Hoppa till innehåll

.

Att välja bort ett intresse....

82 replies to this topic

#61 OFFLINE   T3

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 00:17

Visa inläggSvanberg på 06 Jan 2012, 19:39 sade:

Ja,det kan vara lite jobbigt...i mitt fall så fick jag ta mig en funderare i Augusti. Tiden och pengarna räckte helt enkelt inte till,så någonting måste bort ur ekvationen. Mina dåvarande stora fritidsintressen var flugfisket(såklart),jakt,pistolskytte och utöver det bygger jag en 10 sekunders bruksbil. Egentligen så var det lätt,har nu gjort mig av med alla enhandsvapen både pistoler och revolvrar och kvar står iaf ett SM-brons.Nevertheless så lämnar det ett tomrum kvar,en stor social bit som kommer fattas...men man får trappa upp fisket helt enkelt(om det ens går)...flugfisket var inte ens med i övervägningen,vilket jag utgår från att alla här förstår,det är ju heligt....

Så,behöver tröst...skriv gärna om ni fått offra något för fisket på tidsbristens altare..
Intressant tråd, alla har sina intressen o behov! Följer man sitt hjärta då vet man vad man vill! Själv mår jag inte bra om jag in får svinga spöt på några dagar(helst vid vatten) mår helt enkelt inte bra! Sedan kombinerat med kung fu träning :D då mår jag som en kung+familjen! Frågade min kung fu tränare när är man fanatisk, fick ett enkelt svar =när man man tänker kung fu alla timmar man e vaken=varning! :P Tur att jag flugfiskar ;) =50-50%
Känner flera st. som valt bort flugfiske för regeringen(frugan) och vet att dom mår dåligt, skulle aldrig hända mig(skulle aldrig hålla) :P Kanske du skall börja tävla i precision i stället för distans! :D
Mvh/Seppo

#62 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 05:27

Visa inläggJock Scott på 07 Jan 2012, 00:12 sade:

Tack!

Ja, så här i efterhand så fattar man inte varför man höll på som man gjorde?

Spela som är så kul! Är lite som fisket att man kommer in i en annan värld och stänger ute alla bekymmer.
Nu är fisket det jag prioriterar mest. Fiske på dygnets ljusa timmar och sen på kvällen/natten blir det en del spelande när frugan ska glo halv åtta hos mig och Leila Bakar o allt vad det heter. Men Leilas bak kan vara trevligt att titta på ibland också.
Ishockeyn lade ja av med till förmån för att orka med skolan då det begav sig men ångrar det beslutet än idag och kommer nog alltid göra. Under årets lite mörkare period är det kampsporten som är det mest fysiska men det kommer jag dra ner på när fisket kommer igång och det blir ljusare längre på dagarna och då allt annat förutom fisket känns som bortslösad tid.

#63 OFFLINE   Dynaudio

Advanced Member

• Edgemember
  • 118 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 12:41

Jag har tre stora intressen som jag tycker fungerar ganska bra ihop. Fiskar och fotar när det är årstid för det och lyssnar på musik/hifi när det är mörkt kallt och dystert. Försöker att inte prioritera bort något men tyvärr är det ganska dyra intressen.
Vissa år köper man en ny förstärkare medans andra så åker man på någon dyr resa till fjärran vatten. Många gånger tänker man dock att man kanske skulle lägga ner något av dom men hur kan man leva utan dessa?

Sedan är det kul med Wisky, Kaffe, Vin, Bilar, Datorer, Hembio, Mat, Renovering och allt annat som är intressant i livet.

Tyvärr så tar ju jobbet många timmar, frugan skall ha sin tid och huset skall underhållas. Barn som är vuxna tar inte ens i närheten lika mycket tid.

Så ta väl vara på de timmar ni får till övers. De är guld värda.
HiFi- och Musiktokig Flugfiskare med Camera

#64 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 13:12

Många gamla kampsportare i den här tråden. Jag höll på med jujutsu i gymnasiet och ett par år efter (mina karateutövande kompisar kallade det för knep & knåp - skitungar :)) men nu är det bara hederlig löpning, gym och lite cykel för migsom gäller i träningsväg. Jag kommer aldrig att kunna prioritera bort träningen för att fiska mer, de två intressena måste ha en balans. Fast om man räknar i timmar är nog fisket lite på plus trots allt.
Detta är MathiasL

Myggbygg

I only wish to catch a fish, so juicy sweet!

#65 OFFLINE   jakobj

Advanced member

• Edgemember+
  • 2481 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 14:18

Visa inläggMathiasL på 08 Jan 2012, 13:12 sade:

Många gamla kampsportare i den här tråden. Jag höll på med jujutsu i gymnasiet och ett par år efter (mina karateutövande kompisar kallade det för knep & knåp - skitungar :)) men nu är det bara hederlig löpning, gym och lite cykel för migsom gäller i träningsväg. Jag kommer aldrig att kunna prioritera bort träningen för att fiska mer, de två intressena måste ha en balans. Fast om man räknar i timmar är nog fisket lite på plus trots allt.

Ja verkligen mycket kampsortare! Undrar om flugfiske och kampsport har något gemensamt? Alltså något speciellt som triggas eller tilltalar människor som går att finna både i kampsport och flugfiske?
Godmorgon!

#66 OFFLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 14:21

Visa inläggjakobj på 08 Jan 2012, 14:18 sade:

Ja verkligen mycket kampsortare! Undrar om flugfiske och kampsport har något gemensamt? Alltså något speciellt som triggas eller tilltalar människor som går att finna både i kampsport och flugfiske?

Det är nog det att det ingår mycket kast i bägge.....
En anings piggare samt några hg lättare

#67 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 14:24

finding the Zen of flyfishing ;)

#68 ONLINE   TraNaN

Advanced Member

• Edgemember+
  • 477 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 14:48

Själv är man 18 och har redan skador som man kommer få dras med hela livet, knän... Helt hopplöst, tvungen att lägga av med fotboll och innebandyn som låg mig varmt om hjärtat, men har istället börjat med cykling för att röra på mig. Bland de få saker som jag kan göra utan att känna av smärtan.
Inte kul att skada sig som ung, nästa steg är operation som det inte ens var säkert att det skulle bli bättre, så det skiter jag i.

Så nu är det väl att man följer mer sport (100% passionerad gnagare) och fisket som ligger topp 2 av intressen, skulle aldrig kunna prioritera bort det ena eller det andra.

#69 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 14:54

En till f.d. Ju Jutsu (hokutoryu)
-En kramnödiga typer di dära flugfiskarna... :P

Men jag kom inte så långt på stigen när ena axeln alltid ville ur...

#70 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 14:56

Båda drar till sig nördar av värsta sort?? Du kan träna din raka höger i 30 år och fortfarande inte uppnå perfektion... å likadant är det med kastandet, flugbindandet mm. Självplågandet är nog också en viktig ingridiens.Tror att det är så för mig i alla fall!

Detta inlägg har redigerats av jani: 08 Jan 2012, 14:58

torrt, smått & grått

http://www.vojman.se/

#71 ONLINE   Martin G f.d. Lagrace

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1129 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 15:00

Jag har slutligen efter en massa års besatthet valt bort golfen nästan helt. Jag har inga barn men men har ändå svårt att få tiden att räcka till.
Jag känner ingen direkt sorg faktisk. Mer ett vagt sug ibland.
Jag har alltid haft lätt att försjunka i intressen. Och jag vill ha fler. Golfen tog bara så sjukt mycket tid såsom banorna och kulturen ser ut idag.
Beslutet är nära, tror jag, att flytta utanför centrala Stockholm till något större för att få mer plats och enklare kunna ägna mig åt både fiske och annat. Inte för att de är det viktigaste i livet, men för att de balanserar allt annat.

#72 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 18:12

Kanske kan vara så att man får ut överskottsenergin och aggressionerna i kampsportandet och sedan finner lugnet och ron i fisket? :) Blir någon slags balans där vilket man nog behöver för välbefinnandet.

Detta inlägg har redigerats av Derkaderb: 08 Jan 2012, 18:14

#73 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 18:32

Är oxå mycket intresserad av kampsport och utövar inte längre pga tidsbrist. Följer istället UFC slaviskt. Mina andra intressen är Death Metal o fisket. Dom 3 grejerna verkar det som många jag känner förenas ikring. Är nått primitivt över dom sakerna, är kanske det som är grejen vad vet jag.

#74 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 12:00

Vad gäller kampsport så tror jag det blev populärt från ca mitten av 80-talet och framåt. Jag började först med judo (-89) och fortsatte sedan med jujutsun. Innan dess höll jag på med diverse bollsporter. Dvs, sjuttiotalisterna var nog de som började med kampsport och sedan har det fortsatt. Jag kan ha fel för jag vet inte hur det var i storstäderna fram till åttiotalets mitt. Men visst kan en film som Stockholmsnatt dragit in många utövare till "dojosarna"? Samt att de flesta familjer började skaffa videobandspelare ungefär samtidigt och då kunde ungarna titta på kung fu-filmer vilket de knappast kunnat göra tidigare.

Tror inte att det finns ett särskilt samband mellan flugfiske och kampsport. Att vi finner flera här i tråden som gjort eller gör båda beror nog mest på att många har tränat kampsport. Alla ville ju inte spela i lag eller med boll.
Detta är MathiasL

Myggbygg

I only wish to catch a fish, so juicy sweet!

#75 OFFLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5058 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 12:04

MathiasL sade:

Tror inte att det finns ett särskilt samband mellan flugfiske och kampsport. Att vi finner flera här i tråden som gjort eller gör båda beror nog mest på att många har tränat kampsport. Alla ville ju inte spela i lag eller med boll.
Du har nog rätt där. Men jag finner likheter mellan svärdhanteringen och flugkastande när jag tränar aikido. Det handlar om att låta redskapet göra jobbet, kunna accelerera och både vara mjuk i handen och samtidigt driva på med stenhård kraft. Avslutat med distinkt stopp... Och att koppla bort lite av medvetandet, typ att "just nu kastar jag, oj vad jag kastar" och istället kasta medan man tänker, "där var det nog ett vak"...

#76 OFFLINE   Superpuppan

Advanced Member

• Edgemember
  • 600 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 13:50

Hm.. Inte bara mycket kampsportare - dessutom otroligt mycket Ju-Jutsu! Jag med.
Slutade när kompisens pappa inte längre ville skjutsa till träning.
Berodde nog på att jag bröt benet på kompisen... (olyckshändelse, fick sitt eget ben under sig i ett kast)

Var sjukligt sportintresserad förr. Sporta själv, titta på hur mycket som helst och jobbade som frilansjournalist (mest sport).
Dragit ner detta till lite mer sunda nivåer... Och på stadig nedgång än mer.

Nu är jag helt förlorad i en flicka! Underbart! Klart det tar tid - men ångrar inte en sekund!

Kanske får golfen stryka sig. Har dock betalt för nästa år...
Dykning gör jag bäst på semestern. Nu dyker även tjej.. Smart! Passade på att fria 17 meter ner under ytan på julafton nu senast! :wub:

Fisket kommer fortsätta. Tråkigt dock att med insikten att en månad NZ är omöjligt...
Men en vecka per år ska det bli.. Plus dags- och helgturer!

Tidsbrist har vi alla. De flesta jobbar bort mesta tiden (även jag)..
Men känner att prioriteringarna varit ganska lätta - hittills i livet! Puh!

Många livsöden på denna tråden. Följ hjärtat - konsultera hjärnan!
www.superpuppan.se

#77 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10166 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 15:12

Flugfiske är så sjukt likt kampsport när det kommer till utvecklingsfaser, rörelsescheman, muskelminnesinövning och inte minst "kickarna" man får av sina upplevelser i praktiken. Det och den fullständiga möjligheten att nörda ner sig i något många finner totalt onödigt :D och så bär vi olika dräkter för igenkännande. Stofilmaffian, insatsstyrkan, bohemen.
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#78 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 979 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 15:37

Hur löser man problemet med att man "jobbar bort tiden"?
Det här är för mig livets fråga. Har någon klok människa ett svar?

Detta inlägg har redigerats av karki: 10 Jan 2012, 15:39

#79 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30765 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 15:56

Visa inläggkarki på 10 Jan 2012, 15:37 sade:

Man jobbar bara sina 160 timmar i månaden, lever snålt, sparar, investerar bra och slutar jobba när man är 55år.
Och hoppas att man har hälsan med sig.

Detta inlägg har redigerats av sasse: 10 Jan 2012, 15:56

Postad bild

#80 OFFLINE   Kustis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2560 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 16:11

Om man tycker det är klokt och moraliskt att andra ska försörja en medans man leker runt med spöt så är det så klart ett problem, själv föredrar jag att först göra rätt för mig innan jag använder resten av tiden till hobbies..........

Och då är det att rekomendera att skaffa sig en försörjning som man trivs med eller åtminstonde finner dräglig.............

Detta inlägg har redigerats av Kustis: 10 Jan 2012, 16:33

#81 ONLINE   Martin G f.d. Lagrace

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1129 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 16:22

Min lösning blev tjänstledighet. Och under de sex månaderna jobbar jag ungefär halvtid med att lära mig skriva romaner. Om femton år hoppas jag kunna ta tidig pension och få extrainkomster från böcker. Att leva enkelt är också en komponent.

#82 OFFLINE   Kustis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2560 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 16:32

Visa inlägglagrace på 10 Jan 2012, 16:22 sade:

Min lösning blev tjänstledighet. Och under de sex månaderna jobbar jag ungefär halvtid med att lära mig skriva romaner. Om femton år hoppas jag kunna ta tidig pension och få extrainkomster från böcker. Att leva enkelt är också en komponent.

Huvudsaken är att man inte ligger någon annan till last, visst, vill man leva enkelt eller har jobbat av skulder m.m. så man klarar sig med en liten inkomst och grejjar det så är det så klart bara att köra på för allt vad tygen håller, :)

#83 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 16:58

Det är jobbet som gör fritiden och fisket så stimulerande som det är. Gillar själv inte alls att jobba men har funderat ikring hur det skulle vara att inte jobba alls. Skulle vara kul till en början att kunna göra som man vill. Men efter ett tag så skulle nog vardagen inte bli så som man skulle kunna tänka sig. Att gå till jobbet och svära över skiten ger krut till alla fiskeplaner man har. Jobbet ger ledigheten än mer mening.
Skulle iofs inte ha nått imot att gå hemma bra länge och se hur det är. Men man får vara realist och inse att jobbar man inte så har man inga pengar och utan pengar mindre roligt.
Man får försöka förlika sig med hur saker är även om jag själv har svår med det ibland.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar