Hoppa till innehåll

.

bra spö till son..

9 replies to this topic

#1 ONLINE   A.N.D.Y.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 205 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 14:03

Hej!
Jag vill få min son (nästan 9år) att börja flugfiska och kom in på det där med spö, längd och klass.. efter lite resonerande med mig själv har jag kommit fram till att ett lite lättare spö borde vara melodin. Klassmässigt är det väl inte så viktigt, men jag tänker att ett långt spö, i förhållande till kastarens längd är jobbigare att "veva" med än ett lite kortare. Några fantastiska 30m-kast tror jag inte är aktuellt utan mer något som är användbart och hanterbart. Självklart vill jag inte ge honom sämre grejor än jag själv skulle köpa. Har sneglat på ett Ross journey som skall vara anpassat för juniorer.. det har lite mindre handtag son kan vara lättare att hålla i när man inte har stora "labbar" som sin far :)
Det är ju lite jobbigt att beställa från amerikat så jag kom in på ett LPXe i 7,6fot.. i klass tre.. ERN skall tydligen vara hela 4,5 så det borde ju passa bra med en #4-lina på det.

Har jag tänkt rätt? tror ni att det blir bra? jag sitter och väntar mer "beställa"-knappen i högsta hugg :)

alternativ är ju ett yellowline kanske. de är ju härliga. jag kanske skall tillägga att han har ett blueline 9-fot 5:a att förfoga över, men jag tror det blir jobbigt i början.. och har läst att några anser att det är ett misstag att börja med det då det varit för jobbigt.

Detta inlägg har redigerats av A.N.D.Y.: 14 Jan 2012, 14:04

“Frosties are just Cornflakes for people who can't face reality.”

#2 OFFLINE   MIKAC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2547 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 14:34

Jag köpte min grabb en 9ft (vision 3zone), funkar kanon.....lika bra köra på det som gäller!
Jag trodde det skulle bli jobbigt men icke

#3 ONLINE   A.N.D.Y.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 205 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 14:42

En niofotsfemma alltså?

#4 OFFLINE   Zigge

Advanced Member

• Edgemember
  • 339 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 14:44

Grabben var 10 och dottern 13 när dom började flugfiska. Dom började också med 9 fot Vision 3Zone, klass #5. Dom lärde sig otroligt snabbt, speciellt dottern.
"Det man inte minns, har aldrig hänt"

#5 ONLINE   A.N.D.Y.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 205 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 14:47

kanske ska sluta oroa mig och bara prova med default-grejor först och se.. :)

#6 OFFLINE   MIKAC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2547 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 14:52

ja precis en 9ft#5, det gick grymt bra och så är det faktiskt lite lättare med längre spön då inte linan slår i bakkastet lika lätt!

Min grabb gillar det verkligen så det är sjukt trevlig grilla och fiska på vakande regnbåge och han själv går ju upp i atomer då han ser fisk eller får en på kroken, så kör bara på!

#7 ONLINE   A.N.D.Y.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 205 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 15:02

Jag fiskar ju nästan bara med flugspö nu för tiden och det vore verkligen en liten dröm att kunna ta med flugspön nu när vi till sommaren planerar att åka till vålådalen och vandra. Det känns lite skevt att ta med spinnspö liksom :)

#8 OFFLINE   kai

Advanced Member

• Edgemember
  • 563 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 15:22

Själv tänkte jag ge min äldre son som är tre år ett orvis på 6,6 fot klass 4 i sommar. Ska bli kul att se hur det funkar!
Om det blir svårt blir det till att hiva ut flugan åt honom så får han bara drilla.
..det gillar han.

Detta inlägg har redigerats av kai: 14 Jan 2012, 15:23

#9 ONLINE   A.N.D.Y.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 205 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2012, 15:29

jag ska ju erkänna att jag själv är sugen att prova ett lite kortare spö eftersom alla spön jag har är 9fot eller längre.

Men visst vore det kul att få göra det roligaste man vet med den man tycker mest om i hela världen. Poesi baske mig.

Detta inlägg har redigerats av A.N.D.Y.: 14 Jan 2012, 15:30

#10 OFFLINE   MIKAC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2547 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2012, 00:18

En positiv grej till är att man får se det lite som golf, du spanar efter bra platser, grabben bär på utrustningen som en caddy ex....... :D

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar