Hoppa till innehåll

.

Tidig premiär...

10 replies to this topic

#1 OFFLINE   jlindengren

Advanced Member

• Edgemember
  • 891 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 08:40

...blev det i år. Åkte ut för att kolla sommarstugan och sätta lite musfällor. Bara halva sjön var frusen, så jag tog tillfället i akt. Fick ingen fisk, men ändå; första gången jag flugfiskat den 8 januari.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: Is-i-spöring.jpg

Detta inlägg har redigerats av jlindengren: 10 Jan 2012, 08:41

"(...) it seems to me that if our survival system is based on eternal growth and expansion within a finite environment, then our entire culture is headed right for the shit hole." John Gierach

#2 OFFLINE   Jonzkij

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 243 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 08:50

Härligt! Polaren och jag gjorde ett försök den 30/12 men möttes av en nedblåst gran vid första sjön och vid den andra hade isen precis lagt sig...
Jag shoppar, alltså finns jag!

#3 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10916 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 09:43

Min premiär för året blir under nästa vecka :)
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#4 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7227 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 10:36

Härligt! Jag har en å jag fiskat i årets alla månader utom februari. Tror jag fått fisk alla 11 månader. Men nu snackar vi gädda.

Jag vågar inte fiska bambu i kyla sedan jag knäckte min sjuochenhalva vid vinterfiske. Vet inte om det var kylan, men det kändes så...

Med den flugan borde du fått fisk. En riktig goding!

#5 OFFLINE   jlindengren

Advanced Member

• Edgemember
  • 891 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 10:46

Visa inläggBigsalmon på 10 Jan 2012, 10:36 sade:

Härligt! Jag har en å jag fiskat i årets alla månader utom februari. Tror jag fått fisk alla 11 månader. Men nu snackar vi gädda.

Jag vågar inte fiska bambu i kyla sedan jag knäckte min sjuochenhalva vid vinterfiske. Vet inte om det var kylan, men det kändes så...

Med den flugan borde du fått fisk. En riktig goding!

Alla material blir väl sprödare i kyla, men jag tänker mig att bambu borde vara tåligare än kolfiber ur den aspekten? Hursomhelst så blir det ju inte aktuellt (för mig) att flugfiska i lägre temperatur än ett par minus som mest. Får väl se om det blir riktigt kallt senare i vinter; blir det pimpelis så får jag prova mitt nya pimpelspö, som också är i bambu.

Flugan är utmärkt för regnbåge (fiskad på sjunklina), trodde att öringarna i min sjö också skulle gilla den. Får väl prova igen...
"(...) it seems to me that if our survival system is based on eternal growth and expansion within a finite environment, then our entire culture is headed right for the shit hole." John Gierach

#6 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7227 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 11:30

Visa inläggjlindengren på 10 Jan 2012, 10:46 sade:

Alla material blir väl sprödare i kyla, men jag tänker mig att bambu borde vara tåligare än kolfiber ur den aspekten? Hursomhelst så blir det ju inte aktuellt (för mig) att flugfiska i lägre temperatur än ett par minus som mest. Får väl se om det blir riktigt kallt senare i vinter; blir det pimpelis så får jag prova mitt nya pimpelspö, som också är i bambu.

Flugan är utmärkt för regnbåge (fiskad på sjunklina), trodde att öringarna i min sjö också skulle gilla den. Får väl prova igen...

Jag tänkte att ett organsikt material har högre fukthalt och blir därför sprödare när det är frysgrader ute. Men vad vet jag, jag är bara ett snille som spekulerar...

#7 OFFLINE   jlindengren

Advanced Member

• Edgemember
  • 891 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 12:10

Visa inläggBigsalmon på 10 Jan 2012, 11:30 sade:

Jag tänkte att ett organsikt material har högre fukthalt och blir därför sprödare när det är frysgrader ute. Men vad vet jag, jag är bara ett snille som spekulerar...

Ja, det låter ju rimligt...Får hoppas någon flugfiskande fysiker får se denna tråd och kan ge oss ett svar.

#8 OFFLINE   M.Thors

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 358 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 22:07

Gott, då är det igång! Jag ägnade fisket en tanke på söndageftermiddagen (säg den dag jag inte gör det) då det sprack upp lite i molntäcket och jag var ute på en uppfriskande skogspromenad hos mor o far efter den långa bilresan hem. Det var dock kusten som drog för mig. Jag hade på känn att det var en intensiv huggperiod i båthamnen inte många kilometer därifrån.

#9 OFFLINE   Lovéus

Advanced Member

• Edgemember+
  • 203 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 22:11

Jag är inte fysiker men har däremot haft att göra med bambu förr.
Bambu är inte jättekänsligt för kyla. Det är däremot känsligt för kraftiga svängningar i temperatur och luftfuktighet.
Så om man tar sitt splitcane från varma spöhyllan hemma och går ut i minusgrader blir det lätt tråkigt.

För övrigt var jag ute den 2:e ;)

#10 OFFLINE   jlindengren

Advanced Member

• Edgemember
  • 891 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 10:54

Jag mailade den största auktoritet på bambu och temperatur jag vet; Wolfram Schott. Så här svarade han:

Har aldri opplevt stangbrudd/-knekk i kulden, har heller aldri hört om noe
slikt.

Vanninnholdet i bambussen er jo direkt avhengig av omgivelses relativ
luftfuktighet (som er vanligvis ganske lav i kulden). Den pleier aa ligge
ved 3-6 %, avhengig av temperaturen, forutgaaende herding (skrumping) av
bambus, lagring heime (hvor), osv. Vannet i bambussen er da ikke et
"underjordisk sjö", men hellere noen stakkars enkelte vannmolekyler her og
der. For lite til aa kunne danne isklumper inn i bambussen, som kunne da
utvide seg ved frysing, med fibersprenging som resultat. Tror vannet kan
utelukkes.
Jeg kan tenke meg at selve bambus, altsaa cellulose, hemicellulose, pektin,
osv. blir litt "stivere" i kulden, liksom nesten alle materialer. Lavere
energi (temperatur) förer til lavere mulige bevegelser atomer og molekyler
seg imellom, med mindre elastisitet som resultat. Et naturlov. Men jeg kan
neppe tenke at bambus blir SAA "stiv" at den knekker ved noen minusgrader.
Muligens ved nedkjöling i flytende nitrogen (minus 200 grader) ?
Mine 2 öre...

Hilsen Wolfram

#11 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7227 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 11:08

Det var ett bra och omfattande svar. Det verkar som om vi inte behöver oroa oss.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar