Hoppa till innehåll

.

Skjutlina + klumpfråga

16 replies to this topic

#1 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 25 Dec 2011, 23:13

Hej alla glada,

Vet att det finns en tråd om detta sedan innan men hittar tyvärr inte den :/

Men jag tänkte att jag ville ha en av mina extra spolar med shootingline+klumpar för att kunna variera lite på fisket :)

Frågan lyder, jag har en sameo viper #5 lina sedan innan som jag funderar på om jag skulle kunna klippa av klumpen på och sätta en ögla på? Sedan koppla en guideline coastal #8 klump på ? Blir detta för klent ? Fisket är då tänkt till HÖ.

Sedan är jag inne på att köra klump och shootingline på min #5 rulle med, men ser att det finns två typer av shooting line, en heldragen och en med kärna. Vad är skillnaden och vad är att föredra ?

Jag har även lagt en köpes annons på just #8 shooting och klump om någon missat detta ;)

Tackar på förhand för all information !
Gäddan är min kryptonit!

#2 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 12:07

Ingen ?

Ett enkelt ja eller nej räcker för frågan om jag kan använda sameo viper linan som shootingline :)
Gäddan är min kryptonit!

#3 OFFLINE   Vuttex

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 119 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 12:48

Ja, det kan du säkert. Tror inte att det blir en höjdare i att kasta långt dock och den kommer väl bygga en hel del plats på rullen. Personligen tycker jag inte riktigt om tanken med skjutlina till HÖ fiske. Men om jag skulle välja något så hade jag satt på en flytande monofil. Flytande för att försöka undvika att den trasslar in sig i tång etc. Monofil för att den har lite friktion vilket ger längre kast samt tar vädigt lite plats på rullen. Dessa kostar inte mycket, tex sufix. En skjutlina med kärna och pvc coating är att föredra om du vill ha något trevligare att hålla i, om du vill kunna menda etc. Kastar normalt sämre och med tiden slits coatingen.

#4 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 12:54

Ok bra svar tycker jag :)

Så med andra ord är en hel lina att föredra framför klump, hmm lutar mer och mer åt en Guideline coastal och slippa klydda för mycket!

Tack för svaret :)
Gäddan är min kryptonit!

#5 OFFLINE   julius

Advanced Member

• Edgemember
  • 552 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 13:56

Visa inläggSkanerost på 28 Dec 2011, 12:54 sade:

Ok bra svar tycker jag :)

Så med andra ord är en hel lina att föredra framför klump, hmm lutar mer och mer åt en Guideline coastal och slippa klydda för mycket!

Tack för svaret :)

Nej jag håller inte med. Ska du köpa en klump så är Guideline bra. Du kan själv klippa ihop dina klumpar genom att köpa 2:a sordering DT- linor för en billig peng. Kort klump högre klass, längre klump lägre klass. Vad gäller skjutlina eller runningline så tvistar de lärde....
Jag har fiskat med rätt många olika. Föredrar tunn flytande runningline. Självklart kan du vända på en annan lina och använda den som runningline.

Får du plats på rullen tycker jag inte du ska klippa av klumpen på din Sameo lina.

Vad du däremot bör träna på är att minimera antalet luftkast. Jag gör så att jag drar in linan till bara ett antal meter återstår, ser fluga väntar nån sekund och sen en rullkast för att få ut klimpen följt av en bakkast, dubbeldrar och så ut med linan. Jag själv använder inte linkorg, utan har löslinan i munnen.

#6 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 979 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 14:21

Flat nylon + Klump = Långa kast. Ovant i början med nylon som skjutlina. Rasslar i ringarna vid kast innan klumpen har kommit ut.
Skjutlina med coating, tex din sameo viper 5a + Klump = Långa kast, men inte riktigt lika långa som med ovanstående kombo. Inte alls lika ovant. Rasslar lite dock.
Heldragen Coastal = Normala kast. Slits fort.

Mina erfarenheter.
/ Karki

Detta inlägg har redigerats av karki: 28 Dec 2011, 14:23

#7 OFFLINE   julius

Advanced Member

• Edgemember
  • 552 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 14:39

Visa inläggkarki på 28 Dec 2011, 14:21 sade:

Flat nylon + Klump = Långa kast. Ovant i början med nylon som skjutlina. Rasslar i ringarna vid kast innan klumpen har kommit ut.
Skjutlina med coating, tex din sameo viper 5a + Klump = Långa kast, men inte riktigt lika långa som med ovanstående kombo. Inte alls lika ovant. Rasslar lite dock.
Heldragen Coastal = Normala kast. Slits fort.

Mina erfarenheter.
/ Karki

Kan bara hålla med! Träna på att ha mycket skjutlina i handen eller i munnen. Att bara lägga ner linan i vattnet framför dig leder bara till att den trasslar i sig i tång eller annat samt att kasten inte blir så långa.

#8 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 979 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 14:43

Visa inläggjulius på 28 Dec 2011, 14:39 sade:

Kan bara hålla med! Träna på att ha mycket skjutlina i handen eller i munnen. Att bara lägga ner linan i vattnet framför dig leder bara till att den trasslar i sig i tång eller annat samt att kasten inte blir så långa.

Jepp. En linkorg funkar också.

#9 ONLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 14:46

Du behöver inte kasta så långt som du kanske tror. Om du använder en "hel" lina så kastar du marginellt kortare, det trasslar mindre, dessutom behöver du inte fler luftkast. Jag har provat flera olika running och shootinglines + olika klumpmodeller...men har alltid gått tillbaka till en "hel" lina..

Använd linbricka eller korg om du är osäker, då slipper du stoppa in linan i munnen, alternativt hålla den i slingor mellan fingrarna, vilket varken är lätt eller särskilt skönt när det är kallt ute.

Men, men...var och en är ju salig i sin tro. :)
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

#10 ONLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 15:25

Ett alternativ skulle kunna vara en lina med integrerad klump. Det är alltså en lina som är byggd som en vanlig lina, med den skillnaden att den har en väldigt markerad klump, men ganska abrupt slut, utan "normal" baktapering. Den slutar alltså brant, går från tjock till smal på en kort bit. Dessutom är runninglinen smal och har låg friktion i ringarna. En sådan lina påminner väldigt mycket om en lina du tillverkar själv, fast med den fördelen att du inte har något rassel i öglorna eftersom linan inte är skarvad med öglor. Allt går i ett så att säga, precis som på en vanlig "hel" lina. Ett exempel på den är ex. Airflo 40+, kolla här. http://www.airflofis...-forty-plus.cfm Kolla även här, det blir dock lite missvisande då Hywel Morgan kastar lite bättre än de flesta..

Detta inlägg har redigerats av FlyFly: 28 Dec 2011, 15:26

One hook, two hookers...

#11 OFFLINE   Pada

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2566 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 15:54

En sån lina kanske vore nåt...? B)

#12 ONLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 16:54

Visa inläggPada på 28 Dec 2011, 15:54 sade:

En sån lina kanske vore nåt...? B)

Den + en vanlig till dig då alltså..! ^ ^

One hook, two hookers...

#13 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 979 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 18:16

Visa inläggFlyFly på 28 Dec 2011, 15:25 sade:

Ett alternativ skulle kunna vara en lina med integrerad klump. Det är alltså en lina som är byggd som en vanlig lina, med den skillnaden att den har en väldigt markerad klump, men ganska abrupt slut, utan "normal" baktapering. Den slutar alltså brant, går från tjock till smal på en kort bit. Dessutom är runninglinen smal och har låg friktion i ringarna. En sådan lina påminner väldigt mycket om en lina du tillverkar själv, fast med den fördelen att du inte har något rassel i öglorna eftersom linan inte är skarvad med öglor. Allt går i ett så att säga, precis som på en vanlig "hel" lina. Ett exempel på den är ex. Airflo 40+, kolla här. http://www.airflofis...-forty-plus.cfm Kolla även här, det blir dock lite missvisande då Hywel Morgan kastar lite bättre än de flesta..

Riktigt grymt! :D

#14 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 18:52

Tack för tipset Fly Fly,

Ska absolut överväga denna linan till arsenalen, jag tror att jag testar med en coastal intermediat slow sink och ser vad det resulterar :)
Gäddan är min kryptonit!

#15 ONLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 18:57

Coastallinan är ganska säkert sveriges mest sålda kustlina, så ditt köp behöver ju inte kännas direkt förhastat. :)

One hook, two hookers...

#16 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30765 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 19:03

Visa inläggFlyFly på 28 Dec 2011, 14:46 sade:

Du behöver inte kasta så långt som du kanske tror. Om du använder en "hel" lina så kastar du marginellt kortare, det trasslar mindre, dessutom behöver du inte fler luftkast. Jag har provat flera olika running och shootinglines + olika klumpmodeller...men har alltid gått tillbaka till en "hel" lina..

Använd linbricka eller korg om du är osäker, då slipper du stoppa in linan i munnen, alternativt hålla den i slingor mellan fingrarna, vilket varken är lätt eller särskilt skönt när det är kallt ute.

Men, men...var och en är ju salig i sin tro. :)

Trodde inte jag skulle skriva setta men jag håller med :)
Testat med skjutlina vid kustfiske efter öring/gädda men det är bara trassel och skit. Oavsett linbricka eller ej. Kör med "hemmagjord" fly line shooting head. Kapad klump som passar spöt och sedan coatad runingline.(klipp o klistra Barrio GT140s)
Postad bild

#17 ONLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 28 Dec 2011, 19:56

Visa inläggsasse på 28 Dec 2011, 19:03 sade:

Trodde inte jag skulle skriva setta men jag håller med :)
Testat med skjutlina vid kustfiske efter öring/gädda men det är bara trassel och skit. Oavsett linbricka eller ej. Kör med "hemmagjord" fly line shooting head. Kapad klump som passar spöt och sedan coatad runingline.(klipp o klistra Barrio GT140s)

Du är en fin kille du Sasse..! <_<

One hook, two hookers...

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar