Hoppa till innehåll

.

Hjälp med linval!?

8 replies to this topic

#1 OFFLINE   Jonas W

Advanced Member

• Edgemember+
  • 49 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 20:31

Hej!

Jag har ett Sameo classic #4 med Sameos Longbellylina #4 på. Jag håller fortfarande på att lära mig konsten med flugfiske och enligt alla jag pratat med så är denna kombo den rätta för detta spö. Jag får dock inte till det hela. Har svårt att hålla så mycket lina i luften, och om jag bara har ca 7-9 meter lina i luften så är det svårt att skjuta linan. Någon som har förslag på hur jag skall lyckas få till det alt. om jag skall byta till en lina med kortare klump. Jag tar tacksamt emot förslag från mer erfarna personer.

Jonas.
Postad bild

#2 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 20:46

Hej Jonas, köp en lina med kortare klump eller ännu bättre, gå en kastkurs :) I början är det lite knepigt ibland, att lära sig rätt från start är det absolut bästa.

Vh
Staffan

#3 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 20:50

Det där combot borde flyta på bra kast mässigt. Håller med Staffan. En kast kurs borde göra susen.
"If fishing is like religion, then fly-fishing is high church."

Postad bild

#4 OFFLINE   Jonas W

Advanced Member

• Edgemember+
  • 49 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 21:08

Ja det är väl förmodligen så, men man försöker ju alltid hitta ett materialfel som förklaring till sin fiskeolycka! B)
Tackar!
Postad bild

#5 OFFLINE   Mikael S

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 189 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 21:50

Jag är ny inom flugfiske och tycker det är svårt att hitta sin egna typ av lina, vissa föredrar ju kort klump, andra medel och även de som gillar longbelly linor.

/M
go for the big ones!

#6 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 21:52

youtube har massvis med filmer som du kan titta på.
räknar med att du kör med dubbeldrag och då borde inte denna längd vara ett problem.
kanske korta ner antal luftkast innan skjutet?
följa med bak (en extra drift) i sista bakkastet och sen skicka på i framkastet med ett dubbeldrag.

är rätt säker på att Sameo's linor som följer med deras set är ultimata för just det spöt.

Mel Krieger finns väl på youtube, han är bland de bästa på att visa hur folk gör fel och sen hur man rättar till det, kolla upp han ;)

#7 OFFLINE   Jonas W

Advanced Member

• Edgemember+
  • 49 Inlägg:

Skrivet 18 Dec 2011, 22:19

Man tackar och bockar för tipsen!
Postad bild

#8 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 19 Dec 2011, 13:54

Linan du får med till 4:an är ju longbelly varianten...och Jo, den ÄR inte lätt att kasta med då dess vikt kommer ganska sent
..men den är optimal (tycker jag ) för just det fisket en 4a är tänkt för...dvs presentationer av små nätta flugor...den långa fronten på Python är ju designad för just mjuka utrullningar av långa tafsar.

Ett jädrans bra tips att få ordning på kastningen är att dra ut 10 meter lina, och kasta SIDO kastet!

TÄNK PÅ: håll spöt så horisontellt du kan under hela kastet...stå parallelt med fötterna under hela kastet och vrid på huvudet för att se linbågarna...vrid inte på kroppen!
Slappna av i axlarna..håll spöt nära kroppen...linhanden som illustrationen :)
..tänk en rak linje som går helt parallellt med din spötopp...(fotbollsplaner är grymmt bra eftersom dom har kritat upp linjer åt oss gräskastare :D )

Du kastar nu vänster höger..dvs inga bakkast eller framkast...det ska gå LIKA bra båda hållen :)

Håll spöt i position ett på illustrationen....
låt linan ligga rakt i gräset
starta kastet och låt GRÄSETs motstånd hjälpa dig att böja upp spöt när du startar kastet!
tänk inte "kast"...tänk "Slunga" som mental bild

Mjuk acceleration till stoppet...titta på linan ,låt den rakt och fint rulla ut o sträcka...låt spöt följa med under kastet så linan sträcker fint när den landar..
Låt LANDA varje kast! Använd gräsets motstånd och känn hur spöt arbetar :)

Slunga linan likadant åt andra hållet...låt landa!...slunga linan och titta på linbågen som bildas...försök accelerera rakt och mjukt!

Detta är en bra övning för du tränar : Rakhet, acceleration och timing på en och samma gång! ..allt medan du fortfarande SER linan utan behöva vrida kroppen!

Träna detta tills det sitter!.
SEN tar du paus...kastar likadant igen fast håller linan 2 kast i luften och låter landa på tre!
höger-vänster - höger ( landa sista kastet) ..o om igen fast tvärtom..

Ge nu akt så att du INTE börjar vrida kroppen och kastar mentalt åt en speciell rikting...lätt hänt att man vrider in o kastar bättre åt ett håll...kolla fötterna , kolla linbågarna går rakt..inte fuska..Använd alltid bara 10 meter lina + tafs
Sträva efter arbeta med mindre o mindre kraft,
Försök skapa finare o finare linbågar med precis så mycket (lite) kraft som behövs för utrullningen.
Det ska fungera lika bra höger som vänster landningar :)

Enkelt att sedan bygga vidare med dubbeldrag o.s.v...du vinner enormt på detta ..rakhet acc...men oxo att du lär dig känna linan...OCH du klarar kasta vilken rikting som helst oavsett vinden!...för vinkla upp kastet och du har överhandskastet :)
best of Luck!
Ken

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: sidokast.jpg

Detta inlägg har redigerats av Ken: 19 Dec 2011, 14:13

#9 OFFLINE   Jonas W

Advanced Member

• Edgemember+
  • 49 Inlägg:

Skrivet 19 Dec 2011, 16:36

Visa inläggKen på 19 Dec 2011, 13:54 sade:

Linan du får med till 4:an är ju longbelly varianten...och Jo, den ÄR inte lätt att kasta med då dess vikt kommer ganska sent
..men den är optimal (tycker jag ) för just det fisket en 4a är tänkt för...dvs presentationer av små nätta flugor...den långa fronten på Python är ju designad för just mjuka utrullningar av långa tafsar.

Ett jädrans bra tips att få ordning på kastningen är att dra ut 10 meter lina, och kasta SIDO kastet!

TÄNK PÅ: håll spöt så horisontellt du kan under hela kastet...stå parallelt med fötterna under hela kastet och vrid på huvudet för att se linbågarna...vrid inte på kroppen!
Slappna av i axlarna..håll spöt nära kroppen...linhanden som illustrationen :)
..tänk en rak linje som går helt parallellt med din spötopp...(fotbollsplaner är grymmt bra eftersom dom har kritat upp linjer åt oss gräskastare :D )

Du kastar nu vänster höger..dvs inga bakkast eller framkast...det ska gå LIKA bra båda hållen :)

Håll spöt i position ett på illustrationen....
låt linan ligga rakt i gräset
starta kastet och låt GRÄSETs motstånd hjälpa dig att böja upp spöt när du startar kastet!
tänk inte "kast"...tänk "Slunga" som mental bild

Mjuk acceleration till stoppet...titta på linan ,låt den rakt och fint rulla ut o sträcka...låt spöt följa med under kastet så linan sträcker fint när den landar..
Låt LANDA varje kast! Använd gräsets motstånd och känn hur spöt arbetar :)

Slunga linan likadant åt andra hållet...låt landa!...slunga linan och titta på linbågen som bildas...försök accelerera rakt och mjukt!

Detta är en bra övning för du tränar : Rakhet, acceleration och timing på en och samma gång! ..allt medan du fortfarande SER linan utan behöva vrida kroppen!

Träna detta tills det sitter!.
SEN tar du paus...kastar likadant igen fast håller linan 2 kast i luften och låter landa på tre!
höger-vänster - höger ( landa sista kastet) ..o om igen fast tvärtom..

Ge nu akt så att du INTE börjar vrida kroppen och kastar mentalt åt en speciell rikting...lätt hänt att man vrider in o kastar bättre åt ett håll...kolla fötterna , kolla linbågarna går rakt..inte fuska..Använd alltid bara 10 meter lina + tafs
Sträva efter arbeta med mindre o mindre kraft,
Försök skapa finare o finare linbågar med precis så mycket (lite) kraft som behövs för utrullningen.
Det ska fungera lika bra höger som vänster landningar :)

Enkelt att sedan bygga vidare med dubbeldrag o.s.v...du vinner enormt på detta ..rakhet acc...men oxo att du lär dig känna linan...OCH du klarar kasta vilken rikting som helst oavsett vinden!...för vinkla upp kastet och du har överhandskastet :)
best of Luck!
Ken
Tusen tack för lektionen! Jag får leta upp en plan till helgen!
Trevlig helg!
Postad bild

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar