Nu när jag tagit fram flugfiskeprylarna igen efter några års paus är jag riktigt taggad inför våren och sommaren. Jag och en polare planerar en fiskeresa i sommar och har haft Gällivare som planerat mål för resan eftersom min släkt bor där uppe och jag känner till lite harr- och öringvatten där omkring, typ Kutjaure vid Ritsem.
Vi skulle till en början ta tåg eller flyg men nu lutar det åt att vi tar bil för att kunna få med oss både flug- och haspelutrustning, och dessutom kunna stanna på några ställen på vägen.
Nu känns det som att det roligaste hade varit att ta sig uppåt landet med tält i bagaget och stanna några nätter på vägen upp, stanna där uppe några nätter och sen åka neråt en annan väg och stanna vid några bra platser på vägen ner.
Tanken var att ta E45:an hela vägen upp men självklart ta avstickare till de ställena man vill fiska på. På vägen ner är ett alternativ att åka österut och ta den vägen ner.
Jag kommer nog köra 98% flugfiske men han kommer nog köra mer haspel, han är väldigt ny på fluga men jag är säker på att när han får drilla sin första fisk på fluga så kommer han aldrig vilja fiska haspel igen
Nu till 10k-frågan: Var skall vi stanna? :-)
I princip finns större delen av Sverige att tillgå så jag förstår att det är en svår och enormt bred fråga, men tips om favoritområden hade varit grymt uppskattat. Harr, öring och röding är väl målet men all fisk är bra fisk på denna resan, vi är inte så kräsna
Vuoggatjålme är väl egentligen det enda jag har läst lite om och det verkar ju väldigt intressant!
Så, om det var du som åkte, var hade du stannat?
Tack så mycket i förhand,
// Jonatan