Hoppa till innehåll

.

Flugfiske-feber sopar mattan....

80 replies to this topic

#1 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 19:13

....med AoF!!

eller vad sæger ni?
jag håller denna tidning som helt klart bæst i Sverige.
mer substans och inte så flummig som AoF som borde førnya sig lite

#2 OFFLINE   julius

Advanced Member

• Edgemember
  • 552 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 19:26

Tacka vet jag Fly Fisherman.

Flugfiskefeber går in som tvåa. Flugfiske i Norden har blivit rätt flummig.

#3 OFFLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5058 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 20:02

Nej, jag håller inte med om mattsopandet. Substans nog? ^_^

#4 ONLINE   Norrahisingen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 212 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 20:13

Håller med! Har även känslan av att FIN gjort en uppryckning.

#5 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 20:14

Det jag har läst av Flugfiskefeber är bara positivt. Troligen bästa tidningen enligt mitt tycke. Ej prenumerant...än.

#6 OFFLINE   Mörtamicke

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 20:20

Jag fastnade för Flugfiske-feber direkt. Tycker det är en bra tidning med mycket inspiration.

#7 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 20:40

senaste numret av FF ær en riktig højdare, helt enkelt sånt man ønskar få læsa nær man køper en tidning.</p>
AoF læmnar ofta saker att ønska...men det ær ju i mitt tycke och smak ;)

Att læsa i FiN och sen i AoF om hur fiskar kænner smærta eller icke ær hemskt tråkigt.</p>
Kaka på kaka och en ren av-apning som inte borde fått gå i tryck hos den andra tidningen.</p>

FF får 5 toasters av mig!!</p>

#8 OFFLINE   Shanti

Advanced Member

• Edgemember
  • 4709 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 20:42

Visa inläggmeek på 02 Jan 2012, 20:40 sade:

senaste numret av FF ær en riktig højdare, helt enkelt sånt man ønskar få læsa nær man køper en tidning.</p>
AoF læmnar ofta saker att ønska...men det ær ju i mitt tycke och smak ;)

Att læsa i FiN och sen i AoF om hur fiskar kænner smærta eller icke ær hemskt tråkigt.</p>
Kaka på kaka och en ren av-apning som inte borde fått gå i tryck hos den andra tidningen.</p>

FF får 5 toasters av mig!!</p>

Tycker personligen att det är bra att tidningar tar upp frågor av det slaget.

#9 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 20:52

visst, men det ræcker med att læsa om det i en tidning, samma månad t.ex

#10 OFFLINE   Västvis

Advanced Member

• Edgemember
  • 2691 Inlägg:

Skrivet 03 Jan 2012, 10:46

Kan bara hålla med om att Flug Fiske Feber har varit ett posetivt inslag bland Flugfisketidningar. Hoppas att det även kan höja kvaliten på övriga svenska Flugfisketidningar. :)

#11 OFFLINE   amebix

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 644 Inlägg:

Skrivet 03 Jan 2012, 11:58

om dom nu inte börjar upprepa sej efter ett år som alla andra tidningar har en förmåga att göra så........

#12 OFFLINE   olyckskorpen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 66 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 21:24

Halloj allihopa. Jag jobbar i skrivande stund med nästa nummer av Flugfiske-Feber. En kompis tyckte jag skulle titta på den här tråden, så då gjorde jag det.
Brukar inte lägga mig i diskussioner där man riskerar att bli jävig, men tänkte ändå ta tillfället i akt att bocka och buga å våra skribenters och fotografers vägnar, för allt snällt som sagts och samtidigt passa på att påpeka att jag även inbjuder till lite ris bland rosorna. Vi behöver konstruktiv kritik för att inte upprepa oss. Med andra ord, vi vill göra en tidning som lever och växer och det kan den inte göra utan input från omvärlden. Från er läsare och en hel del hårt arbete förstås. Ni är alla välkomna att peka på våra svagheter, så vi kan bli bättre. Vi vill bli bättre. Vi vill bli så bra vi någonsin kan. Vi vill överraska!
Eftersom det finns sådana oerhörda kunskapsresurser här på forumet i det ämne som vi alla är så intresserade av, så är ni också lika välkomna att tipsa, själva skriva artiklar, ta bilder, eller bara ringa eller maila och snacka fiske. Vi vill göra en bred tidning där det ska finnas något för de flesta flugfiskare. Vare sig man fiskar lite av varje, eller helt snöat in på en art. Lax, harr, öring och röding, försöker vi alltid ha med, men är öppna för förslag. Vi försöker också ta upp lite ovanligare arter för att belysa sådant vi inte tror är så välkänt än.
Så, tipsa, rosa, risa...för er egen skull så att ni får en tidning ni vill läsa...
och ha en bra kväll.
Gott nytt flugfiskeår på er alla!
eller borde jag säga
Gott nytt skitfiskeår?

Vänligen
Marcus de Zayo Hallquist - Flugfiske-Feber

;)

typer

#13 OFFLINE   mp86

Advanced Member

• Edgemember
  • 2389 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 21:29

Köper båda tidningarna. Tycker båda är bra. Senaste flugfiskefeber ligger hemma. Har inte hunnit läsa den. Har bara tittat igenom den och ser trevligt ut med harr artikeln:)

#14 OFFLINE   Richard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1559 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 22:41

Kan bara hålla med, Flugfiske Feber är riktigt bra, lite mer SBSer bara =)

#15 OFFLINE   GA GBG

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 233 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 22:48

Glömde senaste numret av AoF på ett hotellrum, hade bara bläddrat i den men det spelade ingen roll tycker att FlugfiskeFeber är flera klasser bättre.....!

#16 OFFLINE   Forslöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 317 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 23:50

Flugfiske-feber spelar i Premier League, resten i Allsvenskan, Fly & Tie dessvärre på en grusplan.

Forslöf
- När jag kom hem var namnskylten borta på dörren och låskolven var utbytt.
- Men du kom ju hem bara efter tio dagar?
- Nej nej förfan, jag kom hem den sjunde oktober

#17 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 814 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 23:53

RIS: ingen namngivning av vattnet eller ens specifika platser i reportagen!?
Det sticker i ögonen hos folk som själv lärt sig genom många års lyckade och mindre lyckade turer när nya fiskare blir presenterade den erfarnes surt förvärvade pärlor på silverfat. Själv blir jag förbannad. Kanske göra reportage i vidare perspektiv om allmänt upptäckande av egna vatten, hur tillfredsställande det är, hur man börjar leta etc.
Men nog är tidningen er mycket bra allt. iallafall för ett par år sedan jag sist hade en i min hand.
Super Natural British Columbia

#18 OFFLINE   Forslöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 317 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 00:03

Visa inläggrensvind på 13 Jan 2012, 23:53 sade:

Det sticker i ögonen hos folk som själv lärt sig genom många års lyckade och mindre lyckade turer när nya fiskare blir presenterade den erfarnes surt förvärvade pärlor på silverfat. Själv blir jag förbannad. Kanske göra reportage i vidare perspektiv om allmänt upptäckande av egna vatten, hur tillfredsställande det är, hur man börjar leta etc.
Men nog är tidningen er mycket bra allt. iallafall för ett par år sedan jag sist hade en i min hand.

Håller med faktiskt, vi som har vart med ett tag känner ändå igen platserna geografiskt på bilder osv. Men jag kan tänka mig att tex. om Uffe i Ammarnäs bjuder med reportrar upp till skalet så vill han nog ha något för det och inte ett censureat reportage om ett "hemligt vatten"

Forslöf

#19 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 00:04

FFF har rätt schyssta prenumerations -dealer just nu :)
De två DVD:erna med Hyvel är riktigt bra och informativa.
Vision rullen är en bra deal e.t.c

AoF får nog ta sig i kragen innan de blir allt för distanserade.

#20 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 00:07

Visa inläggForslöf på 14 Jan 2012, 00:03 sade:

Men jag kan tänka mig att tex. om Uffe i Ammarnäs bjuder med reportrar upp till skalet så vill han nog ha något för det och inte ett censureat reportage om ett "hemligt vatten"

Forslöf

det är nog inga problem i dessa fall ;)

#21 OFFLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12624 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 00:15

Vettig åsikt men tidningen har väl ändå inte funnits i ett par år.. Tror att du tänker på Allt om Flugfiske..?

Nåväl, tror att det var förra numret? Artikeln med Jonathan och Gäddfisket var jävligt intressant, kanske ska stanna ett par dagar extra i Saxnäs och införa övertalning..?
Lyckad utgåva överhuvudtaget!
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

#22 OFFLINE   Forslöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 317 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 00:43

Det viktigaste ändå med en flugfisketidning tycker jag ändå är att dom tar till vara på sidorna i tidningen och inte fyller på med Permit, Bonefish och saltvattensfiske mellan maj-sept. Vi är hemskt privilegierade som har världens vackraste fjäll i form av Skanderna här på hemmaplan och det är fan i mig LYX! Mer av det tycker jag!

Forslöf

#23 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 814 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 00:44

Du har nog rätt att jag snurrade till det. Minns att jag verkligen gillade fiskefeber när den kom och förmodligen lästa jaf AoFF också och blandade ihop. Gillar Febers E.zine skarpt.
Super Natural British Columbia

#24 OFFLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12624 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 00:50

Visa inläggForslöf på 14 Jan 2012, 00:43 sade:

Det viktigaste ändå med en flugfisketidning tycker jag ändå är att dom tar till vara på sidorna i tidningen och inte fyller på med Permit, Bonefish och saltvattensfiske mellan maj-sept. Vi är hemskt privilegierade som har världens vackraste fjäll i form av Skanderna här på hemmaplan och det är fan i mig LYX! Mer av det tycker jag!

Forslöf
Just sånt som jag gillar,även Svenskt fiske naturligtvis!

Delta 3 Pro Staff

#25 OFFLINE   Forslöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 317 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 01:07

Jag förstår att väldigt många gillar det fisket och fantiserar och brasfiskar med det i tankarna, det måste vara så jäkla läckert att fiska på flats men en valfri ström i Rostuområdet är the realdeal för mig, både planerings & finansieringsmässigt :P

Forslöf

#26 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 01:11

Jag gillar Marcus de Zayo Hallquist, han verkar tänka till lite innan han skriver ngt.
Gammal skåpmat blir man ju matad med så det räcker av andra.

Sen, artikeln om månskensfiskarna i FFF är hur grym som helst, mer sånt tack :wub:

Om lite mer än 2 månader ska vi få veta av AoF hur vi ska ta havsöringen igen, ska bli intressant ;)

#27 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 01:15

Visa inläggForslöf på 14 Jan 2012, 01:07 sade:

Jag förstår att väldigt många gillar det fisket och fantiserar och brasfiskar med det i tankarna, det måste vara så jäkla läckert att fiska på flats men en valfri ström i Rostuområdet är the realdeal för mig, både planerings & finansieringsmässigt :P

Forslöf

har ngn en avatar med en bild på sig och 3 kg's öring blir jag riktigt avundsjuk, men togs fotot på kolahalvön så går det fetbort, tyvärr :wacko:

#28 OFFLINE   olyckskorpen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 66 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 12:01

Hej Rensvind. Vet inte säkert om det var FFF du syftade på, men antar det. Anledningen till att vi i många reportage inte nämner vart fisket utspelar sig är tre.

Den förta är att vi försöker väga effekterna av det ökade fisketryck en artikel eventuellt kan ge. Det vill säga, är det ett litet vatten med dåligt reglerat fiske, skulle ett sådant vatten kunna utarmas och ödeläggas om det plötsligt kom dit en massa människor. Ibland är det ett redaktionellt beslut, andra gånger skribenten själv som fattar det. Vi har ju alla arbetat hårt för våra "pärlor" och det är säkert en kombination av att man vill ha kvar dem, samtidigt som man försöker se till vattnens bästa i ett längre perspektiv. Vi vill inte att vår tidning ska vara en del av att ha förstört ett vatten.
Så tycker jag personligen dessutom att man också ska få arbeta lite för att få skattkartan till de riktiga pärlorna. Det sållar så att säga agnarna från vetet. Eller de riktigt dedikerade från de som bara orkar med snabbmatsserverade helpensionsresor till fiskedrömmarna. Med lite engagemang kan man få reda på allt. Det finns inga hemliga vatten, bara mer eller mindre välkända.
Anledning nummer två är rent praktisk. Vi har ännu inte något riktigt stall med skribenter och fotografer, som kan skickas ut till olika destinationer. Det kommer och vi har absolut för avsikt att skriva om destinationer, där fisket och allting kring det ska beskrivas. Det finns ju också väldigt många vatten och fiskevårdsområden som har bra ordning på fisket och kvoteringar och kvoter, för att vattnet ska tåla fisketrycket. I sådana fall ska vi naturligtvis dela med oss av pärlorna.
Men inte bara doldisar, vi har för avsikt att skildra allt ifrån lokala p&t-sjöar som man enkelt kan svänga förbi en timme efter jobbet en onsdag. Klassiska fiskevatten som Älvkarleby, Emån, Mörrum, Lainio.....Kort sagt, allt vi ännu inte skrivit om men som kan vara intressant att ta upp. På vårt sätt.

Den tredje anledningen är att många av våra artiklar försöker snarare behandla en företeelse som förekommer i flera vatten -det kan vara hur elritseleken ger fint öringfiske om man prickar in den, hur man kan få en tidig start på säsongen genom att fiska med bäcksländeimitationer från vårisen, om hullinglösa krokar fungerar lika bra som sådana med hulling.....och mycket mycket mer. I sådana fall prövar vi ofta våra teorier i praktiskt fiske. Vi åker alltså någon stans för att fiska. Av det får vi ut ett bildmaterial vi kan illustrera artikeln med, men framförallt, vi har praktiskt testat våra antaganden och kan utvärdera värdet i dem.
Vår tidning görs inte vid skrivborden på ett förlag inne i stan. Den görs på en laptop i sätet på fiskebilen, i tältet, på fjället....på väg. Vi fiskar först och skriver sedan om det. Inte tvärt om.

PS. Redan i kommande nummer kommer just en sådan artikel som du efterfrågar; Hur man hittar sina drömvatten.....genom att göra efterforskningar på nätet. Hoppas det kan vara något.

Ha det så gott

Marcus de Zayo Hallquist - redaktör Flugfiske-Feber ;)

#29 OFFLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12624 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 12:39

Jag tände till ordentligt på Jonathans gäddfiske i Vilhelminatrakten, verkar riktigt bra där och jag vill dit, hinner väl inte med men viljan finns iaf!!!

Delta 3 Pro Staff

#30 OFFLINE   Flyfiction

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 330 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 12:50

Visa inläggolyckskorpen på 14 Jan 2012, 12:01 sade:

Hej Rensvind. Vet inte säkert om det var FFF du syftade på, men antar det. Anledningen till att vi i många reportage inte nämner vart fisket utspelar sig är tre.

Den förta är att vi försöker väga effekterna av det ökade fisketryck en artikel eventuellt kan ge. Det vill säga, är det ett litet vatten med dåligt reglerat fiske, skulle ett sådant vatten kunna utarmas och ödeläggas om det plötsligt kom dit en massa människor. Ibland är det ett redaktionellt beslut, andra gånger skribenten själv som fattar det. Vi har ju alla arbetat hårt för våra "pärlor" och det är säkert en kombination av att man vill ha kvar dem, samtidigt som man försöker se till vattnens bästa i ett längre perspektiv. Vi vill inte att vår tidning ska vara en del av att ha förstört ett vatten.
Så tycker jag personligen dessutom att man också ska få arbeta lite för att få skattkartan till de riktiga pärlorna. Det sållar så att säga agnarna från vetet. Eller de riktigt dedikerade från de som bara orkar med snabbmatsserverade helpensionsresor till fiskedrömmarna. Med lite engagemang kan man få reda på allt. Det finns inga hemliga vatten, bara mer eller mindre välkända.
Anledning nummer två är rent praktisk. Vi har ännu inte något riktigt stall med skribenter och fotografer, som kan skickas ut till olika destinationer. Det kommer och vi har absolut för avsikt att skriva om destinationer, där fisket och allting kring det ska beskrivas. Det finns ju också väldigt många vatten och fiskevårdsområden som har bra ordning på fisket och kvoteringar och kvoter, för att vattnet ska tåla fisketrycket. I sådana fall ska vi naturligtvis dela med oss av pärlorna.
Men inte bara doldisar, vi har för avsikt att skildra allt ifrån lokala p&t-sjöar som man enkelt kan svänga förbi en timme efter jobbet en onsdag. Klassiska fiskevatten som Älvkarleby, Emån, Mörrum, Lainio.....Kort sagt, allt vi ännu inte skrivit om men som kan vara intressant att ta upp. På vårt sätt.

Den tredje anledningen är att många av våra artiklar försöker snarare behandla en företeelse som förekommer i flera vatten -det kan vara hur elritseleken ger fint öringfiske om man prickar in den, hur man kan få en tidig start på säsongen genom att fiska med bäcksländeimitationer från vårisen, om hullinglösa krokar fungerar lika bra som sådana med hulling.....och mycket mycket mer. I sådana fall prövar vi ofta våra teorier i praktiskt fiske. Vi åker alltså någon stans för att fiska. Av det får vi ut ett bildmaterial vi kan illustrera artikeln med, men framförallt, vi har praktiskt testat våra antaganden och kan utvärdera värdet i dem.
Vår tidning görs inte vid skrivborden på ett förlag inne i stan. Den görs på en laptop i sätet på fiskebilen, i tältet, på fjället....på väg. Vi fiskar först och skriver sedan om det. Inte tvärt om.

PS. Redan i kommande nummer kommer just en sådan artikel som du efterfrågar; Hur man hittar sina drömvatten.....genom att göra efterforskningar på nätet. Hoppas det kan vara något.

Ha det så gott

Marcus de Zayo Hallquist - redaktör Flugfiske-Feber ;)

Vi ser fram emot nästa nummer Marcus ;)

//Andreas

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar