Hoppa till innehåll

.

Hur fiska nymf i strömmande vatten?

28 replies to this topic

#1 OFFLINE   flugfiskarn999

Advanced Member

• Edgemember
  • 835 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 12:36

Idag var jag och besökte ett strömmande vatten, dock utan öring men ville bara fiska av mig lite xD
Men som rubriken lyyder så undrar jag lite om nyumf fiske i strömmande vatten.
hur gör man när man fiskar med nymf nedströms, hur vet man när man får napp?
Jag läste oxå på någon fiske sida att man måste byta nymf för olika djup stämmer detta?
tacksam om ni kan hjälpa mig med fler tekniker gällande nymf fiske.
tacksam för svar /joel
fiska bör man annars dör man...
fiskar gör man likfan dör man...

#2 OFFLINE   M.Ågren fd Gimriver

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 891 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 12:46

Micke
jag kommer ej svara på frågor om fiske i Stavre eller Gimån här på Edge

#3 OFFLINE   M.Ågren fd Gimriver

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 891 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 13:01

Nedströms eller Uppströms Nymffiske

Vid fiske med nymf gäller det att få flugan att hinna ner på djupet innan den når ståndplatsen där fisken står samt att vara vaksam då huggen kan vara svåra att upptäcka.

Fisket bör ske med så lite lina i vattnet som möjligt tills den når fram och därefter sänka ner spöt så att flugan börjar arbeta. nymphfisket kan man köra med
med Nappindikatorer i olika modeller som finns typ : Bio Strike eller Indicator leaders

sjläv köra jag med CdC-indikator i färgen : grå , eller röd även gul

M,Ågren

Detta inlägg har redigerats av MÅgren Flyfishinggimriver: 04 Jan 2012, 13:07

#4 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 13:04

Olika tyngd för olika djup stämmer. Man vill få flugan till fisken och då får man anpassa flugans tyngd till vart fisken kan tänkas befinna sig.

#5 OFFLINE   flugfiskarn999

Advanced Member

• Edgemember
  • 835 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 13:06

blir det inte ett väldigt bytande av flugor då?

#6 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 13:08

Visa inläggflugfiskarn999 på 04 Jan 2012, 13:06 sade:

Man lär sig med tiden om sina flugor och vilka som fiskar på ett visst sätt. Bara att fiska på så kommer det

#7 OFFLINE   M.Ågren fd Gimriver

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 891 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 13:11

Visa inläggflugfiskarn999 på 04 Jan 2012, 13:06 sade:

nej de blir inte de man får bara tänka på det när man siter å binder vart du ska fiska ock så
då gör man så att man kör med skaller på vissa å koppartråd på vissa nympher och vissa nympher helt utan skalle å koppartråd

#8 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 13:14

Du kan dessutom variera flugans sjunktid med tafslängden/ vinkeln uppströms samt om du kollapsar kastet eller ej...man kan variera nymffisket i oändlighet, det är det som gör det så kul/svårt :)

#9 OFFLINE   M.Ågren fd Gimriver

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 891 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 13:14

litet tips : annars så kan man ju använda en Torrfluga ( streaking caddis )som Nappindikatorer NZ Tackel = Tafs i krokböjen och med en eller två nymfer gärna med guldskalle på den sista flugan.

kan vara mycket bra om de är en snabb strömm man fiskar i

#10 OFFLINE   M.Ågren fd Gimriver

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 891 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 13:15

Visa inläggKen på 04 Jan 2012, 13:14 sade:

Du kan dessutom variera flugans sjunktid med tafslängden/ vinkeln uppströms samt om du kollapsar kastet eller ej...man kan variera nymffisket i oändlighet, det är det som gör det så kul/svårt :)

helt klart Ken håller med fullt

#11 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 13:21

youtube ;)

#12 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6734 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 13:58

Visa inläggmeek på 04 Jan 2012, 13:21 sade:

youtube ;)
Är det en fluga eller?
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#13 OFFLINE   Flugan85

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1120 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 14:04

jo en rätt ny fluga från typ 2004;)

#14 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 14:12

hela det där med internet är bara en fluga och kommer vara bortglömt om ngt år :lol:

#15 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 14:56

Visa inläggmeek på 04 Jan 2012, 14:12 sade:

hela det där med internet är bara en fluga och kommer vara bortglömt om ngt år :lol:
Hoppas inte...för hur ska Jag dåöverleva som har affärsidé att sälja flugor på internet? eller sälja internet som fluga? :D

#16 OFFLINE   flugfiskarn999

Advanced Member

• Edgemember
  • 835 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 15:41

tack för alla svar :)

#17 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 19:11

Visa inläggflugfiskarn999 på 04 Jan 2012, 12:36 sade:

Idag var jag och besökte ett strömmande vatten, dock utan öring men ville bara fiska av mig lite xD
Men som rubriken lyyder så undrar jag lite om nyumf fiske i strömmande vatten.
hur gör man när man fiskar med nymf nedströms, hur vet man när man får napp?
Jag läste oxå på någon fiske sida att man måste byta nymf för olika djup stämmer detta?
tacksam om ni kan hjälpa mig med fler tekniker gällande nymf fiske.
tacksam för svar /joel

Johan Klingberg's Czechnymf DVD eller Hywel Morgan's River Fishing Under the Midnight Sun DVD'n gör dig till en "mindre expert på området" ;)

Finns säkert ngn som säljer dessa 2 till en billig peng om du annonserar under köpes :)

#18 OFFLINE   bjsc

Advanced Member

• Edgemember
  • 72 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 20:45

Du kan ju lyssna på Johan Klingberg på flugfiskeradion http://www.flugfiske...ohan-klingberg/

#19 OFFLINE   flugfiskarn999

Advanced Member

• Edgemember
  • 835 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 09:29

Vi tar en situation då....
Jag står utvadad i en å.
En fisk vakar uppströms mig.
hur gör jag?

Ska jag kasta flugan strax ovanför fisken rakt uppströms och ta in linan i samma fart som vattnet strömmar mot mig, eller ska jag rycka lite fortare än vattnet strömmar mot mig?

#20 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 09:51

Kolla hur fisken vakar...suger den i sig, head & tailar den....plaskar den?...
Byt sedan plats...gå uppströms... så du fåren klar överblick om strömmen och eventuella rörelser...

Suger den i sig flugan ska du välja en kläckare eller högt fiskad nymf (nu utgår jag att du INTE väljer en torrfluga eftersom vi pratar nymffiske)
fetta in nymfen och lägg den 4 meter ovanför vaket som om du fiskar torrfluga...helst med ett reach kast...annars måste du menda upp så att du kan hålla kontakt med nymfen...Du ser hugget.
Är det en head and tail, skulle jag göra liknande men med en tyngre nymf...flytta mig så jag är i position att kasta snett uppströms ...5-6 meter ovan vaket....låt sjuk´nka ta kontakt direkt,,,sedan med en nedåtmend på linan stoppa så att nymfen ökar hastighet och stiger lagom ca 1 meter ovanför där jag såg vaket...då har fisken tid att se stigningen av nymfen...alternativt är en infettad nymf jag drar ner strax innan vaket och låter "pluppa upp" framför fisken..du ser hugget...

Alternativ tre med en plaskande "dykande" fisk...jag ökar då på en eller ett par meter tafsspets...ju mindre fluga ju tunnare tafs
Jag väljer tung nymf...presenterad högt uppströms och kontaktar nymfen så den studsar på botten...antingen "czeck style, eller med nedåtmend på linan...ser jag en dragning gör jag mothugg uppströms.
Vill man ha en enklare metod väljer man en NZ rigg, eller med indikator, då är det bara hitta djupet och kasta uppströms.

och sedan kan man köra ALLA dessa i olika combos...från stoppa linan och stiga från djupare alla varianter där du kör nymfen till slut helt i ytan...med indikator eller utan...allt vad DU gillar...Grunden är KONTAKT med nymfen UTAN att störa dess naturliga rörelser.

MIN personliga stil är EN fluga, ingen indikator...jag vet det är svårt, men jag har KUL :) jag fiskar Balkan style med hjälp av linan, för JAG tycker det är roligast...mycket för att jag gillar kasta fluga, och avskyr att ha flera flugor på tafsen...Inget är fel, ha kul! :)

Läs strömmen...kolla att du kan få till drifter utan störningar...kolla botten vegitiation och färg.
Jag väljer oftast färg på nymfen efter bottenfärgen (om jag blindfiskar)... Är det rödbrun botten väljer jag en rödbrun nymf..är det sand ?..då väljer jag ljusare nymf osv...Brukar funka bra för mig...
Vet jag det är mycket gamarus? är det dagsländor som kläcker, eller massa nattsländor..vakar det inte?...ja då FINNS numferna där iallafall...kolla under en sten...sitter det larver i vegitationen...kolla efter husmask...det finns alltid mat under ytan för fisken :)
ja..du fattar hur mycket varianter man kan göra :D ...Nymffisket är spännande och JÄVLIGT kul!

Ett litet tillägg: Kolla efter om du ser skuggor...blänk....kanske liten "vit" rörelse, det kan räcka för att se ett hugg...du kan ibland i perferiseendet bara "uppleva" en färgskiftning, det kan vara ett hugg.. en örings vita mun kan du se om du har klart vatten....ett blått skimmer kan vara en reflektion av ett harrsegel...eller en svart rörelse som kan vara en svart röding mun...man ser inte det skarpt, men konstigt nog kan man förnimma hugget utan att känna det...ju mer du fiskar ju mer förvånad kan man bli v att man bara helt plötsligt märker att man gjort muthugg o att en fisk sitter där!
När man är i zonen är det rent magiskt...man bara VET att man har en fisk.....jag Älskar detta fisket :)
Skitfiske!
Ken

Detta inlägg har redigerats av Ken: 05 Jan 2012, 10:02

#21 OFFLINE   Flyfisher-56

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 238 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 10:01

Visa inläggKen på 05 Jan 2012, 09:51 sade:

Kolla hur fisken vakar...suger den i sig, head & tailar den....plaskar den?...
Byt sedan plats...gå uppströms... så du fåren klar överblick om strömmen och eventuella rörelser...

Suger den i sig flugan ska du välja en kläckare eller högt fiskad nymf (nu utgår jag att du INTE väljer en torrfluga eftersom vi pratar nymffiske)
fetta in nymfen och lägg den 4 meter ovanför vaket som om du fiskar torrfluga...helst med ett reach kast...annars måste du menda upp så att du kan hålla kontakt med nymfen...Du ser hugget.
Är det en head and tail, skulle jag göra liknande men med en tyngre nymf...flytta mig så jag är i position att kasta snett uppströms ...5-6 meter ovan vaket....låt sjuk´nka ta kontakt direkt,,,sedan med en nedåtmend på linan stoppa så att nymfen ökar hastighet och stiger lagom ca 1 meter ovanför där jag såg vaket...då har fisken tid att se stigningen av nymfen...alternativt är en infettad nymf jag drar ner strax innan vaket och låter "pluppa upp" framför fisken..du ser hugget...

Alternativ tre med en plaskande "dykande" fisk...jag ökar då på en eller ett par meter tafsspets...ju mindre fluga ju tunnare tafs
Jag väljer tung nymf...presenterad högt uppströms och kontaktar nymfen så den studsar på botten...antingen "czeck style, eller med nedåtmend på linan...ser jag en dragning gör jag mothugg uppströms.
Vill man ha en enklare metod väljer man en NZ rigg, eller med indikator, då är det bara hitta djupet och kasta uppströms.

och sedan kan man köra ALLA dessa i olika combos...från stoppa linan och stiga från djupare alla varianter där du kör nymfen till slut helt i ytan...med indikator eller utan...allt vad DU gillar...Grunden är KONTAKT med nymfen UTAN att störa dess naturliga rörelser.

MIN personliga stil är EN fluga, ingen indikator...jag vet det är svårt, men jag har KUL :) jag fiskar Balkan style med hjälp av linan, för JAG tycker det är roligast...mycket för att jag gillar kasta fluga, och avskyr att ha flera flugor på tafsen...Inget är fel, ha kul! :)

Läs strömmen...kolla att du kan få till drifter utan störningar...kolla botten vegitiation och färg.
Jag väljer oftast färg på nymfen efter bottenfärgen (om jag blindfiskar)... Är det rödbrun botten väljer jag en rödbrun nymf..är det sand ?..då väljer jag ljusare nymf osv...Brukar funka bra för mig...
Vet jag det är mycket gamarus? är det dagsländor som kläcker, eller massa nattsländor..vakar det inte?...ja då FINNS numferna där iallafall...kolla under en sten...sitter det larver i vegitationen...kolla efter husmask...det finns alltid mat under ytan för fisken :)
ja..du fattar hur mycket varianter man kan göra :D ...Nymffisket är spännande och JÄVLIGT kul!
Skitfiske!
Ken
Hejsan. Ett litet tips kan vara att titta på Roman Mosers tre filmer om fiske med dagsländor i olika stadier. Även hans första film A new ways of fishing caddis flies är bra och lärorik. Denna film var lite av en aha upplevelse för mig en gång i tiden. Där får du kunskap om hur viktigt det är att fiska flugan rätt och mindre fokus på extrema imitationer.
Kent

#22 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 10:04

Går dom få tag i Kent?....kan man få låna om du har dom? :)

#23 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 10:16

låter som det skulle kunna vara de 3 filmerna om simmare, krypare, klättrare, grävare mm med Martin Falklind.
isf finns filmerna att köpa lite var stanns ;)

#24 OFFLINE   Flyfisher-56

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 238 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 10:21

Det är helt rätt. Dessa tre finns med svenskt tal av Martin F, men den andra filmen om Caddis..... finns endast i original som kom i mitten på 80-talet om jag inte minns fel, åren går.
Kent

#25 OFFLINE   Flyfisher-56

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 238 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 10:24

Visa inläggKen på 05 Jan 2012, 10:04 sade:

Går dom få tag i Kent?....kan man få låna om du har dom? :)
Hej Ken. Missade ditt svar först. Jo jag har samtliga hans filmer både med M Falklind och i original med engels speaker. Har även Caddis filmen kopierad från VHS men med lite sämre skärpa.
Kent

#26 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 10:27

Visa inläggFlyfisher-56 på 05 Jan 2012, 10:24 sade:

Hej Ken. Missade ditt svar först. Jo jag har samtliga hans filmer både med M Falklind och i original med engels speaker. Har även Caddis filmen kopierad från VHS men med lite sämre skärpa.
Kent
Coolt! kan du ta med dom så får jag kika lite nån dag?
Jag har ett gäng med andra amerikanska "gurus" men tycker det mesta dom kör är "indikatorfiske" med massa blyhagel o skit på tafsen.....inget fiske jag själv uppskattar,

#27 OFFLINE   Flyfisher-56

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 238 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 10:49

Jag ringer nån dag. Skall till K-na nästa vecka. Så kan vi bestämma närmare. Du såg mitt mail om fisket igår och att vi bokat flyg nu till Bosnien.
Kent

#28 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 14:43

Yep, såg det!, ska ta tag i min bokning oxo a.s.a.p!

#29 OFFLINE   Tidan

Advanced Member

• Edgemember+
  • 320 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 15:33

Romans filmer om Bäcksländor och Streamerfiske är rätt trevliga med. Tror han säljer sina filmer via sin hemsida :)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar