Hoppa till innehåll

.

hallelulja va jag gillar Tradera

261 replies to this topic

#1 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 14 Dec 2011, 21:14

en Guideline Fario #2 8 fot för 1400:- för ngn dag sen... och nu ikväll en Revo STX-HS för 640:-, båda sprillans nya :wub:
nu får firrarna vaka lååångt ut om de ska få vara ifred också ;) (inte flugfiske men... ändå fiske)

sen att man kan köpa billigt flugbindningsmaterial av Bubblies gör inte saken sämre, Tradera är grymt.
5 gr CDC för 69:-, toppen kvalité, det är så man svimmar :blink:
sen är det kul också :)

om ni inte testat Tradera så gör det!!
nu säljer sportaffärer ut sina grejer billigare än va de har rätt till att göra i butik (enl. regler från generalagenten)
så "köp snöskoter på sommaren" och fiskeutstyr mitt i vintern och kom billigt undan och med fin kvalité på utrustningen ;)

#2 OFFLINE   Emin Lager

Advanced Member

• Edgemember
  • 3587 Inlägg:

Skrivet 14 Dec 2011, 21:19

Har butik hatar tradera ;)
Renodlad flugfiskebutik i hjärtat av Göteborg!
www.h2o-flugfiske.se
Vi finns på Ånäsvägen 19, välkomna in på en kopp kaffe!

#3 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 14 Dec 2011, 21:27

gör som Falkas då, han är väl med där ;)
man kanske måste hänga på trender??
va vet jag, jag är ingen företagare, men kanske ngt att ta en titt på?

#4 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 14 Dec 2011, 21:36

Visa inläggmeek på 14 Dec 2011, 21:14 sade:

en Guideline Fario #2 8 fot för 1400:- för ngn dag sen... och nu ikväll en Revo STX-HS för 640:-, båda sprillans nya :wub:
nu får firrarna vaka lååångt ut om de ska få vara ifred också ;) (inte flugfiske men... ändå fiske)

sen att man kan köpa billigt flugbindningsmaterial av Bubblies gör inte saken sämre, Tradera är grymt.
5 gr CDC för 69:-, toppen kvalité, det är så man svimmar :blink:
sen är det kul också :)

om ni inte testat Tradera så gör det!!
nu säljer sportaffärer ut sina grejer billigare än va de har rätt till att göra i butik (enl. regler från generalagenten)
så "köp snöskoter på sommaren" och fiskeutstyr mitt i vintern och kom billigt undan och med fin kvalité på utrustningen ;)
ska du inte berätta vad du bjuder på just nu så kan vi alla vara med och pressa priset upp för dig.

#5 OFFLINE   Flugan85

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1120 Inlägg:

Skrivet 14 Dec 2011, 21:43

Tråkigt bara att det ligger uppe så mycket bindtråd att man får klicka som fan för att hitta nå bra matrial....tröttnat lite på tradera för tillfället...

#6 OFFLINE   KilgoreTrout

Advanced Member

• Edgemember+
  • 517 Inlägg:

Skrivet 14 Dec 2011, 21:54

Ser inte Tradera (eller Kinadera) oftast ut så här?

Bifogad bild: tradera.jpg

#7 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 14 Dec 2011, 22:03

Visa inläggbonden på 14 Dec 2011, 21:36 sade:

ska du inte berätta vad du bjuder på just nu så kan vi alla vara med och pressa priset upp för dig.

bjuder inte på ngt just nu tyvärr.
vill du pressa upp ett pris så varsegod, jag vill göra fynd och hoppar av om priset inte tilltalar mig.

men visst, visst.... många bindtrådar på rad m.m blir det ofta.....men det är väl som med mkt annat....gilla eller förkasta...take it or leave it ;)
jag gillar Tradera och även Blocket i viss mån :)

#8 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 14 Dec 2011, 22:18

men du är med på att det blir svårare att göra fynd när du tipsar massa folk? Men jag tror att alla är redan med så ingen skada skedd :D

#9 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 14 Dec 2011, 23:27

Visa inläggbonden på 14 Dec 2011, 22:18 sade:

men du är med på att det blir svårare att göra fynd när du tipsar massa folk? Men jag tror att alla är redan med så ingen skada skedd :D

bryr mig inte om det sörru :)
och vill folk boka egen resa till Bosnien, med länkar som jag skrivit ut, så är dom fria att göra det :)
om alla skulle hålla inne med allt bra så blev ju detta forum ganska tråkigt...
men att "köpa snöskoter mitt i sommaren" är ngt folk lätt glömmer bort så då får dom en påminnelse här :)

men testa å få ur mig ett fint fiskevatten!? då har du passerat gränsen ;)

jag väl bjuder på en länk också :D

www.tradera.com

sen har vi ebay också, men där hänger ju hela världen så där är konkurensen stenhård ;)

#10 ONLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10166 Inlägg:

Skrivet 14 Dec 2011, 23:42

Hmmm. Vet inte vilket nytänk en butik skall ha och "hänga med" en butik säljer en 5 g påse mp cdc för ca 349.- Jag kan säga att du får ju minst dubbla 69.- för att uppnå ett inpris, och om man då inte skall sälja svart (olagligt) så får du lägga på moms, alltså minst 175.- Menar du på allvar att butiker bör sälja med en redig förlust ? Hur skall det då räcka till hyra, el, telefon, weblösning, försäkring, löner, inköp av nya material ???
Eller menar du att svartjobbande entreprenörer borde fylla marknaden ?

Jag kan säga att det blir inte lätt att driva butik om det blir gängse uppfattning.

Om man jämför andra branscher så... Självklart vill jag köpa en ny bil för 60000.- är det rimligt ? Nej. Det går liksom inte, det är inte en sund utveckling.

Nåja, fynda på ;)
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#11 OFFLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12624 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 00:07

Visa inläggsempai på 14 Dec 2011, 23:42 sade:

Hmmm. Vet inte vilket nytänk en butik skall ha och "hänga med" en butik säljer en 5 g påse mp cdc för ca 349.- Jag kan säga att du får ju minst dubbla 69.- för att uppnå ett inpris, och om man då inte skall sälja svart (olagligt) så får du lägga på moms, alltså minst 175.- Menar du på allvar att butiker bör sälja med en redig förlust ? Hur skall det då räcka till hyra, el, telefon, weblösning, försäkring, löner, inköp av nya material ???
Eller menar du att svartjobbande entreprenörer borde fylla marknaden ?

Jag kan säga att det blir inte lätt att driva butik om det blir gängse uppfattning.

Om man jämför andra branscher så... Självklart vill jag köpa en ny bil för 60000.- är det rimligt ? Nej. Det går liksom inte, det är inte en sund utveckling.

Nåja, fynda på ;)

Man kan ju hitta billigt via Webbutiker både här hemma i Sverige och utomlands, vart går gränsen för "närköp" Mistpool i Finland?
Flugor.se i Sverige?
Vet att ditt svar kommer att handla om annat, korrekt handel!!
Men hursomhelst, klaga inte så mycket, det ger bara dåliga vibbar!!
Du är väl medveten om att du skrivit en del om hur svårt du har det som flugfiskebutiksinnehavare?? Vi vet det nu, enough!!
Skaffa en webbutik värd namnet och jobba vidare! Skulle tro att FFM och Capricorn mår hyffsat bra..?

För övrigt önskar jag dig och dina kompanjoner lycka till och handlar gärna där när jag ser en web butik värd namnet :)
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

#12 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 00:07

ja, som "tur är", för företagare, så får man ju inte allt man vill ha till kanonpriser.
men när man väl får det så blir det ofta mkt billigare än i vanlig butik.
vissa dagar verkar det som inga sitter vid datorn och bjuder och vissa dagar blir priser högre än i butik så... det beror på ;)

å andra sidan så vet jag inte om man ska tycka så mkt synd om flugbindningbutiker när du kan gå på en syaffär och köpa 100 ggr mer av en vara för lägre pris (!?)

som konsument vill jag få ett så bra pris som möjligt.
men visst... när min son va liten och bodde hos mamma så fanns det en kiosk där han bodde - och den va dyyyr, kanske för att den låg rätt ocentralt till?
men jag handlade alltid snus och tidningen där, fast det va en rejäl omväg, så han fick in lite stålar på det så han förhoppningsvis gick runt och hade kiosken kvar så grabben kunde handla godis där m.m.

men att supporta butiker som har vanvettiga priser - not!

är musiker sen 30 år tillbaka och minns när www.Thomann.de öppnade sin butik på nätet och fick alla musikaffärer i Sverige att tappa hakan.
alla som va i branshen fick nys om thomann och sen fick alla andra fick snällt rätta sig efter deras prissättning eller slå igen.
sen har jag jobbat i musikaffär som gitarrreparatör så jag vet vilken sjuk avanns det är på musikprylar och det är säkert samma på en Danielsson rulle också
så.... fortfarande - not!

det finns annat att tycka synd om i världen än näringsidkare som blir utsatta för konkurens

fan va jag va på hugget ikväll då!? ;)

#13 OFFLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12624 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 00:16

Visa inläggmeek på 15 Dec 2011, 00:07 sade:

ja, som "tur är", för företagare, så får man ju inte allt man vill ha till kanonpriser.
men när man väl får det så blir det ofta mkt billigare än i vanlig butik.
vissa dagar verkar det som inga sitter vid datorn och bjuder och vissa dagar blir priser högre än i butik så... det beror på ;)

å andra sidan så vet jag inte om man ska tycka så mkt synd om flugbindningbutiker när du kan gå på en syaffär och köpa 100 ggr mer av en vara för lägre pris (!?)

som konsument vill jag få ett så bra pris som möjligt.
men visst... när min son va liten och bodde hos mamma så fanns det en kiosk där han bodde - och den va dyyyr, kanske för att den låg rätt ocentralt till?
men jag handlade alltid snus och tidningen där, fast det va en rejäl omväg, så han fick in lite stålar på det så han förhoppningsvis gick runt och hade kiosken kvar så grabben kunde handla godis där m.m.

men att supporta butiker som har vanvettiga priser - not!

är musiker sen 30 år tillbaka och minns när www.Thomann.de öppnade sin butik på nätet och fick alla musikaffärer i Sverige att tappa hakan.
alla som va i branshen fick nys om thomann och sen fick alla andra fick snällt rätta sig efter deras prissättning eller slå igen.
sen har jag jobbat i musikaffär som gitarrreparatör så jag vet vilken sjuk avanns det är på musikprylar och det är säkert samma på en Danielsson rulle också
så.... fortfarande - not!

det finns annat att tycka synd om i världen än näringsidkare som blir utsatta för konkurens

fan va jag va på hugget ikväll då!? ;)

Ja vaffan vi har juen moderatregering, world wide web och global handel.
Som industriarbetare så kan jag lova att vi går mot global lön sedan ett antal år, man måste anpassa sig ;) hehe
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

#14 ONLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10166 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 00:40

Jag refererar till en vara vi måste sälja till 349 för att överleva, som säljs på nätet till halva vårt inköpspris. Jag vet vad som går att få tag på till vilka priser. 69.- går det inte att sälja för om man skall tjäna något. Blanda inte ihop det nu ;) jag är fullt medveten om att butiker är "the underdog" vi har lojala kunder som föredrar att välja kvalitet/färg etc, och det är vi mycket tacksamma för. Men just den här produkten går inte att priskriga med. Någon enstaka gång kommer man i kontakt med en jägare som orkat plocka mängder, då kan vi vara med, men endast på dark grey. Är det färgat så är det gängse leverantörer som gäller och då är det kört. Vi kommer nog röra upp lite känslor på pimpelförsäljning mm, då vi funnit källor där vi har möjlighet att ligga lite under de flesta butiker. Men under inköpspris verkar väl korkat ?

Det är som att fråga vad ni jobbar med och försöka förklara att ni skall ha en fjärdedel av vad ni tar betalt och att ni tänker fel när ni hävdar att ni är värda det.

Ni skulle bli chockade om ni hörde vilka löner vi har, och vi skäms nästan att berätta det. Men vi brinner för det och därför fortsätter vi ;)

Jag tycker fortfarande att ni skall fynda på och följa er egen linje.

Jag gillar bara inte att känna mig som en ockrare och så är det gränsfall att man överlever.

Jag förstår att ni inte besökt just vår butik och sett vårt utbud. Utbud kostar att ligga i lager med. Men man kanske skall hålla käft och gå i konkurs och börja jobba på lager. Det är i alla fall bättre betalt, och så får man semester ;)

FFF - CCI

#15 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 00:54

Inne på samma spår som meek där. Tradera handlade jag mycket på förr, innan jag upptäckte hur smidigt det var från eBay, och att frakterna från USA tom är billigare än inrikes frakter. Visst händer det att man handlar lite smått från Tradera, Zonkerstripes osv från just Bubblies (haha) men tycker vissa kör ockerpriser där också.

Sen undrar jag vad f*n det är med Sverige och dessa fraktpriser vi har? Vill inte landet att man ska försöka handla inrikes eller?
Finns ju dock vissa fiskebutiker som kör med fri frakt och dem stödjer jag mer än gärna i den mån dem har det jag söker. Wittlock.se och Flugbindning.com för att nämna några.

#16 ONLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10166 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 01:01

Jag avråder starkt. Men om ni tror på priser under inköpspris, så varför inte stoppa in en par miljoner som räcker tre år och köra igång ?

Ni blir säkert populära ;)

Men ruggigt fattiga när grejerna är slut.
Det är lite tråkigt att det inte når fram bara.

Om man skall betala samtliga avgifter moms, skatt, leverantörsfakturor, porto, försäkringar, tele, bredband, kortlösen, räntor, lön, sociala, ja... De avgifter alla företag har, så tvingas man ta ut en viss avgift. Om man skall sälja till lägre priser än vad leverantörerna har beräknat så måste man givetvis sälja mångfaldigt mer.

Så visst kan man gambla och sälja lågt, inte många som lyckats.

Som sagt, ingen butik i Sverige tjänar pengar.

Hoppas att avgifter blir lägre, men det är väl knappast troligt ?

Kvar står att erbjuda mer, vi tar oss tid i butiken och vi anstränger oss för att få nöjda kunder.
En renodlad webbutik behöver inte fullt samma personal för att svara på frågor och råda vid olika val, dock kräver den säkert 1-2 heltidstjänster att beställa/packa/posta. Varje anställd kostar ca 1-1,5 miljon omsättning för att gå runt, dit når vi inte. Eller har inte råd till en 3-års satsning som förmodligen krävs.

Hoppas jag når fram, komplett bokföring och butiksekonomikurs räcker inte edge's server för ;)

Ta det rätt nu ;)

FFF - CCI

#17 ONLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10166 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 01:05

Portot ökar hela tiden och det är lite monopolstämning. Så fort det går till paket är det 150.- men sen kan det stiga. Där har man ofta 10% till...
Ta sen kortlösen, bankens avgifter och tom telia och ev annan operatör som tillsammans vill ha 5% på ett köp de inte medverkat till...
Och vill man på något sätt betala kontant så skall banken ta betalt för att man kommer med kontanter... Lite tokigt ?
Vi överväger överföring till konto eller paypal.

FFF - CCI

#18 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 01:18

alla som kör med ockerpriser kan försöka lura ngn annan ;)

men som tur är så finns det så pass många som är godtrogna och oprismedvetna att många näringsidkare fortfarande kan överleva.

en polare sa för ett tag sen; tänk va många sportfiskebutiker det finns på nätet!! det är ju hur många som helst!!
- jaha, vart då? visa mig!
då satt han sig vid datorn och började på...
- jaha, men ser du inte att sidorna först och främst är uppbyggda på nästan lika vis, sen ser du att priserna är nästan identiska
- de där butikerna har jag sett och ratat för 2 år sen (beoutdoor, berras m.fl) där gör du inga fynd ;)
ett slugt nätverk är va det är, fristående webbutik in your dreams :)

...sen va han tyst ett tag - iaf i 5 minuter :D

Wittlock har jag slutat handla av, de håller ju inte lager så man får jämt vänta på grejerna och det är tråkigt.
ibland tar det en månad tyvärr så dom får sälja till andra :angry:

#19 ONLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10166 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 01:27

Tårta. Får du klaga men inte jag ?

Ok. Skall inte befatta mig mer i ärendet.

Trodde det kunde vara av intresse att veta hur det funkar ;)

FFF - CCI

#20 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 01:33

synd att det är en hård bransch sempai, men den som ger sig in i leken får leken tåla.
sen får man kanske se det som en hobby, denna bransch är väl inget som man kan tro att man kan bli oerhört rik på och kunna dra sig tillbaka tidigt i livet på.

ja minns när jag och en polare startade ett handelsbolag - vi tänkte importera och sälja ngt, men det blev inget utav det.
då när bolaget va registrerat så föll lotten på mig som ägare av adressen.
jag fick reklam från säkert 50 st profileringsföretag som ville att vi skulle beställa brevpapper och pennor m.m med logo på etc
ändå så finns det folk idag som startar profileringsföretag!??
känns som man tigger om trubbel då :wacko:

ickemånskensbonde eller ickekvällsförsäljare kalla det va du vill, men vill man slippa stå på fabriksgolvet och knega som vanliga döda så får man troligtvis bita i det sura äpplet.
finns det underlag till att bedriva ngt så har i regel andra redan snappat upp det och satt igång :ph34r:

#21 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 01:38

Visa inläggsempai på 15 Dec 2011, 01:27 sade:

Tårta. Får du klaga men inte jag ?

hmm? har han PM:a dig??

klart du får klaga, klaga på du ;)

nu ska jag slänga omkull mig för idag.

visste inte att du bedrev butik, men lycka till med det!!
vem vet jag kanske handlar utav dig i framtiden?
och får du mig som kund så kommer du säkert få många fler :P
och du kommer bli rik ;)

#22 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30765 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 04:38

Hatar tradera och undviker näthadel. Betalar gärna några extra kronor i butik. Handlar bla alltid hos Tony när jag passerar Stockholm.
Har själv erfarenhet av just likande. Vi hade ett familjeföretag som hade 5-7 anställda och omsatte 5-10 miljoner under 10 år. När det började handlas på nätet och det börjades göra en massa svartaffärer av oseriösa så gick det inte längre. Hade vi varit mer förutseende så hade vi kanske klarat det med färre anställda och mindre lokaler men vi trodde inte att det skulle ha en sådan inverkan. Så tyvärr fick vi göra KK.
Så jag tycker inte om tradera och likande siter. Sedan att det är krångligt och bökigt gör det hela inte bättre.
Postad bild

#23 OFFLINE   Pada

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2566 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 07:54

Att kalla nån oprismedveten ( :lol: ) utan att veta bakomliggande faktorer kan vara lite att snacka utan att veta VAD man pratar om...

Jag är absolut INTE prisOmedveten, men för mig handlar inte allt till 100% om pris.

Kanske inte finns hos vissa, men för mig är flugfiske en känsla, nästan ett sätt att leva, DÄRFÖR handlar jag väldigt mycket i riktiga fysiska butiker som kan ge mig den känslan, som andas flugfiske. Handla av kleti o pleti på nån halvdassig www adress för att det är ett ( i detta fallet) helt orealistiskt pris gör jag aldrig.

"Godtrogen" är jag inte heller, men vissa av oss har kommit till en nivå där man VÄLJER att gagna den lokala med rätta känslan istället för tradera...

#24 ONLINE   Ulf W

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1068 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 08:20

Visa inläggPada på 15 Dec 2011, 07:54 sade:

Att kalla nån oprismedveten ( :lol: ) utan att veta bakomliggande faktorer kan vara lite att snacka utan att veta VAD man pratar om...

Jag är absolut INTE prisOmedveten, men för mig handlar inte allt till 100% om pris.

Kanske inte finns hos vissa, men för mig är flugfiske en känsla, nästan ett sätt att leva, DÄRFÖR handlar jag väldigt mycket i riktiga fysiska butiker som kan ge mig den känslan, som andas flugfiske. Handla av kleti o pleti på nån halvdassig www adress för att det är ett ( i detta fallet) helt orealistiskt pris gör jag aldrig.

"Godtrogen" är jag inte heller, men vissa av oss har kommit till en nivå där man VÄLJER att gagna den lokala med rätta känslan istället för tradera...

Kunde inte sagt det bättre själv.
So many Seatrout - So little time

#25 ONLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6734 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 08:30

Tradera har garanterat inte lika sköna fåtöljer som Tony har i sin butik :)
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#26 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 08:57

Om det säljs grejer till halva priset som Sempai kan köpa in måste det väl föreligga ett systemfel. Antigen är Sempai dålig på att köpa in eller/och så sitter det en eller flera mellanhänder som tjänar storkovan. Det är lite ovan i det här landet med konkurrens. Man köar i Systemet i timmar vid nyår, köar i sjukvården tills man dör och är alltid lydig till vad myndigheterna hittar på. Heja för monopolet

#27 OFFLINE   Mr. Smith

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 968 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 09:16

Tradera är bra! Jag har sålt och köpt lite fiskeprylar där och allt har gått mycket bra, har främst köpt riktigt fina och färska Whiting tuppnackar till riktigt bra priser.

Dock använder jag Tradera mest för att sälja musik och annan media. Den senaste månaden har jag börjat sälja av min skivsamling till främst samlare i Sverige men även några riktigt heta utgåvor till olika länder i Europa. Min vinylsamling är nu sålt och inbringade totalt 65.000:- Och igår började jag lägga ut min CD-samling. Ta gärna en titt på mina auktioner, fler kommer läggas ut under dagen. Det är sköna pengar nu då vi precis köpt hus, så skivsamlingen får betala pantbrev, lagfart och lite prylar. Gött!

#28 ONLINE   Tjompa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 367 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 09:25

Jag köper gärna från Tradera, samt Ebay som tidigare sagt finns det flera 1000 att spara och det gör jag gärna!
Sedan kanske mycket beror på att där jag bor, Nyköping finns det ingen direkt flugfiske affär där man kan gå och känna o klämma.

Jag hade nog köpt mer saker på hemmaplan OM jag hade haft den möjligheten.

Det är ju även så att när man är "vanlig" knegare och har familj, kanske möjligheten till att köpa tex ett Nrx spö för 7-8000:- inte är så stor. Medans man kan få det för 3500:- med frakt från USA (utan tull) så då är iaf mitt val inte så svårt.

Självklart ska man gynna sina handlare här hemma så de kommer finnas kvar, och det gör jag också men att spara runt 4000 på ett spö det gör jag vilken dag som helst.

Nej för min del, och säkert många andra som kanske inte har den där möjligheten till att provkasta och känna o klämma så spelar faktiskt priset en jäkligt stor roll.

#29 ONLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10166 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 09:25

Jag minns när kaffet gick ner under 30.-/pkt de sköt till en par kronor /pkt. Det var starten på lockvaran. Egentligen har ju bara chefer och ekonomer samt leverantörer koll på vilka varor det är idag. De flesta kunder vet nog inte. Lockvara, det kan jag köpa och är något vi funderat på också, att inte tjäna något på vissa
produkter.
Men när det gäller FÖR stora skillnader så vill man givetvis ha in pengar och är redo att sälja till förlust alt medvetet rensar ut ett lager alt Jocke Mejsel/Hederlige Harry är i farten alt ett gigantiskt konkursparti är uppköpt. Vi var med och bjöd på ett konkursparti för 5 år sen, till slut var det uppe i normalt inköpspris, bulvan som hade påsar ihop med säljare/köpare ? Nåväl, konkurspartier har en tendens att knappt komma ut på marknaden.
Jag har snart 10 års vana som inköpare i flugfiske, visst är jag snäll, jag pressar inte leverantörer och om jag gjorde det så skulle jag kanske skrapa ihop någon procent till. Nästa alternativ är egen import, det fungerar ibland men i regel så är det minimibeställningar som gör att man måste satsa på få grejer, och vill gärna ha bredd. Där kanske vi tänker fel ?

Jag har inte sett leverantörernas fakturor ifrån sina leverantörer, men känner många säljare ganska så bra.
På vissa produkter tjänar de rätt så bra, på exklusiva saker väldigt dåligt. Om man kollar omsättning och nyckeltal så ser man att flugfiske inte är något man blir rik på.
Det har jag aldrig trott att jag skall bli, jag är nöjd att det går runt även om målet är att kvittera ut bonus eller växa.
Men det är svårt.

Vi gör vårt bästa och tillräckligt många gillar det, min önskan är att vi hade råd att satsa på webshop, fn täcker inte pengarna en halvtidstjänst ens och man kan inte jobba 7 dagarsveckor 07-24 hur länge som helst.

Det skall ju vara kul ? Inte Gulag.

Så, nu har jag varit uppe sen 07:30 och förberett dagen, in och bygga skyltfönster. Vi fick ju vårt stora förstört 8500.- självrisk + omkostnader och ca 1 v förlorad arbetstid. Något fysisk butik får leva med :P

Ha en härlig dag ;) och fortsätt fynda.

FFF - CCI

#30 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 09:26

så... jag får nog starta ett upprop....alla som köper t.ex spön och rullar från England och USA sluta genast med detta!!!
det finns företag i Sverige som förlorar pengar på att ni konsumenter tjänar pengar.
bättre att dom tjänar pengar och får "skratta hela vägen till banken" än att ni konsumenter får görta det.
det är ju så det har varit hela tiden, innan internet kom till världen, och traditioner är till för att hållas på!!
och i dagarna fick industriarbetarna 3% i lönelyft, med en inflation på 2,6%, så visst fan har ni råd att göda butikerna i ert avlånga land.
jag visste inte om detta och skall genast sluta handla på nätet, usch va jag skäms efter att ha läs era inlägg.
brukar skänka till ngn hjälporganisation under julen men skall i år omvärdera och skänka en slant till småföretagarnas riksförening.

God-Jul på er! ;)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar