Bara smygläst lite här då och då men tänkte det är dags att göra en användare då det verkar finnas väldigt mycket hjälpsamma och kunniga själar här.
Mest bara svensson-fiskat innan, dvs spinnfiske efter mestadels abborre och gädda. Sitter och grejar med prylarna jämt och ständigt och hinner inte komma hem från en fisketur innan jag tänker på nästa.
Köpte ett Pool12 #6 set i början av säsongen som jag använt lite i P&T vatten och Svartån här i Östergötland. Är kul att bara stå och kasta och försöka lära sig, blir lite mer än att bara kasta iväg ett drag som själv gör jobbet. Dock utan någon större framgång på fluga, bara ett par löjor vilket inte är mycket till fight
Avverkat ett XX antal filmer om allt som hör flugfiske till nu under hösten och ser bara mer och mer fram emot att börja på allvar till våren.
Studerat flugkastens tekniker både via Youtube och diverse filmer så som "The Art of Modern Scandinavian Fly Casting" och börjar få till "hjulen" i framkasten bra nu.
Dock har jag lite funderingar som jag grubblat på ett tag. Vissa säger att Öringen nästan finns i alla rinnande vatten men kan det verkligen vara så bra?
Päronen har nyligen skaffat en sommarstuga vid Svartån en bit utanför Linköping och där kommer jag nog tillbringa större delen av sommaren för att fiska. Man har ju sett på filmer hur flugfiskarna vandrar längs en å eller bäck och letar efter vak, och det är ju något man drömmer om att kunna göra i Svartån.
Finns ju ett par kraftverk i Svartån, som rinner från Sommen norrut till Roxen, och tanken är ju att dem kan ställa till med en del? Att öringen inte kan passera och inte finns i vissa partier dvs. Vid inloppet från Sommen norra del där Svartån "börjar" så ska det finnas gott om lekande öring, men det ska vara förbjudet fiske där. Men gör detta att det kan finnas öring i hela Svartån eller finns den helt enkelt inte i vissa partier?
Har ingen aning om hur fiskens "levnad" osv fungerar så uppskattar alla tips och hjälp jag kan få.
Börjat binda flugor nu med och oj vilken trevlig syssla det är. Risken finns väl att askarna kommer vara överfyllda av flugor när säsongen drar igång men det kan väl vara bra då man säkert lär sätta ett par i träden omkring sig.
Såg nu att det blev väldigt mycket text men hoppas någon har tid för att skumma igenom det mesta iaf!
Tack på förhand.