom flugfisket

34 replies to this topic

#1 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 12 Dec 2011, 14:24

Tjena.

Bara smygläst lite här då och då men tänkte det är dags att göra en användare då det verkar finnas väldigt mycket hjälpsamma och kunniga själar här.

Mest bara svensson-fiskat innan, dvs spinnfiske efter mestadels abborre och gädda. Sitter och grejar med prylarna jämt och ständigt och hinner inte komma hem från en fisketur innan jag tänker på nästa.
Köpte ett Pool12 #6 set i början av säsongen som jag använt lite i P&T vatten och Svartån här i Östergötland. Är kul att bara stå och kasta och försöka lära sig, blir lite mer än att bara kasta iväg ett drag som själv gör jobbet. Dock utan någon större framgång på fluga, bara ett par löjor vilket inte är mycket till fight :) Den dagen då min första ädelfisk stiger på kommer jag säkert lägga dem andra prylarna på hyllan.

Avverkat ett XX antal filmer om allt som hör flugfiske till nu under hösten och ser bara mer och mer fram emot att börja på allvar till våren.
Studerat flugkastens tekniker både via Youtube och diverse filmer så som "The Art of Modern Scandinavian Fly Casting" och börjar få till "hjulen" i framkasten bra nu.
Dock har jag lite funderingar som jag grubblat på ett tag. Vissa säger att Öringen nästan finns i alla rinnande vatten men kan det verkligen vara så bra?
Päronen har nyligen skaffat en sommarstuga vid Svartån en bit utanför Linköping och där kommer jag nog tillbringa större delen av sommaren för att fiska. Man har ju sett på filmer hur flugfiskarna vandrar längs en å eller bäck och letar efter vak, och det är ju något man drömmer om att kunna göra i Svartån.
Finns ju ett par kraftverk i Svartån, som rinner från Sommen norrut till Roxen, och tanken är ju att dem kan ställa till med en del? Att öringen inte kan passera och inte finns i vissa partier dvs. Vid inloppet från Sommen norra del där Svartån "börjar" så ska det finnas gott om lekande öring, men det ska vara förbjudet fiske där. Men gör detta att det kan finnas öring i hela Svartån eller finns den helt enkelt inte i vissa partier?
Har ingen aning om hur fiskens "levnad" osv fungerar så uppskattar alla tips och hjälp jag kan få.

Börjat binda flugor nu med och oj vilken trevlig syssla det är. Risken finns väl att askarna kommer vara överfyllda av flugor när säsongen drar igång men det kan väl vara bra då man säkert lär sätta ett par i träden omkring sig.

Såg nu att det blev väldigt mycket text men hoppas någon har tid för att skumma igenom det mesta iaf!

Tack på förhand.

#2 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 12 Dec 2011, 14:53

hej

är det ett Pool12 Attitude 9076?? (9,0 fot, 7 delat, klass 6)
i så fall kan jag dela med mig en superdupercombo till detta spö...

köp en Guideline 4Cast WF4F lina till spöt!!
spöt är INTE ett klass 6 på lång väg och kommer kasta helt av sig självt med denna lina.
med ett distinkt spöstopp i framkastet (klockan 10 eller 14 beroende på hur du ser på det) så kommer du få en linbåge av guds like ;)
kan tilläggas att jag kastar tiltat, en hel del högre i bakkastet.

har detta spö själv och jag blev överlycklig efter att jag började fundera på om ngt är galet med spöt och testade en klass 4:a lina på skoj.
herre jösses!! nu är detta mitt favoritspö, och sen att det är i 7 delar gör inte saken sämre :)

sen till ngt helt annat....

fisken äter ju till 90-95% under ytan så fiska nymf och våtfluga!!
vakar det? fiska torrfluga eller ngt som ligger precis under ytan (beroende på vakbild)

välkommen till flugfiskets underbara värld! ;)

#3 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 12 Dec 2011, 15:16

Förlåt Meek...MEN dina referensramar blir faktist rejält galna nu:

Pool 12 spöt som passar utmärkt att ha en AFMT klass 6 lina.

Det är deäremot GL-linan du nämner som är inte klassad AFTM, utan det är DEN som väger rejält för mycket...en GL sexa blir för tung
men en aftm sexa blir alldeles utmärkt...dvs i princip alla linor UTOM just GL- ch något andra skandinaviska varumärkens linor...

AFTM vikten är den standard de allra flesta i världen använder och det är den siffran vi refererar till på spöna.

Att just GL INTE följer den standarden är deras beslut.
men att säga att Pool 12 (som följer standarden) INTEvara ett klass 6 är riktigt felaktigt anser jag.

Jag har skrivit Många hundra meter i just AFTM-ämnet och ska inte tjata mer om det, men jag bara i måste klargöra detta...

Pool 12 följer AFtm, Heder åt dom :)

Men något vi kan enas om är :Välkommen in i flugfisketräsket! :)
mvh
Ken

#4 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 12 Dec 2011, 15:33

Attituden blir iaf en grym combo till 4casten :)
sen om Pool12 gjort fler #6 spön än Attituden vette 17 men min är inte en 6:a!

ser ingen annan utväg än en duell som äger rum vid plivas strand i gryningen 2012-05-31, jag väljer en priest, modell större ;)

#5 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 12 Dec 2011, 16:09

He he...joo...Det är en bra combo!, säger inget annat

......MEN: enklast är faktiskt (innan duellen :D )
Att du väger de första 9.14m på din GL lina och kollar om den kanske faktiskt just väger mellan 9.85g-10.88g
Ligger vikten där på ditt ex, ( för min egna gamla 3-cast "4" väger där) så är ju n sexa....INTE 4

Jag har ju nöjet att arbeta med flugfiske på heltid, och har arbetat med Gunnar Rask Nielsen under hela vägen då vi designat och klassat in Våra spön...BÅDE med CCS, Känsla, referenslinor och andra mätningar här på sameo

En stor del av mitt jobb är just att rekomendra linor och hjälpa folk hitta rätt i lindjungeln...jag har jobbat rätt hårt de sista 7 åren just för att få det enkelt igen att välja lina...och att just nya flugfiskare inte ska behöva kasta ut massa pengar i onödan...

Det enda referenssytem vi har som är vedertaget är aftm...det har funkat i 45 år...och fungerar i stort sett över hela världen men just HÄR i skandinavien har vi några aktörer som väljer att inte följa...Pool 12 har däremot hela tiden följt aftm.

Problemet är ju just vad ÄR referensen...för det är vikten på linans 30 fot. (egentligen dessutom minus en eventuell förtapering/slitdel.)

Om du kikar på http://www.sexyloops...tablesorted.php

Där kan du se att ditt Pool 12 attitude klass 6 har 6.0 i ERN nummer...det har 66° AA.... Det ger mig även i siffror att det är en sexa...
Sen har jag haft nöjet att kasta med just det spöt dessutom med en SA-lina i klass 6
.och det var utmärkt combo Grymmt bra och prisvärt spö!
Så jag fortsätter bestämt hävda att det är en sexa :)

Sen kan vi ju alltid duellera iallfall! :)

Jag vill bara att vi ger rätt ingång och referens...spöt är en sexa..det är ett utmärkt fiskeredskap som är allround (precis som en sexa ska vara) det är lätt lina nog för presentera torrflugor och nymfer på lång tafs, och det är tung lina nog för klara rulla ut en streamer med kraftigare och kortare tafs...ett allround spö/lina!

En fyra-lina ska vara ett mycket lätt nymf och torrfluge klass för de tunna långa tafsarna och är HELT olämpligt för de tyngre flugorna.
- referenserna är AFTM

klass 1-6 LÄTT fiske
Klass6-12 TUNGT fiske...6an i mitten klarar både och...

Ha de kalas!
Ken

#6 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 12 Dec 2011, 16:23

i rest my case...

men vad gör det i dessa tider...helt perfekt tajmat... då kan jag ju bara klistra på några guldstjärnor och va med och imorgon!!

det bjuder jag på! ;)

Postad bild

#7 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 12 Dec 2011, 17:16

He he , Vi vill båda väl Meek :) ville bara ge Derkaderb en chans hitta rätt...allt e så mycke lättare med samma referenser...
Nu ska jag smälla i mig en JÄTTe Cevapcici med ett glas kall julmust! Skål!
Ha de bäst!
Ken

#8 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 12 Dec 2011, 18:16

Tack mina herrar! Rolig läsning det där även om man inte förstår allt.
En stor lättnad dock att höra att Pool12 ändå verkar vara ett bra nybörjarset. Har för mig det vann något test i en flugfiske tidning för ett par år sedan.
Kul även att du nämner att just SA lina passar spöt. För jag köpte nyligen en SA WF6 Floating Ultra 4 och en SA WF6 Wet Cel Slow Sink till den andra rullen. Dessa borde funka ok med mitt spö?
Problemet jag haft är att jag inte fått nåt riktigt skjut i linan när man gör sista framkastet. Provat Loon Aquel och Teeny linmedel. På filmer ser man hur linan bara flyger iväg och sträcker ut. Antar att linan man fick med kanske inte var den bästa. Inte hunnit prova mina nya än dock utan det får bli till våren jag spolar på dem :)

I tafsväg har jag förstått att man ska ha långa tafsar för mindre flugor och lite kortare för större. Köpte även en "flätad" flyttafs som är typ 90cm sen med taperad nylon i änden. Samt även en sjunktafs i liknande utförande. Är dessa bra eller funkar vanliga taperade tafsar i olika storlekar bättre?

Vad tror ni om fisket i Svartån? Är det värt att vandra längs åna och kasta med ett haröra tex?

#9 OFFLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1511 Inlägg:

Skrivet 12 Dec 2011, 18:24

Att linan inte skjuter iväg i sista utkastet beror troligen på din kastteknik och inte på linan osv! Jag har själv bara flugfiskat i fyra år och du har en rolig tid framför dig!. Välkommen i träsket och akta plånboken, det trillar iväg fort....

#10 OFFLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1511 Inlägg:

Skrivet 12 Dec 2011, 18:28

Angående flättafs. Jag använde det ills jag mötte några norrmän vid Rena som eldade upp mina flättafsar och ersatte mig med nylontafsar som de gjorde iordning med rätt längder osv :D Har inte ångrat det. Blir mycket finare utlägg med dem. Men kör du streamers och så funkar det säkert fint med flättafs. Helt rätt också som du skriver med längder kontra flugstorlek.

Detta inlägg har redigerats av Twitcher: 12 Dec 2011, 18:29

#11 OFFLINE   Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 181 Inlägg:

Skrivet 12 Dec 2011, 20:06

välkommen till träsket :)

Kan bara hålla med Twitcher, det blir roligare och roligare för varje år....
(och e lite som ljud o bild hobbyn, det kostar lite mer än man har råd)

2 ledord "träning" och "tålamod" tog mej 2-3 år innan jag upplevde "skjut" regelbundet (i mitt fall mer tålamod än träning, tog väl 30-40h fiske i alla fall)

som tur e så får man lika mycket fisk utan "skjutkast" om man inte står vid långvatten ;)

btw: aldrig fiskat östergötland men far min ska flytta till valdemarsvik så jag har gjort lite sök på saken.

http://www.lansstyre...apport-2010.pdf

länsstyrelsen har en hel del om bäcköringsbestånden, man ska bara ta sig tid att hitta guld platserna :ph34r:

finns garanterat några rävar här på edge som har koll på villka bäckar/åar man kan bärja leta !

Detta inlägg har redigerats av Swarte: 12 Dec 2011, 20:13

#12 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 12 Dec 2011, 23:23

Hur ska man göra vid själva utlägget då? Ska man när tafsen nästan sträckt ut helt följa med med spöt och vinkla det neråt vattenytan?

Bara jag som tycker Swarte var lite lik Erik Haag vid första anblick? =)

#13 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2011, 00:11

mer lik den där gittaristen från norrbotten som brukar sitta i morgonsoffan i SVT och va expertpanel på veckan som gått - Johan Norberg ;)

http://www.google.se...T1qo2bAg&zoom=1

det finns en trådar som bara avhandlar kastning, ta en titt på dom, eller ladda hem ngn bra DVD vet ja :)

"Fluekasting - for bedre fluefiske" (Nordal og Grimsmo) är helt grym och instruktiv!!

#14 OFFLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 776 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2011, 08:42

Lite jobbigt att fiska i Östergötlands öring-åar och -bäckar. Det växer upp mycket runt och i vattnet rätt tidigt på sommaren. Men pärlor finns, och har du nära börja med Svartån och biflöden.
Flättafs har sitt berättigande i en del fall. Men till att börja med är nog en heldragen taperad tafs enklare att hantera.
Välkommen till vettvillingarnas gille, blir du fullt inficerad återstår bara att beklaga, det är värre en alla droger jag provat ! ^_^

#15 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2011, 12:55

vart spelade dom in Mayfly Madness?? hmm? säkert hemligt, men det va väl i södra Sverige om jag inte missminner mig :ph34r:
kanske i dina krokar? ;)

har spelat hockey i Stångebrohallen, men om det går att fiska där vette tusan? (bara glöm, jag vet va du tänker på) :P
det va rätt mörkt och vi kickade fotboll som uppvärmning innan match, men det såg fiskbart ut

#16 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2011, 14:11

Ja just MayFly Madness var en av dem filmerna som gav hopp för flugfisket för min del. Innan har jag bara tänkt att man måste åka till Norrland för att kunna flugfiska, och då i någon älv som bara är nåbar med helikopter, typ i den vägen :)
Har väldigt nära till Svartån, både från stugan och till ett parti i Svartån i Mjölby där endast flugfiske är tillåtet. Där får man vada ut en bit.
Men jag undrar ändå hur pass dessa kraftverk påverkar öringens naturliga levnad och förflyttningsmöjligheter eller vad man ska kalla det.
Ska man börja jaga dem med en haröre nymf eller nån streamer till att börja med?

#17 OFFLINE   nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 267 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2011, 14:49

Den där sträckan i Mjölby brukade i alla fall vara riktigt bra sommartid. Öringen är inplanterad. Det finns Regnbåge också. Vet inte hur statusen är nu för tiden. Hade själv tänkt köpa ett årskort efter årsskiftet. Det kostar ju endast 300 kr, och då ingår även Skogssjön med (inplanterad) Regnbåge, Öring och Bäckröding. Men som sagt, har inte en susning om vare sig kvalitet eller kvantitet på fisken these days.

#18 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2011, 15:14

Ah trevligt med någon från trakten.
Så det finns ingen vild öring här i trakten med andra ord?
Du vet inte om någon lokal flugfiske klubb här i närheten med då kanske?

Brukar köpa årskort i Mjölby varje år då 300:- som sagt för ett årskort med ädelfisk i rinnande och sjövatten inte är en hög kostnad direkt. Dock pågår det så mycket tjuvfiske med förbjudna metoder så mycket fisk tas tyvärr upp ganska fort, mete på premiärdagen tex.

#19 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2011, 16:48

vad du ska fånga dom med vet inte jag....men du kan ju alltid börja med klassiker ;)
och då va du ju rätt bra ute där med dina två förslag :)

ja men se där, då har du ju ett schysst vatten alldeles nästgårds, va bra, det är inte jag ens i närheten till :D

undrar nästan om du driver med oss? ;)

#20 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2011, 17:30

Hehe, varför skulle jag driva med er om detta?:)
Är väl lite av en "nätfiskare" antar jag, läser för mycket om fiske på nätet och tittar på fiske-serier/filmer så att man får fööör mycket information som inte kanske alltid tas upp, men i praktiken har jag inte lika mycket erfarenhet, och det är ju där man vill uppleva saker.
Är väl upp till bevis kommande år nu om vattnet häromkring ens är något att ha :P

Vad är det mer man bör tänka på innan man ska ta sin första "riktiga" fisk? Hur gick det till för er själva?

#21 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2011, 18:25

Visa inläggDerkaderb på 13 Dec 2011, 17:30 sade:

Är väl upp till bevis kommande år nu om vattnet häromkring ens är något att ha :P

älskar man att fiska så ska man ju så klart fiska...
själv satsar jag mer och mer på kvalitétsfiske än kvantitetsfiske, det ger mig mer tycker jag.
smakar det så brukar det kosta också, men det brukar det vara värt.
flugfiske är nog dyrare än att spela golf, när allt kommer omkring :D
typ, hellre en dag vid Gimån än 10 dagar vid en seg regnbågssjö ;)
och man lever mer på en fantastisk helg vid ett bra vatten (som kostade en massa bensin och stughyra m.m) än att fiska vid skräpvatten.
men, men... det är min filisofi andra tycker kanske annat? :)
risken blir ju lite att man blir mer och mer bortskämd med bra fiske... men man lever bara nu... och livet är för kort för att kastas bort... och på drömmar som aldrig blir av.

hej hopp!

#22 OFFLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 776 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2011, 19:27

Gästkort vid Gimån 70 kr/dag på en del Fvo:n. Mitt årskort kostar 225 kr. 18 km å, ett 20-tal sjöar. Liknande vid andra vatten i närheten. Men man måste inte åka 70 mil norrut.
Dessutom är jag för gammal för att drömma, så jag köpte ett ställe att åka till :D

#23 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2011, 19:52

nu va det ju skrivet speciellt riktat till alla som bor runt Arjeplog och Kultsjödalen m.m :wacko:

#24 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2011, 20:12

Ja drömmen är ju att komma ut till någon älv norrut där man får slå upp sitt tält, leva av naturens tillgångar och bara koppla av.
Men vägen dit är väl att först bli en bra kastare, få lite mer lärdom om entomologi och helt enkelt bli en bättre fiskare.
Nu försöker man komma ut så ofta man hinner och vid det fisket jag bedrivit hittills så har det nog varit att få fisk som varit det viktigaste, mest för man har fiskevänner med inget vidare tålamod :P Men då är det ju bonnatrolling och spinnfiske vi pratar om. Vid flugfisket kan jag tänka mig allt omkring spelar minst lika stor roll som att få känna lite fisk i andra ändan. En annan får ju hjärtrus bara man lägger en torrfluga i en vattenpöl i stort sett.

#25 OFFLINE   Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 181 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2011, 21:59

Kvalitetsfiske e underbart. Men ska jag rekomendera nått att fukta aptiten med så skulle jag tips om mört :)

En fin vår/sommar dag flyger timmarna förbi på prickskytte med torrisar vid nån fin brygga. Om du inte e bortskämd med fina vatten e vitfisk inte att förakta! Bra träning och riktigt kul (speciellt när snake-rolls o switch kasten börjar sitta)
Och vänta bara tills en fet abborre eller tandgurka skrämmer vettet ur dej ;)

#26 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 14 Dec 2011, 00:54

Vitfisk finns det gott om där vi har stugan. Bara några hundra meter bort har det tagits rekordfångster på Sarv, Färna och Braxen bla.
Men vilka flugor kan man fiska sådana me? Majsimitationer? =P Låter ju helt klart intressant det där. Alla tips mottages varmt :)

#27 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30765 Inlägg:

Skrivet 14 Dec 2011, 06:11

Visa inläggDerkaderb på 14 Dec 2011, 00:54 sade:

Vitfisk finns det gott om där vi har stugan. Bara några hundra meter bort har det tagits rekordfångster på Sarv, Färna och Braxen bla.
Men vilka flugor kan man fiska sådana me? Majsimitationer? =P Låter ju helt klart intressant det där. Alla tips mottages varmt :)

Här finns det lite : http://www.edgeflyfi...kter-paa-fluga/
Postad bild

#28 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 14 Dec 2011, 07:43

Visa inläggsasse på 14 Dec 2011, 06:11 sade:

Grymt! Kul att du delar med dig om vilka flugor som låg bakom fångsten också. Flugfiskare verkar annars var väldigt hemliga när det kommer till den delen, som att "hit ska ingen komma och ta alla mina fiskar med denna superduperfluga" 8-)

#29 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30765 Inlägg:

Skrivet 14 Dec 2011, 08:04

Alltid kul att kunna dela med sig. Förstår inte de som ska vara så jäkla hemliga. Speciellt när de skriver att de har hemliga flugor, tekniker och ställen. Kan man inte hålla tyst helt o hållet då? Jag delar gärna med mig. Om vattnet tål fiskare nämner jag gärna det men jag skulle inte säga exakt vart. Lite får man leta själv :)
Postad bild

#30 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 14 Dec 2011, 09:25

Vissa platser är det klart man kanske vill hålla hemliga, iaf om det är många andra lokala fiskare som hänger på samma forum tex. Men det roliga är alla jerkfiskare tex som förstör bilderna med att sudda ut bakgrunden på fotot för att ingen ska kunna hitta och ta samma gädda ^_^

Måste skaffa lite storlek 10# krok och binda upp lite haröre nymfer på dem nu iaf. Antar det inte skiljer något hur man fiskar dem när man ska sikta efter vitfisk tex?

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar