.
En (köpt?) teknokrats syn på kraftproduktionen
#2 OFFLINE
Skrivet 10 Jan 2012, 18:08
TobbeL på 10 Jan 2012, 17:57 sade:
Läste denna imorse, media har en väldigt underlig vinkling hela tiden!
Jag som jobbar inom vindkraften blir självklart partisk, men tycker att det är underligt att ena dagen så är de senaste rönen att vindkraft producerar bara mer och mer för att nästa menar man på att det är totalt värdelöst och naturförstörande.
Sedan tycker jag att det är intressant att man kan mena på att man ska dämma upp de sista älvarna för att det är inte naturförstörande, men i nästa andetag säga att vattenmagasinen är fulla på grund av vindkraften.
Men om vindkraft är värdelöst och inte producerar varför är vattenmagasinen fulla? Och varför ska de sista älvarna då förstöras.
Hur man än vänder och vrider sig så har man ändå röven bak, allting är ju förstörande på något sätt frågan är vad är inom en rimlig nivå?
Alla får tycka och tänka som de vill men vi måste värna om arvtagarna till denna jord och ge dem en så stabil grund att stå på som möjligt.
#3 OFFLINE
Skrivet 10 Jan 2012, 18:52
Eftersom vi med vindkraftsutbyggnaden gör ett enormt ingrepp i den svenska naturen, borde vi rimligen ställa det mot vad en exploatering av några kvarvarande älvar skulle innebära."
... I rest my case!
Sicken tomte...
Detta inlägg har redigerats av JesperP: 10 Jan 2012, 18:54
#4 OFFLINE
Skrivet 10 Jan 2012, 19:36
JesperP på 10 Jan 2012, 18:52 sade:
Eftersom vi med vindkraftsutbyggnaden gör ett enormt ingrepp i den svenska naturen, borde vi rimligen ställa det mot vad en exploatering av några kvarvarande älvar skulle innebära."
... I rest my case!
Sicken tomte...
Nog är han en tomte alltid denna Herr Bern... men undra om inte de som köper hans argument ändå inte är de verkliga tomtarna?? För inte kan det vara så att den här karln ens själv tror på de tokigheter han slänger ur sig ( han är en hängiven klimatskeptiker bl.a....) - dock verkar han vara hyllad av en hel del tokar runt om i landet och även utanför...
#6 OFFLINE
Skrivet 15 Jan 2012, 16:10
Vi kan inte rädda en älv om vi inte förstår sammanhangen. Ska vi hava en religiös tro på vår konsumtion eller ska vi blunda som vanligt?
#7 OFFLINE
Skrivet 15 Jan 2012, 17:10
Jag minns för några år sedan vilket skriveri i medierna bla. om problemen med ålen.
Det gjordes (görs kanske fortfarande) stora stödutsättningar.
Jag har precis bytt arbetsplats för en vecka sedan, och en kväll i boden så kom detta på tal, inte om stödutsättningar, men ålen.
Då visar det sig att företaget som jag arbetar på har även en del underhållsarbete på kraftstationer.
Om jag uppfattade det hela rätt så finns det en typ av raster/ spärr som ska hindra fisken från att simma in turbinerna (gissar jag).
När ålen närmar sig och känner detta, så vänder den, varpå den fastnar med stjärten, och kan inte ta sig loss pga. de starka strömmarna.
Jag vet inte vilken kraftstation, eller hur ofta detta görs, men enligt min kollega så körde dom väck all död fisk med en lastare (en normal skopa rymmer väl ca 3-4 m3) som dom sedan grävde ner i största hemlighet, för annars skulle det ju "Ta hus i Helvete" som det heter.
Ska forska lite mer i detta, kunde ju vara intressant med lite bilder för att väcka opinion, jag har vaknat iaf.
Detta utspelar sig någonstans i Småland, och detta är bara vid EN kraftstation, undrar hur många det finns.
#8 OFFLINE
Skrivet 15 Jan 2012, 19:50
Näe det är hur många som helst som har hela bilden för sig både bland experter och vanligt folk. I över 50år. Det är ett paradigm och kan ej undvikas, tyvärr.
Stödutsättningar är som så mkt annat ett spel för gallerian. Man ljuger och undviker tydligen samhällets ögon med denna metodik. Eller så har man inte kompetensen av utgången av själva systemfunktionen av utsättningar. Man undkommer samhällsansvar bara man inte rubbar de ekonomiska. Klockan tickar, när ska vi vakna från dvalan.
#9 OFFLINE
Skrivet 15 Jan 2012, 20:11
Digger på 15 Jan 2012, 17:10 sade:
Jag minns för några år sedan vilket skriveri i medierna bla. om problemen med ålen.
Det gjordes (görs kanske fortfarande) stora stödutsättningar.
Jag har precis bytt arbetsplats för en vecka sedan, och en kväll i boden så kom detta på tal, inte om stödutsättningar, men ålen.
Då visar det sig att företaget som jag arbetar på har även en del underhållsarbete på kraftstationer.
Om jag uppfattade det hela rätt så finns det en typ av raster/ spärr som ska hindra fisken från att simma in turbinerna (gissar jag).
När ålen närmar sig och känner detta, så vänder den, varpå den fastnar med stjärten, och kan inte ta sig loss pga. de starka strömmarna.
Jag vet inte vilken kraftstation, eller hur ofta detta görs, men enligt min kollega så körde dom väck all död fisk med en lastare (en normal skopa rymmer väl ca 3-4 m3) som dom sedan grävde ner i största hemlighet, för annars skulle det ju "Ta hus i Helvete" som det heter.
Ska forska lite mer i detta, kunde ju vara intressant med lite bilder för att väcka opinion, jag har vaknat iaf.
Detta utspelar sig någonstans i Småland, och detta är bara vid EN kraftstation, undrar hur många det finns.
Ålens problem är att den vill vandra nerströms, men även andra arter klarar inte strömdraget mot turbinerna.
Hoppas du får fram några bilder.
#10 OFFLINE
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar