Hoppa till innehåll

.

Prissättning

89 replies to this topic

#61 OFFLINE   Bosse H

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 287 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 23:56

Flugfiskebranchen måste ju vara den enda branch i världen däer man pratar om made in USA som något som skulle innebära kvalitet :D Dessutom värt att betala exra för :excl: .

#62 ONLINE   Bobban

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 23:59

Visa inläggIsoperla på 14 Jan 2012, 19:27 sade:

Har för mig att en kanadensare köpte 75 % nyligen, så det skulle innebära att Loop är 25 % svenskt med tillverkning i Asien. Sorry, det triggar inte mina patriotiska känslor så pass mycket att jag hellre vill ge 6500 kr för ett Loop än samma summa för ett amerikanskt premiumspö.

Läste oxå det. men företaget ligger i åkersberga och har svenska medarbetare. Jag räknar fortfarande företaget som svenskt. Det är bra många utlänska investerare som har aktier i svenska bolag.

#63 ONLINE   Bobban

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2012, 00:00

Visa inläggBosse H på 14 Jan 2012, 23:56 sade:

Flugfiskebranchen måste ju vara den enda branch i världen däer man pratar om made in USA som något som skulle innebära kvalitet :D Dessutom värt att betala exra för :excl: .
+1

Lite kul oxå när folk pratar om made in usa g.looomis spön, när det är asienägdt.

Detta inlägg har redigerats av Bobban: 15 Jan 2012, 00:02

#64 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2012, 00:18

med superbt rätt lina... så kastar även ett cheapo-spö väldigt bra, om kastaren passerat nybörjarstadiet.
orkar man så tar man med det till t.ex Capricorn och testar fram rätt lina.
och sen köper man vadare och jacka och får ända fler tusen över mot att ha köpt ett dyrt hypat spö :)

#65 OFFLINE   Christer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1858 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2012, 00:36

Visa inläggtårta på 14 Jan 2012, 22:13 sade:

Helt rätt tanke men en Mercedes för X pengar motiverar prisskillnaden i procent mer än skillnaden mellan exempelvis ett Amerikanskt
premiumspö (själv slutade jag efter Sage TCR) och ett 2-3000 kronors spö som heter "B"
Fiskepruylar är som jeans,,1200 kronors Wrangler är coolare än gubbutikens men skillnaden sitter i märket och jag har gubbat till mig
i år,slut med dyra spön! Rullar har jag för många och det är ju en ännu sjukare cirkus,, vem fan behöver en Danielsson med
superbroms i klass 2-5? Jag tydligen, eftersom jag äger en :wacko:
Hoppas att mitt anti mot "premium" kommer att hålla i sig, tyvärr så vet man aldrig med mig..byter åsikt samtidigt som jag tvättar snoppen... :D

Du har ju skrivit om TFO BVK ganska länge... :)

/ C
LOVE is a 10-letter word......FLYFISHING

#66 OFFLINE   Freddeponken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 468 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2012, 04:12

Visa inläggBobban på 14 Jan 2012, 23:53 sade:

Du gillar dyra spön, men ska köpa dom billigt i usa?

just spön är inte så billigt i Usa när jag kikat runt på diverse sidor=) g.lommisspöt jag har är inköpt här i sverige så för mig kvittar det väl men kan jag handla två rullar tex för samma pris för en här är jag ju dum om jag inte gör det! menar väl egentligen att varan i sig är viktig för mig och sen visst om det gynnar en plånbok så kör jag ju givetvis på det.

Kan låta som dubbelmoral men orkar inte förklara mig fullt ut.
Flyfishing addicts of sweden

#67 OFFLINE   Jonzkij

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 243 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2012, 09:57

Citat

Spököp är sällan en rationell handling, be någon förklara varför man lagt ut kanske 50 000 kr på flugspön...Tror inte att argumenten är särskilt hållbara.
Det går att köpa skitbra spön för under 3000 kr men det är inte lika spännande som att köpa ett amerkanskt värstingspö för 6-8000 kr.

Det finns naturligtvis inget i funktionen som motiverar en sådan prisskillnad. Men istället köper man ett koncept, en stil som man vill ha, det ligger trots allt väldigt mycket prestige i att ha en garderob med USA-tillverkade spön. Spöna förknippas med hög kvalitet och mytomspunna kastegenskaper, detta tilltalar oss betydligt mer än något asienproducerat märke utan historia.

I dagens läge är nog kvalitetsskillnaden försumbar, om den alls finns, och spönas egenskaper ligger nog på liknande nivå. Men som sagt, spököp är sällan rationella och jag är den förste att erkänna att jag hellre håller i ett USA-spö än ett billigare TFO eller MSX....

Men jag kanske ska fynda det nya LOOP-spöet när de reas ut nästa år......Om det är bra

Precis så här resonerar även jag. Otroligt välformulerat och bra skrivet!

Citat

Flugfiskebranchen måste ju vara den enda branch i världen däer man pratar om made in USA som något som skulle innebära kvalitet :D Dessutom värt att betala exra för.
Du har aldrig lirat elgitarr va? Här har alltid Made in USA borgat för högsta kvalité med Japan på god andra plats. Dock så var de Japansktillverkade gurorna i princip lika bra men hade inte samma status (i alla fall på min tid). Det fanns (finns?) även andra asiatiska länder som producerade lågudget serier men de gitarrerna var skit anser jag.

Citat

Lite kul oxå när folk pratar om made in usa g.looomis spön, när det är asienägdt.
Visst är Loomis ägt av Shimano men det är likafullt Made in USA, och det är det som gäller för min del. Dessutom älskar jag känslan i Loomis klingorna och det är därför jag köper dem. Min NRX fyra har absolut topfinish och kastar som en häst sparkar med bibehållen fiske och drillkänsla. Kan det bli bättre? Inte för mig.
Jag köper Made in USA för att jag kan, vill ha det, och anser att jag får något mer än bara den senaste hot shit tekniken, 30% lättare och 40% starkare. Jag skiter i om man kan lyfta en mindre bil utan att spöt går av eller om du kan kasta till månen. Jag vill ha ett spö som gör mig glad!
Made in USA: Bäst i min värld. Sällan "Bang for the buck" men tillför ett mervärde som man inte kan ta på...
Made in Japan: Oftast lika bra som ovanstående men inte riktigt samma status.
Made in Korea: Bra grejor, ofta till vettiga priser (gäller ej LOOP), men osexigt. Har aldrig den där "Vill ha känslan".
Made in China: Skulle jag inte ta i med tång. Av en mängd olika anlednigar.
Så här är det för mig och jag respekterar till fullo dem som kör med betydligt billigare grejor och som är nöjda med dem.
Det handlar inte om vem som har dyrast grejor utan om vem som fiskar mest!

Detta inlägg har redigerats av Jonzkij: 15 Jan 2012, 10:05

Jag shoppar, alltså finns jag!

#68 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6734 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2012, 10:04

Flugfiskebranchen måste ju vara den enda branch i världen däer man pratar om made in USA som något som skulle innebära kvalitet Dessutom värt att betala exra för .
Rosemount gör väl en av världens driftsäkraste trycktransmittrar, Intel och AMD är amerikanska?
Världens bästa mobiltelefoner tillverkas av Apple.
Listan kan göras lång ;-)
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#69 OFFLINE   tommy -63

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 197 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2012, 10:40

Visa inläggHannu på 15 Jan 2012, 10:04 sade:

Rosemount gör väl en av världens driftsäkraste trycktransmittrar, Intel och AMD är amerikanska?
Världens bästa mobiltelefoner tillverkas av Apple.
Listan kan göras lång ;-)

Appel tillverkas i Kina med den högsta självmordsbelägna personalen! Varför? Pris på vara kontra vad det kostar att tillverka (lön för dom anställda)!
Bygger spön för att det är en bra hobby och trivs med att fiska med bambu........

www.tjkonsulting.se

#70 OFFLINE   Spenwrist

Advanced Member

• Edgemember
  • 206 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2012, 11:06

Flugfiskebranchen måste ju vara den enda branch i världen däer man pratar om made in USA som något som skulle innebära kvalitet Dessutom värt att betala exra för .

Golfbranschen är nästan likadan. Delarna till en golfklubba må vara tillverkad i kina men det står i finstilt. Att delarna är monterade i USA står tydligt.
http://www.fiskrens.wordpress.com där kan ni även se blåtiran som syns lite dåligt på profilbilden :)

#71 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30765 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2012, 19:17

Duger till att ta Svenska rekord i Salmon distance iaf :)
Och det beror bara på spöt :)
Postad bild

#72 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30765 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2012, 19:20

Visa inläggBobban på 15 Jan 2012, 00:00 sade:

+1

Om man ska börja prata om vart huvudkontoret sitter så blir det lite löjligt. Byggs något i något land och man tycker det borgar för bra kvalité´ (behöver inte så klart gälla Loomis) men de som har pengarna är skrivna någon annanstans så kvittar det iaf i min värld.
Postad bild

#73 ONLINE   Bobban

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2012, 19:59

Ska jag va helt ärlig så får folk köpa vilket spö dom vill, dyrt, billig, made in usa, korea, kina eller peru. Det är ju upp till var o en att bestämma hur mycket pengar man vill lägga eller vilket märke man vill ha. Men jag tycker iaf att loops nya spö känns premium, varför skulle dom inte kunna bygga ett sånt spö? Bara för att dom ligger i mellanklasskiktet? eller för dom byggs i korea? Se på volvo, som va medelsvenssonbilen nummer 1. Idag köper ingen svenssonfamilj en ny volvo xc60, utan det är en premiumbil.

Ps. Handbolls-em nu på fyran.

Detta inlägg har redigerats av Bobban: 15 Jan 2012, 20:01

#74 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2012, 20:09

Made in U.S.A är väl "made by lowpayed mexicans and latinos in U.S.A" om det skall hård dras ;)

#75 OFFLINE   salmo prutta

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 502 Inlägg:

Skrivet 16 Jan 2012, 23:25

Visa inläggsempai på 14 Jan 2012, 00:41 sade:

Det finns kastkanoner och det finns drillkanoner, kom ihåg var ni hörde det först ;)
Hej Tony...
Jag bor ju på andra sidan Sverige och vi fattar ju lite långsammare här... Menar Du att man inte kan få bägge egenkaperna samtidigt, både längd+drillkänsla?
Eller var det något avancerat ordvitseri som gick mig förbi?
Jag har grubblat på detta från och till i två dagar, nu får du förklara dig!

Rickard :blink: .
När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret.

#76 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10168 Inlägg:

Skrivet 16 Jan 2012, 23:55

;D lite ordvitsigt var det allt. Allt beror på art och fiskeslag (tycker jag) och när det kommer till fiske med ex klass 5, som är vanlig i bla distans, så finns det spön som kastar långt men som kanske inte böjer sig så vidare värst om en normalfisk nappar, sen finns det fullflexare som är jäkligt roliga att drilla med men som kanske inte är mitt förstaval vid distans. Sen finns det givetvis spön som är trevliga till båda övningarna. Och alla tycker olika. Jag tycker Tcr är ett läckert spö att kasta med och kul att köra fisk på, men tvingas jag välja ett spö så kanske det hade varit ett Hardy Zenith tex ? Jobbar djupt mm. Så länge jag har möjlighet till fler spön fiskar jag gärna glasfiber ibland, som att hålla linan i handen vid drill, tyvärr är det samma vid kastning, som att hålla linan i handen, och då blir det inte långt.
Hoppas det blev klarare ?
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#77 OFFLINE   salmo prutta

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 502 Inlägg:

Skrivet 17 Jan 2012, 09:27

Visa inläggsempai på 16 Jan 2012, 23:55 sade:

;D lite ordvitsigt var det allt. Allt beror på art och fiskeslag (tycker jag) och när det kommer till fiske med ex klass 5, som är vanlig i bla distans, så finns det spön som kastar långt men som kanske inte böjer sig så vidare värst om en normalfisk nappar, sen finns det fullflexare som är jäkligt roliga att drilla med men som kanske inte är mitt förstaval vid distans. Sen finns det givetvis spön som är trevliga till båda övningarna. Och alla tycker olika. Jag tycker Tcr är ett läckert spö att kasta med och kul att köra fisk på, men tvingas jag välja ett spö så kanske det hade varit ett Hardy Zenith tex ? Jobbar djupt mm. Så länge jag har möjlighet till fler spön fiskar jag gärna glasfiber ibland, som att hålla linan i handen vid drill, tyvärr är det samma vid kastning, som att hålla linan i handen, och då blir det inte långt.
Hoppas det blev klarare ?
Japp, tack för svaret!

Rickard.
När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret.

#78 OFFLINE   jorma

Advanced Member

• Edgemember
  • 1983 Inlägg:

Skrivet 17 Jan 2012, 09:44

Visa inläggJonzkij på 13 Jan 2012, 22:04 sade:

Ja jag köper helst amerikanska premiumspön. Varför? "Because i´m worth it"!

maybe your are born with it?

maybe its maybeline .

USA, USA, USA!.

#79 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 17 Jan 2012, 11:42

Så länge det finns suckers som söker "känslan" (den där svårdefinierade termen som ett USA-byggt spö kan ge) så kommer priserna att hålla sig kvar däruppe. Jag säger inget om det, jag är också lite märkesfixerad och något av en sucker vad gäller spön och rullar. Däremot skulle jag inte köpa en pin on reel som det står Orvis på om jag kan skaffa en Pool 12 betydligt billigare. Ännu mindre vill jag köpa en keps med "mitt" märke påsytt. Om Orvis eller Loop vill att jag ska göra reklam för dem får de ge mig kepsen, aldrig att jag skulle betala för ge dem den bästa skyltexponeringen jag har.

Med det sagt så kan jag tillägga att jag bara har ett Orvis-spö och två gamla Loop Greyline. Kanske skaffar jag ett annat amerikansk märke när jag åker till New York i vår, kanske inte.

Jag har lite svårt att förstå varför man ska ha det finaste och dyraste om man inte kan utnyttja ett spös fulla potential. Alla med amerikanska spön kanske är grymma kastare men jag tvivlar på det. För mig är det lite som att ha en Hummer eller en Escalade ståendes på Östermalm. Det handlar bara om något slags personligt varumärkesbyggande.
Detta är MathiasL

Myggbygg

I only wish to catch a fish, so juicy sweet!

#80 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10168 Inlägg:

Skrivet 17 Jan 2012, 21:17

Jag har haft mina Ron Thompson pin on reels så länge att all färg mm är bortnött, de har nu fått guidefinish och ingen vet att det är Rompa Tompa :) ca 15 år gamla. Men Sagetexten är kvar på alla spön :D

FFF - CCI

#81 OFFLINE   Henka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1091 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2012, 09:16

Visa inläggFreddeponken på 14 Jan 2012, 02:42 sade:

Hej ingen diss mot dig men varför vill man stå och hålla i en sexkantig mutter en hel dag? kännt på det i butik och skulle aldriiiig köpa det med det handtaget.

Fråga Edberg, Lendl, Wilander, Federer osv... varför de inte varit smarta nog att använda sig att runt handtag... ;)

#82 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10168 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2012, 10:21

Det var ju en rätt härlig replik :)

FFF - CCI

#83 OFFLINE   Kustis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2560 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2012, 10:35

Satt som en wolley typ,, :D

#84 OFFLINE   jorma

Advanced Member

• Edgemember
  • 1983 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2012, 10:38

Visa inläggHenka på 18 Jan 2012, 09:16 sade:

Fråga Edberg, Lendl, Wilander, Federer osv... varför de inte varit smarta nog att använda sig att runt handtag... ;)

jag har försökt få tag i några av dem, men det är skitsvårt!! ingen svarar.

vill verkligen fråga varför dom inte har runda handtag...

#85 OFFLINE   Lillfiskaren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2012, 11:21

Varför ser man inte fler spöhandtag med racketlinda? För övrigt går det utmäkt att bygga om tennisracket till håv. Det blir fult som stryk men det fungerar.

#86 OFFLINE   jorma

Advanced Member

• Edgemember
  • 1983 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2012, 11:31

Visa inläggLillfiskaren på 18 Jan 2012, 11:21 sade:

Varför ser man inte fler spöhandtag med racketlinda? För övrigt går det utmäkt att bygga om tennisracket till håv. Det blir fult som stryk men det fungerar.

brorsan byggde om ett pingisrack till håv med riktigt långt jävla nät i. fungerade bra!

#87 OFFLINE   Lillfiskaren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2012, 11:56

För att komma tillbaka till ämnet upplever jag det ibland som om dessa amerikanare har en fördel med sin stora marknad och ofta lite friare tänkande gällande vad som är "rätt eller fel". Detta gör att man kan hitta spön som passar sin egen smak även om man är lite kinkig eller udda när det kommer till vad man vill ha. När man väl funnit ett märke man trivs med är det inte säkert att alla modeller passar men där finns en spödesigner som verkar tänka i de banor man själv gör. Det gör att man gärna väljer samma märke igen.

..... eller så fungerar jag även om jag gärna provar nytt.

#88 OFFLINE   jakobj

Advanced member

• Edgemember+
  • 2481 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2012, 12:17

Jag har suttit i märkeshets i många år men äntligen sluppt ur den i stort sett. Fruktansvärt skönt! Ha, jag tyckte det skulle varit riktigt pinsamt att visa mig vid ett vatten med ett billigt spö. Mest trivdes jag med custombyggda spö utan märke eller ledtråd till klingtillverkare alls, inte för att det var bättre spön kanske utan mest för att jag tyckte det var allra häftigast, när ingen kunde se vad jag fiskade med, tuffare än dyra märkesspön till och med, som på något sätt kändes lite "mainstream" eftersom vem som helst kunde köpa dom.. Då är det rätt illa faktiskt, men det avspeglar väl bara ens egen osäkerhet antar jag. Nåja, nu är det inte så längre och har inte varit på några år iallafall och det känns bra. :)
Godmorgon!

#89 OFFLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2585 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2012, 12:25

Äh, vi ska alla den vägen vandra. Från billigt dret som väcker intresset till premiumspön med flotta reklamfilmer för att sedan landa i ett smalt och superspeciellt spö som nästan ingen annan har. Då spelar det ingen roll om det är dyrt eller billigt. Min senaste favorit är ett handbyggt, lätt och smidigt spö som kastar långt med fantastisk drillkänsla och utan logga.
www.medfluga.se

#90 OFFLINE   tazza

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 158 Inlägg:

Skrivet 18 Jan 2012, 13:02

Visa inläggjeppe på 18 Jan 2012, 12:25 sade:

Äh, vi ska alla den vägen vandra. Från billigt dret som väcker intresset till premiumspön med flotta reklamfilmer för att sedan landa i ett smalt och superspeciellt spö som nästan ingen annan har. Då spelar det ingen roll om det är dyrt eller billigt. Min senaste favorit är ett handbyggt, lätt och smidigt spö som kastar långt med fantastisk drillkänsla och utan logga.

Haha, förstår inte alls vad du pratar om... ;)
“Many men go fishing all of their lives without knowing it is not fish they are after.”- Thoreau

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar