Hoppa till innehåll

.

Börja fiska med tvåhandsspö

60 replies to this topic

#1 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 13:18

Hej alla glada,

Det är som så att jag har börjat fiska på kusten med mitt TFO BVK #8, och när det blåser och är högt vatten så börjar jag att kämpa något hårdare vilket leder till ömmande axel.

Någonstans så fantiserar jag ihop att det är bekvämare, stabilare, skonsamare samt att man kan kasta längre än med ett enhands ?

Om detta stämmer eller ej det vet jag inte,

Jag skulle önska lite generella tips och vilka priser jag kan tänkas stötta på för ett begagnat tvåhandsspö, gärna rekomendationer på olika bra fabrikat!

Tänkte köra #8 så jag kan använda min danielsson 6-nine och coastal lina, för det går eller ?

Jag vill helt enkelt komma så billigt undan som möjligt men ändå få något för pengarna då regeringen är lite vrång och inte sanktionerar mina köp riktigt :)

Tack på förhand,
Gäddan är min kryptonit!

#2 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 13:35

Förmodligen handlar det mest om ovana och om kastteknik. Att börja använda ett större, kraftigare spö som fångar mer vind och som dessutom är klumpigare att använda är nog ingen bra lösning på problemet. Tänk tvärtom, gå ner i klass, använd ett lättare spö, en lättare lina och en lättare rulle, vilket ger ett lättare fiske. Använd ett klass 6 istället. Och du, tänk på att fisken oftast står mycket närmare än du tror, så att kasta långt är inte alltid en lösning till att få mer fisk.
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

#3 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 14:09

Visa inläggFlyFly på 10 Jan 2012, 13:35 sade:

Förmodligen handlar det mest om ovana och om kastteknik. Att börja använda ett större, kraftigare spö som fångar mer vind och som dessutom är klumpigare att använda är nog ingen bra lösning på problemet. Tänk tvärtom, gå ner i klass, använd ett lättare spö, en lättare lina och en lättare rulle, vilket ger ett lättare fiske. Använd ett klass 6 istället. Och du, tänk på att fisken oftast står mycket närmare än du tror, så att kasta långt är inte alltid en lösning till att få mer fisk.

Tja så kommer man ju riktigt billigt undan ... iofs ska jag då köpa ett klass 6 då jag endast har en femma och åtta!

Så tvåhandsfisket är med andra ord inte skonsammare utan snarare tyngre då eller ?

Tack för tipset!
Gäddan är min kryptonit!

#4 OFFLINE   Pada

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2566 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 14:31

Jag håller helt med FlyFly, jo, det händer att vi håller med varandra ibland...;) :blush:

Jag gick och fiska med #7 på kusten under en del år, tyckte det på nåt sätt kändes för tungt så jag gick ner på en #6 istället och det är, för mig, stor skillnad!

Skulle aldrig få för mig att byta upp till #7 igen...

#5 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 14:49

Visa inläggSkanerost på 10 Jan 2012, 14:09 sade:

Tja så kommer man ju riktigt billigt undan ... iofs ska jag då köpa ett klass 6 då jag endast har en femma och åtta!

Så tvåhandsfisket är med andra ord inte skonsammare utan snarare tyngre då eller ?

Tack för tipset!

Jag vet inte om skonsammare eller tyngre är rätt ord?! Det är ju "lättare" att gå med ett tvåhandsspö vid de flesta typer av laxfiske i älv t.ex, speciellt vid större älvar, där långa kast och bra räckvidd etc kan vara viktigt, fisken är större mm. Rent tekniskt kan du ju kasta längre med ett tvåhands, men vid just havsöringfiske ser jag inga fördelar. Oftast är ju fisken inte heller särskilt stor, flugorna är relativt små, och fisken går som sagt ofta nära land. Främst handlar det nog om kastteknik, en duktig kastare ser det kanske inte som jobbigt att gå med en # 8 vid havsöringfiske. De flesta bedriver ju gäddfisket med # 8 el 9 på kusten, men visst, hade jag sett det som en fördel att kasta stora gäddflugor + att gäddorna inte hade vuxit sig så stora som de faktiskt kan göra så hade jag gärna använt en klass 6 även vid det fisket?! Storlek på lina och spö handlar mer om fiskens storlek än om möjligheten att kunna kasta enkelt skulle jag tro. Det är ju inte så många som använder en klass 6 på fiske efter tarpon i 40 kilos klassen..

One hook, two hookers...

#6 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 15:56

Om man nu skulle vilja köpa ett tvåhands vad får man räkna med för kostnader på ett hyggligt begagnat ?

Och ännu en gång tack för tipsen :)
Gäddan är min kryptonit!

#7 ONLINE   moonshadow

Advanced Member

• Edgemember+
  • 638 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 16:54

Visa inläggSkanerost på 10 Jan 2012, 15:56 sade:

Om man nu skulle vilja köpa ett tvåhands vad får man räkna med för kostnader på ett hyggligt begagnat ?

Och ännu en gång tack för tipsen :)

Kanske du skall titta efter ett switchspö?

Alla stora märken har ju dessa spön runt 11 fot idag. Många är ju dessutom enhandsklassade vilket gör det enkelt för dig att macha din lina mot spöt.

Ett riktigt schysst budgetalternativ är flextec-spöna som finns på ebay och tradera. Lycka till!

#8 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2610 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 17:06

Det finns ju så lätta tvåhandspön så det borde inte avskräcka, 12 fot klass 5/6 kanske? Jag anser att tvåhandspön i allmänhet är helt överlägsna då det gäller effektivitet mätt som hur trött/lite trött man blir av långvarigt kastande.

http://www.ctsfishin....php?cPath=1_34

Detta inlägg har redigerats av magnolia: 10 Jan 2012, 17:10

#9 OFFLINE   j_a

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 17:14

Visa inläggmoonshadow på 10 Jan 2012, 16:54 sade:

Kanske du skall titta efter ett switchspö?

Alla stora märken har ju dessa spön runt 11 fot idag. Många är ju dessutom enhandsklassade vilket gör det enkelt för dig att macha din lina mot spöt.

Ett riktigt schysst budgetalternativ är flextec-spöna som finns på ebay och tradera. Lycka till!

Jag byggde ett cts-affinity switch klass 6 som är 10´6" som är helt underbart att kasta med. Både som enhands och tvåhands. Jag har börjat använda det vid havsöringsfisket på kusten.
Det finns ju fler tillverkare som också har switchspön i sitt sortiment. Norska zpey och amerikanska Beulah för att nämna två.

http://www.zpey.no/d...sp?c=362&c2=606
http://www.beulahfly...um-switch-rods/
Less is more

#10 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 17:54

Visa inläggmagnolia på 10 Jan 2012, 17:06 sade:

Det finns ju så lätta tvåhandspön så det borde inte avskräcka, 12 fot klass 5/6 kanske? Jag anser att tvåhandspön i allmänhet är helt överlägsna då det gäller effektivitet mätt som hur trött/lite trött man blir av långvarigt kastande.

http://www.ctsfishin....php?cPath=1_34

12 fot på kusten?!

Fiskar du mycket havsöring på kusten Magnolia?

One hook, two hookers...

#11 OFFLINE   hogmark

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1344 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 18:35

Visa inläggFlyFly på 10 Jan 2012, 13:35 sade:

Att börja använda ett större, kraftigare spö som fångar mer vind och som dessutom är klumpigare att använda är nog ingen bra lösning på problemet.
Håller med fullständigt! Det skiljer stort bara mellan 9' och 10' särskilt om det blåser. Att du har en lina som passar spöet och "skär vinden" är också viktigt. Ett snabbt 9' klass 6/7-spö med passande WF-lina är nog svårslaget. En kombination som hyllats tidigare här på forumet för kustfiske är Guideline LPXe RS med linan Coastal. Om du har möjlighet så prova denna kombo och jämför sedan samma lina på ditt spö. Det behövs inte mer än 2-3 drag innan man skjuter ut nästan hela linan. Ett bra exempel på hur man undviker ömma axlar, tycker jag. :)

#12 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2610 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 00:14

Visa inläggFlyFly på 10 Jan 2012, 17:54 sade:

12 fot på kusten?!

Fiskar du mycket havsöring på kusten Magnolia?

Jag fiskade med ett 13-fots spö Eldslandet där flera som hade enhandsspön hade stora problem då det blåste och visst blåser det där; nära till Kap Horn som det är. Ett lätt tvåhandsspö är en fröjd att kasta med, prova gärna så får du se! Mer teknik än kraft om man gör det rätt.

http://flyanglersonl...erscast/rc9.php

#13 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30765 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 05:57

Visa inläggmagnolia på 11 Jan 2012, 00:14 sade:

Jag fiskade med ett 13-fots spö Eldslandet där flera som hade enhandsspön hade stora problem då det blåste och visst blåser det där; nära till Kap Horn som det är. Ett lätt tvåhandsspö är en fröjd att kasta med, prova gärna så får du se! Mer teknik än kraft om man gör det rätt.

Jag skulle säga att det blir samma lika med enhands. Slet hund innan man hittar rätt spö och anpassad utrustning och började träna.

Detta inlägg har redigerats av sasse: 11 Jan 2012, 05:57

Postad bild

#14 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30765 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 05:59

Problemet är väl också att om man går med en tex Guideline/loop mfl #8 spö och tex costal #8 så motsvarar det en #10-11 så det är inte undra på det är tungt.
Postad bild

#15 OFFLINE   NON

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 186 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 07:52

Visa inläggsasse på 11 Jan 2012, 05:57 sade:

Jag skulle säga att det blir samma lika med enhands. Slet hund innan man hittar rätt spö och anpassad utrustning och började träna.

Tvivlar inte en sekund på att rätt avstämd utrustning underlättar men faktumet kvarstår att människan lärt sig att utnyttja hävarmar för att underlätta/skapa mer kraft och framgångsrikt utnyttjat det sedan urminnes tider. Man kanske kan jämföra enhandsspöt med en förlängning av armen där handled, armbåge och axel måste överföra både moment och horisontal kraft men med ett tvåhands spö så agerar dina två armar som ett kraftpar pga att du har en hävarm mellan övre och nedre handen och därmed så behöver inget moment överföras till din kropp. Har läst lite i din träningstråd sasse och tror nog att "överansträngd" axel/arm etc. nämns på flera ställen...

Och efter att ha kastat lite med mitt nya 11,7' #6-8 så håller jag med magnolia , det är löjligt lätt att nå bra kastlängder jämfört med enhands. Och blåser det från fel håll så tycker åtminstone jag att det är bra mycket lättare att flytta över ett tvåhandsspö från höger till vänster sida jämfört med ett enhandsspö.

/Niclas
----------------------
Niclas Olsson

#16 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 08:45

Visa inläggmagnolia på 11 Jan 2012, 00:14 sade:

http://flyanglersonl...erscast/rc9.php

Jo, jag förstår vad du menar, och som jag redan sagt, man kan kasta längre med ett tvåhands.
Nu handlar det dock inte om Eldslandet Magnolia, det handlar om den svenska kusten och havsöringfiske. Ett helt annat fiske alltså.
Dessutom handlar även tvåhands-kastning om teknik, en människa blir ju inte automatiskt bra på tvåhands bara för att det är "lättare" att kasta längre än med ett enhands?!

Och frågan kvarstår: Fiskar du mycket havsöring på kusten Magnolia? :)

One hook, two hookers...

#17 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 09:14

Jag tackar för alla inlägg och tankar, meningen var inte att starta ett Enhands vs ett tvåhands!

Utan mer vad man kan tänkas att få betala och om det finns ergonomi i att börja kasta med ett tvåhands. Frågan skapar iofs en möjlighet att debatten uppkommer :)

Hur som haver så är jag inte så pigg på att börja sälja av en massa delar för att kosta på mig en massa nytt.

Jag kan tänka mig ett tvåhands till så billig peng som möjligt som jag skulle kunna hitta på begagnat marknaden, som då skulle funka till mitt Danielsson 6-nine. Coastal 8an får väl helt enkelt stryka på foten för en annan lina som passar till tvåhandaren.

Ni får gärna ge exempel på linor och tvåhandare inom 6-7 klassen som inte kostar skjortan och tummar för mycket på kvaliteten.
Gäddan är min kryptonit!

#18 ONLINE   Danne...

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2736 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 10:00

Visa inläggSkanerost på 11 Jan 2012, 09:14 sade:

Jag tackar för alla inlägg och tankar, meningen var inte att starta ett Enhands vs ett tvåhands!

Utan mer vad man kan tänkas att få betala och om det finns ergonomi i att börja kasta med ett tvåhands. Frågan skapar iofs en möjlighet att debatten uppkommer

Hur som haver så är jag inte så pigg på att börja sälja av en massa delar för att kosta på mig en massa nytt.

Jag kan tänka mig ett tvåhands till så billig peng som möjligt som jag skulle kunna hitta på begagnat marknaden, som då skulle funka till mitt Danielsson 6-nine. Coastal 8an får väl helt enkelt stryka på foten för en annan lina som passar till tvåhandaren.

Ni får gärna ge exempel på linor och tvåhandare inom 6-7 klassen som inte kostar skjortan och tummar för mycket på kvaliteten.

Brukar fiska med ett gammalt BlueLine 11.5' #7, föga tyngre kasta med det än mitt enhands 7' #2 just då av ergonomin och de mindre rörelser som behövs för att kasta...
Jag är föga nån stjärna kasta med enhandsspö vilket säkert har en del i att det blir lite jobbigare nöta en heldag än vad det eg borde vara, men hur som helst så är tvåhands på alla sätt ett smidigare att få ut flugan, därmed inte sagt att det alltid är smidigast att fiska med.
Inga dyra grejer det, brukar säljas beggat för runt tusenlappen.
Vanliga linor i #7-8 funkar bra vid överhandskast, men klumpar är mer flexibelt.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk
Survival of the Fittest

#19 OFFLINE   NON

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 186 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 10:22

Visa inläggFlyFly på 11 Jan 2012, 08:45 sade:

Jo, jag förstår vad du menar, och som jag redan sagt, man kan kasta längre med ett tvåhands.
Nu handlar det dock inte om Eldslandet Magnolia, det handlar om den svenska kusten och havsöringfiske. Ett helt annat fiske alltså.
Dessutom handlar även tvåhands-kastning om teknik, en människa blir ju inte automatiskt bra på tvåhands bara för att det är "lättare" att kasta längre än med ett enhands?!

Och frågan kvarstår: Fiskar du mycket havsöring på kusten Magnolia? :)

Precis, man kan kasta längre med tvåhands men det var väll aldrig det som var huvudfrågan i den här tråden och det är bara du som pratar om det.
----------------------
Niclas Olsson

#20 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 10:59

I första inlägget ställs frågan om kastlängd, därav mitt svar om kastlängd. De som förespråkar tvåhands i tråden verkar dock inte prata om dess förträfflighet vid just kustöringfiske, de verkar mest prata rent generellt om hur bra och lätt det är att använda. Fiskar du mycket kustöring NON?

One hook, two hookers...

#21 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 11:15

Det är helt rätt som FlyFly säger jag ställde frågan om kastlängd i mitt inlägg!

Så om vi tar det vidare ett steg och frågar såhär, tycker ni att ett tvåhands #6/7 lämpar sig för kustfisket? Havsöring och horngädda samt diverse annan fisk som kan tänkas simma förbi?
Gäddan är min kryptonit!

#22 OFFLINE   Pada

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2566 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 11:21

Det torde finnas en anledning till varför uppskattningsvis 99% av de som fiskar havöring på KUSTEN använder sig av ett enhandsspö...

#23 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10166 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 11:21

Det är ungefär lika knepigt att kasta bra med två som enhands, så snart tekniken sitter blir båda lättkastade. Om man har problem med enhands och att det upplevs jobbigt så tar man oftast i för mycket, tar man i för mycket i tvåhands så ökar kraftisättningen ännu mer och det blir ännu jobbigare. Man slänger längre med tvåhands, men det blir stökigt med finliret, ofta fiskar man in flugan tills man ser den och ibland hela vägen in till fötterna. Då är tvåhands jätteklumpigt, har man för avsikt att fiska rollypolly med stor fluga (supersnabb hemtagning) tänker jag att det kan bli bra. Det går ju givetvis bra att kasta längs med land om man vill fiska grunt om bara vinden tillåter. Jag kommer att testa lite själv, mest för bilda mig en uppfattning om det är så kasst som jag själv tror :lol:
Och slutligen, man får oftast vad man betalar för. Skall ergonomi och lättkastat vara i fokus skulle jag leta efter ett bra spö och ge lite mer, vill man bara testa så något enklare. Billiga spön som ofta har många år på nacken saknar ofta dagens aktion och är i många fall svårkastade även för den erfarne. Begpriser ? Häng med och kolla köp/sälj butikers utförsäljningar mm
Om du vill använda skjutlina och klump kan rullen vara liten, bara överhandskast så går wf bra och det bör få plats. Inte för långt spö (klumpigt att hantera kort lina) 11-13 fot 6/7-8/9 (21-29 gram, "tvåhandsvikter") överhandskastning ta av något/några gram...

Ha kul :)
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#24 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 11:39

Ok men då ska jag filma mig en gång så får ni kolla min teknik och kanske se vad det kan vara.

Misstänker att när jag är utvadad så lyfter jag armen högre för att slippa bli blöt och tar då även i för att få upp höjden och längden :)

Men som sagt filmar lite i helgen så kan ni kolla min teknik om ni skulle känna för att ge lite konstruktiv kritik :)
Gäddan är min kryptonit!

#25 OFFLINE   NON

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 186 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 12:15

Visa inläggFlyFly på 11 Jan 2012, 10:59 sade:

I första inlägget ställs frågan om kastlängd, därav mitt svar om kastlängd. De som förespråkar tvåhands i tråden verkar dock inte prata om dess förträfflighet vid just kustöringfiske, de verkar mest prata rent generellt om hur bra och lätt det är att använda. Fiskar du mycket kustöring NON?

Ok, missade det i första inlägget.

Nej, jag fiskar inte mycket kustöring, kanske 5-6 turer per år men det lilla jag hunnit med att prova 11,7:an gör mig helt övertygad om att det passar utmärkt till kustfiske.
----------------------
Niclas Olsson

#26 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2610 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 12:28

Det vanliga; de ofta tvärsäkra uttalandena som förekommer här på forumet gjorde att jag skrev " ett motinlägg" för ärligt talat, det mesta har för och nackdelar men att omedelbart avfärda möjligheten att använda tvåhands vid kusten tycker jag är närmast enfaldigt. Att tvåhandsfiske har blivit vanligare i olika sammanhang det tycker jag att jag har pejl på. Om det är något för dig Skånerost är ju en svårare fråga att besvara. Har du möjlighet att låna ett spö samt få några lektioner har du ju chansen att själv avgöra detta.

Visst spelar teknik en stor roll både vid enhands- och tvåhandskastande.

#27 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30765 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 12:38

Visa inläggmagnolia på 11 Jan 2012, 12:28 sade:

Det vanliga; de ofta tvärsäkra uttalandena som förekommer här på forumet gjorde att jag skrev " ett motinlägg" för ärligt talat, det mesta har för och nackdelar men att omedelbart avfärda möjligheten att använda tvåhands vid kusten tycker jag är närmast enfaldigt. Att tvåhandsfiske har blivit vanligare i olika sammanhang det tycker jag att jag har pejl på. Om det är något för dig Skånerost är ju en svårare fråga att besvara. Har du möjlighet att låna ett spö samt få några lektioner har du ju chansen att själv avgöra detta.

Visst spelar teknik en stor roll både vid enhands- och tvåhandskastande.

Där håller jag med dig till 150% :)
Postad bild

#28 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30765 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 12:40

Jag har testat 2 hands på kusten innan det blev populärt och stod i FJ.
Testade med ett 12,7´ 8/9.
Efter två turer insåg jag att det inte var något och hålla på med. Trassel och slit. Testade även från båt i Norge med tunga linor. Inte det heller föll i god jord. Ska dock sägas att jag var betydligt sämre på att kasta då och slarvade säkert en hel del med tekniken. .
Postad bild

#29 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30765 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 12:41

Visa inläggPada på 11 Jan 2012, 11:21 sade:

Det torde finnas en anledning till varför uppskattningsvis 99% av de som fiskar havöring på KUSTEN använder sig av ett enhandsspö...

Det betyder väl att 1% gör rätt :)
Postad bild

#30 ONLINE   GA GBG

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 233 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 12:47

Köp ett beg. Z-Axis 9' #6 då får du jvligt mycket spö för pengarna funkar klockrent på kusten, körde tidigare med en 7 för havsöringsfiske men har sen tre år sedan bara kört med Z-Axiset grymt bra spö...har själv en axel som spökar ibland men detta spö är väldigt skönt blir ju ganska många kast på en dag...

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar