Hoppa till innehåll

.

hallelulja va jag gillar Tradera

261 replies to this topic

#61 OFFLINE   klinkhammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2425 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 16:59

Visa inläggmeek på 15 Dec 2011, 10:40 sade:

jag minns mkt väl på 80-talet då alla företagare hade en sticker på vindrutan på sina bilar som löd; Fri Företagsamhet
men det verkar vara en sanning med modifikation idag.

det gäller att anpassa sig, gilla läget eller lägga ner och byta yrke.

tills helvetet fryser till is så kommer jag handla där jag kan tjäna 30-40% eller mer!
om bara svenska handlare ville ligga närmare dom som är billigare så blir så klart saken en annan femma.
skiljer det 600:- på ett spö så köper jag det gladeligen Sverige, men så är inte fallet många gånger.

att gå in på Capricorn och testa prylar för att sen köpa på nätet kommer inte hända.
finner jag ett spö där som klaffar så måste jag bara ha det på momangen :D

men kom inte med ert gnäll om att det skulle vara synd om er för det köper jag inte - inte ens det fick ni sälja :P

och tala inte om vad ni köper in en Danielssonrulle för, för då skulle jag bli än mer förbannad ;)

en skön kontrast till det hela:

i nya filmen Wall Street Money Never Sleeps så kommer Gordon Gekko ut ur fängelset och har fått tillbaka sina tillhörigheter.
nycklar, plånbok och sin mobiltelefon.....tiderna förändras....ibland till andras förtret ;)

Postad bild

det gör jag
lasse på capricorn är fan den snålaste gubbe som går i ett par skor
jag åker gladeligen dit och testar för att sen köpa billigare nån annanstans
"But when I am alone in the half light of the canyon all existence seems to fade to a being with my soul and memories. And the sounds of the Big Black Foot River and a four count rhythm and the hope that a fish will rise. Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs. I am haunted by waters."

#62 ONLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7169 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 17:00

Men hallå. Auktionsrobotar har funnits i flera år.
Postad bild

#63 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 18:18

Alltså oftast har ju fysiska butiker för höga priser. Visst det är kul att snacka lite skit och så, men jag går ändå in i butiken för att köpa en vara. Om då denna vara finns för halva priset på nätet, då är det ingen tvekan vart jag vänder mig.
Skäms inte det minsta över att jag är näthandlare, köper nästan allt på nätet. Som någon annan skrev, inte mitt problem att jag råkar vara prismedveten. Bedriver inte någon välgörenhet där jag ska skänka pengar till "den lilla handlarn på hörnet". Det funkar inte så.. Känner att det är upp till de fyskiska butikerna att hänga med i utvecklingen.

Köpte en Vision GT rulle från England för 70 pund, vad går de för här hemma? Över 2000. Köpte en SA lina på ebay för 39 dollar (ny, från ett företag), här hemma=över 700 spänn... Har man en tight ekonomi så betyder priset mycket. Det är lätt att säga att man gärna betalar extra pengar i butik om det ändå inte spelar någon större roll för en..
Betonar gärna en gång till att jag inte skäms/känner ångest ett dugg när jag lägger en beställning på nätet. Webbhandeln är det bästa som hänt prismedvetna prylgalningar som mig själv.

#64 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 18:45

och det bästa är att Tradera är bra för självkänslan, i vilken annan affär får man när man ska betala upp ett meddelande " du har vunnit" ? Dagen är räddad och julklappsutdelning varje dag i brevlådan :D

Detta inlägg har redigerats av bonden: 15 Dec 2011, 19:09

#65 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 19:01

Visa inläggbonden på 15 Dec 2011, 18:45 sade:

och det bästa är att Tradera är bra för självkänslan, i vilken annan affär får man när man ska betala upp ett meddelande " du har vunnit" ? Dagen är räddat och julklappsutdelning varje dag i brevlådan :D

yep!! beställer/ropar in lite trevligt på jobbet och sen när man kommer hem efter 2 veckors jobb så ligger det i brevlådan :wub:
tafsar är guld att köpa på tradera, om man inte vill göra egna då, billigt och snabb leverans.
10 st 9 fot taperade tafsar 5X + 3 st tafsmaterialspolar (0,12, 0,14, 0,16) + 3 st braided leaders (flätade öglor till fluglinan) för c:a 160:- ibland billigare - köp det i butik du! ;)
han som kränger tafsar på Tradera, jerka61, finns ju här på forumet.
vad han heter här lämnar jag därhän.

annars mkt fina lägen på RIO linor de sista dagarna - jag ska själv inte ha mer linor men ändå... :ph34r:

#66 ONLINE   klacken

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 202 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 19:33

Visa inläggX på 15 Dec 2011, 18:05 sade:

Skulle vilja säga att din kompetens avseende företagande startar och slutar vid att räkna moms baklänges...
momsen blev helt fel, men 69kr för något som butikerna inte ens har som inpris..

Jag är inte alls emot webbhandel och att priserna pressas ned vilket är till favör för oss konsumenter.

Det är ett handelsätt som har förändrats och butikerna som står med andra kostnader slås undan om de inte redan hängt på webbhandeln (skulle räcka långt med att pressa priser på vissa produkter då många köper på sig andra saker samtidigt)

Dock finns det många fula aktörer som ofta går via en auktionssight eller liknande, de skulle aldrig kunna hålla priserna i samma nivå på sin egen sight då det ligger under inköpspriser.

Men det är ingen nyhet att de flesta rear ut långt under ordinarie pris(även butiker) sina lager inför nya år då de inte är så attraktiva om ett par månader..

#67 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 19:39

jösses Natsudden, hoppas inte Ken ser den här tråden ;)
....men jag kan inte annat än å hålla med dig.

#68 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 19:41

nu va det ju 69:- för en hel påse, 5 g, det rörde sig om, inte per styck :)
hmm?? blev det ännu värre för dig nu? :D

#69 ONLINE   klacken

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 202 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 19:47

Visa inläggmeek på 15 Dec 2011, 19:41 sade:

nu va det ju 69:- för en hel påse, 5 g, det rörde sig om, inte per styck :)
hmm?? blev det ännu värre för dig nu? :D
Ha ha, nej då du kan få köpa ett sprillas nytt loomis av mig 500kr eller om du köper alla 35 för 3500kr, finns på parkeringen i skärholmen i bagageluckan. =)

#70 ONLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5057 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 20:05

Johan M sade:

...Köpte en Vision GT rulle från England för 70 pund, vad går de för här hemma?...
Kan inte låta bli att retas lite. Köpte min i Malmöbutik för 1100 förra veckan (rea). Fick pris på 900 i höstas på mässa i Bosjökloster (hade inga pengar då).

Annars tycker jag tråden har en snudd på tråkig ton i vissa inlägg. Som att Sempai skulle skratta hela vägen till banken för att han "lurar" kunderna på rätt pris?

Sedan gäller det att lära sig marginalerna också om man skall diskutera prissänkningar, jag minns när jag jobbade i kamerabutik (åttiotalet). Många prutade på sina kameraköp där marginalerna var typ sju procent men få prutade på filmrulle (såvida de inte köpte en tiopack) där marginalerna var mer åt 250 procent-hållet...

#71 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6286 Inlägg:

Skrivet 15 Dec 2011, 20:11

Jag har inte råd att köpa ett spö hos min lokala handlare, men andra saker köper jag där.
Jag vet att jag kan köpa billigare annanstans, men skitsamma.
Uppskattar verkligen att ha möjlighet att besöka en riktig flugfiskebutik, med kaffesnack och allt annat.. :wub:
Lite oekonomiskt, men det skiter jag i! :)
www.netflies.se

#72 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 00:35

Tradera äger, det är bara så... ;)

nu lämnar vi detta ämne och tittar på live dart från VM i England

http://sv.justin.tv/.../w/2248967344/3

Oooonehundred and eeeeiiightyyyyy!!

#73 OFFLINE   norway

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 588 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 00:59

Visa inläggsempai på 14 Dec 2011, 23:42 sade:

Hmmm. Vet inte vilket nytänk en butik skall ha och "hänga med" en butik säljer en 5 g påse mp cdc för ca 349.- Jag kan säga att du får ju minst dubbla 69.- för att uppnå ett inpris, och om man då inte skall sälja svart (olagligt) så får du lägga på moms, alltså minst 175.- Menar du på allvar att butiker bör sälja med en redig förlust ? Hur skall det då räcka till hyra, el, telefon, weblösning, försäkring, löner, inköp av nya material ???
Eller menar du att svartjobbande entreprenörer borde fylla marknaden ?

Jag kan säga att det blir inte lätt att driva butik om det blir gängse uppfattning.

Om man jämför andra branscher så... Självklart vill jag köpa en ny bil för 60000.- är det rimligt ? Nej. Det går liksom inte, det är inte en sund utveckling.

Nåja, fynda på ;)

Men nu när både du och jag slutat fiska flaskan, så löser det sig säkert för dig, mig och Matt Heys.
Öhhh.... ? nu tänkte jag nog fel...... igen. Vi hade 27:an. :(

#74 OFFLINE   Rikard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 138 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 01:07

Visa inläggX på 15 Dec 2011, 17:07 sade:

Men Ullared, med en uttalad lågprisstragtegi och med priser som torde sticka i alla andra "fysiska" butikers ögon, måste väl i så fall vara ett enda stort skumraskföretag, eller tror du att den affärsiden och strategin utvecklades över en natt???

Om man säljer en vara för halva butikspriset, vems butikspris är det då du kalkylerar med??
Sant - tänkte inte på det och jag som älskar att handla i Ullared. Men förklara för mig hur kan man på nätet sälja en vara för mindre än en tredjedel av butikspriset (handlaren på hörnan)?
Jag tror inte på att man köper in flera hundra av samma vara - för att pressa priset (typ Ullared)!

Eller kan det vara så att det faktiskt är stora marginaler? Vilket iofs borde vara förklaringen till hur man kan driva exempelvis sportfiskebutiker på bra adresser.

För om man har en anställd så skall man dra in ca 200 kr i timmen för bara personalkostnaden. När det då finns både två och tre som jobbar i vissa butiker så måste man sälja rätt bra.

Nåja f-n vet, men jag handlar där jag tycker att jag gör en bra affär, Ullared - Fina gatan eller nätet spelar ingen roll. Jag tor att butikerna (oavsett varuutbud) måste vara bättre på kundrelationer, där brister det ordentligt idag.

#75 OFFLINE   norway

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 588 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 01:18

Tradera is the shit (place) ... för vem fan vill bekosta varenda sketen småbutiksföretegare med dess årliga Norgefisken.
Har fullt upp med att betala mina egna.

#76 OFFLINE   norway

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 588 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 01:48

Billigt just nu http://www.tradera.com/Fiske-c3_2502

#77 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 07:26

Visa inläggnorway på 16 Dec 2011, 01:18 sade:

Tradera is the shit (place) ... för vem fan vill bekosta varenda sketen småbutiksföretegare med dess årliga Norgefisken.
Har fullt upp med att betala mina egna.

Finns det någon substans i det där uttalandet? Att småföretagare säljer ut saker på tradera för att kunna åka på sina fiskeresor?

#78 OFFLINE   Bobby Dufva

Member

• Members
  • PipPip
  • 10 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 07:32

Visa inläggmeek på 15 Dec 2011, 11:05 sade:

är helt ny på området och har läst en del på nätet och där verkar det som de rekomenderar köp av 2 klasser ÖVER spöt på shootingheaden (??)
ja, ja... jag har redan köpt en shootinghead femma :)

Gå in i en butik meed kunnig personal så får du garanterat råd om hur du ska göra...

#79 ONLINE   klacken

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 202 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 08:36

Visa inläggX på 15 Dec 2011, 18:05 sade:

Skulle vilja säga att din kompetens avseende företagande startar och slutar vid att räkna moms baklänges...
Ja jag kanske hade behövt nämna att traderas priser ifrån företag är inkl. moms?
Och för din vetskap och kompetens och företagande så är momsen ingen inkomst den är bara avdragsill, dvs för att få fram priset företaget får in måste du ta bort momsen...
Och du kan inte dra av 25%! du måste dra av 20%, prova själv..
69kr inkl moms -20%= 55,20kr (55,20kr +25% moms=69kr)
69kr kr inkl moms -25%=51,75kr(51,75kr + 25% moms=64,68kr)

#80 OFFLINE   Pada

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2566 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 08:58

Visa inläggBobby Dufva på 16 Dec 2011, 07:32 sade:

Gå in i en butik meed kunnig personal så får du garanterat råd om hur du ska göra...

Bra tips!

#81 OFFLINE   jorma

Advanced Member

• Edgemember
  • 1983 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 09:37

Visa inläggklacken på 15 Dec 2011, 19:47 sade:

Ha ha, nej då du kan få köpa ett sprillas nytt loomis av mig 500kr eller om du köper alla 35 för 3500kr, finns på parkeringen i skärholmen i bagageluckan. =)

ey, finns loppisen kvar?
lr har dom börjat med loppisrobotar?

#82 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 10:30

Visa inläggJohan M på 16 Dec 2011, 07:26 sade:

Finns det någon substans i det där uttalandet? Att småföretagare säljer ut saker på tradera för att kunna åka på sina fiskeresor?

i viss mån, svar ja...

#83 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 10:43

och för att få ha rätt att dra av moms måste man då göra affärer för minst ett basbelopp??

#84 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 10:55

usch nu börjar du låta som en bok som hette Fena i skolan
okey, jag nöjer mig så ;)

#85 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 11:46

företag kan väl gå samman och köpa in?
större volym = lägre pris

sälja vissa artiklar för rena inköpspriser, typ krokar och tungstenshuvud, sen har man en minimi nivå för köp, låt säga 200:-, då köper säkert kunden annat i butiken - och det är på det som du tjänar dina pengar!!
men är man dumsnål och håller höga priser överlag så bör man sälja på kvällarna och ha vanligt kneg vid sidan om för då kommer man inte bli rik.

sen finns det ju ett litet fenomen... att sälja korv med bröd....bättre att sälja för 10:-/st än för 16:-.....folk köper i regel 2 st och betalar med en Selma.
visst, det kanske låter skumt men det blir större vinst i längden, du tjänar pengar och kunden är en mätt och nöjd kund ;)

kan säkert användas på andra produkter också :)

#86 OFFLINE   Flugan85

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1120 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 14:00

Och korv försäljarna lär svära som f*n på Ikea som säljer korven för 4 kr st:D

Så sampi akta dig för att börja sälja korv;)

#87 OFFLINE   MIKAC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2547 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 14:28

Vilket tjat...tycker varje individ själv skall få bestämma vart man vill lägga sina slantar!
Gratis är gott....

#88 ONLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10166 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 21:43

Tradera är ju en grymt bra idé och något jag gärna handlar på själv.
Det enda jag vände mig emot var att butiker skulle konkurera i samma prisnivå. Det är ju som att hävda att bilfirmor säljer för dyrt.
Det är olika marknader.

Sen frågade nån, någonstans i tråden, vad är service ?

I webbutik finns mycket att göra, det är i nuläget korta förklaringar om produkten. Sen finns det de som har ett begränsat lager och kan hålla hög nivå på leverans. Webshop är väl idag kontakt, lagerstatus, pris, snabb leverans och möjligtvis många betalningsmöjligheter som är "service"

I vår fysiska butik så känner jag att ett trevligt bemötande, att tillsammans med kunden göra ett avvägt val av produkt baserat på pris/prestanda/ val av fiske/design/+ & -/etc, att ha en viss pedagogik ang kastteknik-stil-fisketeknik-fiskeslag-prestanda osv, att bjuda på fiskeplatser, en kopp kaffe ;) ,knutar, flugval, kurser inom kastteknik, flugbindning, fisketeknik, guidade turer och resor under samma tak. Det är något som man kan få i fysisk butik och som vi erbjuder. Tyvärr kostar hyror lite i Sthlms innerstad, och allt jag redan nämnt. Själva har vi fakirlön men vi kan testa allt nytt och har givetvis bra pris på grejer, trots att vi guidar så hinner vi fiska själva och vi får ofta möjlighet att fiska heta vatten. Det betalar inte räkningar men är mycket värt för en nörd och ger fortbildning. Som givetvis delas ut gratis.

Så, jag känner att pris inte är allt. Köpte nyss en bkuetoothhögtalare ifrån Kjell & co, det var billigare på classe och jättemycket billigare på nätet, men grabben på kjelle förklarade allt så sjukt bra att det var värt hundralapparna som skillde och jag ångrar ingenting.

Länge leve fysisk butik ! Inom ALLA branscher.
Allt ifrån bagerier till möbelaffärer och allt emellan :wub:

40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#89 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6286 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 21:53

Visa inläggsempai på 16 Dec 2011, 21:43 sade:

Tradera är ju en grymt bra idé och något jag gärna handlar på själv.
Det enda jag vände mig emot var att butiker skulle konkurera i samma prisnivå. Det är ju som att hävda att bilfirmor säljer för dyrt.
Det är olika marknader.

Sen frågade nån, någonstans i tråden, vad är service ?

I webbutik finns mycket att göra, det är i nuläget korta förklaringar om produkten. Sen finns det de som har ett begränsat lager och kan hålla hög nivå på leverans. Webshop är väl idag kontakt, lagerstatus, pris, snabb leverans och möjligtvis många betalningsmöjligheter som är "service"

I vår fysiska butik så känner jag att ett trevligt bemötande, att tillsammans med kunden göra ett avvägt val av produkt baserat på pris/prestanda/ val av fiske/design/+ & -/etc, att ha en viss pedagogik ang kastteknik-stil-fisketeknik-fiskeslag-prestanda osv, att bjuda på fiskeplatser, en kopp kaffe ;) ,knutar, flugval, kurser inom kastteknik, flugbindning, fisketeknik, guidade turer och resor under samma tak. Det är något som man kan få i fysisk butik och som vi erbjuder. Tyvärr kostar hyror lite i Sthlms innerstad, och allt jag redan nämnt. Själva har vi fakirlön men vi kan testa allt nytt och har givetvis bra pris på grejer, trots att vi guidar så hinner vi fiska själva och vi får ofta möjlighet att fiska heta vatten. Det betalar inte räkningar men är mycket värt för en nörd och ger fortbildning. Som givetvis delas ut gratis.

Så, jag känner att pris inte är allt. Köpte nyss en bkuetoothhögtalare ifrån Kjell & co, det var billigare på classe och jättemycket billigare på nätet, men grabben på kjelle förklarade allt så sjukt bra att det var värt hundralapparna som skillde och jag ångrar ingenting.

Länge leve fysisk butik ! Inom ALLA branscher.
Allt ifrån bagerier till möbelaffärer och allt emellan :wub:
Precis! :)
www.netflies.se

#90 OFFLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12624 Inlägg:

Skrivet 16 Dec 2011, 21:56

Tony! Du gör dig själv en otjänst genom att argumentera emot, det funkar liksom inte..
Fel person att ta debatten, det kommer att bli stekhett nu och det gynnar inte firman, varför tror du
de andra butiksägarna håller igen?
Även om du har rätt så är du fel snubbe att uttala det!! Hoppas du fattar vad jag menar..?
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar