Hoppa till innehåll

.

Köpa GPS till bilen - rekommendationer

gps bilgps

3 replies to this topic

#1 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 09:42

Min mobiltelefons GPS fungerar inte längre, jag kan bara få information via GSM-master och det är ganska opålitligt så fort jag tar mig utanför tullarna, och först i sommar kan jag byta telefon. Om jag är ute i skärgården kan jag lika gärna använda sextant och polstjärnan som referenser så jag behöver en till bilen. Någon har förslag på en lämplig manick? Ni får också gärna skriva om det är någon modell, märke eller prisklass jag bör undvika. En modell som går att ha med sig ut i busken vore bra, alltså inte alltför skrymmande men ändå så pass stor bildskärm att den går att följa den säkert när jag kör.

Jag tänker mig Garmin eller liknande upp till max 2 000 kr.

Detta inlägg har redigerats av MathiasL: 05 Jan 2012, 09:43

Detta är MathiasL

Myggbygg

I only wish to catch a fish, so juicy sweet!

#2 OFFLINE   caenis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 72 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 11:23

Jag kan varmt rekommendera Garmin 1390T eller 1490T, har en 1490 och är mkt nöjd.

den är ju inte vattentätad om det är det du är ute efter, men för bilbruk är den kalas, gillr funktionen "lane guidance" framför allt.
Nu ingick livstids kartuppdateringar i någon kampanj såg jag, har för mig någon reade ut den för 699 i julas, kalaspris för den navigatorn enligt mig.

Annars är det mycket en smaksak vilket gränssnitt man gillar bäst, och vilka funktioner man har nytta av.

de är i stort lika bra allihopa nu.

Lycka till!

#3 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 13:06

Visa inläggcaenis på 05 Jan 2012, 11:23 sade:

Jag kan varmt rekommendera Garmin 1390T eller 1490T, har en 1490 och är mkt nöjd.

den är ju inte vattentätad om det är det du är ute efter, men för bilbruk är den kalas, gillr funktionen "lane guidance" framför allt.
Nu ingick livstids kartuppdateringar i någon kampanj såg jag, har för mig någon reade ut den för 699 i julas, kalaspris för den navigatorn enligt mig.

Annars är det mycket en smaksak vilket gränssnitt man gillar bäst, och vilka funktioner man har nytta av.

de är i stort lika bra allihopa nu.

Lycka till!

Nu kostar den 1390 på Elgiganten, inte så farligt ändå. Det finns ett par över 2000 kr som har livstids kartuppdatering men frågan är ju om den håller så länge... Eller är det så att kartuppdateringen finns kvar så länge jag håller fast vid Garmin?

Jag kräver inte att den ska vara vattentät men att den går att ha med sig ut till skog och mark. Batteritid verkar vara 3-4 timmar. Inte optimalt men det går ju att stänga av den när jag är framme.

Vad innebär "lane guidance"? Är det förresten möjligt att med alla med pekskärm att pricka en punkt på kartan (t ex slutet på en namnlös skogsväg) och sedan peka på därifrån jag åker och därmed få en vägbeskrivning. Och hur är det allmänt med typ timmervägar, brukar de vara med?
Detta är MathiasL

Myggbygg

I only wish to catch a fish, so juicy sweet!

#4 OFFLINE   caenis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 72 Inlägg:

Skrivet 22 Jan 2012, 21:05

Visa inläggMathiasL på 05 Jan 2012, 13:06 sade:

Nu kostar den 1390 på Elgiganten, inte så farligt ändå. Det finns ett par över 2000 kr som har livstids kartuppdatering men frågan är ju om den håller så länge... Eller är det så att kartuppdateringen finns kvar så länge jag håller fast vid Garmin?

Jag kräver inte att den ska vara vattentät men att den går att ha med sig ut till skog och mark. Batteritid verkar vara 3-4 timmar. Inte optimalt men det går ju att stänga av den när jag är framme.

Vad innebär "lane guidance"? Är det förresten möjligt att med alla med pekskärm att pricka en punkt på kartan (t ex slutet på en namnlös skogsväg) och sedan peka på därifrån jag åker och därmed få en vägbeskrivning. Och hur är det allmänt med typ timmervägar, brukar de vara med?
Lane guidance" är när navin talar om för dig när du ska lägga dig i en specifik fil, tex om du om en tid skall svänga av på avfart till vänster och du ligger i innerfilen. superbra om man inte är van vid storstadstrafik.

vissa "timmervägar" är med, och vissa grusvägar inte, tyvärr är ej underlaget 100% på någon navigator.

du väljer bara dit du ska och väljer "kör" oftast mha. adress eller postnummer, men borde gå med koordinater också, här kanske ngn annan kan fylla i?

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar