Hoppa till innehåll

.

Idsjöströmmen/ Lars-Åke Olsson

26 replies to this topic

#1 OFFLINE   fgs

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 11:52

Tack för att det finns sådana eldsjälar som Lars-åke mfl, så att vi har möjligheten att få fiska i så fina vatten, som inte är så överbefolkade till en överkomlig penning.

Bifogad bild: _MG_2566_w.jpg

Jocke.

Detta inlägg har redigerats av fgs: 21 Dec 2011, 12:00

#2 OFFLINE   Thomas D

Advanced Member

• Edgemember
  • 2097 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 14:21

Jag undrar hur ett vatten som Idsjöströmmen och dess innevånare ställer sig till att varje dag under säsongen bli fiskat och vadat i, så lars-Åke har så gott som fulltecknat, kan det bli lite cirkusfiske/störningar , fiskar som sett tusentals flugor ? Jag har fiskat både på hans sträcka och andra i Gimån och jag måste säga att hans sträcka var den sämsta , både vad gäller storlek på fisk samt antal, jag såg också till färre fiskare på de andra sträckorna, detta gällde 2009 i och för sig. men visst är det bra att det finns eldsjälar, men jag vill inte förringa de övriga kortsäljarna i Gimån som också gör ett fint arbete.Dock har de kanske inte den piskan som andra har att ta ut så mycket pengar som möjligt under en begränsad tid.

#3 OFFLINE   fgs

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 15:05

Ja fy för att jag gillar Idsjöströmmen och att Lars-Åke har skapat det han har gjort, jag tror nog att invånarna ställer sej positivt till att han drar lite flugfiskare till byn 8 fiskare per dag i strömmen är inte så illa, det är inte så varje dag. Hela Gimån är en kanon älv! Tycker inte att Idsjöströmmen är sämst. Har själv fiskat i detta område sen 13 år och håller med om att alla gör ett fint arbete.

Ville bara tacka Lars-Åke! inte skrev jag detta inlägget för att någon skulle fortsätta att skriva ner honom okej, hoppas att detta respekteras...

#4 OFFLINE   HALster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 916 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 15:18

Jag är mycket kluven till den typen av arrangemang som är i Idsjöströmmen.

- Positivt är att vattnet "tas om hand", övervakas, har tydliga regler och att det finns en naturlig kvotering inbyggd i systemet.
Kort sagt: vattnet har en "riverkeeper", i detta fallet en skicklig sådan.
För detta kan det vara värt att betala en ansenlig summa, då det garanterar en viss nivå av kvalitet i fisket.

- Negativt är att, i just detta specifika fall, den dominerande fiskarten (karaktärsarten för vattnet) är Harr.
Jag är sedan barnsben ytterst tveksam till C&R på en sådan ömtålig varelse. Dels det uppenbara, det alla som fiskar C&R Harr kan se med blotta ögat, mundelarna men också att den är beroende av sitt tjocka slemlager (som kan skadas rejält vid avkrokning).

Mvh
HaLster

#5 OFFLINE   Kustis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2560 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 17:43

Trevligt ställe,, :)

Bifogad bild: iphone 015.JPG

#6 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Skrivet 21 Dec 2011, 19:17

Visa inläggfgs på 21 Dec 2011, 15:05 sade:

Ja fy för att jag gillar Idsjöströmmen och att Lars-Åke har skapat det han har gjort, jag tror nog att invånarna ställer sej positivt till att han drar lite flugfiskare till byn 8 fiskare per dag i strömmen är inte så illa, det är inte så varje dag. Hela Gimån är en kanon älv! Tycker inte att Idsjöströmmen är sämst. Har själv fiskat i detta område sen 13 år och håller med om att alla gör ett fint arbete.

Ville bara tacka Lars-Åke! inte skrev jag detta inlägget för att någon skulle fortsätta att skriva ner honom okej, hoppas att detta respekteras...
Om Du läst att någon skrivit ner L-Å som person så är det inte riktigt med sanningen överensstämmande....Ingen har några negativa åsikter om hans gärning i Gimdalen.... :)

Detta inlägg har redigerats av Oops: 21 Dec 2011, 19:18

I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#7 OFFLINE   M.Ågren fd Gimriver

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 891 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 19:34

Idsjöströmmen är ett bra vatten JA
men Idsjöströmmen är bara en liten del av Gimån och det finns så mycket mer strömmar som JAG själv tycker är 100 gånger bättre :)) och inte så dyrt fiske
jag har ful respekt för Herr Olsson va gör för Gimdalen och sitt fiske vatten
jag kommer ej svara på frågor om fiske i Stavre eller Gimån här på Edge

#8 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 19:36

Visa inläggHALster på 21 Dec 2011, 15:18 sade:

Jag är mycket kluven till den typen av arrangemang som är i Idsjöströmmen.

- Positivt är att vattnet "tas om hand", övervakas, har tydliga regler och att det finns en naturlig kvotering inbyggd i systemet.
Kort sagt: vattnet har en "riverkeeper", i detta fallet en skicklig sådan.
För detta kan det vara värt att betala en ansenlig summa, då det garanterar en viss nivå av kvalitet i fisket.

- Negativt är att, i just detta specifika fall, den dominerande fiskarten (karaktärsarten för vattnet) är Harr.
Jag är sedan barnsben ytterst tveksam till C&R på en sådan ömtålig varelse. Dels det uppenbara, det alla som fiskar C&R Harr kan se med blotta ögat, mundelarna men också att den är beroende av sitt tjocka slemlager (som kan skadas rejält vid avkrokning).

Mvh
HaLster

Om man kollar på undersökningar gjorda på bl.a. harr och C&R så ser man inte de mönster som du tycks uppleva. Men givetvis mår fisken bättre av att inte krokas alls än att drillas och återutsättas - dock överlever den i stor utssträckning vid korrekt genomförd C&R. I hur stor utsträckning den klarar sig beror på t,ex, aktuell vattentemperatur och givetvis på hur du hanterar fisken under och efter drillning. Hullinglöst, kort och effektiv drillning i kallt vatten samt snabb avkrokning under vatten skadar fisken minst. C&R på harr funkar skitbra enligt min erfarenhet - har återfångat en massa harrar (känt igen exemplaren på karakteristiska gäddbettsskador e.dyl.) - ibland för tredje gången på ett par år och de har varit i prima form. Sett till de senaster decenniets erfarenheter så fångar jag vanligtvis mellan 2-300 harrar per säsong varav 90-95% (i runda tal...) återutsätts. Har få erfarenheter av att behöva avliva harr p.g.a. att den inte överlever återutsättningen - vid ett par tillfällen har gäddattacker under drill skadat harren dödligt, men annars har även de som drillats längre piggnat till och stuckit sin väg. Dessutom har väldigt få av de harrar jag fångar har synliga skador efter hantering.
torrt, smått & grått

http://www.vojman.se/

#9 OFFLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12624 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 19:41

Besökarna i Kukkakforsen i Kaitumälven har nog inte så bra traditioner på återutsättning, iaf inte i början
av 2000 när jag var där 2 år i rad. De flesta satte tillbaka men hur gjorde de/vi? Fick massor med läpplösa
Harrar, fina i övrigt men många skulle behövt en rejäl botoxinjektion för att bli snygga igen..
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

#10 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 19:44

Kaitumälven är ett tragiskt exempel på hur det inte ska få se ut, hade det varit krav på hullinglöst så hade nog andelen skadad fisk varit mindre.
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

#11 OFFLINE   M.Ågren fd Gimriver

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 891 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 19:47

de är därför
Idsjöströmmen/ Lars-Åke Olsson har krav på hullinglös krok

även vi i stavre rekommenderar de
jag kommer ej svara på frågor om fiske i Stavre eller Gimån här på Edge

#12 OFFLINE   fgs

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 20:50

Visa inläggOops på 21 Dec 2011, 19:17 sade:

Om Du läst att någon skrivit ner L-Å som person så är det inte riktigt med sanningen överensstämmande....Ingen har några negativa åsikter om hans gärning i Gimdalen.... :)
Då får nog Herr Oops läsa igen...Du kan om du vill!

#13 OFFLINE   Kustis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2560 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 20:52

Hullingslöst is da shit! Faen så skönt att lätt lossa både fisk och håvgarn! :)

För övrigt bra med gädda i Idsjöströmmen också, Jens kastade på en stor sak i en grop utanför mig på bilden, den högg inte men det gjorde två andra på driften...............

Och Harren mår bra,, :)

#14 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 979 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 20:52

Visa inläggjani på 21 Dec 2011, 19:36 sade:

Om man kollar på undersökningar gjorda på bl.a. harr och C&R så ser man inte de mönster som du tycks uppleva. Men givetvis mår fisken bättre av att inte krokas alls än att drillas och återutsättas - dock överlever den i stor utssträckning vid korrekt genomförd C&R. I hur stor utsträckning den klarar sig beror på t,ex, aktuell vattentemperatur och givetvis på hur du hanterar fisken under och efter drillning. Hullinglöst, kort och effektiv drillning i kallt vatten samt snabb avkrokning under vatten skadar fisken minst. C&R på harr funkar skitbra enligt min erfarenhet - har återfångat en massa harrar (känt igen exemplaren på karakteristiska gäddbettsskador e.dyl.) - ibland för tredje gången på ett par år och de har varit i prima form. Sett till de senaster decenniets erfarenheter så fångar jag vanligtvis mellan 2-300 harrar per säsong varav 90-95% (i runda tal...) återutsätts. Har få erfarenheter av att behöva avliva harr p.g.a. att den inte överlever återutsättningen - vid ett par tillfällen har gäddattacker under drill skadat harren dödligt, men annars har även de som drillats längre piggnat till och stuckit sin väg. Dessutom har väldigt få av de harrar jag fångar har synliga skador efter hantering.

Min erfarenhet är att harren är en av dom känsligaste fiskarna för C&R. Dock skiljer sig säkert från vatten till vatten.

#15 OFFLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12624 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 20:56

Visa inläggKustis på 21 Dec 2011, 20:52 sade:

Hullingslöst is da shit! Faen så skönt att lätt lossa både fisk och håvgarn! :)

För övrigt bra med gädda i Idsjöströmmen också, Jens kastade på en stor sak i en grop utanför mig på bilden, den högg inte men det gjorde två andra på driften...............

Och Harren mår bra,, :)
Fin öring också, enligt en kompis som fått flera st där, största på över 2 kg.
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

#16 OFFLINE   Kustis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2560 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 21:01

Visa inläggtårta på 21 Dec 2011, 20:56 sade:

Fin öring också, enligt en kompis som fått flera st där, största på över 2 kg.

Nice, blir nog en helg i sommar också tror jag,, :)

#17 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2011, 22:41

Visa inläggkarki på 21 Dec 2011, 20:52 sade:

Min erfarenhet är att harren är en av dom känsligaste fiskarna för C&R. Dock skiljer sig säkert från vatten till vatten.
Säkert är det så! Men tror även att om fisketrycket är högt i vattnet så kan ju fisken fångas många gånger på säsong och detta lider ju fisken givetvis av - och många av våra populära harrvatten har ett högt fisketryck... kanske lite väl högt i så fall!??
torrt, smått & grått

#18 OFFLINE   fgs

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 00:07

Visa inläggKustis på 21 Dec 2011, 17:43 sade:

Trevligt ställe,, :)

Bifogad fil iphone 015.JPG
Trevlig Bild om inte annars, det brukar stå fin fisk där!

#19 OFFLINE   fgs

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 00:26

Vad kan man göra åt det fenomenet med det hårda fisketrycket, några bra förslag? Kvotering finns hjälper det? Då höjer man oftast fiskekortet, då tycker folk att priset blir för dyrt.
C&R är alltid en fråga med delade meningar, om en ström som innehåller ca 2300 harrar, och det fiskar 10 fiskare där varje dag i 4 månader, om dessa fiskare tar var sin fisk varje dag, blir det en summa på 1200 harrar, mer än hälften alltså.

Lekte lite med en tanke och siffror.

Man fiskar sönder ett bestånd ganska snabbt då, så jag föredrar nog hellre C&R på rätt sätt, man behöver kanske inte stå och dra 30-40 harrar på en dag enligt mitt tycke då.

Jocke

#20 OFFLINE   Kustis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2560 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 00:31

Dom inlägg som varit som talar om bra fiske i resten av Gimån till lägre kostnad kanske minskar på trycket lite,, :)

Några dagar i veckan utan fiske? Men arrendet ska betals det med,,

#21 OFFLINE   Lärkan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 00:54

8 fiskare på en ganska stor yta är inget stort fisketryck! Taivek har nog större tryck. Före L-Å var det nog 20-30 fiskare per dag
med mask och spinn. Ingen vill väl återgå till det.

#22 OFFLINE   HALster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 916 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 09:21

Jag blir lite förvånad av att inte fler tycker att Harr är tveksam som C&R fisk.
Jag fiskar inte harr i någon stor utsträckning längre men vid samtliga tillfällen jag har gjort så och vid utpräglade C&R vatten
så har flertalet harr haft trasiga munnar. En eller båda läpparna sönderdragna. Är det harr som gått en längre tid så kan man se att skadorna läkt ihop och visst verkar de pigga och välgödda ändå men det är ju knappast optimalt att de skall få dessa skador?
Harren är vad jag kan förstå, långt ifrån hotad av utfiskning. Frågan är då om 4 harrar på land är skonsammare mot en stam än 40 C&R:ade?

Hullinglöst borde ju i 100% av fallen vara obligatoriskt.

Mvh
HaLster

#23 ONLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 09:47

Visa inläggfgs på 22 Dec 2011, 00:26 sade:

Vad kan man göra åt det fenomenet med det hårda fisketrycket, några bra förslag? Kvotering finns hjälper det? Då höjer man oftast fiskekortet, då tycker folk att priset blir för dyrt.
C&R är alltid en fråga med delade meningar, om en ström som innehåller ca 2300 harrar, och det fiskar 10 fiskare där varje dag i 4 månader, om dessa fiskare tar var sin fisk varje dag, blir det en summa på 1200 harrar, mer än hälften alltså.

Lekte lite med en tanke och siffror.

Man fiskar sönder ett bestånd ganska snabbt då, så jag föredrar nog hellre C&R på rätt sätt, man behöver kanske inte stå och dra 30-40 harrar på en dag enligt mitt tycke då.

Jocke

Bra fråga. Jag har inte läst hela tråden så risken finns att fler är inne på samma tankar. Jag tror att fisketrycket per automatik går upp när 1) Fisket är bra och 2) vattnet exponeras för den stora massan.

I logikens underbara värld så innebär det att vi antingen 1) måste få fler bra vatten (fanns det. t.ex. 25 Idsjöströmmen skulle inte den L-Å förvaltar vara lika hårt fiskad) eller 2) hålla fler vatten hemliga. Jag röstar för att fler eldsjälar får ta sig an vatten som har potential och på sikt kanske vi kan få betydligt fler vatten av hög kvalitet. Att hålla vatten hemliga blir svårt eller till och med omöjligt. Många bra vatten i kombination med kvotering och uttagsfönster alt. C&R/No kill är melodin tror jag. Jag är inte säker men jag tror att vi har tiden och tänket på vår sida, äldre generationer har inte värnat om fisket med samma insikt som de yngre gör. Utbildning i hur man hanterar och återutsätter fisk samt lite grundläggande ekologi är också på sin plats.

Allt gott
Staffan

#24 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 11:02

Visa inläggHALster på 22 Dec 2011, 09:21 sade:

Jag blir lite förvånad av att inte fler tycker att Harr är tveksam som C&R fisk.
Jag fiskar inte harr i någon stor utsträckning längre men vid samtliga tillfällen jag har gjort så och vid utpräglade C&R vatten
så har flertalet harr haft trasiga munnar. En eller båda läpparna sönderdragna. Är det harr som gått en längre tid så kan man se att skadorna läkt ihop och visst verkar de pigga och välgödda ändå men det är ju knappast optimalt att de skall få dessa skador?
Harren är vad jag kan förstå, långt ifrån hotad av utfiskning. Frågan är då om 4 harrar på land är skonsammare mot en stam än 40 C&R:ade?

Hullinglöst borde ju i 100% av fallen vara obligatoriskt.

Mvh
HaLster

Finns som jag ser det ingen anledning till att inte köra hullinglöst... so what om man tappar en fisk eller två mer utan hulling?? Dock upplever jag absolut inga sådana tendenser och har kört uteslutande hullinglöst ett bra tag nu! Får dessutom ungefär lika stor andel krokskadad öring/röding vid de vatten som jag fiskar - vi får nog snällt acceptera faktumet att kroken vi driver in i fiskkäften inte direkt leder till att fiskens hälsotillstånd förbättras... Exempelvis hade 10% av öringarna som jag fångade i en åi somras krokskador medan harrarna inte alls hade krokskador - dock fångade jag färre harrar än öringar där... kanske är förhållandena annorlunda i dina vatten? Sedan tycker jag att man gott kan nöja sig efter 4 krokade fiskar/dag och givetvis påverkas vattnet då ännu mindre om du släpper tillbaks även dessa eller endast tar upp en till middagen! :)

Detta inlägg har redigerats av jani: 22 Dec 2011, 11:10

torrt, smått & grått

#25 OFFLINE   HALster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 916 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 11:19

Visa inläggjani på 22 Dec 2011, 11:02 sade:

Finns som jag ser det ingen anledning till att inte köra hullinglöst... so what om man tappar en fisk eller två mer utan hulling?? Dock upplever jag absolut inga sådana tendenser och har kört uteslutande hullinglöst ett bra tag nu! Får dessutom ungefär lika stor andel krokskadad öring/röding vid de vatten som jag fiskar - vi får nog snällt acceptera faktumet att kroken vi driver in i fiskkäften inte direkt leder till att fiskens hälsotillstånd förbättras... Exempelvis hade 10% av öringarna som jag fångade i en åi somras krokskador medan harrarna inte alls hade krokskador - dock fångade jag färre harrar än öringar där... kanske är förhållandena annorlunda i dina vatten? Sedan tycker jag att man gott kan nöja sig efter 4 krokade fiskar/dag och givetvis påverkas vattnet då ännu mindre om du släpper tillbaks även dessa eller endast tar upp en till middagen! :)

Absolut. 4 C&R:ade är såklart bättre än 4 på land dock tycker jag mig se mängdfångst som regel när det gäller just Harr. Och det kan jag förstå, dels är det en liten fisk, dels är den insektsätande och sist men inte minst är den lättfångad (allt är relativt naturligtvis men generellt talat).
I skärgården kan man se samma mönster med Gäddan, upp till 50 landade och återutsatta per dag är att betrakta som "bra fiske" bland gäddfantasterna.
Som havsöringsfiskare ställs jag aldrig inför denna "mängd" problematik (1 öring per vecka = bra fiske!) men det är ju lätt att förstå problemet med att lägga band på sig och avsluta efter 4 C&R:ade harrar då man fiskar i sådana omgivningar som Idsjöströmmen (med flera) erbjuder. Dessutom som långväga gäst och dyrt betalande.

Hade harren haft en medelvikt på 2 kg och varit lite mer svårflörtad så kanske man kunde ha överseende med dess känslighet.

Mvh
HaLster

#26 OFFLINE   bejker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 370 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 11:52

Att fiske harr är som att fiska mört det är öring som gäller ;)

#27 OFFLINE   endorfinslaven

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 125 Inlägg:

Skrivet 27 Dec 2011, 07:30

Visa inläggfgs på 22 Dec 2011, 00:07 sade:

Trevlig Bild om inte annars, det brukar stå fin fisk där!
Gud vilka strömsländekläckningar det blir där.
OK vatten men lite väl mkt Put n take över det..
Eller har de slutat med put n take av trofefisk...

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar