.
Flugfiske-feber sopar mattan....
#3 OFFLINE
Skrivet 02 Jan 2012, 20:02
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
#5 ONLINE
Skrivet 02 Jan 2012, 20:14
#7 OFFLINE
Skrivet 02 Jan 2012, 20:40
AoF læmnar ofta saker att ønska...men det ær ju i mitt tycke och smak
Att læsa i FiN och sen i AoF om hur fiskar kænner smærta eller icke ær hemskt tråkigt.</p>
Kaka på kaka och en ren av-apning som inte borde fått gå i tryck hos den andra tidningen.</p>
FF får 5 toasters av mig!!</p>
#8 OFFLINE
Skrivet 02 Jan 2012, 20:42
meek på 02 Jan 2012, 20:40 sade:
AoF læmnar ofta saker att ønska...men det ær ju i mitt tycke och smak
Att læsa i FiN och sen i AoF om hur fiskar kænner smærta eller icke ær hemskt tråkigt.</p>
Kaka på kaka och en ren av-apning som inte borde fått gå i tryck hos den andra tidningen.</p>
FF får 5 toasters av mig!!</p>
Tycker personligen att det är bra att tidningar tar upp frågor av det slaget.
#12 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2012, 21:24
Brukar inte lägga mig i diskussioner där man riskerar att bli jävig, men tänkte ändå ta tillfället i akt att bocka och buga å våra skribenters och fotografers vägnar, för allt snällt som sagts och samtidigt passa på att påpeka att jag även inbjuder till lite ris bland rosorna. Vi behöver konstruktiv kritik för att inte upprepa oss. Med andra ord, vi vill göra en tidning som lever och växer och det kan den inte göra utan input från omvärlden. Från er läsare och en hel del hårt arbete förstås. Ni är alla välkomna att peka på våra svagheter, så vi kan bli bättre. Vi vill bli bättre. Vi vill bli så bra vi någonsin kan. Vi vill överraska!
Eftersom det finns sådana oerhörda kunskapsresurser här på forumet i det ämne som vi alla är så intresserade av, så är ni också lika välkomna att tipsa, själva skriva artiklar, ta bilder, eller bara ringa eller maila och snacka fiske. Vi vill göra en bred tidning där det ska finnas något för de flesta flugfiskare. Vare sig man fiskar lite av varje, eller helt snöat in på en art. Lax, harr, öring och röding, försöker vi alltid ha med, men är öppna för förslag. Vi försöker också ta upp lite ovanligare arter för att belysa sådant vi inte tror är så välkänt än.
Så, tipsa, rosa, risa...för er egen skull så att ni får en tidning ni vill läsa...
och ha en bra kväll.
Gott nytt flugfiskeår på er alla!
eller borde jag säga
Gott nytt skitfiskeår?
Vänligen
Marcus de Zayo Hallquist - Flugfiske-Feber
typer
#14 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2012, 22:41
#16 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2012, 23:50
Forslöf
- Men du kom ju hem bara efter tio dagar?
- Nej nej förfan, jag kom hem den sjunde oktober
#17 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2012, 23:53
Det sticker i ögonen hos folk som själv lärt sig genom många års lyckade och mindre lyckade turer när nya fiskare blir presenterade den erfarnes surt förvärvade pärlor på silverfat. Själv blir jag förbannad. Kanske göra reportage i vidare perspektiv om allmänt upptäckande av egna vatten, hur tillfredsställande det är, hur man börjar leta etc.
Men nog är tidningen er mycket bra allt. iallafall för ett par år sedan jag sist hade en i min hand.
#18 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2012, 00:03
rensvind på 13 Jan 2012, 23:53 sade:
Det sticker i ögonen hos folk som själv lärt sig genom många års lyckade och mindre lyckade turer när nya fiskare blir presenterade den erfarnes surt förvärvade pärlor på silverfat. Själv blir jag förbannad. Kanske göra reportage i vidare perspektiv om allmänt upptäckande av egna vatten, hur tillfredsställande det är, hur man börjar leta etc.
Men nog är tidningen er mycket bra allt. iallafall för ett par år sedan jag sist hade en i min hand.
Håller med faktiskt, vi som har vart med ett tag känner ändå igen platserna geografiskt på bilder osv. Men jag kan tänka mig att tex. om Uffe i Ammarnäs bjuder med reportrar upp till skalet så vill han nog ha något för det och inte ett censureat reportage om ett "hemligt vatten"
Forslöf
#20 OFFLINE
#21 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2012, 00:15
Nåväl, tror att det var förra numret? Artikeln med Jonathan och Gäddfisket var jävligt intressant, kanske ska stanna ett par dagar extra i Saxnäs och införa övertalning..?
Lyckad utgåva överhuvudtaget!
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts
Delta 3 Pro Staff
#22 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2012, 00:43
Forslöf
#24 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2012, 00:50
Forslöf på 14 Jan 2012, 00:43 sade:
Forslöf
Delta 3 Pro Staff
#25 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2012, 01:07
Forslöf
#26 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2012, 01:11
Gammal skåpmat blir man ju matad med så det räcker av andra.
Sen, artikeln om månskensfiskarna i FFF är hur grym som helst, mer sånt tack
Om lite mer än 2 månader ska vi få veta av AoF hur vi ska ta havsöringen igen, ska bli intressant
#27 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2012, 01:15
Forslöf på 14 Jan 2012, 01:07 sade:
Forslöf
har ngn en avatar med en bild på sig och 3 kg's öring blir jag riktigt avundsjuk, men togs fotot på kolahalvön så går det fetbort, tyvärr
#28 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2012, 12:01
Hej Rensvind. Vet inte säkert om det var FFF du syftade på, men antar det. Anledningen till att vi i många reportage inte nämner vart fisket utspelar sig är tre.
Den förta är att vi försöker väga effekterna av det ökade fisketryck en artikel eventuellt kan ge. Det vill säga, är det ett litet vatten med dåligt reglerat fiske, skulle ett sådant vatten kunna utarmas och ödeläggas om det plötsligt kom dit en massa människor. Ibland är det ett redaktionellt beslut, andra gånger skribenten själv som fattar det. Vi har ju alla arbetat hårt för våra "pärlor" och det är säkert en kombination av att man vill ha kvar dem, samtidigt som man försöker se till vattnens bästa i ett längre perspektiv. Vi vill inte att vår tidning ska vara en del av att ha förstört ett vatten.
Så tycker jag personligen dessutom att man också ska få arbeta lite för att få skattkartan till de riktiga pärlorna. Det sållar så att säga agnarna från vetet. Eller de riktigt dedikerade från de som bara orkar med snabbmatsserverade helpensionsresor till fiskedrömmarna. Med lite engagemang kan man få reda på allt. Det finns inga hemliga vatten, bara mer eller mindre välkända.
Anledning nummer två är rent praktisk. Vi har ännu inte något riktigt stall med skribenter och fotografer, som kan skickas ut till olika destinationer. Det kommer och vi har absolut för avsikt att skriva om destinationer, där fisket och allting kring det ska beskrivas. Det finns ju också väldigt många vatten och fiskevårdsområden som har bra ordning på fisket och kvoteringar och kvoter, för att vattnet ska tåla fisketrycket. I sådana fall ska vi naturligtvis dela med oss av pärlorna.
Men inte bara doldisar, vi har för avsikt att skildra allt ifrån lokala p&t-sjöar som man enkelt kan svänga förbi en timme efter jobbet en onsdag. Klassiska fiskevatten som Älvkarleby, Emån, Mörrum, Lainio.....Kort sagt, allt vi ännu inte skrivit om men som kan vara intressant att ta upp. På vårt sätt.
Den tredje anledningen är att många av våra artiklar försöker snarare behandla en företeelse som förekommer i flera vatten -det kan vara hur elritseleken ger fint öringfiske om man prickar in den, hur man kan få en tidig start på säsongen genom att fiska med bäcksländeimitationer från vårisen, om hullinglösa krokar fungerar lika bra som sådana med hulling.....och mycket mycket mer. I sådana fall prövar vi ofta våra teorier i praktiskt fiske. Vi åker alltså någon stans för att fiska. Av det får vi ut ett bildmaterial vi kan illustrera artikeln med, men framförallt, vi har praktiskt testat våra antaganden och kan utvärdera värdet i dem.
Vår tidning görs inte vid skrivborden på ett förlag inne i stan. Den görs på en laptop i sätet på fiskebilen, i tältet, på fjället....på väg. Vi fiskar först och skriver sedan om det. Inte tvärt om.
PS. Redan i kommande nummer kommer just en sådan artikel som du efterfrågar; Hur man hittar sina drömvatten.....genom att göra efterforskningar på nätet. Hoppas det kan vara något.
Ha det så gott
Marcus de Zayo Hallquist - redaktör Flugfiske-Feber
#29 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2012, 12:39
Delta 3 Pro Staff
#30 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2012, 12:50
olyckskorpen på 14 Jan 2012, 12:01 sade:
Den förta är att vi försöker väga effekterna av det ökade fisketryck en artikel eventuellt kan ge. Det vill säga, är det ett litet vatten med dåligt reglerat fiske, skulle ett sådant vatten kunna utarmas och ödeläggas om det plötsligt kom dit en massa människor. Ibland är det ett redaktionellt beslut, andra gånger skribenten själv som fattar det. Vi har ju alla arbetat hårt för våra "pärlor" och det är säkert en kombination av att man vill ha kvar dem, samtidigt som man försöker se till vattnens bästa i ett längre perspektiv. Vi vill inte att vår tidning ska vara en del av att ha förstört ett vatten.
Så tycker jag personligen dessutom att man också ska få arbeta lite för att få skattkartan till de riktiga pärlorna. Det sållar så att säga agnarna från vetet. Eller de riktigt dedikerade från de som bara orkar med snabbmatsserverade helpensionsresor till fiskedrömmarna. Med lite engagemang kan man få reda på allt. Det finns inga hemliga vatten, bara mer eller mindre välkända.
Anledning nummer två är rent praktisk. Vi har ännu inte något riktigt stall med skribenter och fotografer, som kan skickas ut till olika destinationer. Det kommer och vi har absolut för avsikt att skriva om destinationer, där fisket och allting kring det ska beskrivas. Det finns ju också väldigt många vatten och fiskevårdsområden som har bra ordning på fisket och kvoteringar och kvoter, för att vattnet ska tåla fisketrycket. I sådana fall ska vi naturligtvis dela med oss av pärlorna.
Men inte bara doldisar, vi har för avsikt att skildra allt ifrån lokala p&t-sjöar som man enkelt kan svänga förbi en timme efter jobbet en onsdag. Klassiska fiskevatten som Älvkarleby, Emån, Mörrum, Lainio.....Kort sagt, allt vi ännu inte skrivit om men som kan vara intressant att ta upp. På vårt sätt.
Den tredje anledningen är att många av våra artiklar försöker snarare behandla en företeelse som förekommer i flera vatten -det kan vara hur elritseleken ger fint öringfiske om man prickar in den, hur man kan få en tidig start på säsongen genom att fiska med bäcksländeimitationer från vårisen, om hullinglösa krokar fungerar lika bra som sådana med hulling.....och mycket mycket mer. I sådana fall prövar vi ofta våra teorier i praktiskt fiske. Vi åker alltså någon stans för att fiska. Av det får vi ut ett bildmaterial vi kan illustrera artikeln med, men framförallt, vi har praktiskt testat våra antaganden och kan utvärdera värdet i dem.
Vår tidning görs inte vid skrivborden på ett förlag inne i stan. Den görs på en laptop i sätet på fiskebilen, i tältet, på fjället....på väg. Vi fiskar först och skriver sedan om det. Inte tvärt om.
PS. Redan i kommande nummer kommer just en sådan artikel som du efterfrågar; Hur man hittar sina drömvatten.....genom att göra efterforskningar på nätet. Hoppas det kan vara något.
Ha det så gott
Marcus de Zayo Hallquist - redaktör Flugfiske-Feber
Vi ser fram emot nästa nummer Marcus
//Andreas
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar