.
Loop cross S1
Postad 09 Jan 2012, 22:30
Trodde dessa spöna skulle bli mycket dyrare!
Postad 11 Jan 2012, 19:49
Men ändå, 6400 blir svårt, finns så mycket bra i den prisklassen om man nu ens behöver lägga så mycket på ett bra spö
Redigerat av MIKAC, 11 Jan 2012, 19:49.
Postad 12 Jan 2012, 07:13
ja, hahaha........!!
Men ändå, 6400 blir svårt, finns så mycket bra i den prisklassen om man nu ens behöver lägga så mycket på ett bra spö
Om jag ska betala 6500:- för ett spö (och det var precis vad jag gav för en NRX fyra i höstas) så skall det vara "Premium", och det är inte Loop för mig. Gäller för övrigt samtliga Asien tillverkade spön för den delen.
Tror dock säkert att det kan vara ett mkt. bra spö med fina kastegenskaper osv. men jag skulle aldrig ge dom pengarna. Då finns det betydligt mera lockande produkter där andrahandsvärdet åtminstone är hyfsat.
Loop spön ser man ju dessutom på rea i tid o otid tycker jag, och det känns sådär...
Postad 12 Jan 2012, 09:00
Postad 12 Jan 2012, 21:56
Ingen som garanterar mera fisk för det!
Postad 13 Jan 2012, 07:01
Själv köper jag hellre en toyota än ford..
Nu är det väl emellertid så att varken Loop eller TFO tillverkar sina spön i Japan...
Så det kanske är bättre att jämföra Hyundai vs. Ford i så fall, om nu klingorna tillverkas i Korea vill säga
Men point taken, Asientillverkade spön kan vara väl så bra som amerikanska
Postad 13 Jan 2012, 07:40
Hur som helst tror jag Loops spön kommer vara supergoa, sen all den grymma service dom förmedlar, ja det kanske finns värde i detta!
Postad 13 Jan 2012, 08:24
Jag hade hemma en 9' #5 en vecka före jul och är mycket imponerad av spöt. Min bild är att det utan tvekan är en av de bästa 9' #5 spöna på marknaden just nu och både prestanda, komponentval och finish är i absolut toppklass.
Jag har en snabbtest på g och den publiceras snart, kanske idag om jag hinner?
Oavsett kan jag absolut rekommendera spöt och jag jämför det tveklöst med de absolut dyraste spöna från de finaste märken på marknaden idag. Loop har fått till en fullträff med 9' #5 spöt jag testade och det är bara att gratulera.
För er som undrar testade jag spöt men en Guideline Highwaterlina WF5F och det var en klockren kombination. Jag hade med en Streamdance GLX 9' #5 som referensspö. Spöt är något lite styvare i toppen än GLX spöt men inte lika styvt som en NRX. Jag skulle lägga spöt emellan de spöna aktionsmässig även om spöt är närmre Streamdance än NRX. Men linhastigheten som Loopspöt generar är markant högre än vad man får ur en Streamdance GLX trots att aktionen på spöna är hyffsat nära när man vibbar på spöna utan lina. En fördel med det är att man skjuter längre med kortare lina ute med Loopsspöt.
Om jag ska betala 6500:- för ett spö (och det var precis vad jag gav för en NRX fyra i höstas) så skall det vara "Premium", och det är inte Loop för mig. Gäller för övrigt samtliga Asien tillverkade spön för den delen.
Tror dock säkert att det kan vara ett mkt. bra spö med fina kastegenskaper osv. men jag skulle aldrig ge dom pengarna. Då finns det betydligt mera lockande produkter där andrahandsvärdet åtminstone är hyfsat.
Loop spön ser man ju dessutom på rea i tid o otid tycker jag, och det känns sådär...
Postad 13 Jan 2012, 09:33
Pappersvändare från Borås, född -66
Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION
Postad 13 Jan 2012, 09:55
Varning för hemska bilder, ett spö i sådan nöd är inget för känsliga.
Postad 13 Jan 2012, 10:53
Angående lyftkraft, här en snubbe jag har ett par spön av och fler blir det säkert i framtiden.
Varning för hemska bilder, ett spö i sådan nöd är inget för känsliga.
Visst är det bra att vi har spön som faktiskt håller för en hel del!!
Det vore en dröm att få knäcka ett sånt spö vid drillning i verkligheten
Faktum är att jag tycker detta är rent båg, egentligen.
Jag betvivlar inte testerna i sig. Problemet är att spöna faktiskt håller för denna belastning som visas, men de håller inte för ett skit när det gäller chock eller vad man skall säga.
Blir det träffat av en guldskalle så kan man ge sig fan på att det blir skadat och knäcks.
Det blir ju mängder med spöbrott i verkligheten!
Jag själv har knäckt några spön. Några rent slarv där man får skylla sig själv. Ett par har gått utan anledning under drillning.
Två stycken har gått av vid ett speciellt tillfälle - nämnligen när flugan fastnar i gräset/busken alldeles intill dig, på kort lina. Man försker rycka loss flugan från grässtrået eller vad det nu är. En snärtig rörelse som leder till spöbrott.
I mitt tycke borde koncentrationen läggas på att bygga bort dessa brister. Belstningen enligt videon är fortfarande ointressant...
Pappersvändare från Borås, född -66
Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION
Postad 13 Jan 2012, 11:30
Det vore en dröm att få knäcka ett sånt spö vid drillning i verkligheteneller???
Jag betvivlar inte testerna i sig. Problemet är att spöna faktiskt håller för denna belastning som visas, men de håller inte för ett skit när det gäller chock eller vad man skall säga.
Blir det träffat av en guldskalle så kan man ge sig fan på att det blir skadat och knäcks.
Jag själv har knäckt några spön. Några rent slarv där man får skylla sig själv. Ett par har gått utan anledning under drillning.
Två stycken har gått av vid ett speciellt tillfälle - nämnligen när flugan fastnar i gräset/busken alldeles intill dig, på kort lina. Man försker rycka loss flugan från grässtrået eller vad det nu är. En snärtig rörelse som leder till spöbrott.
I mitt tycke borde koncentrationen läggas på att bygga bort dessa brister. Belstningen enligt videon är fortfarande ointressant...
NRX ska hålla rätt bra för sådant enligt reklamen, jag har iaf inte testat så mycket än. Kan dock säga att CrossCurrent tål sjukt med stryk. Testat allt det med mitt. Det börjar se ut som om jag kört spöt genom en skördetröska men håller gör det.
Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig
Postad 13 Jan 2012, 11:37
Lyftkraft och styrka bryr jag mig faktiskt inte om. Nej, istället är det mjuka värden såsom kvalitet, känsla, exklusivitet och faktiskt made in USA som gäller. Det betalar jag gärna för!
Rent fiskemässigt så skulle jag klara mig utmärkt än idag med den gamla Blueline femman jag en gång hade med en Multilina till. Den kombon kastade riktig bra!
Redigerat av Jonzkij, 13 Jan 2012, 11:41.
Postad 13 Jan 2012, 12:30
LOOP kommer i alla fall aldrig att vara "Premium" för mig och därför vägrar jag att betala de pengarna. Oavsett hur bra spöt än må vara.
Lyftkraft och styrka bryr jag mig faktiskt inte om. Nej, istället är det mjuka värden såsom kvalitet, känsla, exklusivitet och faktiskt made in USA som gäller. Det betalar jag gärna för!
Rent fiskemässigt så skulle jag klara mig utmärkt än idag med den gamla Blueline femman jag en gång hade med en Multilina till. Den kombon kastade riktig bra!
Tycker det där är ett ganska konstigt och trångt synsätt. Ganska larvigt till och med. Att det måste stå made in USA för att vara värt att betala för och gå miste om och döma ut allt annat som skulle kunna vara bättre bara för att.. ja vad?
"Oavsett hur bra spöt än må vara" .. så duger det inte ändå för att det inte står USA på det. Ganska begränsande synsätt minst sagt..
Postad 13 Jan 2012, 12:37
Kanske att jag säljer mitt Scott S4s 9´ #7 till förmån för ett LOOP...det är ju alltid kul att prova något nytt...
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll
One hook, two hookers...
www.medfluga.se
Postad 13 Jan 2012, 12:50
Det vore en dröm att få knäcka ett sånt spö vid drillning i verkligheteneller???
(sorry för om denna diskussion är lite OT, men det berör iaf en av ämnena som tagits upp)
Så är det Håkan, men det jag lyfte fram var lyftkraften. Inget annat.
Det händer väl en hel del på bindmedelsfronten, så vi får se vad framtiden kan ge.
Mer spöbrottsteori, detta kanske intresserar dig mer Håkan:
Postad 13 Jan 2012, 13:32
Vill klargöra att det jag syftar på i båda mina inlägg är att jag tycker 6400:- är alldeles för mycket pengar för ett Asien tillverkat spö - i detta fall ett Loop. Larvigt? Kanske, men det är min åsikt!Tycker det där är ett ganska konstigt och trångt synsätt. Ganska larvigt till och med. Att det måste stå made in USA för att vara värt att betala för och gå miste om och döma ut allt annat som skulle kunna vara bättre bara för att.. ja vad?
"Oavsett hur bra spöt än må vara" .. så duger det inte ändå för att det inte står USA på det. Ganska begränsande synsätt minst sagt..
Förresten, var nånstans har jag skrivit att jag dömer ut allt annat än USA tillverkat? Jag beskriver endast de faktorer som medverkar till att jag vill betala lite mer för ett spö. Högst personliga preferenser alltså.
Har bla. ett Sameo i samlingen som jag använder och tycker mycket om och det är ett mkt. prisvärt spö.
S1:an är säkert lika bra som mitt NRX, ja kanske till och med bättre men det struntar jag i, och om jag skulle ångra mig så kan jag säkert köpa ett på rea nästa höst och då kanske det skulle kännas prisvärt!
För mig är inte alltid det senaste och modernaste nödvändigtvis det bästa. Det finns andra värden...
Redigerat av Jonzkij, 13 Jan 2012, 14:06.
Postad 13 Jan 2012, 14:17
Postad 13 Jan 2012, 14:52
För mig splar det ingen roll vart spöt är tillverkat, 6500 är jävligt mycket pengar!
Det har du rätt i mannen.
Men det är bra att det finns så många Loop dissare. Då blir det snabbare rea så kan köpa ett varsitt.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....
Postad 13 Jan 2012, 15:10
Ett USA byggt spö är för mig inte ett dugg mer premium än ett asiatiskt dito. Det är ju kvalitet och prestanda som bestämmer det och inget annat som jag ser det. Många av de finaste highend flugspöna jag sett är förövrigt gjorda på Shimanos spöfabrik i Bantam / Malaysia. Den fabriken var även förebilden när G Loomis byggde om sin nya fabrik för några år sedan...
LOOP kommer i alla fall aldrig att vara "Premium" för mig och därför vägrar jag att betala de pengarna. Oavsett hur bra spöt än må vara.
Postad 13 Jan 2012, 15:40
Vill klargöra att det jag syftar på i båda mina inlägg är att jag tycker 6400:- är alldeles för mycket pengar för ett Asien tillverkat spö - i detta fall ett Loop. Larvigt? Kanske, men det är min åsikt!
Förresten, var nånstans har jag skrivit att jag dömer ut allt annat än USA tillverkat? Jag beskriver endast de faktorer som medverkar till att jag vill betala lite mer för ett spö. Högst personliga preferenser alltså.
Har bla. ett Sameo i samlingen som jag använder och tycker mycket om och det är ett mkt. prisvärt spö.
S1:an är säkert lika bra som mitt NRX, ja kanske till och med bättre men det struntar jag i, och om jag skulle ångra mig så kan jag säkert köpa ett på rea nästa höst och då kanske det skulle kännas prisvärt!
För mig är inte alltid det senaste och modernaste nödvändigtvis det bästa. Det finns andra värden...
Ok.
Fattar inte varför det skulle vara för mycket för ett asientillverkat spö men inte för mycket för ett USA tillverkat spö, för jag antar att det är så du menar?
Ifråga om kvalitetskänsla, hantverk och allt sånt där som gör att man känner att det är gedigen kvalitet så är det finaste spö jag sett och känt på och ägt asientillverkat. Nämligen i Japan och med märket UFM och modellen Affere premium.
Nåja, alla har sina åsikter och tråkigt vore det väl om alla tyckte likadant. Jag menar inte att tjafsa, ursäkta om jag uttryckte mig klumpigt och du tog illa upp eller nåt.
Postad 13 Jan 2012, 15:44
Men så är det faktiskt för mig! Är troligen konservativ på den punkten... Kanske ändrar mig nångång.Ett USA byggt spö är för mig inte ett dugg mer premium än ett asiatiskt dito.
För mig är det också något så diffust som "känsla" och upplevt värde! Fluffigt? javisst.Det är ju kvalitet och prestanda som bestämmer det och inget annat som jag ser det.
För att dra en likbnelse: Tidigare i livet körde jag HD, men bytte senare till en Yamaha.
Yamman var i allt en klart bättre produkt och tekniskt överlägsen i alla aspekter men känslan? Nä, det fanns det ingen...
Jag vill inte såga en produkt jag inte ens sett och jag tycker faktiskt att det är kul om Loop har fått sitt "shit together" och kommer med en top of the line serie, och får jag möjlighet att prova så gärna.
Jakobj, No offense taken. Jag stack ut hakan lite och då kan man få sig en smäll ibland...
Postad 13 Jan 2012, 15:51
Som en parentes kan nämnas att det var över två år sedan jag slutatde på Normark och jag hade fiskat med Loomis före Normark fick den agenturen. Jag gillar bra grejer och extremt många spön från de flesta större varumärkena har passerat mig de sista 20 åren. jag har ingen förståelse för dina argument då jag är helt märkesobunden idag. Mitt intresse ligger i att lyfta fram bra grejer och jag gillar ligga i framkant när det gäller att nyttja nya teknologier. 3M har enligt min mening förmodligen det bästa materialet just nu... men det är ju inte bara Loop som har 3M licens. Hardy, Loomis mfl har det med, fast i lite olika nivåer. Att sen bygga ett bra spö av materialet är en helt annan femma och där får vi se vem som lyckas bäst? Loopspöt i #5 hade i varje fall en aktion och prestanda som imponerade på mig.
Så det där med att Normark blev agent för Loomis när du jobbade där har inget med ditt beslut att göra, att du valt just Loomis alltså..?!
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar