Hoppa till innehåll

.

GPS, sjökort

4 replies to this topic

#1 OFFLINE   jorma

Advanced Member

• Edgemember
  • 1983 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 01:43

funderar på att utrusta skeppet ( http://www.outcastbo...ault.aspx?id=33 ) med en GPS med sjökort, har spanat på en https://buy.garmin.c...op.do?pID=87771 denna kan man ju ladda in bluechart på, bluechart tillverkas visserligen inte längre men grynnor som funnits i miljoner år ligger väl kvar nån sommar till .. ?

lod kanske vore nåt, men det känns lite väl ..

nån som har en erfarenheter av något liknande?

tacksam för svar.

Detta inlägg har redigerats av jorma: 13 Jan 2012, 01:43

#2 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10168 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 10:28

Körde hawkeye med fishfinder men blev galen på alla alerts om fisk. Blev ficklampsekolod istället. En Gtm 40 (heter den så ?) yttemp samt temp varannan meter och bottentemp (mest användbart i sjö, så jag lärt mig att sjöar inte skiktas varje år utan vissa år har nästan samma temp hela vägen ner) jag skrev förr ut sjökort ifrån Fugawi och plastade in dem, oldschool lösning. Nu kollar jag ajjfåån, eniro sjökort och google earth. Är det typ fishcat streamer som tas lätt av vind ? Så länge vind är jämn funkar en ikeakasse som drivankare, fäst två olika linor i handtagen så du kan kollapsa den då du halar in den. Elmotor skulle va nice men... Behöver fysa ibland också. En vattensäker byggradio kanske ? Smeden pimpade ju upp sin med handtag och hjul, lite skottkärrestuk, ruggigt smart. Han hade ankare med handtag och spel och givetvis custom drickahållare.
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#3 OFFLINE   kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 462 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 11:16

Du har inte funderat på att montera en plotter på skeppet? ;)

Jag kör med en dakota 20 laddad med skogsmullekartor, sjökort och bilkartor. Pekskärmslösningen har de fått till riktigt bra, fungerar även i regn. Den har inte kapacitiv skärm som på nya mobiler, utan resistiv. Oregonmodellerna har lite större skärm, bättre upplösning. Har även kört med 60cx. Men det är mycket smidigare att hantera en med pekskärm.

Hör av dig på pm om du vill ha mer info.

Jonas

#4 OFFLINE   kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 462 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 11:48

Etrex, dakota, oregon använder bluechart g2. De uppdateras fortfarande. Man kan även köra med g2 vision kort men för bla etrex och dakota hanterar inte 3D vyer och auto guidance(automatisk ruttplanering).

#5 OFFLINE   jorma

Advanced Member

• Edgemember
  • 1983 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 11:55

Visa inläggsempai på 13 Jan 2012, 10:28 sade:

Körde hawkeye med fishfinder men blev galen på alla alerts om fisk. Blev ficklampsekolod istället. En Gtm 40 (heter den så ?) yttemp samt temp varannan meter och bottentemp (mest användbart i sjö, så jag lärt mig att sjöar inte skiktas varje år utan vissa år har nästan samma temp hela vägen ner) jag skrev förr ut sjökort ifrån Fugawi och plastade in dem, oldschool lösning. Nu kollar jag ajjfåån, eniro sjökort och google earth. Är det typ fishcat streamer som tas lätt av vind ? Så länge vind är jämn funkar en ikeakasse som drivankare, fäst två olika linor i handtagen så du kan kollapsa den då du halar in den. Elmotor skulle va nice men... Behöver fysa ibland också. En vattensäker byggradio kanske ? Smeden pimpade ju upp sin med handtag och hjul, lite skottkärrestuk, ruggigt smart. Han hade ankare med handtag och spel och givetvis custom drickahållare.

haha, radio o elmotor .. nä
det blir en 4taktars 2.5 lagom till borrefisket i sommar :) funderade på el men det kommer köra ihop sig när man är halvägs till danmark o batteriet är slut, fram tills dess blir det lugna skritt här i fjorden.

men åter till frågan.. eyephone, fan . det har jag inte o kommer nog aldrig att ha. vill ha en gps som man kan även sen ha med utomländsk .. men va tror ni om en sån etrex? den e ju bara o hänga där på väskan o dra. jag driftar ju aldrig så långt så att jag inte hittar tillbaka, man fiskar ju typ på ett "utvalt" ställe.

ska ju ha den mest för att leta upp grynnor och på ett ungefär se lite djup o sånt. ..

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar