Hoppa till innehåll

.

Ryggsäck

13 replies to this topic

#1 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 23 Dec 2011, 21:55

Hej alla glada,

Nu vankas det snart Jul :P

Och man är ledig och har tid att planera och tänka, jag undrar om det finns någon som kan ge lite tips på en bra ryggsäck ?

Jag har ingen monster utrustning utan tänker mer att jag ska få med,

En tub
En WJ midjeväska med diverse utrustning
Vadarbyxor, vadarskor
Lite torra kläder, ex skaljacka, byxor, tröja och ett par strumpor och kallingar.
Termos och lite annat smått att tugga på !

Lite remmar för att kanske få med en sovsäck !? Max 3 dagars turer !

Räcker en 30 liters till detta ? Sedan vill jag inte direkt ha något regnöverdrag utan hellre en säck i ryggan!

Alla tips och tankar är tacksamt
Gäddan är min kryptonit!

#2 OFFLINE   Spenwrist

Advanced Member

• Edgemember
  • 206 Inlägg:

Skrivet 23 Dec 2011, 22:00

30 liter är nog i minsta laget, allt går säkert ner men det är drygt att behöva packa upp allt när man skall ha något som ligger långt ner. En anna sak som jag tycker är smart är att ha allt i säcken och inte spänna fast utanpå, om sovsäcken blir blöt så blir turen snabbt ganska jobbig. 50 liter tror jag nog skulle passa bättre.

Detta inlägg har redigerats av Spenwrist: 23 Dec 2011, 22:01

http://www.fiskrens.wordpress.com där kan ni även se blåtiran som syns lite dåligt på profilbilden :)

#3 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6734 Inlägg:

Skrivet 23 Dec 2011, 22:06

Ortlieb Track 35 liter borde fixa det mesta.
Den blir min slitvarg som dagryggsäck, kameraryggsäck osv osv
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#4 OFFLINE   decode

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 12898 Inlägg:

Skrivet 23 Dec 2011, 22:40

Jag skulle definitivt satsa på en ryggsäck där jag kan packa allt jag vill ha med mig i ryggsäcken så jag slipper ha saker som hänger utanpå. Man blir bara störd på sån skit.

Jag är osäker på om jag ens får ner mina vadarskor i en 30L-säck :mellow: Och dom är stl 9 el 10 så inga båtar precis.....
bambuhyvling(.se)

-')<<<-<

Å den blir längre för varje inlägg….

#5 OFFLINE   borano20

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 511 Inlägg:

Skrivet 24 Dec 2011, 00:21

Hej..En Arcteryx Arrakis 50l. Sitter bra,vattentät utan nått överdrag. Finns tom ett fack som passar jättebra för en spötub på vänster sida. Finns visst i 40l också. Tyvärr bara i svart. mvh borano20

#6 ONLINE   Perro

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2117 Inlägg:

Skrivet 24 Dec 2011, 12:29

Jag hade nog också satsat på en 50-liters, bättre med några liter för mycket än att behöva våldspacka...Tänk även på att många vattentäta ryggsäckar är ganska smala och oflexibla, kan bli lite jobbigt att packa bulkiga prylar som vadarskor etc.....
"Att utveckla jägarblicken (coure d`oille) är nyckeln till att lyckas upptäcka öring.
Om du är en av dessa jägare som kan upptäcka hjortar medan du rör dig snabbt
genom skogen, så förstår du konceptet jägarblick."

-John Randolph

#7 OFFLINE   borano20

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 511 Inlägg:

Skrivet 24 Dec 2011, 13:31

Visa inläggPerro på 24 Dec 2011, 12:29 sade:

Jag hade nog också satsat på en 50-liters, bättre med några liter för mycket än att behöva våldspacka...Tänk även på att många vattentäta ryggsäckar är ganska smala och oflexibla, kan bli lite jobbigt att packa bulkiga prylar som vadarskor etc.....
Hej..Materialet är,som du skriver,stumt. Däremot är säcken inte speciellt smal (jfr gamla Bach..) Jag har aldrig riktigt fattat varför man ska ha ett par blöta,ibland skitiga skor INNE i säcken. Har alltid satt skorna UTANPÅ säcken. Resten inne. Skorna blir ju inte direkt blötare om det regnar..men kanske renare. mvh borano20

#8 ONLINE   Perro

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2117 Inlägg:

Skrivet 24 Dec 2011, 13:47

Visa inläggborano20 på 24 Dec 2011, 13:31 sade:

Har alltid satt skorna UTANPÅ säcken. Resten inne. Skorna blir ju inte direkt blötare om det regnar..men kanske renare. mvh borano20

Håller med, fattar inte riktigt varför man skulle vilja ha ett par blöta och leriga skor i säcken, allt annat blir ju blött och skitigt..........Det går ju fint att fästa dom utanpå så att det inte stör när man bär säcken.... ;)
"Att utveckla jägarblicken (coure d`oille) är nyckeln till att lyckas upptäcka öring.

-John Randolph

#9 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 25 Dec 2011, 15:08

Visa inläggPerro på 24 Dec 2011, 13:47 sade:

Håller med, fattar inte riktigt varför man skulle vilja ha ett par blöta och leriga skor i säcken, allt annat blir ju blött och skitigt..........Det går ju fint att fästa dom utanpå så att det inte stör när man bär säcken.... ;)

Nej det förstås :) Tänkte så klart inte så långt, men det låter mycket vettigare att hänga dem utanpå !

Tack för alla tips, tänkte ge mig ut i mellandagarna och se om man hittar något av ovan nämnda till en trevlig penning :)
Gäddan är min kryptonit!

#10 OFFLINE   decode

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 12898 Inlägg:

Skrivet 29 Dec 2011, 13:28

Har man inte kommit på att lera går att skölja av och att skorna kan läggas i en såndäringa plastpåse så förstår jag att man föredrar att ha dem utanpå säcken ;)

Min säck har ett fack med dubbla dragkedjor. Man kan dra bort väsktyget och endast ha nät, i det facket har jag vanligtvis mina skor när de är använda - då utan plastpåse (avsköljda!) så de torkar medan jag förflyttar mig.

Jag skulle fortfarande satsa på en säck som jag får plats med allt i, finns ju ingen mening med en liten ryggsäck om man ändå ska bulka på den med grejer utanpå. Vill man ha liten och lätt packning räcker det inte att köpa en liten säck, man får nog packa mindre prylar också :wacko: :lol:

Skanerost, har du köpt nån ryggsäck. Isf, vad blev det? :)

Detta inlägg har redigerats av decode: 29 Dec 2011, 13:28

bambuhyvling(.se)

-')<<<-<

Å den blir längre för varje inlägg….

#11 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 29 Dec 2011, 14:55

Hej,

Nej ingen säck ännu :) jag föredrar att titta närmre på det innan jag beslutar mig.

Tyvärr finns det inget överflöd av tid just nu, men efter nyår ska jag ut och kolla efter en säck :)
Gäddan är min kryptonit!

#12 ONLINE   Perro

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2117 Inlägg:

Skrivet 29 Dec 2011, 15:13

Visa inläggdecode på 29 Dec 2011, 13:28 sade:

Har man inte kommit på att lera går att skölja av och att skorna kan läggas i en såndäringa plastpåse så förstår jag att man föredrar att ha dem utanpå säcken ;)

Klart det går att ha skorna i påse, den övriga packningen går naturligtvis också att ha i påse, varför inte ha ryggsäcken i en påse också..? ;)
Problemet är att man får en fuktspridning, kondens, i säcken ialla fall. Om man tillsätter värme från personen som bär säcken kommer fukten att sprida sig oavsett påse, kanske funkar lite bättre om påsen är 100%-igt tät..Vakuumförpacka skorna kanske?

Tror jag fortsätter att lufttorka mina vadarskor.. -_-

-John Randolph

#13 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7227 Inlägg:

Skrivet 29 Dec 2011, 16:15

Visa inläggPerro på 24 Dec 2011, 13:47 sade:

Ett tips är att ha med sig en sk bläckfisk (köps billigt på närmaste mack). Den håller t.ex. kängorna stilla även då de hänger utanpå säcken. Den håller också kvar spötuben och den ihopvikta jackan.

#14 OFFLINE   borano20

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 511 Inlägg:

Skrivet 29 Dec 2011, 17:10

Visa inläggdecode på 29 Dec 2011, 13:28 sade:

Min säck har ett fack med dubbla dragkedjor. Man kan dra bort väsktyget och endast ha nät, i det facket har jag vanligtvis mina skor när de är använda - då utan plastpåse (avsköljda!) så de torkar medan jag förflyttar mig.

Jag skulle fortfarande satsa på en säck som jag får plats med allt i, finns ju ingen mening med en liten ryggsäck om man ändå ska bulka på den med grejer utanpå. Vill man ha liten och lätt packning räcker det inte att köpa en liten säck, man får nog packa mindre prylar också :wacko: :lol:

Skanerost, har du köpt nån ryggsäck. Isf, vad blev det? :)
Hej..Du vet,det är inte alltid så att man har nära till vatten å skölja av med,fast man tror det.. Annars håller jag med dig,man bör väl anpassa ryggsäcken efter packningen. I en vanlig plastpåse?? Lockar bara sådär. Erfarenheten säger att när påsen SKA vara hel,så är den likförbannat hålig. Blodig lever i den härna helt nya mackpåsen från imorse?? Visst,blod i hela jävla midjeväskan,that´s what... Jag hade själv tur för några år sedan,på Stadium köpte jag deras vattentäta packpåse med rullstängning. Det fanns visst nån med hål i,i högen . Med 90% rabatt kostade de 19kr styck.. Jo jag köpte alla. Fina att packa ner vadare å skor (även leriga) i,å sen slänga hela påsen i skuffen å åka vidare. Rullstängningen blir ett fint bärhandtag. Jo jag hittade en med två minimala hål i,f.ö.
Så det kan bli ett tips,en sån påse kan man då ha i bilen,eller på fottur. Leran stannar i påsen,knappast risk för att den läcker.. mvh borano20

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar