Hoppa till innehåll

.

Jobba i fiske butik? utbildning?

12 replies to this topic

#1 OFFLINE   flugfiskarn999

Advanced Member

• Edgemember
  • 835 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 11:14

Hejsan alla edgare!
Som ni säkert vet så vill jag i framtiden jobba ute i naturen. Dock så har jag tyvärr börjat inse att man kanske iallafall deltid kommer bli hänvisad till att jobba i butik iallafall vintertid. då jag inte vill jobb som t ex målare på vintern.
Guid på sommaren och i fiske butik på vintern. Kan det bli nåt?

Min fråga till er som har kunskap eller kanske till och med jobbar i fiske butik. Behöver man någon speciell utbildning för detta? vilken i såfall?

Jag vore tacksam för svar /joel
fiska bör man annars dör man...
fiskar gör man likfan dör man...

#2 OFFLINE   M.Ågren fd Gimriver

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 891 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 11:31

utbildning för jobba i butik de kan jag inte tro
de handlar nog mer om dina kunskaper inom fiske i hel het skulle jag tro
jag kommer ej svara på frågor om fiske i Stavre eller Gimån här på Edge

#3 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10916 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 11:40

Visa inläggflugfiskarn999 på 22 Dec 2011, 11:14 sade:

Hejsan alla edgare!
Som ni säkert vet så vill jag i framtiden jobba ute i naturen. Dock så har jag tyvärr börjat inse att man kanske iallafall deltid kommer bli hänvisad till att jobba i butik iallafall vintertid. då jag inte vill jobb som t ex målare på vintern.

Min fråga till er som har kunskap eller kanske till och med jobbar i fiske butik. Behöver man någon speciell utbildning för detta? vilken i såfall?

God social kompetens och bra kontakter är väl det som gäller.
Förmodligen extremt sällan en fiskebutik anställer någon som är okänd för butiksinnehavaren.

Känner du någon som driver en butik så får du med andra ord gå dit och be om jobb. Extraknäck på udda tider brukara vara en bra inkörsport till ordinarie anställning.

Utbildning i sig har nog inget direkt värde. Kanske bara ett (halvtaskigt) kvitto på att du inte är ett generalpucko!
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#4 ONLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5057 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 12:41

Men nog har ganska många i butik gått på Forshaga och liknande?
Inte för att utbildning behövs men det ger ett värde som jag tror kan stärka ens jobbmöjligheter.
Många butiker har ju mer än bara säljande i sitt sortiment. Man har kurser, man träffar tillverkare och agenter och man skall kunna prata om allt med kunderna. Det är ju extra kul i en av butikerna i mitt närområde att veta att en av säljarna har elfiskat skånska vatten under sin utbildning. Det ger ett mervärde!

#5 ONLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2043 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 13:14

Jag misstänker att det kan vara svårt att kombinera fiskeguide med arbete i fiskebutik. Båda jobben har högsäsong samtidigt.
Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

#6 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 15:05

Det är nog skidortskock/barflicka eller liftgubbe eller hotelstädare i fjällen som passar bra då som motvikt. Plogbilsförare?

#7 OFFLINE   amebix

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 644 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 15:18

ta ett vanligt jobb under vinterhalvåret o slit på o tjäna pengar under den tiden för på sommarn lär du ju inte bli direkt rik......

#8 OFFLINE   Linkan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1103 Inlägg:

Skrivet 22 Dec 2011, 16:41

Visa inläggamebix på 22 Dec 2011, 15:18 sade:

ta ett vanligt jobb under vinterhalvåret o slit på o tjäna pengar under den tiden för på sommarn lär du ju inte bli direkt rik......

amen

#9 OFFLINE   ptr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 206 Inlägg:

Skrivet 23 Dec 2011, 00:05

jag har jobbat i butik med mitt heltids intresse innan, dock inte fiske. kan bara säga att jag efter tre år så slutade jag med min hobby, just pågrund av att det blev för mycket av det goda, så att säga. jobba inte allt för mycket så du tröttnar på ditt intresse. jag vet att många säkert inte hadde tröttnat men bara nått att ha i åtanke ! :)

MVH Peter

#10 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10166 Inlägg:

Skrivet 23 Dec 2011, 00:12

Just vintertid är ju inte fiskebutikernas högsäsong precis ;) OM man visstidsanställer så är det Juni-Aug ;)

Målare har oftast inte heller så fett om vintern. Jag tippar på att vanlig julhandel i stormarknadsbutik behöver hjälp ?

En normal social begåvning och utföra arbete utan att ifrågasätta är plus.

Vill du jobba halvt ihjäl dig så kör fiskeguide sommarhalvår, jaktguide och skoterguide och krydda med liftarbete övrig tid.

Kom ihåg att guider är sist isäng och först upp, och utstyr/mat mm förväntas vara i ordning. Efter ett tag så tar rutin vid men tiden innan kan vara kämpig. Fast det är väldigt givande när allt stämmer och man får stifta bekantskap med alla samhällsklasser.
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#11 ONLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3198 Inlägg:

Skrivet 23 Dec 2011, 01:15

Visa inläggsempai på 23 Dec 2011, 00:12 sade:

Just vintertid är ju inte fiskebutikernas högsäsong precis ;) OM man visstidsanställer så är det Juni-Aug ;)

Målare har oftast inte heller så fett om vintern. Jag tippar på att vanlig julhandel i stormarknadsbutik behöver hjälp ?

En normal social begåvning och utföra arbete utan att ifrågasätta är plus.

Vill du jobba halvt ihjäl dig så kör fiskeguide sommarhalvår, jaktguide och skoterguide och krydda med liftarbete övrig tid.

Kom ihåg att guider är sist isäng och först upp, och utstyr/mat mm förväntas vara i ordning. Efter ett tag så tar rutin vid men tiden innan kan vara kämpig. Fast det är väldigt givande när allt stämmer och man får stifta bekantskap med alla samhällsklasser.

Det gäller väl iprincip alla arbetsplatser idag? ...

Detta inlägg har redigerats av Cristoffer: 23 Dec 2011, 01:15

#12 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10166 Inlägg:

Skrivet 23 Dec 2011, 02:02

Jag menar det med glimten i ögat ;)

Kunskap om fiske och ett bra sätt att ta kunder samt ett visst mått av att vara självgående är önskvärt. Ingen är fullärd från start men ju mer som finns från start ju hetare är man ;)
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#13 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5940 Inlägg:

Skrivet 23 Dec 2011, 02:16

Visa inläggflugfiskarn999 på 22 Dec 2011, 11:14 sade:

Hejsan alla edgare!

Om du vill satsa på något som du gillar så får du gå ner i dina levnads kostnader
Har kolleger som håller på med konst och dom lever på nudlar ajvar och knäcke bröd
det funkar, dom kan hålla på med konst i heltid, berår helt o hållet hur mycket man vill offra
Maten har du ju när du fiskar och lite rötter i skogen och en tält och några timmars jobb i månaden så är det bara att köra på :) :)
Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar