Jump to content

.

Photo

Tips på lina till Loop Opti coast klass 6

3 replies to this topic

#1 OFFLINE   Blackchicken

Blackchicken

Member

• Members
  • PipPip
  • 52 posts

Posted 07 Jan 2012, 20:18

Fiska idag på kusten med mitt nya opti coast klass6. Hade en multi x-slow intermediate 6a lina liggande hemma så jag prövade den. Tyckte linan var alldeles för lätt för spöt och så flöt klumpen på linan fast det är en intermediate. Nu blir det en ny lina till spöt. Har tittat lite på nätet på andra kust linor som kanske skulle funka. Som GL coastal slow int, GL coastal shooting head och Rio outbound s1. Skulle behöva lite tips från er andra om vilken lina som funkar bra ihop med spöt?

Edited by Blackchicken, 07 Jan 2012, 20:20.

#2 OFFLINE   FlyFly

FlyFly

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 4827 posts

Posted 07 Jan 2012, 21:02

Jag har ett sånt där spö, en av mina fiskevänner har ett likadant. Vi använder Airflo Sixth Sense linor i klass 6/7 till spöt.
Det funkar bra. :)

Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

www.medfluga.se

#3 OFFLINE   Lille

Lille

Advanced Member

• Edgemember+
  • 157 posts

Posted 07 Jan 2012, 22:19

Fiska idag på kusten med mitt nya opti coast klass6. Hade en multi x-slow intermediate 6a lina liggande hemma så jag prövade den. Tyckte linan var alldeles för lätt för spöt och så flöt klumpen på linan fast det är en intermediate. Nu blir det en ny lina till spöt. Har tittat lite på nätet på andra kust linor som kanske skulle funka. Som GL coastal slow int, GL coastal shooting head och Rio outbound s1. Skulle behöva lite tips från er andra om vilken lina som funkar bra ihop med spöt?

Jag skulle prova en klass 7 lina så får du ut maximalt av actionen i spöet :) Jag kör alltid en klass över vad spöet är, tycker de blir bäst så :)
Sen tycker ju inte alla lika, men om du inte provat så kan jag rekommendera de!

#4 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 3524 posts

Posted 08 Jan 2012, 00:34

Du laddar spöt mot massan i linan, inte mot linan i sig. Eftersom massan är proportionell mot längden på linan funkar alla linor bra. Bara att mata ut mer lina om det laddar dåligt :) Om du ska få ut maximalt av mitt resonemang så kör med en DT eller en Long Belly. Alternativt testa olika linor som har klumpar med olika massa. När du hittat en med rätt längd och rätt massa är det bara att köpa.

Reply to this topic

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users