Hoppa till innehåll

.

Ny inom flugfisket

34 replies to this topic

#31 OFFLINE   ReelBigFish

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 226 Inlägg:

Skrivet 19 Dec 2011, 17:02

Välkommen ner i träsket Derkaderb.
Själv är jag också väldigt grön på flugfiske då jag började förra sommaren, men en sak
är säker, och det är att jag inte ångrar det en sekund.

Skulle vara kul att prova lite mer fiske i mindre, strömmande vatten då jag mestadels
fiskar i sjö nuförtiden. Har bara blivit ett par turer till magnehulteån som variation.

Skitfiske på dig och njut av din nya hobby. :D
Formerly known as Phishmaster
Finner du inte frid i flugfiske så är där något fel...

#32 OFFLINE   TechMark

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 275 Inlägg:

Skrivet 20 Dec 2011, 23:00

Flugfiske efter abborre och vitfisk är den bästa och roligaste flugfisketräning du kan hitta.
Du tränar inte bara upp kastteknik och presentation utan även reaktionsförmåga och mothugg.
Sarv är tacksam att fånga på torrfluga i skymningen under sommaren i de flesta sjöar.
Jag har sett vitfisk "go nuts" på sländor och nymfer i Mälaren när jag hamnade mitt i en jättekläckning av dagsländor en kväll i slutet av september. Tyvärr var jag själv ute med gäddpåken det aktuella tillfället, men jag kan garantera att både torrfluga och flymfer/emergers hade fungerat utmärkt.
Grov abborre är en utmärkt fisk att öva på inför jakten på storöring och havsöring, den hugger gärna på samma flugor som öringen.
Skulle du lyckas få en sutare eller brax på fluga så har du en fight som heter duga, framför allt med sutaren. Den ger sig inte i första taget.

#33 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 03:43

Härlig info där TechMark, tackar man för :)
Det finns ju hur många olika mönster som helst men vad skulle ni rekommendera för fluga att börja veva med när man inte har någon aning om alls vad som funkar?
Vad skulle ni sätta på om ni kom till en ny sjö ni aldrig flugfiskat i och för ovanlighetens skull försöka fånga en vitfisk tex?
Är säkert en självklarhet för er som är inne i gemet och kan lite mer om entomologi etc att veta vad man ska knyta på men för mig som inte kan något är det rena djungeln.

#34 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30765 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 07:23

Visa inläggDerkaderb på 22 Dec 2011, 03:43 sade:

Härlig info där TechMark, tackar man för :)
Det finns ju hur många olika mönster som helst men vad skulle ni rekommendera för fluga att börja veva med när man inte har någon aning om alls vad som funkar?
Vad skulle ni sätta på om ni kom till en ny sjö ni aldrig flugfiskat i och för ovanlighetens skull försöka fånga en vitfisk tex?
Är säkert en självklarhet för er som är inne i gemet och kan lite mer om entomologi etc att veta vad man ska knyta på men för mig som inte kan något är det rena djungeln.

Två flugor. En haröreflash nymf med guldskalle i strl 10-12 och en vit marabounymf i strl 10
Postad bild

#35 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 14:08

Tack för den Sasse. Bara till att sätta sig vid städet och försöka binda ihop något i den stilen då :)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar