Hoppa till innehåll

.

Vilken tubkrok till mina flugor

20 replies to this topic

#1 OFFLINE   haze

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 16:58

1. Vilken typ av tubflugskrok är bäst? enkelkrok, dubbelkrok eller trekrok?

2. Vilken storlek skall jag ha på mina dubbel tubkrokar till mina tubflugor på ca 8-10 cm som jag använder på vårälv/större sommarälv (får inte använda tre krok/endast dubbel eller enkel krok)?

3. Vilken storlek skall jag ha på mina dubbel tubkrokar till mina tubflugor på ca 5-7 cm som jag använder på normal älv (får inte använda tre krok/endast dubbel eller enkel krok)?
?

4. Vilket är bästa märket för dubbel tubkrok och var får jag dessa krokar till ett bra pris?

#2 OFFLINE   Linkan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1103 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 17:08

Jag kan göra det lätt för dig Ken Sawada stl 6 och stl 8 , bra pris vet jag inte men det kostar att ligga på topp.

#3 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2610 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 18:02

Det finns inget enkelt svar på fråga nr 1, det beror på vem du frågar. Det finns mig veterligt inte många undersökningar om detta så det är mest gissningar trots att svaren kan vara "tvärsäkra". Det finns en artikel i Chasing Silver dock ; få se om jag får fram något vettigt.

#4 OFFLINE   Linkan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1103 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 19:22

Hade en kund i orkla som bara fiskade dubbelkrok och tappade inte en fisk , och han tog 6-10 fisk varje tillfälle han kom så runt 30 lax ingen tappad , det var sinnessjukt , men han var full hela med så undrar om det är melodin när man ska kroka en lax eller dubbelkroken..

#5 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2610 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 19:31

Enkelkrok är bäst, dubbelkrok är bäst, trekrok är bäst. Jag har hört allt hävdas bestämt! Vad hade hänt om personen i exemplet ovan använt trekrok istället? Inget vi vet; va? Att vara full när man fiskar innebär en risk som jag bestämt avråder ifrån.

#6 OFFLINE   Linkan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1103 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 19:49

Visa inläggmagnolia på 18 Dec 2011, 19:31 sade:

Enkelkrok är bäst, dubbelkrok är bäst, trekrok är bäst. Jag har hört allt hävdas bestämt! Vad hade hänt om personen i exemplet ovan använt trekrok istället? Inget vi vet; va? Att vara full när man fiskar innebär en risk som jag bestämt avråder ifrån.

Ja han hade inte krokat fler fiskar med trekrok eller enkelkrok. och inte om han var nyktrare heller kan vi konstatera...det är ett faktum då det var 100%.
Inte så jag tycker du ska svepa en flaska och gå ut och fiska men faktumet kvarstår att dom är mkt lugnare än nyktert folk och sämre reaktioner så dom krokar förmodligen fisken bättre för dom inte hetsar upp sig.

#7 OFFLINE   Linkan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1103 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 19:55

Och jag ska tillägga att jag själv fiskar väldigt sällan dubbelkrok , men när jag väl gör det har jag testat lite olika på öring och sawada var ruggigt bra.
Haze får ju uppenbarligen inte fiska trekrok så då finns det bara två alternativ.

#8 OFFLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2043 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 20:13

Lite off-topic iofs, men eftersom tråden ändå halkat in på alkohol....

Man är helt klart lugnare när man är dragen och kör lax (vet av egen erfarenhet) och så man tar inte förhastade beslut lika lätt. Däremot gör man andra misstag, typ glömmer bromsen på max efter rusning vilket jag också vet att det händer av egen erfarenhet.

Att vara lätt salongsberusad tror jag är melodin om man ska blanda laxfiske och alkohol. Man har fortfarande reaktionsnivån hög och det logiska tänkandet i behåll, men den värsta hispigheten är borta.

Sedan brukar jag vara lite stressad under säsongens första fight, speciellt om jag har på en hygglig fisk. Och vinner jag första fighten så blir de kommande fighterna lugnare och behagligare.
Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

#9 OFFLINE   koi

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 20:45

Klockrent inlägg bhe vist gör alkohol underverk =)

Rent statistik mässigt vet jag inte vad som är bäst men jag personligen föredrar dubbel krok. För det första så tycker jag flugan går mycket finnare i vattnet sen å fastnar den inte lika lätt i botten/stenar som en 3 krok kan göra .

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: P7200043.JPG

The man, the myth, the legend

#10 OFFLINE   haze

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 21:54

Vilken storlek skall jag använda på mina dubbel tubkrokar?

Stora tubflugor i längd 9-11 cm (vår älv / stor sommarälv)

Mindre tubflugor i längd 5-7 cm (normal älv på sommaren)

#11 OFFLINE   koi

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 22:05

storlek 6 och 8 brukar jag använda till mitt stor öring fiske och det fungerar bra för mig.
The man, the myth, the legend

#12 OFFLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2043 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 22:35

Stl. 4 till 12. Kort och gott samma storleksval som för trekrok, välj krok som är lagom stor för flugan.

Stl. 4 för kall hög och färgad älv.
Tror jag använder stl 12 ibland på varm och låg sommarälv, men det är ganska sällan.

Stl 6 är nog den vanligaste kroken för min del, funkar oftast bra i slutet av juni och stora delar av juli.

#13 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2610 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 22:45

Vem av er tar ansvar för att någon som tror på er "alkoholteori" drunknar? Balanssinnet påverkas negativt av alkohol. Statistiken visar att många som drunknar har alkohol i blodet. Får bara "käck" alkoholromantik framföras här på forumet?

http://www.skane.se/...ade-av-alkohol/

http://poliisi.fi/po...68?opendocument

Detta inlägg har redigerats av magnolia: 18 Dec 2011, 22:54

#14 OFFLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2043 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 23:09

De flesta inser nog att man tar ansvar för sig själv om man dricker och fiskar samtidigt.

Skulle någon minderårig ha läst mitt inlägg så får jag upplysa om att man måste vara 20 år för att köpa sprit på systembolaget, är man yngre så bör man undvika alkohol. I synnerhet bör man undvika alkohol i situationer där man kan skada sig själv eller andra.

För er som är över 20, ni klarar nog att ta ansvar för er själva, eller?

Visa inläggmagnolia på 18 Dec 2011, 22:45 sade:

Vem av er tar ansvar för att någon som tror på er "alkoholteori" drunknar? Balanssinnet påverkas negativt av alkohol. Statistiken visar att många som drunknar har alkohol i blodet. Får bara "käck" alkoholromantik framföras här på forumet?

http://www.skane.se/...ade-av-alkohol/

http://poliisi.fi/po...68?opendocument

#15 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2610 Inlägg:

Skrivet 20 Dec 2011, 20:58

En motsägelse hos er: reaktionsförmågan försämras om man är alkoholpåverkad, det är vi nog överens om. Då undrar jag om inte reaktionsförmågan är viktig då man vadar, detta för att undvika olyckor? Och varför är gränsen för rattonykterhet satt låg?

"Man är helt klart lugnare när man är dragen och kör lax (vet av egen erfarenhet) och så man tar inte förhastade beslut lika lätt" Så omdömet blir bättre om man fiskar berusad men sämre om man kör bil eller båt berusad? Märkligt!

#16 OFFLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2043 Inlägg:

Skrivet 20 Dec 2011, 21:12

Du kanske vet att alkohol räknas som doping vid exempelvis pistolskytte, har du funderat på varför det räknas som doping?
Om inte så kan jag upplysa om att ganska många människor presterar aningen bättre vid nervositetsladdade situationer efter en liten mängd alkohol. Tar man en större mängd alkohol så funkar det inte, precis som jag skrev i mitt första inlägg om detta.

Jag tror knappast att jag skrev att man fick bättre reaktionsförmåga vid alkoholförtäring, inte balans heller.

Du har inte funderat på att söka till Uppdrag granskning? Där är dom också duktiga på att ta saker ur sitt sammanhang och vinkla det till egen fördel.

Här kommer hela stycket:
Man är helt klart lugnare när man är dragen och kör lax (vet av egen erfarenhet) och så man tar inte förhastade beslut lika lätt. Däremot gör man andra misstag, typ glömmer bromsen på max efter rusning vilket jag också vet att det händer av egen erfarenhet.

Läs om, läs rätt.

Visa inläggmagnolia på 20 Dec 2011, 20:58 sade:

En motsägelse hos er: reaktionsförmågan försämras om man är alkoholpåverkad, det är vi nog överens om. Då undrar jag om inte reaktionsförmågan är viktig då man vadar, detta för att undvika olyckor? Och varför är gränsen för rattonykterhet satt låg?

"Man är helt klart lugnare när man är dragen och kör lax (vet av egen erfarenhet) och så man tar inte förhastade beslut lika lätt" Så omdömet blir bättre om man fiskar berusad men sämre om man kör bil eller båt berusad? Märkligt!

#17 OFFLINE   jokke

Advanced Member

• Edgemember+
  • 453 Inlägg:

Skrivet 20 Dec 2011, 21:44

Magnolia> Här får du en länk ifall du vill diskutera, finns säkert nåt forum där nånstans, fö uttryckte sig bhe rätt klart, vi andra kan nog ta ansvar för oss själva. http://www.iogt.se/

Ang kroken som tråden gällde så kan jag rekommendera Ken Sawadas dubbel. str 6 och 8 klarar du dig på. Den dubbelkroken slår allt annat jag testat, trekroken däremot gillar jag inte till fullo. "Flugbindningsshopen.se" har dessa till riktigt bra pris.

#18 OFFLINE   Magnus Hammarström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3165 Inlägg:

Skrivet 20 Dec 2011, 23:29

Dessa varierar jag mellan :)

Vårfiske med sjunksnöre - Loops dubbel och Kamazan trekrok. Fördelen med Loops dubbel är att den inte fastnar så lätt som en trekrok och gör den det blir den i princip aldrig dålig i skärpan, speciellt om det inte är så mycket förrutom sten att fastna i. Och kamazan passar bara bättre på vissa flugor och fördelen med den är att den är så mjuk så man kan räta den om den kör fast om det är mycket bråte på botten eller lugna pooler där det samlas massa skit på bottnen..

Sommarfiske - Ken Sawada. Dock inte när man bottenskrapar för den blir slö lite för lätt tycker jag.

Höstfiske och vårfiske där jag fiskar flugan hängande högt upp så man inte kör fast så mycket t ex havsöring med muddlers och vårfiske i skottland - Partridge Big Mouth Dubble

Storlek beror helt på vad jag tycker passar bäst för flugan, ser det rätt ut är jag nöjd :)

Detta inlägg har redigerats av Magnus Hammarström: 20 Dec 2011, 23:33

#19 OFFLINE   Magnus Hammarström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3165 Inlägg:

Skrivet 20 Dec 2011, 23:37

Att bero på alkoholfrågan så e jag lika lugn oavsett så jag avstår oftast, jag tror faktiskt aldrig jag kan komma ihåg att jag försökt kroka en lax. Några går andra sitter så är det alltid oavsett. Men jag har svårt att få för mej att dricka något under fiske, men gärna en whiskypinne efter fisket!

#20 OFFLINE   Linkan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1103 Inlägg:

Skrivet 26 Dec 2011, 14:53

Visa inläggMagnus Hammarström på 20 Dec 2011, 23:37 sade:

Att bero på alkoholfrågan så e jag lika lugn oavsett så jag avstår oftast, jag tror faktiskt aldrig jag kan komma ihåg att jag försökt kroka en lax. Några går andra sitter så är det alltid oavsett. Men jag har svårt att få för mej att dricka något under fiske, men gärna en whiskypinne efter fisket!

Du är en erfaren laxfiskare eller en seg gubbe helt enkelt :)

#21 OFFLINE   Magnus Hammarström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3165 Inlägg:

Skrivet 26 Dec 2011, 16:26

Visa inläggLinkan på 26 Dec 2011, 14:53 sade:

Du är en erfaren laxfiskare eller en seg gubbe helt enkelt :)

Näe varken eller jag e bara lugn av naturen :)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar