Hoppa till innehåll

.

ramudberget i sommar

12 replies to this topic

#1 OFFLINE   flugfiskarn999

Advanced Member

• Edgemember
  • 835 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 09:37

I sommar skulle jag visst åka till Ramundberget med några släktingar och fiska.
Jag skulle vilja ha lite förslag på bra vatten.
Det behöver inte vara vatten med jätteöring uppåt 3-4 kg, även små går bra bara det finns gått om dem.
Jag kommer åka i agusti.
Jag vore även tacksam om ni kunde ge förslag på några speciella flugor som är bra att ha i just det vattnet som ni föreslår.

Tacksam för svar/ joel
fiska bör man annars dör man...
fiskar gör man likfan dör man...

#2 OFFLINE   Nils Gustafsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 13:50

Jag har fiskat flitigt i området Funäsdalen/Tänndalen/Ramundbrget/Tännäs nu några sommrar irad. Jag har bara fiskat spinnfiske men jag kan tänka mig olika torrfluger typ som superpuppan, e-12an, klinkhammer kan funka när fisken biter för iblan kan den ta på vad som hellst där uppe om man hittar rätt plats vid rätt tid. annars tror jag det är klassiska öringflugor som gäller :) ska satsa på fluga där uppe juni/juli kan kanske höra av mig efter å säga vad som funka för mig.

#3 OFFLINE   flugfiskarn999

Advanced Member

• Edgemember
  • 835 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 16:38

Nils Gustafsson på 04 Jan 2012, 13:50 sade:

Jag har fiskat flitigt i området Funäsdalen/Tänndalen/Ramundbrget/Tännäs nu några sommrar irad. Jag har bara fiskat spinnfiske men jag kan tänka mig olika torrfluger typ som superpuppan, e-12an, klinkhammer kan funka när fisken biter för iblan kan den ta på vad som hellst där uppe om man hittar rätt plats vid rätt tid. annars tror jag det är klassiska öringflugor som gäller :) ska satsa på fluga där uppe juni/juli kan kanske höra av mig efter å säga vad som funka för mig.
Väldigt gärna, det vore nog nyttigt, och det är alltid kul att läsa raporter
fiska bör man annars dör man...
fiskar gör man likfan dör man...

#4 OFFLINE   Cechnymfen

Advanced Member

• Edgemember
  • 184 Inlägg:

Skrivet 09 Jan 2012, 23:42

Hej.
Var uppe i Ramundberget sommaren 2010 med min fru. Du kommer att få ett fantastiskt fiske, det kan jag lova dig.
Ljusnan som rinner ner mot Funäsdalen, är ett mycket fint vatten. Vattnet är "clear as gin", glasklart. Fin öring, mycket skygg. Nedströms Bruksvallarna är en mycket fin sträcka, där ån ringlar sig fram med många fina platser att fiska på !!
Tännån ger självklart ett bra fiske.
Mittån är en å som kan ge mycket fin öring om du lyckas lura den. Härlig natur. Jävligt kul att gå längs åkanten och försöka lura öringen som gömmer sig längs de bevuxna kanterna.
På vägen upp till Mittån finns ett tjärn, minns ej vad det heter, här kan man fånga stor fisk.
Jag var som sagt där uppe 2010 och det var första veckan i juli, så det var inte mycket till torrflugefiske. Hade dock detta ett mycket bra fiske.
Trevlig resa, jag är inte alls avis......... ;)
Hoppas att detta var till lite hjälp.
Vadning: det vanligaste sättet för en torrflugefiskare att förvandlas till en våtflugefiskare.
There's a fine line between flyfishing and just standing on the shore like an idiot.

#5 OFFLINE   Nils Gustafsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 17:02

MIttå öring är inte så svår lurad, tog 3 st över 0,7kg på en kvart på samma ställe:) men rekordet är 10-20 på en halvtimme (små men de hann inte landa innan de tog , ingen större än 0,3 typ )

#6 OFFLINE   Flyfisher-56

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 238 Inlägg:

Skrivet 27 Jan 2012, 17:53

Cechnymfen på 09 Jan 2012, 23:42 sade:

Hej.
Var uppe i Ramundberget sommaren 2010 med min fru. Du kommer att få ett fantastiskt fiske, det kan jag lova dig.
Ljusnan som rinner ner mot Funäsdalen, är ett mycket fint vatten. Vattnet är "clear as gin", glasklart. Fin öring, mycket skygg. Nedströms Bruksvallarna är en mycket fin sträcka, där ån ringlar sig fram med många fina platser att fiska på !!
Mittån är en å som kan ge mycket fin öring om du lyckas lura den. Härlig natur. Jävligt kul att gå längs åkanten och försöka lura öringen som gömmer sig längs de bevuxna kanterna.
På vägen upp till Mittån finns ett tjärn, minns ej vad det heter, här kan man fånga stor fisk.
Jag var som sagt där uppe 2010 och det var första veckan i juli, så det var inte mycket till torrflugefiske. Hade dock detta ett mycket bra fiske.
Hejsan! det var lite trevlig info här. Jag skall också dit i sommar med frugan och ett annat par och vandra. Tanken är att ett flugspö skall med i bagaget. Då du besökte Mittån var det vid Mittådalen ner mot Messlingen. Har en film med William och Peter S där dom fiskar där uppe. En sträcka går dom vid en golfbana där det ser väldigt fint ut. Det bör ju vara ovanför Ramundberget enl kartan.

#7 OFFLINE   Flyfiction

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 330 Inlägg:

Skrivet 27 Jan 2012, 18:57

Hallå,

Precis som "cechnymfen" skriver så finns det många fina sträckor i Ljusnan.
Prova tex. att gå till "klinken" uppströms Ramundberget och fiska dig tillbaks längs ån.
En bra dagsetapp med kristallklart vatten och ett riktigt smygfiske. :wub:

//Andreas

#8 OFFLINE   Flyfisher-56

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 238 Inlägg:

Skrivet 27 Jan 2012, 19:03

Flyfiction på 27 Jan 2012, 18:57 sade:

Hallå,

Precis som "cechnymfen" skriver så finns det många fina sträckor i Ljusnan.
Prova tex. att gå till "klinken" uppströms Ramundberget och fiska dig tillbaks längs ån.
En bra dagsetapp med kristallklart vatten och ett riktigt smygfiske. :wub:

//Andreas
Tackar och bugar för infon. Helt plötsligt känns denna vecka med familjen och fjällvandring som en helt annan resa.

#9 OFFLINE   Flyfisher-56

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 238 Inlägg:

Skrivet 27 Jan 2012, 19:11

hej igen. Menar du mot klinkerstugan som kartan visar. Eller går du inte ända upp till stugan. Hur långt är det ca till klinken.

#10 OFFLINE   Flyfisher-56

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 238 Inlägg:

Skrivet 27 Jan 2012, 19:19

Cechnymfen på 09 Jan 2012, 23:42 sade:

Hej.
hej igen. Beskriv gärna lite mera ingående vägen upp till Mittån. Utgick du från Ramundberget och hur därifrån till ån.

#11 OFFLINE   Nils Gustafsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Skrivet 27 Jan 2012, 22:46

hej, jag har fiskat uppströms från mittådalen, vi ställer bilen på mittkläpps vägen(?) sen går ner och har haft fantastiskt fiske :)

#12 OFFLINE   Flyfiction

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 330 Inlägg:

Skrivet 28 Jan 2012, 12:09

Flyfisher-56 på 27 Jan 2012, 19:11 sade:

hej igen. Menar du mot klinkerstugan som kartan visar. Eller går du inte ända upp till stugan. Hur långt är det ca till klinken.

Japp, jag menar Klinken-stugan.
Det är ca 5km att ta sig dit, vet inte om stugan finns kvar sen den brann ner för länge sedan.
Kom ihåg att det kan vara ganska lite vatten så långt upp i systemet och att det är riktigt klart.
Men det finns fina hålor och mycket överhäng som fisken gärna placerar sig under.

//Andreas

#13 OFFLINE   Nils Gustafsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Skrivet 28 Jan 2012, 15:18

stugan finns kvar ( iallafall några hus) och en hängbro över ljusnan till öst sidan blir det tror jag men när det normalt med vatten så går det vada om man går mot ljusan från parkeringen.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar