olyckskorpen på 16 Jan 2012, 14:25 sade:
Jag tycker också det var rätt så kul att se hur samma tema kan bli i två olika publikationer. Nu hade ju AOF ägnat den saken mycket mer utrymme, så naturligtvis sa de också mer om saken.
...men det börjar faktiskt ryktas att öringen är på väg tillbaka så sakteliga. Vi får väl se vad som händer för oss Tokholmare i framtiden.
Ha det gott
/Marcus
Inget kommer hända om vi inte ser över fiskevården samt skarv och sälbestånd. Med störst prioritet på fiskevårdsbiten. Vi saknar vild fisk som kan utveckla sin egna genetik. Olika stammar av havsöring som har sina unika egenskaper.
Det är givet att sönderavlad åvaåöring (inget fel på åvaåöringen i sig) blir mat direkt till skarv och säl. Det är som att kasta ut mig på savannen. Hur länge överlever jag? Vi har inte samma ekosystem i östersjön som för tjugo år sen.
Men för och gå till topic: Kul med flugfisketidningar. Läser allt som har med flugfiske att göra. Och att artiklar återkommer flera gånger i olika skepnader ser jag som positivt. Oftast finns någon ny infallsvinkel eller liknande. Vilket kan få mig som läsare att börja fundera på nytt alternativt komma på någon ny teori som sen kan testas vid vattnet. Man blir liksom aldrig fulllärd.
/ John
Detta inlägg har redigerats av karki: 16 Jan 2012, 14:41