.
10 replies to this topic
#2 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2012, 09:41
Vi kör med med Vision Nite Catapult 9' #5/6 på kastatävlingarna på sportfiskemässan i år. Jag tippar att det är det spöt du ska ha.... Jag tror inte du vill ha ett styvare.
#3 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2012, 10:34
Nite hyggligt djup serie, nite catapult hyggligt styv/snabb.
Är det mest överhands och distans av intresse så nite catapult, mest underhands och finlir nite.
Nite serien är "enkelklassade" en 6:a är en 6:a, tunga 6:a linor känns för tunga. Nite catapult är dubbelklassade, 5/6:an tycker nog många man kan lägga tom en 7:a på, så vad femman har där att göra vet jag inte.
Hoppas svaren hjälper något och inte skapar än mer förvirring
Är det mest överhands och distans av intresse så nite catapult, mest underhands och finlir nite.
Nite serien är "enkelklassade" en 6:a är en 6:a, tunga 6:a linor känns för tunga. Nite catapult är dubbelklassade, 5/6:an tycker nog många man kan lägga tom en 7:a på, så vad femman har där att göra vet jag inte.
Hoppas svaren hjälper något och inte skapar än mer förvirring
#4 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2012, 11:29
Har en catapult och instämmer helt med ovanstående. Till sjö och kust skulle jag rekommendera catapulten tillsammans med en tung lina i samma klass eller en lättare/normal i klassen över.
Den lägst klassade catapulten om du vill ha 9' är #6 (den vision benämner #5/6). 10' finns i #5.
/Jonas
Den lägst klassade catapulten om du vill ha 9' är #6 (den vision benämner #5/6). 10' finns i #5.
/Jonas
Detta inlägg har redigerats av kobben: 13 Jan 2012, 11:34
#5 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2012, 12:10
Tack för svaren. Några frågetecken rätades ut. tänkte som sagt använda spöt till sjö, kust och ngt större vattendrag och därför blir det nog att slå till på en catapult 9' #6. Finliret har jag min gamla 5a till. Ska iaf bli intressant att få testa vifta lite med det. Detta tillsammans med en rio gold lina.
#6 OFFLINE
Skrivet 13 Jan 2012, 13:25
Låter som en skön combo
#8 OFFLINE
Skrivet 15 Feb 2012, 10:56
Låter som ett kanonpris
Tänk på att det kan bli tight med plats på spolen om du inte har väldigt tunn backing. Jag har en xla 5-6(samma volym som koman) med rio gold #6. Linan får precis plats tillsammans tunn dacron/flätlina som backing. Om du vill ha en grövre lina framöver så satsa på en 6-7 ist.
Mvh Jonas
Mvh Jonas
#9 OFFLINE
Skrivet 15 Feb 2012, 19:46
Precis vad jag gått och funderat på! Velat fram och tillbaka men efter att ha stått och känt på kiten med de olika rullarna föll det på en 56a. Tänkte mig att spöt skall användas i fjällen i större sel och sjöar och kanske inte behöver maxas med backing... Men de går maila dem och be dem ändra min order. Fasen, nu är jag i valet och kvalet.
#10 OFFLINE
Skrivet 15 Feb 2012, 20:02
Du har ju rätt i att man sällan eller aldrig behöver mycket backing till det ändamålet så egentligen kvittar det. Med den linan har du 1-1.5mm kvar till backing. 6-7an är bara 6mm större och 10 gram tyngre så inte direkt klumpig. Fråga om de har 6-7an och ta den istället om de har den hemma.
/Jonas
/Jonas
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar