Hoppa till innehåll

.

Flugfisket i Denver, Colorado?

19 replies to this topic

#1 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 22:53

Om jag inte missminner mig så har ett antal edgare varit over there och fiskat.
Hur va det? Är det ngt som ni kan rekomendera eller finns det bättre ställen i USA?
Efter att ha läst denna fullmatade broschyr så dregglar man lite; http://www.flipseekp...cation/?i=62341

Ngn bra bok som ngn kan rekomendera då det finns en uppsjö böcker om flugfisket i Colorado?

Detta inlägg har redigerats av meek: 08 Jan 2012, 22:57

#2 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6734 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 23:06

Montana: Missouri River, Big Horn, Twin Bridges med alla vatten.
Inne i Yellowstone finns hur mycket som helst.
Colorado har ju bl.a Basalt, Gunnison osv osv.
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#3 OFFLINE   nisse606

Advanced Member

• Edgemember+
  • 117 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 23:14

Kalifornien: Sierra Nevada, grymt! :)

#4 OFFLINE   Freddeponken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 468 Inlägg:

Skrivet 09 Jan 2012, 00:03

Tjjooo kommer också åka dit i år...landar i san francisco och tar losa angeles, san diego och sen las vegas, sen upp till denver och fortsätter mot chicago, sandusky och New york så skulle också behöva tips på sjuka fiskeplatser och grymma butiker=)
Flyfishing addicts of sweden

#5 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7227 Inlägg:

Skrivet 09 Jan 2012, 12:30

Visa inläggmeek på 08 Jan 2012, 22:53 sade:

Om jag inte missminner mig så har ett antal edgare varit over there och fiskat.
Hur va det? Är det ngt som ni kan rekomendera eller finns det bättre ställen i USA?
Efter att ha läst denna fullmatade broschyr så dregglar man lite; http://www.flipseekp...cation/?i=62341

Ngn bra bok som ngn kan rekomendera då det finns en uppsjö böcker om flugfisket i Colorado?

Ska jag plocka ut ett guldkorn (jag har inte så många) blir det Cheeseman Canyon i South Platte River, ca en timmes bilresa från Denver. Grymmare miljö får man leta efter och fisk fanns det gott om. Vi fick tyvärr inte en enda, men det var rejält pulshöjande att se trekilosfiskar siimma förbi nymfen...

Det var inte så illa att fiska i shorts och bredbrättad hatt:

Postad bild

#6 ONLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2636 Inlägg:

Skrivet 09 Jan 2012, 13:25

Ska också till USA i sommar. Med familjen => nada fiske. :(
Ska i alla fall hinna titta in i california Flyshop i San Fransisco sen att Rei ligger brevid skadar ju inte heller.

MVH Jesper
There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#7 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6734 Inlägg:

Skrivet 09 Jan 2012, 13:38

Visa inläggBigsalmon på 09 Jan 2012, 12:30 sade:

Ska jag plocka ut ett guldkorn (jag har inte så många) blir det Cheeseman Canyon i South Platte River, ca en timmes bilresa från Denver. Grymmare miljö får man leta efter och fisk fanns det gott om. Vi fick tyvärr inte en enda, men det var rejält pulshöjande att se trekilosfiskar siimma förbi nymfen...

Postad bild
Nice!
Känns lite Paul Maclean över din outfit (A River Runs Through It)
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#8 OFFLINE   palle-påk

Member

• Members
  • PipPip
  • 10 Inlägg:

Skrivet 09 Jan 2012, 19:59

Tänkte bara tipsa om att försöka komma iväg på veckodagarna om du åker på lätttillgängligt vatten.
Jag var och fiskade med en guide ca 1h från boulder, big thompson river under fredagen och frampå eftermiddagen så började det komma en hel del andra fiskare efter jobbet. Guiden berättade att på helgerna så var det ibland så fullt med folk och det kunde var svårt att få fiska där man ville utan att ställa sig i kö....

Detta är säkert väldigt beroende på hur lätttillgängligt det är, det här var ju körbart till sista metern samt på billigt fiskekort. kan du hitta privat vatten så är det säkert att föredra. Kul att se att det var så många tjejer som var ute och fiskade.

edit, korrigerade

Detta inlägg har redigerats av palle-påk: 09 Jan 2012, 20:08

#9 OFFLINE   Tennswede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 58 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 00:33

Colorado är givet alternativ till Montana. Om du åker söder ut från Denver så når du många fina platser med mindre folk. Jag tänker på Arkansas River, Rio Grande mm. Det är sant att fiskevattnen nära Denver och likaså nära lätttillgängliga vägar kan va lite täta på folk. South Platte är naturligtvis väldigt populärt. Om du har tid och ork, åk till the headwaters of Rio Grande runt städerna South Fork, Creede el dyl, och du har fiskevatten och chans på ensamhet ganska garanterat. Om du är villig att gå några kilometer från bilparkeringen så har du goda chanser på att få vara för dig själv.

#10 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 01:27

Visa inläggTennswede på 10 Jan 2012, 00:33 sade:

Det är sant att fiskevattnen nära Denver och likaså nära lätttillgängliga vägar kan va lite täta på folk. garanterat. Om du är villig att gå några kilometer från bilparkeringen så har du goda chanser på att få vara för dig själv.

är det fiskrika vatten eller blir det utfiskat?
inplanterat?, storlek på fisken m.m

#11 OFFLINE   Tennswede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 58 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 00:35

De flesta staterna i västra U.S.A. hare utsatt fisk i sjöar uppe i bergen. De flesta floder har i regel vild fisk utan utsättningsfisk. Det finns floder med stödutsättning, men det är vanligare i andra delar av U.S.A. att man stödutsätter. Utfiskning är det ingen risk för i U.S.A, speciellt inte i västra delarna av landet. Vi pratar om floder med miltals av fiskeplatser. Glöm inte att landet är en hel kontinent. Storleken är variearad och mycket beroende av näringsförutsättningar. En tumregel är att den större fisken håller till i de större floderna och på lägre höjd. Ju högre upp i bergen du kommer desto svårarare att hitta större fisk. Allt beroende på födotillgången och hur hård vintern är.

Jag måste erkänna att jag kan rekommendera U.S.A. som fiskeresemål. Bra service, billigt i förhållande till Europa. Bra klimat och lätt att vara turist. Undvik bara de stora amerikanska helgerna och de värsta turiststråken så blir du inte missnöjd.

#12 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 00:56

någon som kan rekomendera en bra bok på fisket runt Colorado?
en som avhandlar allt man kan tänkas behöva veta typ vatten, boende, restauranger, campingar, dricks m.m typ som Wilmasguide :)
det finns massor på Adlibris men vilken är ngt att ha? det är frågan ;)

#13 OFFLINE   Tennswede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 58 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 01:56

Headwater's Guide by Landon Mayer. http://www.adlibris....isbn=0811707318, När det gäller information utanför fisket så är nog internet det säkraste. Guideböcker brukar inte va värt pengarna i min mening.

Detta inlägg har redigerats av Tennswede: 11 Jan 2012, 02:04

#14 ONLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2636 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 21:44

Visa inläggTennswede på 11 Jan 2012, 01:56 sade:

Headwater's Guide by Landon Mayer. http://www.adlibris....isbn=0811707318, När det gäller information utanför fisket så är nog internet det säkraste. Guideböcker brukar inte va värt pengarna i min mening.

Ni har väl inte glömt att det finns bibliotek? :)

Detta inlägg har redigerats av JesperP: 11 Jan 2012, 21:44

#15 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 21:53

ja just ja, men...menar du inte Bibiotek? ;)

#16 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7227 Inlägg:

Skrivet 12 Jan 2012, 23:35

Visa inläggBigsalmon på 09 Jan 2012, 12:30 sade:

En teaser från just Cheesemans Canyon. Vi stannade upp och tittade på killen som fiskade. Uppe från stigen hade vi bra utsikt. När vi stått där någon minut såg vi fisken han fiskade på. Och så en till. Och en till. Hur många ser ni? Så j-a frustrerande att fiska på fisk man ser, men inte få dem att ta. Och så j-a kul!

Bifogad bild: cheesemanscanyon_3307web.jpg

#17 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 00:05

det kanske va "brödöringar" ? ;)

#18 OFFLINE   jannen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 33 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 07:22

Frying pan river rekommenderas å det varmaste.

#19 ONLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2636 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 10:02

Sök lite på youtube och vimeo så kan du kanske hitta lite videos från området. De kanske kan hjälpa dig lite.

#20 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6734 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 10:31

Visa inläggjannen på 13 Jan 2012, 07:22 sade:

Frying pan river rekommenderas å det varmaste.
Håller med om det.
Basalt, där Frying Pan River rinner genom, är en mycket trevlig småstad.
Frying Pan Anglers har all information om området.
http://www.fryingpananglers.com/

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar