Hoppa till innehåll

.

Loop cross S1

72 replies to this topic

#61 ONLINE   Magnus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 09:15

Jag är sugen på detta spö, men vad händer med andrahandsvärdet när de flesta märken inklusive Loop brukar dumpa "rea" priserna ganska kraftigt under höst och vinter ibland upp till 50%, detta händer inte ofta på amerikanska premiumspön.

Säg att jag köper detta spö nu under våren till 6500kr och till hösten vintern vill sälja det så kommer det att vara svårt att kränga det när troligtvis du kan köpa ett nytt till ett nedsatt pris på 30-50% i affären. Då måste jag kränga det för säg 2000kr dvs. till en kraftig värdemiskning.

#62 OFFLINE   Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 5964 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 09:20

Det här håller jag inte med om alls. Att vara premium handlar för mig om att leverera prestanda och kvalitet i toppklass samt att man är med i främsta ledet utvecklingsmässigt. Det handlar för mig inte om vilket land det produceras i.

Ett bra exempel på ett varumärke som varit oantastligt premium med produkter i framkant och som fick problem utvecklingsmässsigt och förmodligen tappade stora marknadsandelar pga av att de missade hänga med i utvecklingen under ett antal år och sen åter är med som ett premiummärke med moderna produkter i absolut framkant är House of Hardy. Spöna de gör nu med Zenith Sintrix spöna i topp är tveklöst ett av de bästa som går att få tag på nu om man vill ha ett snabbt tåligt spö.

Hardy hade ju stora problem att hitta rätt när de gick från sina -90 tals serier och började med att producera spön med modernare aktion... Jag var själv en av de som direkt köpte ett Hardy Elit som var ett av deras första snabba spön och det spöt var i min värld inte premium i varken kvalitet eller prestanda. Men det var snyggt, dyrt och hardy... tyvärr så själpte ju spöt mer än det hjälpte hardy och jag tror tyvärr det var många hardyfans med mig som började kolla på andra varumärken efter den fadäsen.

Nu tillverkar Hardy mig veterligen spöna i Asien i stället för i Alnwick men jag tror inte någon skulle kalla Zenith för något annat än Premium.
http://www.yellowsto...mpleforkBVK.asp

Visa inläggDanneW på 09 Mar 2012, 08:38 sade:

Man väljer inte själv att ta steget in i premiumklassen, där hamnar man efter år av respekt. Oavsett produktgrupp...

Att t ex flytta sin produktion till ett låglöneland är precis motsatsen till en premiumsatsning.

Det är min åsikt. :)

Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

#63 ONLINE   DanneW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 246 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 11:09

Vi har helt klart olika syn på vad premium innebär. Det är ok.
Jag respekterar absolut att man ser prestanda och kvalitet som allenarådande faktorer till premium-epitetet, även om jag själv inte gör det.
Alla får göra sina egna tolkningar av begreppet och hur man väljer att ställa sig till nya produkter och lågprisproduktion osv, men jag tyckte mig ana en oställd fråga om varför man inte väljer ett Loop från Asien istället för ett Sage från USA.
Jag gav min förklaring.

Så länge ni frågar er varför man inte köper ett Loop istället för ett Sage när de kostar lika mycket och de får samma betyg i tester (även om Loop skulle få bättre betyg) så har ni inte förstått vad jag menar med Premium. Fast det är heller inget som säger att man måste förstå vad jag menar. :)

Jag tror att ni egentligen vet, ni vill bara inte acceptera det. ^_^
Fiskar klass 3-5. Helst på fjället och främst efter öring, men visst funkar det med med både röding och harr ;) eller regnbåge i en hyrsjö också. Ja det har väl även hänt att jag tagit nån mört på haröra när abstinensen varit som värst...

"En fiskare gör en av två saker. Han sitter och fiskar eller han sitter och tänker.
Biter fisken så fiskar han, biter inte fisken så tänker han.
En fiskare är den enda i världen som har lärt sig hur livet ska levas"

Fritt översatt från Fiskesport nr 1, 1959

#64 OFFLINE   Linkan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1103 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 11:13

Finns bra spön av nästan alla tillverkare så det är bara en smaksak och betyg hit och dit spelar ingen roll när nån annan skött det där , mitt betyg på mina spön är högre än vad du ger dom kan jag säga..

#65 OFFLINE   Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 181 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 11:27

tror jag förstår vad du menar Danne, och om jag ska vara ärlig så håller jag med :)

"Premium" är något man förtjänar och som är mer än bara kvalitet (toyota gör bättre bilar än både BMW o Audi om man ser på kvalitet och säkerhet, men är ändå inte "premium")

Sen är kanske Hardy inte bästa exemplet på flyttad produktion i sammanhanget, dom strävar inte att Skapa "premium". inte många som har längre renome.

Med det sagt så är det väl ingen som betraktar LOOP som en dålig spöutveklare? och om pinnen kastar som en hund och låter som en hund så är det väl värt som en hund? dessutom är priset inte högt jmf med vad andra spön kostar i samma material...
(prissättningen i allmänhet är en helt annan diskussion)
/Daniel

#66 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 15:06

Visa inläggDanneW på 09 Mar 2012, 11:09 sade:

Jag respekterar absolut att man ser prestanda och kvalitet som allenarådande faktorer till premium-epitetet, även om jag själv inte gör det.
Alla får göra sina egna tolkningar av begreppet och hur man väljer att ställa sig till nya produkter och lågprisproduktion osv, men jag tyckte mig ana en oställd fråga om varför man inte väljer ett Loop från Asien istället för ett Sage från USA.
Jag gav min förklaring.

Så länge ni frågar er varför man inte köper ett Loop istället för ett Sage när de kostar lika mycket och de får samma betyg i tester (även om Loop skulle få bättre betyg) så har ni inte förstått vad jag menar med Premium. Fast det är heller inget som säger att man måste förstå vad jag menar. :)

Är det billigaste spöt i Sage-serien också ett premiumspö?
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

#67 OFFLINE   juxter

Advanced Member

• Edgemember
  • 510 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 17:38

Visa inläggDanneW på 09 Mar 2012, 11:09 sade:

Jag gav min förklaring.

Det är lite lustigt att alla tycker att spö från USA är premium och mer kvalitet när inte mycket av det som sitter på spöet kommer från USA. Rent tekniskt ska de egentligen inte få stå "Made in USA" på spöna. "Assembled in USA" vore mer passande.
Master of windknots and tailing loops
Photo blog

#68 OFFLINE   Bobban

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 18:17

Visa inläggSwarte på 09 Mar 2012, 11:27 sade:

tror jag förstår vad du menar Danne, och om jag ska vara ärlig så håller jag med :)

"Premium" är något man förtjänar och som är mer än bara kvalitet (toyota gör bättre bilar än både BMW o Audi om man ser på kvalitet och säkerhet, men är ändå inte "premium")

Sen är kanske Hardy inte bästa exemplet på flyttad produktion i sammanhanget, dom strävar inte att Skapa "premium". inte många som har längre renome.

Med det sagt så är det väl ingen som betraktar LOOP som en dålig spöutveklare? och om pinnen kastar som en hund och låter som en hund så är det väl värt som en hund? dessutom är priset inte högt jmf med vad andra spön kostar i samma material...
(prissättningen i allmänhet är en helt annan diskussion)
/Daniel

Toyota-premium=Lexus=mer premium än audi och bmw.

Visa inläggFlyFly på 09 Mar 2012, 15:06 sade:

Är det billigaste spöt i Sage-serien också ett premiumspö?

Bra fråga! Brukar inte premiumspö tillverkarnas budgetspön va gjorda i asien? Har för mig att loomis har det så.
Om loopspöt hade varit gjort i usa och kostat 13 000 kr, hade det varit ett premiumspö då?

Sätter inte apple ihop sina prylar i korea? Det är många som tycker att apple är premiumprylar.

#69 ONLINE   DanneW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 246 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 18:58

Ni blandar ju ihop begreppen...
För övrigt så säger någon här ovanför att trots att han själv tycker annorlunda så tycker "alla" andra att usa-byggda spön är premium.
Intressant. Inte ens jag tycker ju att något är premium med automatik bara för att det är gjort i USA.

Jag tror Loops nya spö är jättebra...kanske bäst på marknaden? Men Loop är inget premiummärke och det är inte mitt fel...det är deras eget fel även om det är flera här som önskar att det vore annorlunda.
Fiskar klass 3-5. Helst på fjället och främst efter öring, men visst funkar det med med både röding och harr ;) eller regnbåge i en hyrsjö också. Ja det har väl även hänt att jag tagit nån mört på haröra när abstinensen varit som värst...

"En fiskare gör en av två saker. Han sitter och fiskar eller han sitter och tänker.
Biter fisken så fiskar han, biter inte fisken så tänker han.
En fiskare är den enda i världen som har lärt sig hur livet ska levas"

Fritt översatt från Fiskesport nr 1, 1959

#70 OFFLINE   Bobban

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 20:07

Visa inläggDanneW på 09 Mar 2012, 18:58 sade:

Ni blandar ju ihop begreppen...
För övrigt så säger någon här ovanför att trots att han själv tycker annorlunda så tycker "alla" andra att usa-byggda spön är premium.
Intressant. Inte ens jag tycker ju att något är premium med automatik bara för att det är gjort i USA.

Inte riktigt så jag menade. Det jag ville komma fram till va att det verkar som att man inte kan bygga ett premium flugspö i asien.

#71 ONLINE   knorren

Advanced Member

• Edgemember+
  • 780 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 20:10

Upprepar man något tillräckligt många gånger blir det till slut en sanning.... ;)
Skulle vara roligt att veta vart ifrån begreppet "premium" kommer, är det månne spötillverkaren själv som myntat det?

#72 OFFLINE   bejker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 370 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 20:32

suck.... ni låter som min fru gnäll gnäll gnäll

#73 OFFLINE   Bobban

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg: