.
valet och kvalet mellan flytring och kajak....
Postad 21 Dec 2011, 10:03
Kajak eller flytring?
Jag innbillar mig att jag skulle få fler fisketimmar med en fiske kajak då jag kan vara ute när det blåser en del.
Jag behöver hjälp av er, vad är för och nackdelar med kajak/flytring
tacksam för svar joel
fiskar gör man likfan dör man...
Postad 21 Dec 2011, 10:29
Det är så svårt att välja, vilket ska jag ta.
Kajak eller flytring?
Jag innbillar mig att jag skulle få fler fisketimmar med en fiske kajak då jag kan vara ute när det blåser en del.
Jag behöver hjälp av er, vad är för och nackdelar med kajak/flytring
tacksam för svar joel
En flytring är mycket stabilare än en kajak (sit on top). Min flytring har jag varit ute med i 22m/s på havet. Visst det gungar. Men att man skulle välta eller blåsa iväg är svårt, kanske omöjligt till och med.
Min kajak skulle jag dock inte åka runt med i dom vindarna. Men går ju inte och jämföra förflyttningsmöjligheterna mellan dessa två. Med en kajak rör du dig stora områden utan problem.
Nackdelar med flytring
Tar lång tid att förflytta sig längre sträckor.
Nackdelar med kajak
Ostabilare än flytring.
I januari kommer jag göra en lite mer utförlig jämförelse mellan kajak och flytring i min blogg. Håll utkik då om du inte har köpt grejerna innan.
Redigerat av karki, 21 Dec 2011, 10:30.
Postad 21 Dec 2011, 10:30
Jag har använt flytring i snart 26 år. Jag har använt kajak och pontonbåt också.
Inget slår flytringen.
Vad gäller blåsten så är min erfarenhet att kajak och pontonbåt är känsligare för vind än flytring. I en flytring kan du med små lata simtag med benen hålla positionen - medan du i en kajak får ständigt korrigera med padeln (om du inte köper en kajak med Hobie med små vingar, vad de nu heter, fast dom är dyra). Pontonbåt har en större aktionsradie än flytringen men för att hålla positionen behövs betydligt mer kraft i bensparkarna. Pontonbåten är också betydligt mer vidkänslig än flytring.
Jag har använt pontonbåt i strömmande vatten och där är den outstanding.
Summa sumarum - du kan mer koncentrerad fiska av en fiskeplats i en flytring. Men för guds skull ta inte dom fenorna som säljs i flytringspaketen. De är totalt värdelösa. Dykfenor ska det vara.
Postad 21 Dec 2011, 10:34
En flytring är mycket stabilare än en kajak (sit on top). Min flytring har jag varit ute med i 22m/s på havet. Visst det gungar. Men att man skulle välta eller blåsa iväg är svårt, kanske omöjligt till och med.
Min kajak skulle jag dock inte åka runt med i dom vindarna. Men går ju inte och jämföra förflyttningsmöjligheterna mellan dessa två. Med en kajak rör du dig stora områden utan problem.
Nackdelar med flytring
Tar lång tid att förflytta sig längre sträckor.
Nackdelar med kajak
Ostabilare än flytring.
I januari kommer jag göra en lite mer utförlig jämförelse mellan kajak och flytring i min blogg. Håll utkik då om du inte har köpt grejerna innan.
Nja, det skulle jag inte säga
0c i vattnet så jag skulle inte gjort det om jag inte trodde på stabiliteten.
Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig
Postad 21 Dec 2011, 10:37
Jag törs nästan lova att det inte finns en farkost som är lika fisklig som Hobiekajaken. Jag ska när man får lite tid anordnarna lite tävlingar som förhoppningsvis kommer filmas. Hobiekajat vs båt. Hobiekajak vs vadare. Hobiekajak vs flytring. Hobiekajak vs andra kajaker. Får se om det hinns nästa år
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 21 Dec 2011, 10:39
Och det säger du nu! Jag har precis beställt ett paket med fenor och pump. Guideline Drifter....Men för guds skull ta inte dom fenorna som säljs i flytringspaketen. De är totalt värdelösa. Dykfenor ska det vara...
Jag har sedan tidigare uppblåsbar kajak och gummibåt. Just när det gäller förflyttningar är kajaken superduper och gummibåten har jag till när barnen är med och vi driftar längs Lödde å.
Ser fram emot flytringen nästa säsong.
Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
Postad 21 Dec 2011, 10:41
Det var dagar det!
Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
Postad 21 Dec 2011, 10:43
Nu vet jag inte om det är kaggen eller flytvästen som syns under jackan, men är det kaggen så är det nog läge för en flytväst.
I all välmening.
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll
One hook, two hookers...
www.medfluga.se
Postad 21 Dec 2011, 10:44
Haha svar på tal (och jag visste att den skulle komma från dig Sasse)
Båda har sina fördelar. Har inte testat Hobie´s kajaker så ska inte uttala mig. Men dom verkar vara schyssta.
Men som svar till Flugfiskarn999 angående vinden så vidhåller jag fortfarande att flytringen är stabilare än kajaker i allmänhet gällande hög sjö och hård vind.
Sen om Hobien är stabilare än en flytring får vi helt enkelt testa nästa år eller nåt.
Redigerat av karki, 21 Dec 2011, 10:47.
Postad 21 Dec 2011, 10:50
Haha svar på tal (och jag visste att den skulle komma från dig Sasse)
.
Båda har sina fördelar. Har inte testat Hobie´s kajaker så ska inte uttala mig. Men dom verkar vara schyssta.
Men som svar till Flugfiskarn999 angående vinden så vidhåller jag fortfarande att flytringen är stabilare än kajaker i allmänhet gällande hög sjö och hård vind.
Sen om Hobien är stabilare än en flytring får vi helt enkelt testa nästa år eller nåt.
Generellt så är det nog så.
Jag har dock varit ute i 15 m/s med Hobien på öppet vatten. Men då var det inte kul.
Hoppas du får prova någon gång, det är en upplevelse. Det enda negativa med Hobien är priset men ser man på vad man får så är den extremt prisvärd. De verkar vara mer eller mindre oförstörbara.
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 21 Dec 2011, 10:51
Lite OT kanske men jag minns när jag som aktiv metare driftade med flytväst i ett färnavatten. Vi var några grabbar som ville åt stället där färnorna var, på med badbyxor och flytväst samt 12' matchspö och flytande bröd. Ut i strömkanten och glida förbi färnorna. Sedan i med nästa grabb och drifta förbi medan resten gick uppströms igen.
Det var dagar det!
Det är rätt takter
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 21 Dec 2011, 10:52
Nu vet jag inte om det är kaggen eller flytvästen som syns under jackan, men är det kaggen så är det nog läge för en flytväst.
I all välmening.
Jag skrattar åt faran
Nejdå, kolla under halsen, har en flytkrage på mig. Har nästan alltid det när jag är ute på djupt vatten.
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 21 Dec 2011, 10:53
Och det säger du nu! Jag har precis beställt ett paket med fenor och pump. Guideline Drifter.
Jag har sedan tidigare uppblåsbar kajak och gummibåt. Just när det gäller förflyttningar är kajaken superduper och gummibåten har jag till när barnen är med och vi driftar längs Lödde å.
Ser fram emot flytringen nästa säsong.
Välkommen i gänget! Du kommer inte att ångra det. I en flytring kommer du så nära både fisk och vatten. Nappar det inte så kan du i sakta mak trolla dig fram medan du dricker kaffe och äter din smörgås. Och i mitt fall - röker. Jag har aldrig sett någon med pontonbåt eller kajakfiskare göra två saker samtidigt (Hobiekajaken är dock undantaget)
Vad gäller fenorna som kommer med Guidelinen så är det bara att lägga ut dom på Tradera.
Postad 21 Dec 2011, 10:53
Hardcore!Lite OT kanske men jag minns när jag som aktiv metare driftade med flytväst i ett färnavatten. Vi var några grabbar som ville åt stället där färnorna var, på med badbyxor och flytväst samt 12' matchspö och flytande bröd. Ut i strömkanten och glida förbi färnorna. Sedan i med nästa grabb och drifta förbi medan resten gick uppströms igen.
Det var dagar det!
Postad 21 Dec 2011, 11:00
Jag skrattar åt faran
Nejdå, kolla under halsen, har en flytkrage på mig. Har nästan alltid det när jag är ute på djupt vatten.
Lite svårt att se...men säger du det så.
En sån här? http://www.aqualevel...catid=89&menu=1
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll
One hook, two hookers...
www.medfluga.se
Postad 21 Dec 2011, 11:20
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 21 Dec 2011, 13:24
Kanske kommer en sån lösning?
Mvh
HaLster
Postad 21 Dec 2011, 13:32
Postad 21 Dec 2011, 13:37
Här kommer en bekväm lösning om man gillar sånt
Har ändrat mig.
Mina råd om flytring är så passè - så vänligen glöm dom.
Finns det att köpa här i landet ? Frun har frågat vad jag vill ha i julklapp - svaret är givet!!
Postad 21 Dec 2011, 13:50
Hobien verkar klockren bortsett från priset.
Postad 21 Dec 2011, 14:02
Hade man kunnat stoppa ner simfene-försedda fötter genom golvet på en Hobie så hade den varit totalt oslagbar som flugfiskemaskin.
Kanske kommer en sån lösning?
Mvh
HaLster
Varför vill du kunna stoppa ner dem?
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 21 Dec 2011, 14:11
Köp kajaken om du gillar att paddla och vill förflytta dig längre sträckor. Du fiskar effektivare med ringen i och med att man slipper ankra hela tiden och kan fiska samtidigt som man förflyttar sig. Ankarlinan måste fästas olika beroende på vind och vilket håll man vill kasta. Paddeln måste också placeras på något lämpligt ställe medan man fiskar.
Hobien verkar klockren bortsett från priset.
Ankrar aldrig i Hobien. (förutom när jag sjunklinefiskar gädda vilket numera händer sällan)
Bara att lägga sig snett mot vinden att trampa lätt. Perfekta drifter.
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 21 Dec 2011, 14:25
Ankrar aldrig i Hobien. (förutom när jag sjunklinefiskar gädda vilket numera händer sällan)
Bara att lägga sig snett mot vinden att trampa lätt. Perfekta drifter.
Det är just det jag saknar med min kajak. Men hade inte cashen till en Hobie.
Men det funkar och ankra/drifta också. Men kan bli besvärligt vid fel vindar.
Redigerat av karki, 21 Dec 2011, 14:26.
Postad 21 Dec 2011, 14:35
Det är just det jag saknar med min kajak. Men hade inte cashen till en Hobie.
Men det funkar och ankra/drifta också. Men kan bli besvärligt vid fel vindar.
Jag har testat några vanliga kajaker med paddel och är det inga stora avstånd så skulle jag välja en flytring alla dagar i veckan.
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 21 Dec 2011, 15:27
Postad 21 Dec 2011, 15:29
Varför vill du kunna stoppa ner dem?
För att kunna positionera mig vid själva fisket. När jag fiskar flytring vill jag ha vinden i ryggen, kasten i olika vinklar utifrån centrumlinjen men i huvudsak rakt fram.
Allt detta medans jag "hovrar" vilket man gör med hjälp av simfenorna. Även om de där trampfenorna, på ett enkelt sätt, gick att reversera, så tror jag inte det skulle fungera i praktiken.
Postad 21 Dec 2011, 15:36
vad menar ni när ni säjer långa sträckor/avstånd 1 mil eller?
8 sjömil/1,5mil har jag gjort flera gånger. 4 sjömil är nog en normal tur för mig.
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 21 Dec 2011, 15:37
För att kunna positionera mig vid själva fisket. När jag fiskar flytring vill jag ha vinden i ryggen, kasten i olika vinklar utifrån centrumlinjen men i huvudsak rakt fram.
Allt detta medans jag "hovrar" vilket man gör med hjälp av simfenorna. Även om de där trampfenorna, på ett enkelt sätt, gick att reversera, så tror jag inte det skulle fungera i praktiken.
Ok.
Jag lägegr mig snett mot vinden. Då kan jag ligga still. Jag har testat att vända fenorna och backa men det är bara krångligt. Ligger hellre mot vinden.
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 21 Dec 2011, 15:49
vad menar ni när ni säjer långa sträckor/avstånd 1 mil eller?
Runt 4-6km skulle jag säga är rätt lagom med kajaken. Men egentligen är det bara du själv som sätter gränserna.
Paddla långt med flytring tar mycket tid av fiskedagen. Inget att rekomendera. Flytringen använder jag för att fiska av mindre lokaler/ställen.
Men om vi säger här; Var ska du fiska med din flytring eller kajak? Lättare och veta vad du ska ha då.
Redigerat av karki, 21 Dec 2011, 15:53.
Postad 21 Dec 2011, 17:22
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar