Jonas på 13 Jan 2012, 08:24 sade:
.
Loop cross S1
#31 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2012, 15:56
#32 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2012, 15:58
Jonas på 13 Jan 2012, 15:51 sade:
Som en parentes kan nämnas att det var över två år sedan jag slutatde på Normark och jag hade fiskat med Loomis före Normark fick den agenturen. Jag gillar bra grejer och extremt många spön från de flesta större varumärkena har passerat mig de sista 20 åren. jag har ingen förståelse för dina argument då jag är helt märkesobunden idag. Mitt intresse ligger i att lyfta fram bra grejer och jag gillar ligga i framkant när det gäller att nyttja nya teknologier. 3M har enligt min mening förmodligen det bästa materialet just nu... men det är ju inte bara Loop som har 3M licens. Hardy, Loomis mfl har det med, fast i lite olika nivåer. Att sen bygga ett bra spö av materialet är en helt annan femma och där får vi se vem som lyckas bäst? Loopspöt i #5 hade i varje fall en aktion och prestanda som imponerade på mig.
Jag bara undra...
One hook, two hookers...
#33 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2012, 15:59
#34 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2012, 23:09
Är grymt nöjd med mitt Sage One och även mina CTS som ligger bra mycket under loop spöt i pris från USA, är ändå sugen att prova loopspöt om det finns möjlighet och väntar med spänning på testen från Jonas.
#36 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2012, 07:46
andreas_forbo på 13 Jan 2012, 23:09 sade:
Är grymt nöjd med mitt Sage One och även mina CTS som ligger bra mycket under loop spöt i pris från USA, är ändå sugen att prova loopspöt om det finns möjlighet och väntar med spänning på testen från Jonas.
Du har en stor poäng i den frågan, andrahandsvärdet är verkligen ingen hit.
Ett SAGE ex SP är fortfarande ett spö man får lägga pengar för om man vill ha det. När det gäller Loop så ser man ofta handlar som rear ut nya spöt eller demo med ca 40%, verkar finnas mycket marginal i deras priser
Fishline som man var inne och kollade på hade ett pris på 3749, är detta inköpspriset eller? och utpris till kund 6490, en tanke bara men det säger en del
Detta inlägg har redigerats av MIKAC: 14 Jan 2012, 07:47
#38 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2012, 13:48
#39 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2012, 13:50
Jag är nöjd med min BVK, den som vill lägga flera tusen på ett spö skall göra det oavsett märke, det är inte spöt som avgör om man är en duktig fiskare eller kastare.
#40 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2012, 14:02
MIKAC på 14 Jan 2012, 13:50 sade:
Jag är nöjd med min BVK, den som vill lägga flera tusen på ett spö skall göra det oavsett märke, det är inte spöt som avgör om man är en duktig fiskare eller kastare.
Med kärlek för konsten Andreas
#41 OFFLINE
Skrivet 14 Jan 2012, 14:38
#42 ONLINE
Skrivet 14 Jan 2012, 22:50
MIKAC på 14 Jan 2012, 14:38 sade:
Håller fan med där. Provade en 6:a hos Lasse och började fan fundera på varför jag köpte Sage:et.
Sjukt vikket klipp i Bvk:t
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....
#43 OFFLINE
Skrivet 15 Jan 2012, 00:18
Den bild jag fått förmedlad är att Loop bara kommer släppa en aktion i dagsläget och det är den jag har testat. Sen har jag även känt på en snabbare variant som Thomas B hade i samma klass (5), men det var ju bara en prototyp utan någon plan på serietillverkning om jag förstått christer rätt. Jag misstänker att det är det prototypspöt du testat? Visst var det ett bra spö det med men min bild är att det är rätt spö som man släpper om man måste välja. Den officiella 5:an jag testat har en djup och härlig medium/fast fiskeaktion med klart tillräckliga prestanda för att de flesta ska bli mer än nöjda. Det häftiga med materialet i spöt är ju just det att man kan göra ett djupare spö med snabbare linhastighet. Man täcker alltså ett bredare användningsområde utan att behöva tulla på fiskekänslan.
Twitcher på 13 Jan 2012, 15:56 sade:
#44 OFFLINE
Skrivet 15 Jan 2012, 01:08
http://www.flugfiske...1-enhands/918-0
Efter det jag såg live och de beskrivningar jag läst känns det som om ett behov börjat uppstå
#45 OFFLINE
Skrivet 15 Jan 2012, 11:16
#46 ONLINE
Skrivet 15 Jan 2012, 16:11
En teori, som kan vara helt förflugen, är att de tycker att de har kompetens för att slå sig in i premiumsegmentet, och därför satsar på att göra produkter för den lilla del fiskare som uppskattar det allra, allra bästa.
Det finns utrymme, som jag ser det, för ett märke med extrem framkantsimage på premiummarknaden. Är det Loop? De flesta gamla fina brittiska och amerikanska märken satsar ju på den mossiga, antika stilen. Loomis och Sage, i och för sig, är inte jättemossiga. Men kanske stagnerade?
Jag bara gissar.
#48 OFFLINE
Skrivet 15 Jan 2012, 18:54
Sage,Loomis,Orvis mfl kan ju få ut dessa pengar för ett spö....
Kanske har varit ett krav för att få kapital, göra Loop till ett premium brand vem vet?
GA
#49 OFFLINE
Skrivet 15 Jan 2012, 20:28
En Amerikan eller en Korean.
Eller tänker vi olika?
Know how kan väl knappast skilja alltför mycket utan det är väl produkterna man jobbar med som kan skilja i kvalitet och mig veterligen är det lättare att reklamera ett Loop än ett Usa byggt(baserat på egen erfarenhet). Loop är oftast villkorslösa vid reklamationer.
Beror detta på att man har en dålig produkt? Nej, snarare på att man har sjukt bra servicemind.
Jag har haft och har LTS spön, detta sitter rec ringar på som det nya känns inte som man har sämre komponenter och klingan har samma 3m licens som lika dyra märken.
Dessa är jämförbara med vilka premiumspö som helst, att dom kostar 6000 beror väl på att dom är deras top of the line produkt.
Även Greyline kostade på sin tid 5-6000
Loop är smarta på att nå ut till sina kunder med flera serier sen förstör dom för sig genom att lansera nya prylar hela tiden och sänker andrahandsvärdet.
Sage nytt6000 sälj nästa år 4500. Loop Nytt 6000 Nytt nästa år 3000
Jag kommer köpa nya nästa år när det är gammalt och spara en hacka
Det är klart köper man ett BVK för 249$ behöver man inte tänka på vad man får när det är bytedags man kan ge bort ist:)
BVK BVK BVK
#51 OFFLINE
Skrivet 15 Jan 2012, 20:58
andreas_forbo på 15 Jan 2012, 20:28 sade:
En Amerikan eller en Korean.
Eller tänker vi olika?
Know how kan väl knappast skilja alltför mycket utan det är väl produkterna man jobbar med som kan skilja i kvalitet och mig veterligen är det lättare att reklamera ett Loop än ett Usa byggt(baserat på egen erfarenhet). Loop är oftast villkorslösa vid reklamationer.
Beror detta på att man har en dålig produkt? Nej, snarare på att man har sjukt bra servicemind.
Jag har haft och har LTS spön, detta sitter rec ringar på som det nya känns inte som man har sämre komponenter och klingan har samma 3m licens som lika dyra märken.
Dessa är jämförbara med vilka premiumspö som helst, att dom kostar 6000 beror väl på att dom är deras top of the line produkt.
Även Greyline kostade på sin tid 5-6000
Loop är smarta på att nå ut till sina kunder med flera serier sen förstör dom för sig genom att lansera nya prylar hela tiden och sänker andrahandsvärdet.
Sage nytt6000 sälj nästa år 4500. Loop Nytt 6000 Nytt nästa år 3000
Jag kommer köpa nya nästa år när det är gammalt och spara en hacka
Det är klart köper man ett BVK för 249$ behöver man inte tänka på vad man får när det är bytedags man kan ge bort ist:)
BVK BVK BVK
Jag tycker du tänker rätt.
Detta inlägg har redigerats av Bobban: 15 Jan 2012, 21:11
#53 OFFLINE
Skrivet 10 Feb 2012, 00:07
En annan gammal sanning är ju att du får betala ganska mycket mer för varje liten förbättring om du kommer upp i en viss nivå. Det är inte som med en internetleverantör som tar 249:- för 8 mbps/mån och 279:- för 24 mbps/mån. Det är precis det omvända förhållandet. Jag har kastat båda de där spöna (F och MF) och jag väljer att säga inget, den som vill ha ett "Made in USA", vad det nu kan vara värt, köper ett sånt. De som vill testa ett "Made in Korea" köper ett sånt. Helst hade jag köpt ett "Made in Sweden" men den tiden verkar vara förbi.
Over and out
Staffan
#54 OFFLINE
Skrivet 10 Feb 2012, 01:54
Om man istället tillverkar jaa tex flugspön och de kostar 300kr att få fram,så kan vi med den gamla metoden få fram ett marknadspris på tex 1200kr. Exempelvis.. Så kan vi ju istället använda "Nikemodellen" å fråga oss "VAD är kunderna BEREDDA att betala?? för SAMMA spö??
Om vi leker med tanken att gruppen får fram priset 6000kr.. så tjänar kedjan fram till detaljisten fiiiina pengar. Pengar som man kan ha till "generösa" garantier,tex.. En spödel kostar ju bara ca 150kr att köpa in..
Bli inte så imponerad av generösa garantier,du har själv betalat dom flera gånger,misstänker jag..mvh borano20
#55 OFFLINE
Skrivet 10 Feb 2012, 09:12
ha nu en bra fredag alla
#58 ONLINE
Skrivet 08 Mar 2012, 22:07
Ett premiummärke har så mycket mer än bara bra spön...det måste omges av en sorts mystik som man inte får genom att göra bra spön i korea...sorry.
Även om det är ett hantverk så är det ett hantverk från Asien...vilket inte skapar speciellt mycket premium-aura alls dessvärre.
Jämför med gitarrer...jag har en handgjord Gibson Les Paul från USA, den andas historia, kvalitet, mystik och premium-aura...spelar ingen roll hur mycket "bättre" en gitarr från Asien skulle kunna vara så kan den aldrig mäta sig med det.
"En fiskare gör en av två saker. Han sitter och fiskar eller han sitter och tänker.
Biter fisken så fiskar han, biter inte fisken så tänker han.
En fiskare är den enda i världen som har lärt sig hur livet ska levas"
Fritt översatt från Fiskesport nr 1, 1959
#59 OFFLINE
Skrivet 09 Mar 2012, 07:44
Däremot tror jag Staffan har en viktig poäng, man får den kvalitet man betalar för. oavsett om man betalar det i korea, sverige eller USA. (samma kvalitet är nog billigare i korea och dyrare i sverige)
att tro att en av världens mest aggresivt nybyggande industrinationer skulle vara inkapabel att producera kvalitet är lite väl korttänkt, att mystikfaktorn hamnar under både handgjorda customspön och amerikanska fabriksprodukter kan man väl hålla med om...
#60 ONLINE
Skrivet 09 Mar 2012, 08:38
För det första gäller det här flera olika typer av produkter, inte bara flugspön.
För det andra, jag säger absolut inte att koreanerna, eller kineserna, eller någon annan gör dåliga spön.
Jag kanske inte skulle använt ordet kvalitet, för det jag menar är att spöna kan vara hur bra som helst...t o m bättre, utan att för det klassas som premium.
Man väljer inte själv att ta steget in i premiumklassen, där hamnar man efter år av respekt. Oavsett produktgrupp...
Att t ex flytta sin produktion till ett låglöneland är precis motsatsen till en premiumsatsning.
Det är min åsikt.
"En fiskare gör en av två saker. Han sitter och fiskar eller han sitter och tänker.
Biter fisken så fiskar han, biter inte fisken så tänker han.
En fiskare är den enda i världen som har lärt sig hur livet ska levas"
Fritt översatt från Fiskesport nr 1, 1959
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar